Bizarre 'regeltjes' op bruiloft... (?)
maandag 29 mei 2017 om 10:09
In mijn vriendenkring trouwen niet gek veel mensen. Ik ben afgelopen jaren op een handjevol bruiloften geweest van vrienden. Altijd een leuk en ontspannen feest (behalve eentje, daar waren naar mijn mening gewoon teveel mensen, maar dat terzijde).
Nu gaan er binnenkort weer vrienden trouwen. De brief die bij de uitnodiging was stond bol van de 'regeltjes'. Geen foto's maken tijdens de ceremonie (dat lijkt me een ongeschreven regel), geen foto's op social media, je mag het bruidspaar pas feliciteren na de familie, kinderen moet je thuis laten en als je het feest eerder verlaat dan het einde mag je geen afscheid nemen van het bruidspaar zodat zij ongestoord verder kunnen feesten.
Mijn ex is ceremoniemeester en een van mijn beste vriendinnen vertelde me dit weekend dat hij ook een beetje gek aan het worden is van de hele organisatie. Via haar hoorde ik dat er een tafelschikking is bij het diner en dat hij dus aan de tafel zit met het bruidspaar, maar dat zijn eigen vriendin ergens anders moet gaan zitten...
Huh?!! Dat is toch bizar!! Vind ik gewoon niet kunnen.
Wat vinden jullie van dit soort regeltjes? Ik vind het allemaal nogal zwaar overdreven... Het is hun dag, zij moeten het vooral doen zoals zij het willen, maar het moet ook wel leuk blijven voor de gasten..
En oh ja, ook nog benieuwd wat jullie geven (als cadeau) op een bruiloft. Bruid (of moet ik zeggen bridezilla?) was een tijd terug bij een vriendin aan het vissen wat iedereen gaf. Zogenaamd omdat zij nogal verbaasd was dat er bij een bruiloft in de straat (van een van de bevriende buren) de meeste buren 100 euro per stel gaven en zij dat aan de magere kant vond. En zij dus 120 euro hadden gegeven...
Nu gaan er binnenkort weer vrienden trouwen. De brief die bij de uitnodiging was stond bol van de 'regeltjes'. Geen foto's maken tijdens de ceremonie (dat lijkt me een ongeschreven regel), geen foto's op social media, je mag het bruidspaar pas feliciteren na de familie, kinderen moet je thuis laten en als je het feest eerder verlaat dan het einde mag je geen afscheid nemen van het bruidspaar zodat zij ongestoord verder kunnen feesten.
Mijn ex is ceremoniemeester en een van mijn beste vriendinnen vertelde me dit weekend dat hij ook een beetje gek aan het worden is van de hele organisatie. Via haar hoorde ik dat er een tafelschikking is bij het diner en dat hij dus aan de tafel zit met het bruidspaar, maar dat zijn eigen vriendin ergens anders moet gaan zitten...
Wat vinden jullie van dit soort regeltjes? Ik vind het allemaal nogal zwaar overdreven... Het is hun dag, zij moeten het vooral doen zoals zij het willen, maar het moet ook wel leuk blijven voor de gasten..
En oh ja, ook nog benieuwd wat jullie geven (als cadeau) op een bruiloft. Bruid (of moet ik zeggen bridezilla?) was een tijd terug bij een vriendin aan het vissen wat iedereen gaf. Zogenaamd omdat zij nogal verbaasd was dat er bij een bruiloft in de straat (van een van de bevriende buren) de meeste buren 100 euro per stel gaven en zij dat aan de magere kant vond. En zij dus 120 euro hadden gegeven...
Live life to the fullest
maandag 29 mei 2017 om 13:32
Grappig, Italiagirl. Ik heb juist weer hele andere ervaringen daar. Ik heb er 12 jaar gewoond, en alle bruidsparen hadden altijd een kadolijst in een door hun uitgezochte winkel waar we dan iets van konden kopen. En iedereen wilde er als de kippen bij zijn om als eerste te bestellen, want dan zat er nog wel eens wat goedkopers tussen. De duurste kados bleven het langste staan. Ook was er wel altijd een scheiding tussen dag en avondgasten. Misschien scheelt het per regio.
maandag 29 mei 2017 om 13:38
Dit dus. Het is gewoon ontzettend moeilijk en dat heb ik zelf ervaren om het 'goed' te doen. op een gegeven moment laat je dat ook meer los.Troeteltje schreef: ↑29-05-2017 13:15Veel belangrijker...........geef dergelijke dag vorm zoals jij en partner het zelf belangrijk vinden. Hoe je het ook doet, linksom of rechtsom.....er zullen altijd scheve blikken blijven. Echt waar.
Groot feest of klein feest, intiemiteit of anonimiteit, wel of geen kinderen meenemen, dresscode, enveloppebedrag.........
In wezen is het allemaal niet zo spannend. En wanneer de een van mening is dat het niet alleen om het bruidspaar en zijn wensen draait is de ander van mening dat de gasten zich best een dag mogen aanpassen omwille van hun dierbaren.
maandag 29 mei 2017 om 13:45
Jeetje wat een bedragen!! Daar moeten mensen gewoon echt dik voor sparen, of hun hele vakantiegeld doorheen jagen. Als je een beetje een grote familie hebt kost het je een fortuin... (of zijn het allemaal rijke Maffiosi?!italiagirl schreef: ↑29-05-2017 12:44Dat van die foto's en social media snap ik wel. Geen kinderen etc vind ik maar wat overdreven. En het op de kaart vermelden ook. Sterker nog, wij trouwen over 2 maanden en naast onze eigen kinderen, zijn er zo'n 10 andere kinderen aanwezig. Er komt een animateur die ze bezig gaat houden met spelletjes, knutselen, baby dance etc.
Maar ja, ik merk dat de 8 jaar italie mij wel ontnederlandst heeft ofzo. Tafelschikking is hier heel normaal (stelletjes juist wel bij elkaar) en kinderen horen er gewoon helemaal bij. Cadeau's zijn hier ook een stuk meer, gemiddeld 100 euro per persoon (dus 200 per stel) en dan geven ooms en tantes en getuigen nog weer meer (gemiddeld 500). Ouders, schoonouders en opa's en oma's vaak wel 1000 euro.
Ernaar vissen zou ik dan niet doen. Ook heel gewoon is hier het openen van een rekening bij een reisbureau, waar alle gasten dan een x bedrag op storten om zo bij te dragen aan de huwelijksreis.
Oh in Italie trouwens geen onderscheid in dag en avond gasten. Iedereen komt gewoon de hele dag (of helemaal niet) en kan mee eten en feesten.
Vorig jaar hadden we echt een leuke bruiloft. Een vriendin ging trouwen en iedereen was welkom met kids. Die waren er dan ook in overvloed. Er was een poppentheater geregeld en je kon een boottochtje maken. Iedereen ging heerlijk zijn eigen gang. Daarna aan lange tafels met zn allen dineren. Het was los, gezellig, spontaan, soms een boeltje. Het was een heerlijke dag! Zo zou een bruiloft moeten zijn (in mijn ogen)! Ik haat die stijve bedoelingen...!
Live life to the fullest
maandag 29 mei 2017 om 13:47
Dit! Ik vind alle regels in de OP eigenlijk best heel logisch. Dat 'geen afscheid nemen' is bijvoorbeeld ook juist voor de gasten, om een rij te voorkomen. Of de toon onaardig is kan ik niet beoordelen maar er zijn nou eenmaal altijd knuppels die zelf niet kunnen bedenken dat fotos of Facebook plaatsen of oma uit de weg duwen bij het feliciteren not done is.MwTheelepel schreef: ↑29-05-2017 12:29Misschien is het de toon waarop het geschreven is die hier niet doorklinkt maar ik vind het allemaal niet zo overdreven. En het gebeurd gewoon heel vaak dat je als weldenkend mens denkt dat iedereen dit of dat toch zelf ook wel snapt en dat blijkt dus niet het geval te zijn, dan kun je het beter vooraf communiceren. Dat de ceremoniemeester niet naast zijn partner mag zitten vind ik wel raar. Geen kinderen is hun goed recht. Niet afscheid nemen klinkt misschien wel onaardig maar ik snap het ook wel want dan ben je de halve avond bezig met afscheid nemen.
Wij hadden op de kaart gezet dat we geen stukjes wilde. Dat viel niet in goede aarde bij de familie van mijn man die exact de reden waren dat we het erop gezet hebben. We hadden echt zo geen zin om minimaal een uur naar jolige liedjes en tenenkrommende abc-tjes te luisteren en dan tandenknarsend te glimlachen. Als ze nou nog leuk zijn maar nee het is altijd in de categorie A is van Amsterdam daar hebben jullie elkaar ontmoet, B is van de bank die jullie samen hebben gekocht, C is van curry want dat eet meneer theelepel graag op zijn friet.![]()
Verder ga ik er vanuit dat de ceremoniemeester zelf prima contact kan hebben over waar zijn vriendin zit. Misschien vinden zij dat helemaal niet erg.
Kortom, ik zou me hier totaal niet aan storen want vrijwel al deze dingen doe ik ook uit mezelf al.
De enige regels die ik wel vervelend vind zijn juist de verplichte maakdingen/stukjes/lolligheden-die-niet-grappig-zijn. Gelukkig hebben de meeste bruiloften in mijn omgeving dat allemaal afgeschaft en zijn stukjes juist uit den boze.
maandag 29 mei 2017 om 13:48
maar dat soort vrienden heb je toch niet? je bent toch bevriend omdat je op elkaar lijkt? elkaar snapt? elkaar aanvoelt? hetzelfde denkt over dingen?MaryCrawley schreef: ↑29-05-2017 13:47Dit! Ik vind alle regels in de OP eigenlijk best heel logisch. Dat 'geen afscheid nemen' is bijvoorbeeld ook juist voor de gasten, om een rij te voorkomen. Of de toon onaardig is kan ik niet beoordelen maar er zijn nou eenmaal altijd knuppels die zelf niet kunnen bedenken dat fotos of Facebook plaatsen of oma uit de weg duwen bij het feliciteren not done is.
maandag 29 mei 2017 om 13:48
Pffft..... ben ik even blij dat de meesten hier het er over eens zijn dat € 50 geven per koppel voldoende is. Dat is nl. wat wij ook altijd geven, maar toevallig las ik afgelopen week in een tijdschrift een interview met een weddingplanner die aangaf dat € 100 per koppel heel normaal is en zijn het je beste vrienden die trouwen zelfs nog meer. Je zult maar een vriendenkring en/of familie hebben die allemaal het idee hebben opgevat rond dezelfde periode te trouwen. Dat gaat je een kapitaal kosten aan kleding (want je wilt tenslotte niet telkens met hetzelfde jurkje lopen), vrijgezellenfeesten (want tegenwoordig moeten die over the top...) en enveloppen! Daar gaat je vakantiegeld.....
maandag 29 mei 2017 om 13:52
Niet mee eens. Als iedereen nou eens niet zo gericht is op zichzelf maar op de ander dan kan iedereen het leuk hebben. Dus het bruidspaar niet alleen maar egoistisch bezig met 'het is onze dag' maar gericht op wat ook leuk is voor de gasten, en de gasten niet zo zeiken op wat ze zelf anders georganiseerd zouden hebben. Iedereen blij. Natuurlijk kun je wat betreft groot/klein, formeel/spontaan, etc. allemaal net iets andere wensen hebben, maar als een bruidspaar alleen maar uitgaat van hoe zij het zelf het leukste kunnen hebben krijg je van die ongastvrije situaties van gasten die tijdens het diner zelf maar naar de snackbar moeten omdat het bruidspaar zonodig een intiem diner wil, of die het in Verweggistan vieren en iedereen mag het zelf betalen want het draait tenslotte om het bruidspaar. Als je zoveel mogelijk met iedereen rekening houdt en je krijgt alsnog scheve blikken dan zij het zo, die moet je dan maar af laten glijden. Maar om bij voorbaat al over je gasten heen te walsen onder het motto 'we krijgen toch al scheve blikken, dus nog wat meer scheve blikken maakt dan ook niet meer uit' zou er bij mij niet ingaan.Troeteltje schreef: ↑29-05-2017 13:15Veel belangrijker...........geef dergelijke dag vorm zoals jij en partner het zelf belangrijk vinden. Hoe je het ook doet, linksom of rechtsom.....er zullen altijd scheve blikken blijven. Echt waar.
Groot feest of klein feest, intiemiteit of anonimiteit, wel of geen kinderen meenemen, dresscode, enveloppebedrag.........
In wezen is het allemaal niet zo spannend. En wanneer de een van mening is dat het niet alleen om het bruidspaar en zijn wensen draait is de ander van mening dat de gasten zich best een dag mogen aanpassen omwille van hun dierbaren.
maandag 29 mei 2017 om 13:59
Ja hé, vreselijk. Een vriendin van me vertelde dat ze 3 bruiloften heeft van behoorlijk goede vrienden. 3 vrijgezellenfeesten voor haar, 3 voor haar vriend en 3 bruiloften... Schrijf je vakantie maar op je buik! Ze heeft grote ruzie met haar vriend gehad want 1 van de vrijgezellenfeesten moest en zou voor honderden euro's in het buitenland plaatsvinden. Hij wou niet degene zijn die zou zeggen: het is te duur. Waar ligt de grens denk ik dan?!TS_76 schreef: ↑29-05-2017 13:48Pffft..... ben ik even blij dat de meesten hier het er over eens zijn dat € 50 geven per koppel voldoende is. Dat is nl. wat wij ook altijd geven, maar toevallig las ik afgelopen week in een tijdschrift een interview met een weddingplanner die aangaf dat € 100 per koppel heel normaal is en zijn het je beste vrienden die trouwen zelfs nog meer. Je zult maar een vriendenkring en/of familie hebben die allemaal het idee hebben opgevat rond dezelfde periode te trouwen. Dat gaat je een kapitaal kosten aan kleding (want je wilt tenslotte niet telkens met hetzelfde jurkje lopen), vrijgezellenfeesten (want tegenwoordig moeten die over the top...) en enveloppen! Daar gaat je vakantiegeld.....
Live life to the fullest
maandag 29 mei 2017 om 14:06
Ik vind 50 euro per koppel ook heel normaal. Voor kennissen wat minder, voor directe familie (broer/zus) wat meer. En liefst gewoon een (door henzelf gewenst) cadeau ipv een envelopje en dan net hoe het uitkomt. Als ik voor 40 euro een heel leuk cadeau kan kopen ga ik er niet nog een tientje bij doen. Ik denk dat zo'n weddingplanner niet zo reprensatief is, die wordt waarschijnlijk vooral ingehuurd in bepaalde kringen waar het geld al flink stroomt.TS_76 schreef: ↑29-05-2017 13:48Pffft..... ben ik even blij dat de meesten hier het er over eens zijn dat € 50 geven per koppel voldoende is. Dat is nl. wat wij ook altijd geven, maar toevallig las ik afgelopen week in een tijdschrift een interview met een weddingplanner die aangaf dat € 100 per koppel heel normaal is en zijn het je beste vrienden die trouwen zelfs nog meer. Je zult maar een vriendenkring en/of familie hebben die allemaal het idee hebben opgevat rond dezelfde periode te trouwen. Dat gaat je een kapitaal kosten aan kleding (want je wilt tenslotte niet telkens met hetzelfde jurkje lopen), vrijgezellenfeesten (want tegenwoordig moeten die over the top...) en enveloppen! Daar gaat je vakantiegeld.....
maandag 29 mei 2017 om 14:06
Ivm dat laatste zou ik het dus aan die partner zelf overlaten. Als een collega trouwt gaat mijn partner niet mee, als een vriendin trouwt wel. Ik zou denken dat op jouw intieme bruiloft er geen mensen worden uitgenodigd die je maar vaag kent en waar je dus nog nooit iets over de partner hebt gehoord. Je nodigt in totaal 70 mensen uit, hebben 30 daarvan dan een partner die jij niet kent?Missandei schreef: ↑29-05-2017 13:23Ja dat klopt Marana,
Als wij jouw partner dus totaal niet kennen dan is hij/zij op onze, voor ons intieme, bruiloft dus niet uitgenodigd. De partners van mijn vriendinnen ken ik uiteraard goed en zijn dus uiteraard uitgenodigd maar de rest niet. Simpelweg omdat we daar geen zin in hebben, dan heb je er zo 30 man bij waar we niet op zitten te wachten. Verder zijn er gewoon gezinnen, partners die we goed kennen of ook bevriend mee zijn wel uitgenodigd.
We maken een gastenlijst en dan is het altijd aan de gast of je wil komen of niet natuurlijk. Daarnaast zou ik, als partner, er ook totaal niet op zitten te wachten om naar een bruiloft te gaan van mensen die je nog nooit of 1 keer ontmoet hebt.
Ik had een grote bruiloft, en ik heb het aan de gasten zelf overgelaten. Dat is prima bevallen. Ook voor de gevallen die Troeteltje beschrijft, met een vlam om de paar weken. Mensen voelen zelf wel aan dat een kersverse scharrel meenemen niet zo handig is.
maandag 29 mei 2017 om 14:09
Precies.nicole123 schreef: ↑29-05-2017 13:52Niet mee eens. Als iedereen nou eens niet zo gericht is op zichzelf maar op de ander dan kan iedereen het leuk hebben. Dus het bruidspaar niet alleen maar egoistisch bezig met 'het is onze dag' maar gericht op wat ook leuk is voor de gasten, en de gasten niet zo zeiken op wat ze zelf anders georganiseerd zouden hebben. Iedereen blij. Natuurlijk kun je wat betreft groot/klein, formeel/spontaan, etc. allemaal net iets andere wensen hebben, maar als een bruidspaar alleen maar uitgaat van hoe zij het zelf het leukste kunnen hebben krijg je van die ongastvrije situaties van gasten die tijdens het diner zelf maar naar de snackbar moeten omdat het bruidspaar zonodig een intiem diner wil, of die het in Verweggistan vieren en iedereen mag het zelf betalen want het draait tenslotte om het bruidspaar. Als je zoveel mogelijk met iedereen rekening houdt en je krijgt alsnog scheve blikken dan zij het zo, die moet je dan maar af laten glijden. Maar om bij voorbaat al over je gasten heen te walsen onder het motto 'we krijgen toch al scheve blikken, dus nog wat meer scheve blikken maakt dan ook niet meer uit' zou er bij mij niet ingaan.
Je kunt kinderen dus niet uitnodigen, of je kunt ervoor zorgen dat het voor de kinderen ook leuk is. Je kunt mensen uitnodigen voor de borrel 's middags en voor het eten 's avonds, en dan zorg je voor eten tussendoor, of je nodigt mensen alleen voor de avond (of de middag) uit. Je hebt zelf toch ook een leukere dag als iedereen zich vermaakt?
maandag 29 mei 2017 om 14:11
de grens ligt, waar jij vindt dat hij ligt.loveden schreef: ↑29-05-2017 13:59Ja hé, vreselijk. Een vriendin van me vertelde dat ze 3 bruiloften heeft van behoorlijk goede vrienden. 3 vrijgezellenfeesten voor haar, 3 voor haar vriend en 3 bruiloften... Schrijf je vakantie maar op je buik! Ze heeft grote ruzie met haar vriend gehad want 1 van de vrijgezellenfeesten moest en zou voor honderden euro's in het buitenland plaatsvinden. Hij wou niet degene zijn die zou zeggen: het is te duur. Waar ligt de grens denk ik dan?!
Jouw vriendin heeft ruzie mer haar man, omdat hij graag naar dat vrijgezellenfeest was gegaan, maar zij het te duur vond.
Ligt niet aan het bruidspaar, dat jouw vriendin en haar vriend onderling ruzie hebben hoor.
maandag 29 mei 2017 om 14:12
Als wij daggast zijn, geef ik zeker 100 euro voor ons samen. Maar dat kan ik nu missen, dat gaf ik bij de eerste bruiloften (studententijd) nog niet.nicole123 schreef: ↑29-05-2017 14:06Ik vind 50 euro per koppel ook heel normaal. Voor kennissen wat minder, voor directe familie (broer/zus) wat meer. En liefst gewoon een (door henzelf gewenst) cadeau ipv een envelopje en dan net hoe het uitkomt. Als ik voor 40 euro een heel leuk cadeau kan kopen ga ik er niet nog een tientje bij doen. Ik denk dat zo'n weddingplanner niet zo reprensatief is, die wordt waarschijnlijk vooral ingehuurd in bepaalde kringen waar het geld al flink stroomt.
maandag 29 mei 2017 om 14:29
Nee, hij vond het ook teveel geld, maar wil niet 'de zeikerd' zijn en zeggen dat hij het te duur vind. Daarover ging de ruzie. Ik zeg ook niet dat het bruidspaar er iets aan kan doen. Ik geef alleen aan dat als je dus 3 vrijgezellenfeesten (en je vriend ook 3) en 3 bruiloften dat dat een dure aangelegenheid is. Dat is toch ook zo?!
Live life to the fullest
maandag 29 mei 2017 om 14:32
Mijn mening is; als de regels van de bruiloft je niet aanstaan'niet gaan.
Maar ja tenzij het erg goede vrienden zijn of close familie.
Zo was ik toch op de trouwerij van mijn schoonzus. Kledingvoorschriften, twee feesten (een receptie voor de oudjes en een feest met band voor de jongeren) Kinderen verboden (maar mijn kinderen mochten wel, want tja haar eigen nichtjes...)
En dat feest was omgeven door gedoe. Mensen waren underdressed, kwamen op het verkeerde feest (omdat ze anders niet konden), er waren per ongeluk toch een paar kinderen. En het nichtje aan de andere kant was bruidsmeisje maar had net een peuterpuber bui. Gezicht van de bruid heeft de hele dag op onweer gestaan. Behalve voor de foto's dan.
Nee dat was geen leuk feest. Ik was (helaas) ook betrokken bij de voorbereiding, en ik kon niks goed doen. Heb voor bijna 100 euro menu's en posters geprint bij de copyshop (het kon in principe, op mijn werk maar dat mocht daar niet).
En een bedankje kon er niet af. Boos omdat ik vergeten was de servetten te printen. Mijn jurk was niet goed, en ondanks dat naar mijn idee mijn kinderen zich keurig gedroegen kreeg ik daar toch een sneer over.
Ik moest foto's maken van alles waar de fotograaf niet bij was, dus mee feesten heb ik niet kunnen doen. Heel veel spijt dat ik daar geen nee op heb gezegd. En dat was nog in de analoge tijd, en heel goed gelukt waren ze niet.
Oja en mijn jongste was nog baby, die moest een keer gevoed worden. Borstvoeding... Nou nou wat een gezeik was dat. Heb ik ook nog een uur geen foto's gemaakt.
Deze bruiloft heeft me doen besluiten om als het even kan niet te gaan naar een trouwerij.
Laatst ging er een nichtje trouwen die ook een heel lijstje "eisen" op haar kaart had staan. Kinderen niet welkom o a. Dan voel ik me zelf ook niet welkom en ga niet.
Zo was ik toch op de trouwerij van mijn schoonzus. Kledingvoorschriften, twee feesten (een receptie voor de oudjes en een feest met band voor de jongeren) Kinderen verboden (maar mijn kinderen mochten wel, want tja haar eigen nichtjes...)
En dat feest was omgeven door gedoe. Mensen waren underdressed, kwamen op het verkeerde feest (omdat ze anders niet konden), er waren per ongeluk toch een paar kinderen. En het nichtje aan de andere kant was bruidsmeisje maar had net een peuterpuber bui. Gezicht van de bruid heeft de hele dag op onweer gestaan. Behalve voor de foto's dan.
Nee dat was geen leuk feest. Ik was (helaas) ook betrokken bij de voorbereiding, en ik kon niks goed doen. Heb voor bijna 100 euro menu's en posters geprint bij de copyshop (het kon in principe, op mijn werk maar dat mocht daar niet).
En een bedankje kon er niet af. Boos omdat ik vergeten was de servetten te printen. Mijn jurk was niet goed, en ondanks dat naar mijn idee mijn kinderen zich keurig gedroegen kreeg ik daar toch een sneer over.
Ik moest foto's maken van alles waar de fotograaf niet bij was, dus mee feesten heb ik niet kunnen doen. Heel veel spijt dat ik daar geen nee op heb gezegd. En dat was nog in de analoge tijd, en heel goed gelukt waren ze niet.
Oja en mijn jongste was nog baby, die moest een keer gevoed worden. Borstvoeding... Nou nou wat een gezeik was dat. Heb ik ook nog een uur geen foto's gemaakt.
Deze bruiloft heeft me doen besluiten om als het even kan niet te gaan naar een trouwerij.
Laatst ging er een nichtje trouwen die ook een heel lijstje "eisen" op haar kaart had staan. Kinderen niet welkom o a. Dan voel ik me zelf ook niet welkom en ga niet.
maandag 29 mei 2017 om 14:34
maandag 29 mei 2017 om 14:46
Misschien ben ik ongevoelig maar ik ga me toch echt niet in de schulden steken of de rest van de maand brood eten enkel omdat een ander het nodig vind om 25.000 of 30.000 euro uit te geven aan een feestje. Zij maken die keuze, zij willen hun geld daaraan besteden maar ik geef wat mij goeddunkt. Zo rond de 25 euro. Ik zie niet in waarom een cadeau een soort beloningssysteem zou moeten zijn.
Misschien speelt het mee dat ik me vreselijk erger aan mensen die zoveel geld uitgeven aan een onzinnig feestje. Je kan met het geld zoveel nuttige dingen doen. En dat hele gezwam over "de mooiste dag van hun leven". Meer dan genoeg zitten binnen korte tijd na hun huwelijk in een vechtscheiding. Maar goed, misschien ben ik gewoon een onromantische realist.
Misschien speelt het mee dat ik me vreselijk erger aan mensen die zoveel geld uitgeven aan een onzinnig feestje. Je kan met het geld zoveel nuttige dingen doen. En dat hele gezwam over "de mooiste dag van hun leven". Meer dan genoeg zitten binnen korte tijd na hun huwelijk in een vechtscheiding. Maar goed, misschien ben ik gewoon een onromantische realist.
maandag 29 mei 2017 om 14:58
Ik weet dat er bridezilla's en idiote bruiloftregels zijn, maar ik snap sommige van de hier genoemde regels best wel. Je betaalt geld voor een goede fotograaf die dan de hele dag mooie kiekjes maakt en dan komen er van die oncharmante foto's op facebook. Wij zaten daar ook niet op te wachten. Vreselijk. En je zou denken dat dat vanzelfsprekend is maar dat is het voor veel mensen niet, dus benoemen is gewoon noodzakelijk. Wij hebben het overigens niet op de uitnodiging gezet maar op een bordje bij de ingang van de locatie. Verder hadden wij een kleine, intieme bruiloft zonder kinderen, dus als mensen dan spontaan wel hun jengelende tweejarige (waar niets voor geregeld is) of een of andere onbekende date meenemen verpest dat het wel een beetje, beter geven we dat dan van tevoren duidelijk aan. We hadden ook de regel: geen stukjes/abc'tjes/enz. Tafelschikking hadden we dan weer niet en ik vind het ook bizar om stelletjes te splitsen. Ik zou ook not amused zijn als mijn man aan een andere tafel moest zitten. Ook een dresscode hadden we niet en iedereen zag er leuk uit, maar ik vind het niet per se heel raar als mensen dat wel hebben: het kan je een indicatie geven voor hoe chique je het moet zoeken, dat je niet in galajurk komt naar een casual bruiloft bijvoorbeeld, of in een spijkerbroek terwijl men het juist wat luxer wil aankleden. Dat is niet per se omdat het 'de dag van het bruidspaar' is, maar ook zodat je jezelf niet al te ongemakkelijk voelt omdat je zo afsteekt naast anderen.
Wat betreft cadeau vind ik 100 euro echt belachelijk. Geef wat je kwijt wilt en kunt, waarbij het ook nog wel van belang is wat de relatie met het koppel is, maar je hoeft echt niet meer te geven omdat bruid 120 euro normaal vindt. Dat is haar probleem.
Wat betreft cadeau vind ik 100 euro echt belachelijk. Geef wat je kwijt wilt en kunt, waarbij het ook nog wel van belang is wat de relatie met het koppel is, maar je hoeft echt niet meer te geven omdat bruid 120 euro normaal vindt. Dat is haar probleem.
maandag 29 mei 2017 om 15:12
maandag 29 mei 2017 om 15:22
Poeh, wat een bridezilla. Ik vindt gewoon 'regels'/wensen kenbaar maken a la 'geen kleine kinderen uitgenodigd op het feest' of 'geen foto's op FB' wel iets heel anders dan wat jij hier beschrijft. Wij hadden ook wel bepaalde wensen gecommuniceerd, maar ik heb toch echt niet mijn dag laten verpesten door die ene fotograferende oom, de collega die in spijkerbroek kwam en het baby'tje dat vrienden toch meegenomen hadden naar het feest. De bedoeling van wensen communiceren is om kaders te scheppen, gasten duidelijkheid te geven en ervoor te zorgen dat je achteraf geen gezeik krijgt over totaal verschillende verwachtingen, maar het lijkt me wel de bedoeling om er ook gewoon relaxed mee om te gaan. Zeker als de ander alles met de beste bedoelingen doet. En dat ze jou voor die kosten laat opdraaien, gaat zeiken dat je het verkeerd gedaan hebt (wij deden het printwerk gewoon zelf en servetten printen is niet eens in me opgekomen) en je tijdens de bruiloft als naaste gast zo'n taak opdringt terwijl je ook nog een baby hebt om zorg voor te dragen is behoorlijk asociaal.Gelukspopje schreef: ↑29-05-2017 14:32Mijn mening is; als de regels van de bruiloft je niet aanstaan'niet gaan.
maandag 29 mei 2017 om 15:29
Ben ik helemaal met je eens. Ik houd niet van toeters en bellen, ben ook zo'n oernuchtere hannes. Een kapitaal uitgeven voor 1 dag en dan nóg in de zenuwen zitten dat er niets mis gaat en alle gasten wel in het gareel lopen.GinnyJones schreef: ↑29-05-2017 14:46Misschien ben ik ongevoelig maar ik ga me toch echt niet in de schulden steken of de rest van de maand brood eten enkel omdat een ander het nodig vind om 25.000 of 30.000 euro uit te geven aan een feestje. Zij maken die keuze, zij willen hun geld daaraan besteden maar ik geef wat mij goeddunkt. Zo rond de 25 euro. Ik zie niet in waarom een cadeau een soort beloningssysteem zou moeten zijn.
Van die 25.000 los ik liever mijn hypotheek af.