Bird-nesting?

12-12-2018 09:54 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Omdat ik op het punt sta bij mijn man weg te gaan, denk ik na over de verschillende mogelijkheden die we hebben om de toekomst voor ons kind (9) zo goed mogelijk vorm te geven. Mijn man gelooft pas dat ik wegga als ik weg ben, hij zit nogal in ontkenning, en over vragen als "hoe kunnen we dit het beste aanpakken" kan ik met hem helaas niet praten. Ik hoop uiteraard dat dit in de nabije toekomst verandert. Met vriendinnen, familie en mijn therapeut kan ik natuurlijk wel praten. Toen ik de optie 'bird nesting' (kind blijft in de gemeenschappelijke woning, ouders wisselen af) liet vallen, was zij hier behoorlijk sceptisch over. Ze meende dat dit voor het kind een onduidelijke situatie oplevert waarbij het voortdurend afscheid moet verdragen. Wie van jullie heeft ervaring met dit model en zou er iets over willen vertellen? Ik heb het topic expres bij Relaties gezet, omdat ik ook graag meer over het "grotere plaatje" hoor. Hoe hebben jullie dit met elkaar en met de kinderen geregeld? Voor de duidelijkheid: het is mijn wens dat mijn man en ik evenveel voor ons kind blijven zorgen. Hij ziet dit ook zo (al kan ik me momenteel voorstellen dat hij in zijn woede en gekrenktheid ook wel de volledige voogdij zou willen).
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Bulbul schreef:
12-12-2018 10:27
@Merlot, dat klinkt fijn. Hoe is de verstandhouding met je ex?
Ik ben de nieuwe partner van de vader in dit geval.
Maar ik heb goed contact met de ex van mijn man. In principe zorgen we met ons allen voor het kind, met de ouders in de hoofdrol en ik spring op verzoek in waar gaten vallen.

Maar voor ons allen is het een kwetsie van je eigen ego heel hard aan de kant zetten en elke actie overwegend vanuit het belang van kind inzetten. Ik vind dat de volwassenen het meest moeten inleveren namelijk, niet het kind.
Hips, hopsakee en pierlala.
Bulbul schreef:
12-12-2018 10:28
Dit kan dus eigenlijk alleen als hij die baan krijgt... Waar ik op hoop, want hij zit al een halfjaar thuis.
Dus omdat hij werk zou krijgen in een andere stad, denk jij dat hij op slag zn boosheid vergeet en het geen enkel probleem zou vinden om doordeweeks in een klein hutje driehoogachter te gaan zitten?
De communicatie over de dagelijkse dingen, school, ophalen, kinderfeestjes, kerstcadeaus, boodschappen, schoonmoeder, is prima. We zijn (nu nog althans) een goed team als ouders. Maar niet meer als geliefden.
julius schreef:
12-12-2018 10:32
Dus omdat hij werk zou krijgen in een andere stad, denk jij dat hij op slag zn boosheid vergeet en het geen enkel probleem zou vinden om doordeweeks in een klein hutje driehoogachter te gaan zitten?
Nee sorry, dat begrijp je verkeerd. Die stad is te ver weg om dagelijks te forenzen. Hij kan dan alleen in het weekend / om de week thuis zijn (afhankelijk van de flexibiliteit van zijn werkgever). We wonen in het buitenland.
Bulbul schreef:
12-12-2018 10:35
Nee sorry, dat begrijp je verkeerd. Die stad is te ver weg om dagelijks te forenzen. Hij kan dan alleen in het weekend / om de week thuis zijn (afhankelijk van de flexibiliteit van zijn werkgever). We wonen in het buitenland.
Maar dan krijg je toch nooit een eerlijke 50-50 verdeling?
Het lijkt me onhoudbaar voor de volwassenen om telkens in 'n huis met andermans spullen te moeten wonen (en seks te hebben in het bed waar de ander ook seks heeft met 'n ander). Of heb je 't financieel zo goed dat je naast dat gemeenschappelijke huis nog ieder een eigen huis kunt betalen?
Bulbul schreef:
12-12-2018 10:35
Dan zit jij toch nog steeds bijna fulltime met de kinderen opgescheept? Zou dan zelf jouw huis als thuisbasis houden en waar hij dan de kinderen ontvangt in die sporadische dagen dat hij in de buurt is, is zijn zaak.
redbulletje schreef:
12-12-2018 10:53
Dan zit jij toch nog steeds bijna fulltime met de kinderen opgescheept? Zou dan zelf jouw huis als thuisbasis houden en waar hij dan de kinderen ontvangt in die sporadische dagen dat hij in de buurt is, is zijn zaak.
Opgescheept zou ik het niet noemen! Ja, ik kan het huis "houden" (we huren trouwens) en tegen hem zeggen dat hij maar iets moet zoeken als hij hier in de stad is. Maar dat moeten we dan voor de rechtbank uitvechten, want daar gaat hij echt niet mee akkoord.
Bulbul schreef:
12-12-2018 10:59
Maar dat moeten we dan voor de rechtbank uitvechten, want daar gaat hij echt niet mee akkoord.
nee natuurlijk gaat hij niet akkoord
En betaalbare huurwoningen hier in de stad zijn schaars. Dus we moeten wel drie keer nadenken of we onze huidige woning opgeven... Het is verdomd lastig als je de opties niet met elkáár kunt bespreken.
Bulbul schreef:
12-12-2018 11:01
En betaalbare huurwoningen hier in de stad zijn schaars. Dus we moeten wel drie keer nadenken of we onze huidige woning opgeven... Het is verdomd lastig als je de opties niet met elkáár kunt bespreken.
geef dat bird-nesting-plan toch op, dit gaat niet werken voor jullie.
Bulbul schreef:
Opgescheept zou ik het niet noemen! Ja, ik kan het huis "houden" (we huren trouwens) en tegen hem zeggen dat hij maar iets moet zoeken als hij hier in de stad is. Maar dat moeten we dan voor de rechtbank uitvechten, want daar gaat hij echt niet mee akkoord.
Hij kan toch niet 50% voor de kinderen zorgen dus hij heeft geen recht te bepalen dat hij elke keer een weekend in jouw huis mag verblijven. En dan zou jij zelf moeten oprotten in die weekenden terwijl hij aan jouw spullen zit en in jouw bed slaapt? Dan moet ie maar in de buurt gaan wonen, als zelf ver weg wonende die ook nog 'ns maar af en toe 'n weekendje beschikbaar is voor zijn kinderen zal ie weinig rechten toebedeeld krijgen denk ik.
Bulbul schreef:
12-12-2018 11:01
Daarom moet jij dit huis op jouw naam zetten. Hij wil daar toch niet blijven omdat ie ver weg gaat werken, dus hij kan dit huis sowieso niet zelf aanhouden. En als hij maar af en toe komt huurt ie maar 'n vakantiewoning waar ie z'n kids mee naartoe neemt. Hebben ze gelijk 'n uitje.
Bulbul schreef:
Dus hij wil jou verbieden in het huis te blijven wonen terwijl hij er zelf waarschijnlijk alleen in het weekend kan zijn ivm zijn nieuwe baan?
Je kind moet maar wennen aan een nieuw huis terwijl het huis door de week leeg zal staan?
Of hij die baan krijgt, is nog maar de vraag hè. Ik zou ook graag met hem praten over hoe hij dat dan voor zich zou zien (die stad ligt op 4 uur treinen) maar hij wil daar überhaupt pas over praten als hij weet of hij die baan krijgt.

Nee, in ons geval is bird-nesting waarschijnlijk utopisch... Maar een 50/50-verdeling is ook weer geen absolute voorwaarde, lijkt me?
Bulbul schreef:
12-12-2018 11:08
Of hij die baan krijgt, is nog maar de vraag hè. Ik zou ook graag met hem praten over hoe hij dat dan voor zich zou zien (die stad ligt op 4 uur treinen) maar hij wil daar überhaupt pas over praten als hij weet of hij die baan krijgt.

Nee, in ons geval is bird-nesting waarschijnlijk utopisch... Maar een 50/50-verdeling is ook weer geen absolute voorwaarde, lijkt me?
Maar als je geen 50-50% verdeling hebt, en de ouder-met-grootste-percentage is het meest in huis huis, is het huis in de praktijk dus van die ouder. Dat wordt nooit eerlijk. Ouder2, voelt zich logee
Ik zou het niet doe .

Het kind hoort veilig een onderdak te krijgen bij de ouders. Het voelt na een jaar, als jij elke week weg bent en je man ook, alleen fijne plek voor je kind.

Resultaat is dat hij zich eigenaar gaat voelen. Lijkt mij zo.
Bulbul schreef:

Een 50 50 verdeling kan niet als hij in een andere stad woont.

Hij zal dan dus twee huizen moeten hebben, of de kinderen steeds moeten meenemen naar zijn huis op 4 uur treinen.

Klinkt allebei niet heel erg ideaal.
Bulbul schreef:

Maar dan zou jij dus jouw thuis opgeven voor je ex op de sporadische dagen dat hij beschikbaar is? Jij hebt zelf ook 'n leven en je kinds leven zal zich in jouw huis afspelen. Als de vader maar zo weinig langskomt kan ie prima met die kinderen ergens anders naartoe. Dat is dan geen 2e huis zoals bij co-ouderschap, maar gewoon een weekendje weg. En als je ex echt op 4 uur reizen gaat werken en wonen dan zal ie in de praktijk wellicht maar 1 keer per maand die hele reis ondernemen. Waarom treinen eigenlijk? Hoe lang doet ie er met de auto over?
redbulletje schreef:
12-12-2018 11:04
Daarom moet jij dit huis op jouw naam zetten. Hij wil daar toch niet blijven omdat ie ver weg gaat werken, dus hij kan dit huis sowieso niet zelf aanhouden. En als hij maar af en toe komt huurt ie maar 'n vakantiewoning waar ie z'n kids mee naartoe neemt. Hebben ze gelijk 'n uitje.
Dat klinkt naar vechtscheiding...
bulbul wijzigde dit bericht op 12-12-2018 11:15
4.65% gewijzigd
Bulbul schreef:
Dat lijkt me ook logisch.
Je kan wel plannen gaan maken maar misschien krijgt hij die baan niet en dan is de toekomst al weer anders want dan zou co ouderschap wel een optie kunnen zijn.
Bulbul schreef:
12-12-2018 11:13
Dat klinkt naar vechtscheiding...
Hoe had jij het in gedachte dan? Ex is de hele week in een andere stad en komt in het weekend even jouw huis viesmaken en de koelkast leegeten en vertrekt zondagavond weer naar zn flatje ver weg?

Dat is ook niet echt een 50 50 verdeling, en daarbij zie jij je kinderen nooit in het weekend, waardoor jij alle kutklusjes kan opknappen en je ex de toffe vader kan spelen in het weekend.

Denk er nog eens over na zou ik zeggen..
Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal! Er worden goede vragen gesteld en overwegingen aangedragen. Ik ben er tot nu toe vanuit gegaan dat IK sowieso moet verkassen omdat ik de "schuldige" ben en mijn man dit als enige optie aandroeg. Ik kan natuurlijk proberen hem eruit te zetten, maar ik weet niet of ik sterk genoeg ben voor de oorlog die daarvoor nodig is... :-[

Het enige dat ik absoluut wil, is ons kind minimaal 50% van de tijd bij me hebben, en niet door "op bezoek" te moeten gaan bij mijn ex, zoals hij dat graag zou zien.
Bulbul schreef:
12-12-2018 11:21
Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal! Er worden goede vragen gesteld en overwegingen aangedragen. Ik ben er tot nu toe vanuit gegaan dat IK sowieso moet verkassen omdat ik de "schuldige" ben en mijn man dit als enige optie aandroeg. Ik kan natuurlijk proberen hem eruit te zetten, maar ik weet niet of ik sterk genoeg ben voor de oorlog die daarvoor nodig is... :-[

Het enige dat ik absoluut wil, is ons kind minimaal 50% van de tijd bij me hebben, en niet door "op bezoek" te moeten gaan bij mijn ex, zoals hij dat graag zou zien.
De rechtbank houdt helemaal geen rekening met de "schuldige" dus waarom zou jij dat wel doen?
Meestal mag degene die voor het grootste deel voor het kind zorgt in de woning blijven.

Maar nogmaals, het heeft helemaal geen zin om nu scenario's te gaan bedenken terwijl je nog niet weet of je man die baan ver weg gaat krijgen.
julius schreef:
12-12-2018 11:11
Een 50 50 verdeling kan niet als hij in een andere stad woont.

Hij zal dan dus twee huizen moeten hebben, of de kinderen steeds moeten meenemen naar zijn huis op 4 uur treinen.

Klinkt allebei niet heel erg ideaal.
of niet DIE baan aannemen en een baan zoeken dichtbij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven