Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?
woensdag 13 oktober 2021 om 19:53
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.

woensdag 13 oktober 2021 om 20:23
Ja maar dat is in kwade zin. Je vertrouwt je partner bijvoorbeeld niet. Iemands kaart lezen doe je niet met slechte bedoelingen.
woensdag 13 oktober 2021 om 20:24
Vind ik ook niet hoor.
Maar ik vind het ook onzin dat als je het niet op prijs stelt, je ze dan maar niet neer moet zetten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 13 oktober 2021 om 20:25
Dit. Krijg je kaartpost, moet je dat in een laatje opbergen omdat 't anders van je koelkast getrokken wordt. Omgekeerde wereld.Boarn schreef: ↑13-10-2021 20:15Hoezo moet je in je eigen huis alles opruimen waar een ander niet aan mag zitten of in mag kijken? Visite gaat toch ook niet post wat op de kast ligt inkijken? Of uitgebreid de familie planner/agenda gaan bestuderen om te zien wat er die week voor het gezin op de planning staat? Van dat soort dingen blijf je gewoon af. Tenzij het misschien ergens pontificaal uitgestald staat ofzo. Het zou niet eens in me opkomen om dat bij een ander gaan zitten lezen.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
woensdag 13 oktober 2021 om 20:25

woensdag 13 oktober 2021 om 20:26
Mijn moeder legt inderdaad ook aan haar gerichte kaarten voor me klaar om te lezen, en ze vraagt inderdaad ook of ik ze al gelezen heb. Maar dat is omdat zij dat leuk vindt.
Overigens, als de boodschappen op kaarten toch zo oninteressant zijn, waarom dan überhaupt de moeite nemen om ze te lezen als ze niet voor jou zijn?
Overigens, als de boodschappen op kaarten toch zo oninteressant zijn, waarom dan überhaupt de moeite nemen om ze te lezen als ze niet voor jou zijn?
woensdag 13 oktober 2021 om 20:27
Ik zou het zelf niet doen, maar ik zou het denk ik niet zo erg vinden wanneer iemand het bij mij zou doen (de kaarten met echt een belangrijke boodschap heb ik opgeborgen). Wat ik wel heel vervelend zou vinden, wat ik me nu ineens bedenk maar wat vast heel vaak gebeurt, is wanneer vriendinnen dingen die ik met hen heb gedeeld met hun partner bespreken.
woensdag 13 oktober 2021 om 20:29
woensdag 13 oktober 2021 om 20:29
woensdag 13 oktober 2021 om 20:33
Dan gaat het mij meer om de afzender. Als in "He zus, ik zie dat je een kaartje hebt van X. Hoe gaat het met haar?"
Als X een vriendin van mijn zus is die ik ondertussen ook wel een beetje ken.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
woensdag 13 oktober 2021 om 20:34
Nee hoor, die kun je gewoon laten staan. En misschien leest iemand ze dan. Nou en? Waarschijnlijk weet je visite al wel dat je jarig bent hoor.schorpioentje28 schreef: ↑13-10-2021 20:12Dit. Dan zou je dus als je jarig bent en visite krijgt de kaarten die die dag bezorgd zijn in een keukenlaatje moeten pleuren omdat anders je visite jouw kaarten leest. Dat vind ik dan weer raar..
Alleen als er iets in staat dat echt privé is zou ik ze wegstoppen.
Ik vind een kaartje ook echt niet het zelfde als een brief zoals sommigen hier lijken te suggereren. Wat is daar de logica van? Er staan letters op, dus het is het zelfde? Een liefdesbrief (bestaat dat nog?) zou ik ook niet open op mijn salontafel leggen en dan verwachten dat niemand het leest. Die stop je ook weg.

woensdag 13 oktober 2021 om 20:35
Ik doe het zelf niet en verwacht ook dat anderen dat niet doen.
Bij mijn ouders staan vaak wel kaartjes op het dressoir met het doel dat wij kinderen dat lezen. Rouwkaarten, geboortekaartjes, dankbetuigingen, verhuisberichten.
Ik heb mijn schoonmoeder wel eens betrapt op het lezen in mijn bureau-agenda. Die ik vervolgens onder haar neus in mijn bureaula heb gestoken. Kwam wel binnen denk ik.
(Bureau stond in de huiskamer maar je moest wel eerst om de eettafel heen lopen om daar te komen.)
Bij mijn ouders staan vaak wel kaartjes op het dressoir met het doel dat wij kinderen dat lezen. Rouwkaarten, geboortekaartjes, dankbetuigingen, verhuisberichten.
Ik heb mijn schoonmoeder wel eens betrapt op het lezen in mijn bureau-agenda. Die ik vervolgens onder haar neus in mijn bureaula heb gestoken. Kwam wel binnen denk ik.
(Bureau stond in de huiskamer maar je moest wel eerst om de eettafel heen lopen om daar te komen.)

Dat je het woord 'gluren' gebruikt impliceert toch eigenlijk al dat je weet dat het niet netjes is?KamilleT schreef: ↑13-10-2021 19:55Ja, dat is normaal en als je niet wilt dat mensen het lezen moet je ze niet neerzetten.
Dat bedoel ik niet kortaf, maar dit heb ik geantwoord op je pollZelf lees ik ook kaarten. Het is niet zo dat ik ze echt oppak en bestudeer, maar ik doe wel mijn best om erin te gluren. Niet bij mensen die ik niet zo goed ken, maar gerust bij familie of goede vrienden.
Ik zou het ook niet doen en niet op prijs stellen. Als er echt iets heel persoonlijks op een kaart staat, dan zou ik 'm ook beter opbergen en niet aan de koelkast hangen denk ik. Maar eens met TO: post is prive.
woensdag 13 oktober 2021 om 20:37
Ik zal ook wel eens naar de plaatjes kijken.
Maar tekst staat toch meestal achterop of binnenin?
Dan moet je de kaart al echt vastpakken en omdraaien/ open doen om te lezen.
Dat doe je niet zonder te vragen vind ik.

woensdag 13 oktober 2021 om 20:38
Ik ontvang zelden brieven, maar mensen sturen me wel kaarten met meer dan, “groeten uit Kroatië, 32°”.Otta1985 schreef: ↑13-10-2021 20:34Nee hoor, die kun je gewoon laten staan. En misschien leest iemand ze dan. Nou en? Waarschijnlijk weet je visite al wel dat je jarig bent hoor.
Ik vind een kaartje ook echt niet het zelfde als een brief zoals sommigen hier lijken te suggereren. Wat is daar de logica van? Er staan letters op, dus het is het zelfde? Een liefdesbrief (bestaat dat nog?) zou ik ook niet open op mijn salontafel leggen en dan verwachten dat niemand het leest. Die stop je ook weg.
woensdag 13 oktober 2021 om 20:39
Het is niet perse dat het mijn schoonmoeder is, van mijn moeder of zus die zoiets zomaar doen zou ik ook nerveus worden. Die zouden, als ze het willen zien, ook gewoon vragen, wat ik ook weleens doe bij mijn ouders als ze het hebben over een kaart of eentje valt me erg op.
Ik verwacht het helemaal niet dat mensen dit doen. Zelf vind ik het zo duidelijk niet fatsoenlijk, dus ik hou er geen rekening mee dat anderen wel dit soort dingen doen
woensdag 13 oktober 2021 om 20:42
Ja, precies, de voorkant bekijken, die gewoon te zien is vind ik iets heel anders dan de kaart oppakken en omdraaien of openvouwen.
Beetje het idee: als ik mijn handtas open heb staan kun je ook zien wat er in zit, maar dat betekent toch ook niet dat je 'm vervolgens op schoot zet en de inhoud grondig gaat bestuderen en de zijvakken opent om te kijken wat daar in zit?

woensdag 13 oktober 2021 om 20:45
Ik krijg nooit verjaardagskaarten eigenlijk. Maar soms wel eens 'zomaar' kaarten. Om me een hart onder de riem te steken als er iets gebeurd is bijvoorbeeld. Of een vriendin die me bedankt voor iets. En dat is privé wat daar staat. Daar kan zomaar iets staan (over mij of over die vriendin), wat niet iedereen hoeft te weten.Otta1985 schreef: ↑13-10-2021 20:34Nee hoor, die kun je gewoon laten staan. En misschien leest iemand ze dan. Nou en? Waarschijnlijk weet je visite al wel dat je jarig bent hoor.
En ik vind het leuk om die in mijn eigen huis in het zicht te zetten. Als herinnering, om er nog eens bij stil te staan en van te genieten, of omdat ik de kaart of tekst op de voorkant zo mooi vind. Zou wat zijn als ik dat niet meer kan doen omdat mijn bezoek zich niet in kan houden.
En negen van de tien keer mogen anderen ze best lezen, maar vraag dat dan gewoon even!

woensdag 13 oktober 2021 om 20:48
Nou ja! Dat gaat helemaal ver, je zou denken dat daar nog een vorm van professionaliteit bij zou zitten.