Bindingsangst; hoe kom je er vanaf?
vrijdag 15 oktober 2010 om 17:18
Ik ben sinds februari vrijgezel na een jaar te hebben samengewoond. Sinds die tijd ben k best wat mannen tegengekomen die een relatie met mij wilden, maar geen van deze mannen vond ik leuk genoeg om iets mee te beginnen. Ik had al vrij snel een reden waarom het niets ging worden. Nu ben ik bang dat ik door mijn laatste relatie bindingsangst heb gekregen en mannen dus vrij snel afschrijf. (ben na mijn relatie geen 1 keer verliefd geweest)
Hoe kom ik van die bindingsangst af? Ik wil namelijk wel graag weer een relatie.
Hoe kom ik van die bindingsangst af? Ik wil namelijk wel graag weer een relatie.
vrijdag 15 oktober 2010 om 17:21
Door therapie, en dan kunnen ze meteen kijken of je het wel echt hebt. Kritisch zijn, niet toe zijn aan binden en bindingsangst zijn 3 hele verschillende dingen. Ik hoop voor je dat je het niet hebt in ieder geval. Veel makkelijker.
Ik wist trouwens niet dat je het ook op latere leeftijd kon krijgen, maar dat kan ik mis hebben. Vaak wordt angst om gekwetst te worden na een bergje verdriet verward met bindingsangst, maar volgens mij heb je dan meer een probleem met onverwerkte zaken dan bindingsangst.
Ik wist trouwens niet dat je het ook op latere leeftijd kon krijgen, maar dat kan ik mis hebben. Vaak wordt angst om gekwetst te worden na een bergje verdriet verward met bindingsangst, maar volgens mij heb je dan meer een probleem met onverwerkte zaken dan bindingsangst.
vrijdag 15 oktober 2010 om 17:22
Als je niet verliefd op iemand bent en je daarom niet met hem verder wilt dan heb je toch gen bindingsangst? Bindingsangst heb je toch juist als je wel verliefd bent maar je evengoed geen relatie aan wilt gaan met de ander?
Denk dat je gewoon moet afwachten wanneer je wel weer verliefd wordt? Zou ook kunnen dat je je eisen bij moet stellen natuurlijk.
Denk dat je gewoon moet afwachten wanneer je wel weer verliefd wordt? Zou ook kunnen dat je je eisen bij moet stellen natuurlijk.
vrijdag 15 oktober 2010 om 17:24
Van wiki geplukt;
Bindingsangst is een begrip uit de psychologie. Het duidt het gevoel of gedrag aan dat iemands vrijheid verdwijnt zodra een relatie wordt aangegaan. Iemand met bindingsangst heeft daardoor meestal problemen met intimiteit.
Kenmerken van bindingsangst zijn:
* Personen hebben over het algemeen korte relaties
* Personen twijfelen of hun partner wel de ware is
* Personen geven hun geliefde het gevoel dat hij of zij te veel aandacht vraagt
* Personen brengen veel meer tijd door met hun vrienden dan met hun geliefde
Mensen met bindingsangst zijn huiverig voor samenwonen, huwelijk, en relaties.
Eigen toevoeging; met een beetje pech zijn ze ook huiverig voor een langdurig contract bij een werkgever, koopwoningen etc etc.
Bindingsangst is een begrip uit de psychologie. Het duidt het gevoel of gedrag aan dat iemands vrijheid verdwijnt zodra een relatie wordt aangegaan. Iemand met bindingsangst heeft daardoor meestal problemen met intimiteit.
Kenmerken van bindingsangst zijn:
* Personen hebben over het algemeen korte relaties
* Personen twijfelen of hun partner wel de ware is
* Personen geven hun geliefde het gevoel dat hij of zij te veel aandacht vraagt
* Personen brengen veel meer tijd door met hun vrienden dan met hun geliefde
Mensen met bindingsangst zijn huiverig voor samenwonen, huwelijk, en relaties.
Eigen toevoeging; met een beetje pech zijn ze ook huiverig voor een langdurig contract bij een werkgever, koopwoningen etc etc.
vrijdag 15 oktober 2010 om 17:29
Ik hou juist vanm langdurige zekerheid, maar heb wel veel korte relaties van 1 a 2 jaar gehad.
En metmijn ex wonde ik samen en wilde ik graag trouwen. (hij bleek niet helemaal oke te zijn, vandaar dat het stuk is gelopen). Alleen sinds die tijd vind ik niemand goed genoeg om een relatie mee aan te gaan.
En metmijn ex wonde ik samen en wilde ik graag trouwen. (hij bleek niet helemaal oke te zijn, vandaar dat het stuk is gelopen). Alleen sinds die tijd vind ik niemand goed genoeg om een relatie mee aan te gaan.
vrijdag 15 oktober 2010 om 17:33
vrijdag 15 oktober 2010 om 17:36
quote:colalight schreef op 15 oktober 2010 @ 17:33:
Ik weet ook wel dat dat niet zo lang is, maar wat ik raar vind is, dat ik de mannen die zich 'aanbieden' zo snel afschrijf.
Voormijn laatste relatie had ik dit ook best wel snel, totdat ik mijn ex tegenkwam. Daar was ik vrij snel verliefd op.
Dan waren die tussendoortjes geen opties. Toen al niet, nu ook niet.
Je hoeft niet iedereen leuk te vinden, en ook niet met iedereen een relatie te willen. Er lopen echt wel mannen rond die bij je passen en die je leuk vindt. Die kom je vanzelf een keer tegen.
Ik weet ook wel dat dat niet zo lang is, maar wat ik raar vind is, dat ik de mannen die zich 'aanbieden' zo snel afschrijf.
Voormijn laatste relatie had ik dit ook best wel snel, totdat ik mijn ex tegenkwam. Daar was ik vrij snel verliefd op.
Dan waren die tussendoortjes geen opties. Toen al niet, nu ook niet.
Je hoeft niet iedereen leuk te vinden, en ook niet met iedereen een relatie te willen. Er lopen echt wel mannen rond die bij je passen en die je leuk vindt. Die kom je vanzelf een keer tegen.
vrijdag 15 oktober 2010 om 17:38
Gun jezelf wat meer de tijd, what's the rush? Ja het is leuk om verliefd te zijn, maar zo lang ben je nog niet single! Wie weet komt die ene leuke vent die het helemaal voor je is pas over twee jaar op je pad. Of misschien sta je nu onbewust nog helemaal niet open voor een nieuwe man, kan allemaal. 8 maanden vrijgezel zijn is heus niet lang hoor!
vrijdag 15 oktober 2010 om 17:45
vrijdag 15 oktober 2010 om 17:49
Bindingsangst wordt te pas en te onpas gebruikt. Krijg het idee dat het een modeverschijnsel is. Net als RSI een paar jaar gelden. Nu hoor je niemand er meer over.
Ik zou me geen zorgen maken TO. Volgens mij ben je gewoon nog niet aan iets nieuws toe. En wat is er mis met een tijdje alleen blijven? Een relatie hoeft toch niet persé? Tenzij je daar je hele geluk aan ophangt, wat ik vrij ongezond zou vinden.
Het komt vanzelf wel weer TO, let maar op.
Ik zou me geen zorgen maken TO. Volgens mij ben je gewoon nog niet aan iets nieuws toe. En wat is er mis met een tijdje alleen blijven? Een relatie hoeft toch niet persé? Tenzij je daar je hele geluk aan ophangt, wat ik vrij ongezond zou vinden.
Het komt vanzelf wel weer TO, let maar op.
vrijdag 15 oktober 2010 om 22:09
vrijdag 15 oktober 2010 om 23:22
quote:colalight schreef op 15 oktober 2010 @ 22:17:
Ik ben er zeker wel weer aan toe. Ik ben alleen bang dat ik te kritisch ben en daardoor een leuke man misloop.
TE kritisch kan niet!
Je stelt zelf je grens toch?
Als ik me niet meer 100% voel tijdens een date fase dan stop ik
Want waarom zou ik met minder dan geweldig genoegen moeten nemen?
Op mij kom je heel erg eager over, alsof een relatie zaligmakend is....
Heb je het niet leuk zonder kerel?
(oprechte vraag hoor, geen kat)
Weet je wat het is met liefde....het komt als het komt
Kritisch of niet!
Ik ben er zeker wel weer aan toe. Ik ben alleen bang dat ik te kritisch ben en daardoor een leuke man misloop.
TE kritisch kan niet!
Kritisch of niet!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
zaterdag 16 oktober 2010 om 00:57
Ik ben het helemaal eens met Summerdance.
Volgens mij ben je nog helemaal niet toe aan een relatie. Ik heb het idee dat je een relatie wil om de verkeerde redenen. Wat Summerdance dus zegt: voel je je niet compleet als je niemand om je heen hebt? Niet dat onze situaties gelijk zijn, maar mijn vorige relatie ging half maart dit jaar uit. Maanden moest ik er niet aan denken om weer samen met iemand te zijn, en op een gegeven moment ben ik zelfs op een punt gekomen dat ik het zoooo ontzettend fijn had met mezelf.... en toen was hij daar, op een moment dat ik er totaal niet op zat te wachten. Wat ik (ook) wil zeggen: ga nu opzoek naar een relatie, je wordt vanzelf gevonden als je gelukkig bent met jezelf. Want alleen dan kun je iemand anders gelukkig maken
Volgens mij ben je nog helemaal niet toe aan een relatie. Ik heb het idee dat je een relatie wil om de verkeerde redenen. Wat Summerdance dus zegt: voel je je niet compleet als je niemand om je heen hebt? Niet dat onze situaties gelijk zijn, maar mijn vorige relatie ging half maart dit jaar uit. Maanden moest ik er niet aan denken om weer samen met iemand te zijn, en op een gegeven moment ben ik zelfs op een punt gekomen dat ik het zoooo ontzettend fijn had met mezelf.... en toen was hij daar, op een moment dat ik er totaal niet op zat te wachten. Wat ik (ook) wil zeggen: ga nu opzoek naar een relatie, je wordt vanzelf gevonden als je gelukkig bent met jezelf. Want alleen dan kun je iemand anders gelukkig maken
zaterdag 16 oktober 2010 om 11:28
Ik snap dat je je niet wil settelen met minder. Maar nu stel je eisen en heb je een bepaald beeld van een man in je hoofd - dat je ex op de een of andere manier gecreëerd heeft - dat het lastig is voor jou (en voor een man natuurlijk!) om jezelf te overtuigen van hem dat 'ie de moeite waard is. Ik zou het geen bindingsangst noemen maar eerder dat je nog niet los bent van je vorige relatie, hoe graag je ook een nieuwe relatie wil. En dat lijkt me heel normaal. Geef het de tijd om te verwerken, richt je in de eerste plaats lekker op jezelf en dan zul je zien hoe snel er iemand op je pad komt!
zaterdag 16 oktober 2010 om 11:33
quote:Summerdance schreef op 15 oktober 2010 @ 23:22:
[...]
TE kritisch kan niet!
Kritisch of niet!
Dat ben ik niet met je eens. Ik zie ook in mijn omgeving soms dat mensen eisen kunnen stellen die er in resulteren dat zij bij voorbaat hun doel, een fijne relatie, voorbij schieten.
En waarom zou je met minder dan 100% genoegen nemen tijdens de dating-fase? Bijvoorbeeld omdat je elkaar dan nog onvoldoende kent om een gedegen besluit te nemen? Als ik was afgegaan op onze eerste date was Wuilesman nooit Wuilesman geworden.
[...]
TE kritisch kan niet!
Kritisch of niet!
Dat ben ik niet met je eens. Ik zie ook in mijn omgeving soms dat mensen eisen kunnen stellen die er in resulteren dat zij bij voorbaat hun doel, een fijne relatie, voorbij schieten.
En waarom zou je met minder dan 100% genoegen nemen tijdens de dating-fase? Bijvoorbeeld omdat je elkaar dan nog onvoldoende kent om een gedegen besluit te nemen? Als ik was afgegaan op onze eerste date was Wuilesman nooit Wuilesman geworden.