Bizarre 'regeltjes' op bruiloft... (?)

29-05-2017 10:09 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn vriendenkring trouwen niet gek veel mensen. Ik ben afgelopen jaren op een handjevol bruiloften geweest van vrienden. Altijd een leuk en ontspannen feest (behalve eentje, daar waren naar mijn mening gewoon teveel mensen, maar dat terzijde).
Nu gaan er binnenkort weer vrienden trouwen. De brief die bij de uitnodiging was stond bol van de 'regeltjes'. Geen foto's maken tijdens de ceremonie (dat lijkt me een ongeschreven regel), geen foto's op social media, je mag het bruidspaar pas feliciteren na de familie, kinderen moet je thuis laten en als je het feest eerder verlaat dan het einde mag je geen afscheid nemen van het bruidspaar zodat zij ongestoord verder kunnen feesten.

Mijn ex is ceremoniemeester en een van mijn beste vriendinnen vertelde me dit weekend dat hij ook een beetje gek aan het worden is van de hele organisatie. Via haar hoorde ik dat er een tafelschikking is bij het diner en dat hij dus aan de tafel zit met het bruidspaar, maar dat zijn eigen vriendin ergens anders moet gaan zitten... O_O Huh?!! Dat is toch bizar!! Vind ik gewoon niet kunnen.

Wat vinden jullie van dit soort regeltjes? Ik vind het allemaal nogal zwaar overdreven... Het is hun dag, zij moeten het vooral doen zoals zij het willen, maar het moet ook wel leuk blijven voor de gasten..

En oh ja, ook nog benieuwd wat jullie geven (als cadeau) op een bruiloft. Bruid (of moet ik zeggen bridezilla?) was een tijd terug bij een vriendin aan het vissen wat iedereen gaf. Zogenaamd omdat zij nogal verbaasd was dat er bij een bruiloft in de straat (van een van de bevriende buren) de meeste buren 100 euro per stel gaven en zij dat aan de magere kant vond. En zij dus 120 euro hadden gegeven... :O
Live life to the fullest
Pfff ik vind 50 euro per stel echt gierig. Zeker als je daggast bent. Dat is 25 pp. En je krijgt er wel uit eten + een feest voor. Stellen voelen zich sowieso nogal snel 'versmolten' als het om cadeautjes gaat. Vind ik zo gierig. Ik als single maar voor iedereen apart cadeaus kopen, en zij geven samen wat terug.

En jaja, het gaat er niet om dat je de kosten terugverdient als bruidspaar, en je hoeft niet alles tegen elkaar af te wegen en je kunt niet in andermans portemonnee kijken en bla bla bla.

Ik vind 25 euro meer een verjaardagscadeau dan een huwelijkscadeau. En ik verdien ook gewoon onder modaal.
Iedereen moet zn eigen bruiloft invullen op zijn/haar eigen manier, maar sommige regeltjes zoals hierboven beschreven vind ik wel ver gaan.
Dat het bruidspaar verzoekt geen foto's op social media te plaatsen, ja daar kan ik wel inkomen. Niet iedereen wil (hoe mooi hij/zij er ook die dag uitziet) met zn kop op Facebook, Instagram etc

Dat je het bruidspaar feliciteert na de familie ok , lijkt me ook wel logisch, maar moet geen punt worden als dat toevallig een keertje niet gebeurt.
Geen kinderen? Tja niet iedereen vindt dat leuk. Voor mij horen ze er wel bij, het is immers ook een vrolijke dag (misschien lastig als er 1 of meerdere kinderen in familie/vriendenkring zitten die zich echt niet kunnen gedragen), en daar horen kinderen bij. Maar goed dat is ieder zijn keuze. Zoals het ieders keuze is om niet te gaan als pietje of marietje niet welkom is.

Als je eerder het feest verlaat mag je geen afscheid nemen van het bruidspaar, want dan verstoor je hun feest? Maar je mag wel met een goed gevulde envelop komen? Sorry maar dat vind ik heel arrogant dan.

En de vriendin van de ceremoniemeester hoort gewoon naast hem aan tafel te zitten.

Ik geloof dat de bruid het niet helemaal begrijpt. Want al die regeltjes op de uitnodiging maken het nou niet zo heel ongedwongen.

Wij zijn jouw vrienden, hle belangrijke mensen van adel of zo? Dat alles precies volgens het draaiboek moet gaan?Nou dan kan ik ze 1 ding vertellen,ben al op heel wat bruiloften geweest (incl die van mezelf :) ), maar er gebeurt altijd wel iets ongeplands. Hoop dat de bruid niet van de leg raakt dan.
Het is al een paar keer uitgelegd waarom de regel 'geen afscheid nemen' er is. Die is er met een hele goeie reden, namelijk dat het bruidspaar gewoon kan feesten. Toen ik ceremoniemeester was, was de regel ook nog eens dat je niet naar het bruidspaar mocht gaan om te feliciteren, maar dat ze wel naar jou toekwamen. Dat is veel leuker voor het bruidspaar dan wanneer ze amper kunnen dansen omdat er continu gefeliciteerd / afscheid genomen moet worden.

En hoezo is het arrogant? Jij hebt toch ook gewoon feest? Het is geen receptie waar je alleen met een envelop op mag komen draven.
italiagirl schreef:
29-05-2017 21:06
Doen ze in Sicilië inderdaad. Toen schoonzus daar 8 jaar geleden trouwde kwamen in de paar dagen voor de bruiloft de genodigden langs on een envelop met inhoud te brengen. En in een schrift werd keurig bijgehouden wie wat had gegeven. Vaak betalen ouders/schoonouders daar ook grotendeels de bruiloft. Mijn schoonouders hebben het niet breed, dus wij betalen alles zelf. Schoonvader moet alleen nog wel even wennen dat wij een intieme bruiloft willen en hij dus geen collega's van hem zelf mag uitnodigen (die wij helemaal niet kennen).
Klopt, de ouders betalen (mee aan) de bruiloft. Mijn tante gaat bijvoorbeeld niet, omdat ze het financieel niet kan opbrengen. Ook al zouden ze het haar niet kwalijk nemen, het is not done.
Man wat kunnen mensen het zichzelf moeilijk maken!

Onze bruiloft was niet gratis maar zeker ver onder de E 10.000, maar iedereen die er op de dag bij was at mee (30 man). Van niemand meer dan E 50 gehad, en dat vonden wij al meer dan verwacht. Het ging niet om de opbrengst maar om het vieren van ons huwelijk met iedereen die dicht bij ons staat.
En geen tafelschikking gehad, ga lekker zitten waar je wil zitten was ons idee.

De enige regel: Geen foto's plaatsen op Social media, maar dit was voor onze gasten zo logisch dat dit niet op de kaart hoefde te staan.
Maar het ontvangen van alle foto's die mensen met mobiel hadden gemaakt was voor ons weer enorm nagenieten :-)

Onze gasten hebben het nog steeds over deze heerlijke gezellige dag :-)

Wij hebben geen trouwende vrienden en familie, dus die regels herken ik gelukkig niet.
Bij ons is het meer gebruikelijk dat de ceremonietmeesters de gasten informeren over de wensen van het bruidspaar. In de regeltjes van dit bruidspaar staat wat mij betreft niks geks, het is meer de toon die de muziek maakt lijkt me.
Dat gezeur over geld vind ik ook vreselijk. 120 euro vind ik echt overdreven. Idd zeker icm nieuwe kleding, vrijgezelle, evt hotel/vervoer/oppas. Andere kant: Een vriendin van mij vertelde dat op elke bruiloft in hun dorp wel een paar "lege" enveloppen worden gegeven. Dus kaart zonder tekst en zonder geld erbij zodat je ook niet weet van wie het is, ga dan niet...is :facepalm:
Gezellig, zo'n lijst met moetjes omdat het bruidspaar bang is dat gasten zich niet kunnen gedragen. Waarom nodig je onbeschofte mensen die het de fotograaf onmogelijk maken zijn werk te doen, rondgillende kinderen niet corrigeren, de naaste familie niet de eerste kus gunnen en dat soort zaken meer uberhaupt uit.

En als je echt niet om ome Joop heen kan, dan laat je bij aanvang de ceremoniemeester een paar huishoudelijke mededelingen doen. Net zo weinig garantie dat onbeleefde mensen zich eraan houden maar wel minder dwingend en een stuk vriendelijker voor de gasten die uit zichzelf wel weten hoe het hoort.
Wat betreft social media, kun je ook heel simpel een besloten groep op facebook maken. Dan geef je aan dat gasten daar hun foto's kunnen delen (en dan ook voorlopig alleen daar). Kan iedereen toch delen, maar gaan de foto's niet buiten de 'wedding party'.

Die "regel" kun je dan gewoon delen op die facebookpagina. Scheelt weer een betuttelende regel in de uitnodiging.
Bruiloften met een niet-uitnodigende uitnodiging (ingewikkelde dresscodes, veel regels, etc) bezoek ik gewoon niet. ook al is het familie. Men mag zelf weten tot welke heisa men hun eigen bruiloft wenst op te pompen, ik mag zelf weten of ik aan de uitnodiging gehoor geef. Staat het me niet aan dan ga ik niet. Heel makkelijk.
Ab imo pectore
MiniMe3 schreef:
29-05-2017 21:25
Het is al een paar keer uitgelegd waarom de regel 'geen afscheid nemen' er is. Die is er met een hele goeie reden, namelijk dat het bruidspaar gewoon kan feesten. Toen ik ceremoniemeester was, was de regel ook nog eens dat je niet naar het bruidspaar mocht gaan om te feliciteren, maar dat ze wel naar jou toekwamen. Dat is veel leuker voor het bruidspaar dan wanneer ze amper kunnen dansen omdat er continu gefeliciteerd / afscheid genomen moet worden.

En hoezo is het arrogant? Jij hebt toch ook gewoon feest? Het is geen receptie waar je alleen met een envelop op mag komen draven.
Ik heb heel wat bruiloften gezien maar dat van het afscheid nog NOOIT meegemaakt en ik zou het ook gek vinden als mensen zomaar verdwijnen!
pipootje schreef:
29-05-2017 22:32
Ik heb heel wat bruiloften gezien maar dat van het afscheid nog NOOIT meegemaakt en ik zou het ook gek vinden als mensen zomaar verdwijnen!
En als je dat dus afspreekt met de gasten, is het niet zo gek.
MiniMe3 schreef:
29-05-2017 21:18
Pfff ik vind 50 euro per stel echt gierig. Zeker als je daggast bent. Dat is 25 pp. En je krijgt er wel uit eten + een feest voor. Stellen voelen zich sowieso nogal snel 'versmolten' als het om cadeautjes gaat. Vind ik zo gierig. Ik als single maar voor iedereen apart cadeaus kopen, en zij geven samen wat terug.

En jaja, het gaat er niet om dat je de kosten terugverdient als bruidspaar, en je hoeft niet alles tegen elkaar af te wegen en je kunt niet in andermans portemonnee kijken en bla bla bla.

Ik vind 25 euro meer een verjaardagscadeau dan een huwelijkscadeau. En ik verdien ook gewoon onder modaal.
Gierig ? Vind het meer hebberig en weinig gastvrij hou dan gewoon kaartverkoop voor je bruiloft dan is de bedoeling tenminste duidelijk. Wij hadden een bruiloft met daarbij een budget waarvoor wij gespaard hadden onze gasten waren dan ook echt onze gasten zonder enige financiële verwachtingen.
MaryCrawley schreef:
29-05-2017 17:04
Op de meeste bruiloften zijn niet alleen maar vrienden, maar ook tante Hennie die net Feesboek heeft ontdekt en reuze trots is. Of die ene neef die gewoon een lomperik is. Of de nieuwe vriend van jouw vriendin die echt van onderbroekenhumor blijkt te houden.
ah, dat soort mensen hebben wij gewoon niet uitgenodigd :-D
wij zijn klein en in het buitenland getrouwd. Moet zeggen dat bruiloften met ´tante Hennie´s´, niet veel meer voorkomen in mijn vrienden/familie. Gelukkig niet
De regeltjes en tafelschikking vind ik niet zo bizar. Wel dat die regeltjes allemaal vermeld staan op de uitnodiging. Geef wat je kunt missen aan geld.
Hallozeg schreef:
29-05-2017 22:44
Gierig ? Vind het meer hebberig en weinig gastvrij hou dan gewoon kaartverkoop voor je bruiloft dan is de bedoeling tenminste duidelijk. Wij hadden een bruiloft met daarbij een budget waarvoor wij gespaard hadden onze gasten waren dan ook echt onze gasten zonder enige financiële verwachtingen.
Hier hetzelfde.
nicole123 schreef:
29-05-2017 19:36
Ik vind het oprecht jammer voor je dat je dan zo van het ene naar het andere uiterste bent geswitcht. Ik heb het ook nergens over alleen maar doen wat de ander wenst en jezelf compleet wegcijferen, maar dat iedereen gewoon een beetje rekening met iedereen houdt.
Waar las jij dat er een switch plaatsvond van uitersten?
Jij vulde in je vorige bericht juist zoveel zelf in dat ik deze reactie gaf. En ik schrijf er notabene bij dat ik niet met een knuppel door het hoenderhok ga.
MiniMe3 schreef:
29-05-2017 21:18
Je gebruikt nu een paar keer het woord gierig, maar jij die zo uitdrukkelijk bezig is met te berekenen wat je er voor terug krijgt en of een stel dubbel moet betalen of niet, die valt zelf onder de definitie van gierig. Sla de Van Dale er eens op na.

Als dat bedrag overeen moet komen met 'wat je verbruikt' dan mag het bruidspaar dat later eens op de koffie bij TO komt daarna ook 2,50 afrekenen voor twee kopjes koffie met koekje erbij.
MiniMe3 schreef:
29-05-2017 21:25

Ik vind dat geen goede reden, maar een slechte. Zijn die gasten er dan alleen voor de vulling van de zaal? En wat is "door feesten" nu eigenlijk? Is het de bedoeling dat het bruidspaar een paar uur lang non stop kan dansen en doen alsof er niemand om hen heen is? Jij schrijft het alsof het zielig is dat ze amper kunnen dansen omdat er continu contact is met andere mensen. Nou nodig dan minder mensen uit en vier het op een heel grote dansvloer, kun je ongestoord dansen.
Je zou denken dat ze mensen uitnodigen waar ze om geven en als je dan moet verdwijnen door de achterdeur, nou dan weet je wel wat je vriendschap waard is.
anoniem_310405 wijzigde dit bericht op 30-05-2017 09:56
0.08% gewijzigd
GijsdeGoede schreef:
30-05-2017 09:46
Ik vind dat geen goede reden, maar een slechte. Zij die gasten er dan alleen voor de vulling van de zaal? En wat is "door feesten" nu eigenlijk? Is het de bedoeling dat het bruidspaar een paar uur lang non stop kan dansen en doen alsof er niemand om hen heen is? Jij schrijft het alsof het zielig is dat ze amper kunnen dansen omdat er continu contact is met andere mensen. Nou nodig dan minder mensen uit en vier het op een heel grote dansvloer, kun je ongestoord dansen.
Je zou denken dat ze mensen uitnodigen waar ze om geven en als je dan moet verdwijnen door de achterdeur, nou dan weet je wel wat je vriendschap waar is.
Haha inderdaad. Wat is dit nu weer voor iets geks. Ik kan me er echt niks bij voorstellen dat je als bruidspaar op je bruiloft per se uren ongestoord moet dansen.

Je viert het die dag toch juist met je vrienden en familie omdat je wil dat zij erbij zijn en met jou die dag meemaken. Dan wil je toch ook met ze praten en elkaar bedanken als je weggaat voor de leuke dag?

Anders kan je beter samen op een eiland trouwen.
GijsdeGoede schreef:
30-05-2017 09:43
Je gebruikt nu een paar keer het woord gierig, maar jij die zo uitdrukkelijk bezig is met te berekenen wat je er voor terug krijgt en of een stel dubbel moet betalen of niet, die valt zelf onder de definitie van gierig. Sla de Van Dale er eens op na.

Als dat bedrag overeen moet komen met 'wat je verbruikt' dan mag het bruidspaar dat later eens op de koffie bij TO komt daarna ook 2,50 afrekenen voor twee kopjes koffie met koekje erbij.
En hier ook al hartgrondig mee eens. Bijna iedereen krijgt geld tegenwoordig. En dat KAN je inderdaad zien als compensatie voor de kosten en direct op je spaarrekening terug zetten. Maar het is gewoon een kado geen entreegeld.

Op je verjaardag verwacht je toch ook niet dat mensen uiteindelijk zoveel geven dat je bijna quite draait?

Jij als bruidspaar geeft toch een feest. jij mag zelf de kosten daarvan bepalen.

Of moet ik dan ook meer gaan 'betalen' aan vrienden die een dure bruiloft hebben georganiseerd dan aan die een wat goedkopere houden?
Het idee van een cadeau is toch geen "compensatieregeling" voor gebruikte consumpties?
Met een kopje koffie met balgebakje, een paar biertjes/frisdrank en 2 bitterballen kom ik écht niet aan 50 euro p.p.
Ik heb altijd gedacht dat het bruidspaar gasten uitnodigt omdat ze het leuk vinden dat zij hun verbintenis meevieren, en niet om financieel quitte te spelen.
Dat zou dus inhouden dat je bij een bruiloft in een kasteeltje, met een duur aangeklede bruid, bloemstukken, een chique diner, losgelaten witte duiven, een stretch limo meer geld cadeau geeft dan aan een bruidspaar dat niet van toeters en bellen houdt?
Je geeft het toch uit liefde ? En al helemáál niet om bewonderd te worden om je gulheid.

Wat ben ik blij dat ik al 34 jaar getrouwd ben en dat circus/poppenkast niet meer hoef te organiseren. Het lijkt wel of het steeds gekker, duurder, exclusiever moet tegenwoordig!

En mijn niet-zo-goedgeklede volkse ome Joop en tante Hennie mogen gewoon komen omdat het doodgoeie mensen zijn bij wie ik als kind graag kwam en die altijd het goede met mij voor hebben.
amarna wijzigde dit bericht op 30-05-2017 10:09
10.18% gewijzigd
GijsdeGoede schreef:
Ik vind dat geen goede reden, maar een slechte. Zijn die gasten er dan alleen voor de vulling van de zaal? En wat is "door feesten" nu eigenlijk? Is het de bedoeling dat het bruidspaar een paar uur lang non stop kan dansen en doen alsof er niemand om hen heen is? Jij schrijft het alsof het zielig is dat ze amper kunnen dansen omdat er continu contact is met andere mensen. Nou nodig dan minder mensen uit en vier het op een heel grote dansvloer, kun je ongestoord dansen.
Je zou denken dat ze mensen uitnodigen waar ze om geven en als je dan moet verdwijnen door de achterdeur, nou dan weet je wel wat je vriendschap waard is.
Dat bedoel ik. Bij onze bruiloft destijds, vond ik het fijn om de mensen die voortijdig weg gingen (en zoveel zijn dat er niet, ik bedoel het zijn er misschien 10, 20 en dan nog meeste stellen of groepje en al zijn het er meer) nog even te kunnen bedanken voor hun komst. Enzo hoort het ook. Nu hoef je niet alles te doen wat hoort (schijnt in deze maatschappij ook zo te werken) maar ik vind dat wel zo fijn om nog even je waardering te kunnen uit spreken.Mensen hebben toch tijd, geld etc aan je besteed.
amarna schreef:
30-05-2017 10:02

Wat ben ik blij dat ik al 34 jaar getrouwd ben en dat circus niet meer hoef te organiseren. Het lijkt wel of het steeds gekker, duurder, exclusiever moet tegenwoordig!
Dat speelde toen zeker veel minder?
Inderdaad lijkt het met sommige verhalen alsof het steeds gekker, duurder en exclusiever moet. Is dat het tegen elkaar opbieden, van kijk ons een duur doen? Maar dan ondertussen wel veel geld verwachten, want eigenlijk kunnen we niet duur doen en moeten we het wel via de gasten terugverdienen...
Gelukkig 'lijkt' het vooral zo. Het zijn denk ik bepaalde kringen waar dit gebeurt en er zijn genoeg mensen die op ontspannen wijze hun bruiloft vieren met familie en vrienden, zonder bizarre taferelen of verwachtingen.
GijsdeGoede schreef:
Ik vind dat geen goede reden, maar een slechte. Zij die gasten er dan alleen voor de vulling van de zaal? En wat is "door feesten" nu eigenlijk? Is het de bedoeling dat het bruidspaar een paar uur lang non stop kan dansen en doen alsof er niemand om hen heen is? Jij schrijft het alsof het zielig is dat ze amper kunnen dansen omdat er continu contact is met andere mensen. Nou nodig dan minder mensen uit en vier het op een heel grote dansvloer, kun je ongestoord dansen.
Je zou denken dat ze mensen uitnodigen waar ze om geven en als je dan moet verdwijnen door de achterdeur, nou dan weet je wel wat je vriendschap waar is.
Natuurlijk ben je ook met mensen aan het praten en is dat al helemaal niet verboden ofzo. Maar als er mensen een uurtje op de receptie / het feest komen en dan eerst een half uur in de rij staan voor het begroeten en dan zich verplicht voelen om opnieuw een half uur in de rij te staan voor het afscheid nemen dan is er voor niemand wat aan toch? Voor de gasten niet en voor het bruidspaar niet. Dan liever ongedwongen samen feest vieren (en of je dat doet door dansen, praten of koekhappen moet iedereen zelf weten lijkt me). Wij hadden 1 feliciteermoment, waardoor we wel echt iedereen even gesproken hebben, maar van ons hoefde dat geen 2 keer. We hebben grote families, vriendengroepen en veel collega's die wilden komen en wilden niemand ontzeggen om te komen, dus er waren bij ons heel veel mensen. Het zou geen doen zijn geweest die allemaal verplicht 2 keer te spreken. Mijn verwachting is het ook helemaal niet als ik naar een bruiloft ga dat ik uitgebreid met het bruidspaar kan praten.
en toch zijn er aardige richtlijnen met wat je geeft (volgens de etiquette)
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/so ... ouwen.html
en dat bedrag is best hoger dan wat hier door diverse posters genoemd wordt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven