Bizarre 'regeltjes' op bruiloft... (?)

29-05-2017 10:09 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn vriendenkring trouwen niet gek veel mensen. Ik ben afgelopen jaren op een handjevol bruiloften geweest van vrienden. Altijd een leuk en ontspannen feest (behalve eentje, daar waren naar mijn mening gewoon teveel mensen, maar dat terzijde).
Nu gaan er binnenkort weer vrienden trouwen. De brief die bij de uitnodiging was stond bol van de 'regeltjes'. Geen foto's maken tijdens de ceremonie (dat lijkt me een ongeschreven regel), geen foto's op social media, je mag het bruidspaar pas feliciteren na de familie, kinderen moet je thuis laten en als je het feest eerder verlaat dan het einde mag je geen afscheid nemen van het bruidspaar zodat zij ongestoord verder kunnen feesten.

Mijn ex is ceremoniemeester en een van mijn beste vriendinnen vertelde me dit weekend dat hij ook een beetje gek aan het worden is van de hele organisatie. Via haar hoorde ik dat er een tafelschikking is bij het diner en dat hij dus aan de tafel zit met het bruidspaar, maar dat zijn eigen vriendin ergens anders moet gaan zitten... O_O Huh?!! Dat is toch bizar!! Vind ik gewoon niet kunnen.

Wat vinden jullie van dit soort regeltjes? Ik vind het allemaal nogal zwaar overdreven... Het is hun dag, zij moeten het vooral doen zoals zij het willen, maar het moet ook wel leuk blijven voor de gasten..

En oh ja, ook nog benieuwd wat jullie geven (als cadeau) op een bruiloft. Bruid (of moet ik zeggen bridezilla?) was een tijd terug bij een vriendin aan het vissen wat iedereen gaf. Zogenaamd omdat zij nogal verbaasd was dat er bij een bruiloft in de straat (van een van de bevriende buren) de meeste buren 100 euro per stel gaven en zij dat aan de magere kant vond. En zij dus 120 euro hadden gegeven... :O
Live life to the fullest
Ik zou trouwens juist blij zijn als je gewoon weg kunt zonder eerst naar het bruidspaar op zoek te moeten.

Ik vind het altijd het leukst als het bruidspaar eerder vertrekt en dat het feest nog even door gaat. Dat iedereen het bruidspaar uitzwaait. Leuker moment voor iedereen en ik vind het voor het bruidspaar altijd zo sneu om nog op zo’n afkalvend feest te staan.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels de smarthponevrije bruiloft gehad en het was toch wel goed zo. Tegenwoordig is iedereen zó bezig met foto´s maken. Overigens mocht je natuurlijk wel je telefoon gebruiken maar niet voor foto´s. Zo voorkom je ook dat mensen bijv hun bord gaan fotograferen en meteen even op Insta zetten.

Eén familielid heeft ´stiekem´ wel foto´s gemaakt en het is toch wel leuk dat we die nu hebben.

Maar gisteren vroeg een vriendin naar een leuke foto van het bruidspaar. Ja... die heb ik dus niet en het zal ook wel maanden duren voor ik dat wel krijg via de fotograaf. Ik hoop wel dat er naderhand mogelijkheid is om dingen bij te bestellen. Soms is dat iets wat er nooit meer van komt ofzo, het uitwisselen van de foto´s.
Je kunt méér.
Moon-Alisa schreef:
22-09-2018 13:32
Inmiddels de smarthponevrije bruiloft gehad en het was toch wel goed zo. Tegenwoordig is iedereen zó bezig met foto´s maken. Overigens mocht je natuurlijk wel je telefoon gebruiken maar niet voor foto´s. Zo voorkom je ook dat mensen bijv hun bord gaan fotograferen en meteen even op Insta zetten.

Eén familielid heeft ´stiekem´ wel foto´s gemaakt en het is toch wel leuk dat we die nu hebben.

Maar gisteren vroeg een vriendin naar een leuke foto van het bruidspaar. Ja... die heb ik dus niet en het zal ook wel maanden duren voor ik dat wel krijg via de fotograaf. Ik hoop wel dat er naderhand mogelijkheid is om dingen bij te bestellen. Soms is dat iets wat er nooit meer van komt ofzo, het uitwisselen van de foto´s.
Ach, vroeger had je zelf ook geen foto’s van het bruidspaar en die kreeg je naderhand ook niet. Wat moet een mens met al die foto’s. Maar goed, ik maak sowieso nergens foto’s van.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
22-09-2018 12:57
Ik zou trouwens juist blij zijn als je gewoon weg kunt zonder eerst naar het bruidspaar op zoek te moeten.

Ik vind het altijd het leukst als het bruidspaar eerder vertrekt en dat het feest nog even door gaat. Dat iedereen het bruidspaar uitzwaait. Leuker moment voor iedereen en ik vind het voor het bruidspaar altijd zo sneu om nog op zo’n afkalvend feest te staan.
Gelukkig toch iemand die het snapt.
Alle reacties Link kopieren
klop schreef:
22-09-2018 11:36
Ik vind dat massaal foto’s op social media plaatsen ook wel stom hoor. Laatst ging een collega trouwen, was op een doordeweekse dag tijdens werktijd dus veel mensen konden niet gaan. Maar echt nog geen 5 minuten nadat collega bij de kerk gearriveerd was had 1 van de collegas die er was al 10 foto’s in de groepsapp van werk gezet en 2 foto’s op de Facebookpagina van werk. Allemaal zonder goedkeuring van trouwende collega.
Dus ik snap heel goed dat mensen van tevoren dan maar regeltjes op gaan leggen.
Ja precies. Voor de meesten is dit vanzelfsprekend, maar helaas voor een aantal niet. Een bekende van mij wil geen foto's van haar baby op social media. Komt er iemand langs en die heeft opeens allemaal foto's op haar facebook gezet. Ook al hadden de ouders het niet expliciet gezegd, dan nog snap je toch wel dat jij (als vriendin van de moeder) niet geacht wordt de eerste te zijn die wat plaatst, nog voor de ouders, opa's en oma's etc. Bij sommige mensen moet je erg duidelijk zijn op dit gebied.
Ook wel eens gebeurd. Ik hoorde het gerucht dat iemand overleden was. Gaan op een gegeven moment mensen de nabestaanden openbaar condoleren op facebook. Zolang de nabestaanden er zelf nog niks op hebt gezet, ga je er toch niks openbaar over zeggen? Stel dat ze nog niet iedereen bereikt hebben en de ouders van de overledenen oid lezen het op facebook. Blijkbaar snappen sommigen mensen dit niet zelf, dus dan maar duidelijk zeggen helaas.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
22-09-2018 14:26
Ach, vroeger had je zelf ook geen foto’s van het bruidspaar en die kreeg je naderhand ook niet. Wat moet een mens met al die foto’s. Maar goed, ik maak sowieso nergens foto’s van.
Sorry maar ik vind het toch wel heel erg leuk om wat foto's te hebben. We maken al bijna nooit foto's met de fam dus ik heb oprecht geen foto's van ze als iemand daar naar vraagt. Wel hele ouwe en een enkeling heeft een fotootje als appfoto maar zelfs dat is bij de meesten gewoon grijs.

Ik steek een boel tijd en energie in de outfit, als zus van, en zou het heel erg raar vinden als ik dan de foto's niet te zien krijg en/of niet mag hebben/kopen.

Als het zo zou werken wil ik er ook liever niet op.
Je kunt méér.
Moon-Alisa schreef:
22-09-2018 16:56
Sorry maar ik vind het toch wel heel erg leuk om wat foto's te hebben. We maken al bijna nooit foto's met de fam dus ik heb oprecht geen foto's van ze als iemand daar naar vraagt. Wel hele ouwe en een enkeling heeft een fotootje als appfoto maar zelfs dat is bij de meesten gewoon grijs.

Ik steek een boel tijd en energie in de outfit, als zus van, en zou het heel erg raar vinden als ik dan de foto's niet te zien krijg en/of niet mag hebben/kopen.

Als het zo zou werken wil ik er ook liever niet op.
Ja, is ook zo voor veel mensen hoor. Ik zelf geef gewoon weinig om foto’s. Ik maak hele verre reizen zonder ook maar één foto te maken. Maar daar ben ik misschien apart in.

Ik steek dan weer wel veel tijd in mijn outfits voor een bruiloft. Maar hoef ik later niet weer terug te zien.
Moon-Alisa schreef:
22-09-2018 16:56
Ik steek een boel tijd en energie in de outfit, als zus van, en zou het heel erg raar vinden als ik dan de foto's niet te zien krijg en/of niet mag hebben/kopen.

Als het zo zou werken wil ik er ook liever niet op.
Maar dat kun je dan toch gewoon vragen? Vind het een beetje een rare voorwaarde. Bovendien is het niet jouw feest.

Joh, geniet lekker van de voorpret en van het feest zelf, zonder je druk te maken over foto's.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak zelf geen foto’s, nooit van sociale momenten of feestelijkheden eigenlijk. Maar aan de andere kant zou ik er zelf geen moeite mee hebben dat een ander foto’s van de bruiloft op social media zet -tenzij het (qua groepsgrootte;) ) een intiem feestje betreft- . Ik begrijp het probleem niet zo zeer. Alhoewel, als ik er zeer onfortuinlijk uit zie op het moment dat de knop ingedrukt wordt, liever niet natuurlijk 🤓. Wellicht ziet het er natuurlijk niet zo mooi uit op de foto’s als gasten zelf ook allemaal foto’s maken en dit dus ook vastgelegd wordt voor het vruidspaar.
Ik ben eens bij een zeer gedirigeerd huwelijksfeestje geweest waardoor dit voor mij als een opgezet/nep/toneelstukje van alle partijen voelde.
namensgebruikersnaam wijzigde dit bericht op 23-09-2018 07:16
1.77% gewijzigd
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?
Bee_Kind schreef:
22-09-2018 11:30
De locatie was wel mooi ja! Ik was er alleen voor het feest, dus eten geen idee! Catering in de avond was prima, niet spectaculair maar gewoon wel goed. Geen stukjes en op een gegeven moment ben je wel uitgepraat ja :P werd voor niemand dan ook een latertje.
Haha, ik heb beeld. Lang leve veel hapjes in zo’n geval.

Wat ik wel leuk vind voor een kleinere bruiloft is dat je na afloop van het diner geen feest doet maar bij de open haard ofzo nog een tijdje blijft hangen. Maar dan op zijn minst met achtergrondmuziek aan.
Alle reacties Link kopieren
Mjah, ieder zijn meug met die foto's. Maar wij maken zelden tot nooit foto's met de fam. Laatste keer was 2008.

Nu zijn er ook veel foto's gemaakt van ons, in allerlei verschillende samenstellingen. Tja dan wil ik die natuurlijk ook wel zien en ook hebben. Ga er ook wel vanuit dat dat de insteek is hoor, dat wij ze ook kunnen krijgen. Met dat doel hebben we ook geposeerd, denk ik.

Maar eerst gaan ze natuurlijk op reis :)
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel dus dat er echt een stuk van de dag was ingedeeld om te poseren met zijn allen. Een fotosessie.

En die wil ik wel heel graag hebben, achteraf. Ook omdat niet alle familieleden meer gezond zijn, om het zo maar te zeggen.
Je kunt méér.
Potjepindakaasmetnootjes schreef:
30-05-2017 10:34
Ik ben bang van duiven dus die zijn er niet en geen limo.
Bij ons HOEFT het afscheid nemen niet perse. Uiteraard verbieden we dit niet. Maar mensen moeten zich niet verplicht voelen om weer formeel afscheid te nemen.
Qua bedragen, wij hopen hiermee een leuk zakcentje voor de huwelijkreis mee te krijgen :)
Er heeft al eens een duif een mooie witte bruidsjurk volgepoept. O_O
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
22-09-2018 15:25
...
Ook wel eens gebeurd. Ik hoorde het gerucht dat iemand overleden was. Gaan op een gegeven moment mensen de nabestaanden openbaar condoleren op facebook. Zolang de nabestaanden er zelf nog niks op hebt gezet, ga je er toch niks openbaar over zeggen? Stel dat ze nog niet iedereen bereikt hebben en de ouders van de overledenen oid lezen het op facebook. Blijkbaar snappen sommigen mensen dit niet zelf, dus dan maar duidelijk zeggen helaas.
Ik heb een oom die het nodig vond om foto's van onze overleden oma op FB te posten. Ik verzin dit niet. Nu wist ik natuurlijk al dat ze overleden was, want we hadden al weken een schema om bij haar te waken met de familie en hielden elkaar op de hoogte via de app dus ik had 's nachts al gelezen dat het zover was.

Desondanks was ik not amused toen ik bij mijn ochtendritueel FB aanzette en die foto's in mijn bakkes kreeg. Ze waren niet naar of zo, het was net of ze sliep, maar kom op, je zet geen foto's van je dode moeder op FB, klaar. Mijn tante heeft denk ik ingegrepen want een paar uur later waren ze weg.

Maar er bestaan dus zelfs mensen die dit in hun botte kop krijgen, dus dan vind ik het niet zo gek om even een hele duidelijke regel te communiceren over foto's posten bij een huwelijk, geboorte of overlijden. Voor sommige mensen is dit blijkbaar nodig...
nessemeisje schreef:
31-05-2017 13:52
Het is vaak echt een kwestie van fatsoen en nadenken, maar dat is voor veel mensen gewoon erg lastig. Toen mijn schoonzus een babietje had gekregen, stond het binnen no time op Facebook. En dat kwam dus niet van de ouders zelf, maar van diens broer. Naam van het kind, ouders getagd, alles.
Tijdens afzwemmen kind: ouders die foto's en filmpjes maken van hun kind, maar daarmee recht voor mijn neus blijven staan zodat ik mijn kind niet meer zie.
Schoonzus wilde persé haar vierjarige dochter meenemen naar een drie uur durende officiële ceremonie in een kerk (geen bruiloft, geen communie, geen doop, maar een huldiging voor meer personen). Dat heb ik nét uit haar hoofd weten te praten, zelf kan ze niet bedenken dat het wellicht voor de andere gasten niet leuk is als er een -voor haar schattige- kleuter overal doorheen zit te kletsen.
Telefoon uit tijdens een begrafenis. Het moet nota bene gezegd worden en nóg gaat er bij elke begrafenis waar ik kom wel een keer een telefoon af.

Mensen kunnen gewoon steeds moeilijker inschatten wat wanneer oké is en wat niet.
Dit is helemaal de realiteit!
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht even, foto's van iemand die overleden is, is toch niet zo gek? Als in: Je hebt nog een leuke foto van jou en je oma en je schrijft in de dagen na de begrafenis: Dit was mijn lieve oma.

Maar je bedoelt echt, van oma na het overlijden? Jeetje ik wil dat uberhaupt niet zien, laat staan dat ik foto's maak. Laat staan dat het in mij opkomt ze te delen.
Je kunt méér.
Telefoon uit tijdens een begrafenis. Het moet nota bene gezegd worden en nóg gaat er bij elke begrafenis waar ik kom wel een keer een telefoon af.
-
Ttroeteltje schreef:
23-09-2018 09:13
Dit is helemaal de realiteit!

Als er mobiels afgaan bij begrafenissen heb ik juist vaak de ervaring dat het een oudje is die juist níet volcontinu op hun mobiel zitten, er niet zo handig mee zijn en er ook niet zo vaak aan denken.
tvp :-$
Alle reacties Link kopieren
Deze bridezilla maakt een heuse competitie van wie haar bruidsmeisjes mogen zijn...
lotus77 schreef:
23-09-2018 09:10
Ik heb een oom die het nodig vond om foto's van onze overleden oma op FB te posten. Ik verzin dit niet. Nu wist ik natuurlijk al dat ze overleden was, want we hadden al weken een schema om bij haar te waken met de familie en hielden elkaar op de hoogte via de app dus ik had 's nachts al gelezen dat het zover was.

Desondanks was ik not amused toen ik bij mijn ochtendritueel FB aanzette en die foto's in mijn bakkes kreeg. Ze waren niet naar of zo, het was net of ze sliep, maar kom op, je zet geen foto's van je dode moeder op FB, klaar. Mijn tante heeft denk ik ingegrepen want een paar uur later waren ze weg.

Maar er bestaan dus zelfs mensen die dit in hun botte kop krijgen, dus dan vind ik het niet zo gek om even een hele duidelijke regel te communiceren over foto's posten bij een huwelijk, geboorte of overlijden. Voor sommige mensen is dit blijkbaar nodig...
In sommige landen/culturen is dit heel gewoon. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet heel graag naar de foto’s van mijn overleden schoonvader kijk. Die kreeg mijn man gewoon via whatsapp van een oom na de uitvaart.

En ik zie ze dus ook van andere overleden mensen wel eens voorbij komen op fb.
Alle reacties Link kopieren
Wij mochten een paar jaar geleden ook de hele dag mee toen een nichtje ging trouwen. De dag werd geleid door een zeer strenge ceremoniemeesteres ( zit in het kleuteronderwijs)

Bij de trouwkaart zat een bijlage die een strak dagprogramma bevatte. Doordat het een heel uitgebreide bijlage was was deze bijna niet te lezen door het kleine lettertype. Heb me oprecht zorgen gemaakt waar de plaspauzes zaten!

Zelfs in het gemeentehuis was er een planning waar iedereen mocht zitten of staan.
Ook het feliciteren, waar en hoe, wie eerst stond beschreven.
Er moesten bij de feestlocatie buiten foto’s worden gemaakt met de daggasten. Wij stonden blijkbaar laag in de hiërarchie, hebben ruim een half uur staan te koukleumen tot we aan de beurt waren en je mocht van de ceremoniemeesteres pas naar binnen als je op de foto was geweest.

We werden er, samen met andere gasten wat opstandig van. Eindelijk binnen ff lekker bij de open haard . Werden we door de meesteres weggejaagd, was voor de opa’s en oma’s. (We mompelden dat we geen naambordjes hadden zien staan, vandaar dat we er zomaar durfden te gaan zitten en geen bejaarde te zien op dat moment)
Uiteraard was er tafelschikking bij het diner.

Ook het verrassingskadootje dat meegebracht moest worden moest aan vele voorwaarden voldoen en op een omslachtige manier worden aangeboden.
Aan het eind van het feest natuurlijk ook met zn allen een heel toezing ritueel. We waren met een gezamelijke bus dus verplicht blijven tot het eind.
Het bruidspaar werd thuis afgezet, iedereen de bus uit om ze uit te zwaaien.
Dit stond dus allemaal al op de bijlage bij de trouwkaart!!

Het was best een leuke dag ( wel lang maar dat is altijd). Tuurlijk is het handig om een beetje te weten hoe de dag loopt maar dit was echt zwaar overdreven.
We hebben ons de hele dag figuranten gevoeld in de film “Piet en Puks trouwdag”
Had achteraf alleen het feest bijwonen voldoende gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat ik kan begrijpen is ‘ geen kinderen’ en geen foto’s op social media. Maar de rest komt idd raar over.
Net zoals die trend om mensen te vragen verplicht in een bepaalde kleur te verschijnen.

Ik zou er ook voor bedanken.
Dat je geen foto's gaat maken met je smart phone en geen foto's deelt op social media vind ik heel normaal en gewoon etiquette.
En het ligt er maar net aan hoe je zo'n boodschap brengt.

Ik zie vaak dit staan op bruiloften bij de ingang. Ongeveer zoiets

Afbeelding

of

Afbeelding

Zoiets zie je wel steeds meer, en ik begrijp dat heel erg goed!

Voor de rest wel erg overdreven allemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven