Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?
woensdag 13 oktober 2021 om 19:53
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.
woensdag 13 oktober 2021 om 20:05
Mensen zetten wel vaker een persoonlijke boodschap op een kaart. Ook op felicitatiekaarten. Die boodschap is bedoeld voor de ontvanger en dus niet voor nieuwsgierige Aagjes. Had de verstuurder gewild dat die Aagjes die boodschap lazen, had de verstuurder die kaart wel naar hun gestuurd.GroenTuintje schreef: ↑13-10-2021 19:59Het is niet alsof ze je dagboek aan het lezen is, die je toevallig had laten liggen. Dan vind ik het een ander verhaal worden.
Ik wou dat ik spannender kaarten had, maar inhoudelijk staat er volgens mij niet iets raars in. Wel vind ik het echt heel onprettig dat ik alles wat ik neerzet of met magneten ophang, opengemaakt mag worden. Je gaat toch ook niet een rekening die nog op een tafel slingert lezen? Zeker niet een brief die dubbelgevouwen is?madamecannibale schreef: ↑13-10-2021 20:02Ik doe het ook. Ik heb zelf ook altijd veel kaarten in de kast staan, verjaardagskaarten, uitnodigingen, geboortekaarten etc. Eerste wat veel vriendinnen en mijn moeder doen als ze binnen komen is de kaarten lezen. Als ik eens een meer privé kaart ontvang zet ik hem niet in de kast. Maar ik ben nu wel benieuwd naar wat voor spannends er in jouw verjaardagskaarten staat![]()
woensdag 13 oktober 2021 om 20:06
Dat vroeg ik me juist ook af. Leuk, zo’n verdeelde poll, van mensen die het heel normaal vinden tot mensen die het echt niet vinden kunnen.

woensdag 13 oktober 2021 om 20:06
woensdag 13 oktober 2021 om 20:07

There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
woensdag 13 oktober 2021 om 20:08
Haha ja, ik lees altijd alles wat op prikborden en koelkasten hangt.Liptonicetea schreef: ↑13-10-2021 20:06Ligt eraan. Als bij mijn ouders op de koelkast een brief hangt dat ze de kozijnen komen verven ik zeg maar wat, dan lees ik die ook. Dat is ook letterlijk op ooghoogte.

woensdag 13 oktober 2021 om 20:09
Gluren nog wel.KamilleT schreef: ↑13-10-2021 19:55Ja, dat is normaal en als je niet wilt dat mensen het lezen moet je ze niet neerzetten.
Dat bedoel ik niet kortaf, maar dit heb ik geantwoord op je pollZelf lees ik ook kaarten. Het is niet zo dat ik ze echt oppak en bestudeer, maar ik doe wel mijn best om erin te gluren. Niet bij mensen die ik niet zo goed ken, maar gerust bij familie of goede vrienden.
Waarom??
Ofwel vind je het normaal om ze te lezen en dan pak je ze gewoon vast.
Ofwel vind je dat niet en dan vraag je netjes of je ze mag inkijken.
Maar jij gluurt omdat je weet dat het niet gewenst is maar je het toch lekker wil doen of zo?
Ik merk echt dat het me boos maakt te horen dat het voor mensen doodnormaal is. Zou me dat gebeuren zou ik er echt herrie om kunnen schoppen. Wat in mijn huis staat en hangt hangt en staat daar omdat ik dat leuk vind en niet om door iedereen opgepakt en gelezen te worden. Net als mensen niet zomaar je bankpapieren oppakken om erin te gaan lezen vind ik het lezen van andermans kaarten echt not done.
Post is privé. De opmerking 'dan moet je 't maar weghalen' slaat nergens op. Ik vind 't erg onbeleefd. Het is niet jouw post. Bewonder de voorkant mar je gaat die boodschappen toch niet lezen?
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB

woensdag 13 oktober 2021 om 20:10
Ben het echt helemaal met je eens. Al ligt er een met de tekst naar boven op de mat, je gaat niet doelbewust lezen.schaduwdier schreef: ↑13-10-2021 20:09Maar haal je ook kaarten los van het prikbord of koelkast? Mijn schoonmoeder dus wel.
Doodgoed mens, maar dit vond ik echt zo fout.
woensdag 13 oktober 2021 om 20:11
Ik vind het zelf niet zo’n issue. Ik lees gerust post van mijn partner en hij van mij. Toen ik vrijgezel was vond ik het alleen lastig met onaangekondigd bezoek. Stond er net een bos rozen gehad van een aanbidder met een kaartje er aan op tafel, stond mijn moeder op de stoep (en dat was dan nog het braafste cadeautje wat ze zagschaduwdier schreef: ↑13-10-2021 20:05Ik wou dat ik spannender kaarten had, maar inhoudelijk staat er volgens mij niet iets raars in. Wel vind ik het echt heel onprettig dat ik alles wat ik neerzet of met magneten ophang, opengemaakt mag worden. Je gaat toch ook niet een rekening die nog op een tafel slingert lezen? Zeker niet een brief die dubbelgevouwen is?

Je hebt gelijk hoor. Echt heel raar dit.schaduwdier schreef: ↑13-10-2021 20:09Maar haal je ook kaarten los van het prikbord of koelkast? Mijn schoonmoeder dus wel.

Precies, zo denk ik er ook over.
Ik sta eigenlijk wel te kijken van de meeste reacties. Als je in de telefoon van je man of kind kijkt dan is het privacy en kan niet, maar in andermans kaarten lezen is wel normaal.
anoniem_645dedd9e40ab wijzigde dit bericht op 13-10-2021 20:17
16.73% gewijzigd
woensdag 13 oktober 2021 om 20:12
Susan schreef: ↑13-10-2021 20:00Ik ben het er niet helemaal mee eens. Je zet ze neer of hangt ze op omdat je het leuk vindt staan, niet als leesvoer voor je visite. Ik zou er zelf niet een enorm punt van maken, maar ik vind niet dat alles wat in het zicht ligt/staat/hangt maar gelezen moet kunnen worden.
Dit. Dan zou je dus als je jarig bent en visite krijgt de kaarten die die dag bezorgd zijn in een keukenlaatje moeten pleuren omdat anders je visite jouw kaarten leest. Dat vind ik dan weer raar..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen

woensdag 13 oktober 2021 om 20:13
schaduwdier schreef: ↑13-10-2021 20:02Echt mijn mond klapt open, nooit gedacht dat dit normaal is voor mensen. Bij mijn ouders vraag ik het voordat ik er een oppak, ik lees de verjaardagskaarten van mijn man niet eens zonder toestemming
Voor mij heel normaal.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 13-10-2021 20:14
57.38% gewijzigd
woensdag 13 oktober 2021 om 20:13
Nee, dat denk ik niet, maar de kerstkaarten bij mijn moeder frommel ik wel open (hangen aan een koordje) om erin te kijken. Mijn moeder is van het soort dat bij wijze van spreken je post uit je dichte handtas haalt, dus dat kan wel.schaduwdier schreef: ↑13-10-2021 20:09Maar haal je ook kaarten los van het prikbord of koelkast? Mijn schoonmoeder dus wel.

woensdag 13 oktober 2021 om 20:14
woensdag 13 oktober 2021 om 20:15
Ligt eraan. Bij mijn ouders lees ik nog wel eens de verjaardagskaarten en dan nog geeneens op eigen initiatief. Bij anderen lees ik de inhoud niet, maar kijk ik hooguit naar de voorkant. Tenminste, als ze in het zicht hangen, ik ga er niet speciaal naar op zoek, dat vind ik niet netjes. Mijn moeder heeft nog wel eens de neiging om bij ons de kaartjes te bestuderen, bij ons hangen de kaartjes immers aan een kaartenrek in de woonkamer.
Bij kaartjes vind ik het nog weer wat anders dan wanneer iemand echt onze post door gaat zitten snuffelen om te kijken of er nog wat interessants in staat. Mijn schoonmoeder presteerde het eens om gewoon onze post open te maken. Dat vind ik gewoon echt niet kunnen. Doe ik bij anderen ook niet.
Bij kaartjes vind ik het nog weer wat anders dan wanneer iemand echt onze post door gaat zitten snuffelen om te kijken of er nog wat interessants in staat. Mijn schoonmoeder presteerde het eens om gewoon onze post open te maken. Dat vind ik gewoon echt niet kunnen. Doe ik bij anderen ook niet.
In this mad house we must all survive