blowende vriend

11-04-2011 22:22 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die hier een probleem mee hebben en misschien een goed advies hebben.

Ik heb nu 2 jaar een relatie met mijn vriend, we wonen nog niet samen, maar er zit er wel aan te komen.

Hij heeft vanaf de eerste dag gezegd dat hij wel eens blowde, maar hoe beter je elkaar leert kennen en hoe meer je elkaar ziet, kwam ik er achter dat hij veel meer blowde dan hij zei. Het is dagelijks en op vrije dagen wel meer.

Ik kan helaas lastig aan hem zien wanneer hij heeft geblowt.

Ik heb regelmatig met hem over gehad of die wil gaan stoopen, en als hij zou moeten kiezen tussen mij en een joint wat hij zou doen?

Hij kon daar geen antwoord op geven. Het klinkt misschien heel dom dat ik nog bij hem ben, maar verder is hij perfect.

Hij heeft ook gedeald aan huis in het begin van onze relatie, maar daar is hij mee gestopt, maar daar heb ik de laatste tijd ook mijn twijfels over.

Mijn gevoel zegt dat ik er mee moet kappen, ik kan hem ook niet vertrouwen in alles wat daar mee te maken heeft.

Hij beloofde mij een keer dat hij niks mee zou nemen op vakantie, maar toch heeft hij dat stieken wel gedaan.

Het is zo lastig, Ik wil met hem oud worden, maar zie het zo niet zitten.
[/quote]citronella schreef op 12 april 2011 @ 20:37:

sorry, ik misbruikte jouw reactie een beetje voor mijn eigen pleidooi, om dat ik denk dat TO echt zelf moet bepalen waar voor haarzelf de grenzen liggen wat ze acceptabel vind. [/quote]

Geeft helemaal niks..

iedereen moet schrijven wat die kwijt wil.. :D
@SexnJazz

TO geeft zelf aan dat haar vriend dealt en illegale spullen de grens over brengen heet nu eenmaal smokkelen. Daar zit geen eigen interpretatie bij hoor!
Wat 'recreatief gebruik' betreft... ik was voor deze relatie (en in het begin) absoluut niet tégen blowen (anders was ik er ook niet aan begonnen natuurlijk :p ).

Maar het contrast met de 'houding ten opzichte van blowen' van mijn twee eerdere relaties was wel heel groot. Van mijn eerste vriend (einde middelbare school) herinner ik me nog dat hij een avond uit met een groep vrienden voortijdig 'afbrak' omdat de groep in een coffeeshop eindigde en hij van mening was dat ik daar niet hoorde te zijn (zelf blowde hij af en toe met een goede vriend in het bos...). Dat was eigenlijk heel lief en romantisch, vind ik achteraf. Mijn tweede vriend blowde eigenlijk alleen op festivals... pinkpop, lowlands. Met hem ben ik een keer een dagje naar Amsterdam geweest en toen hebben we ook wiet gekocht en gerookt... en dat was allemaal zoo spannend...! Samen.... stiekem... dat gevoel. Bij een latere gelegenheid, toen ik van iemand een trekje aannam op een 'gewone stapavond' kreeg ik van hem de wind van voren, dat ik niet 'zomaar' moest blowen. Ook dat vind ik achteraf heel lief en beschermend van hem.

Als ik die gebeurtenissen vergelijk met de vanzelfsprekendheid en de 'geintegreerdheid in het dagelijks leven' van blowen bij mijn ex en al zijn vrienden (hoe zit dat? Waarom heeft hij NIEMAND in zijn vriendenkring die niet zelf ook blowt?) dan ermm... nou ja... dan vind ik dat een schrijnend contrast.
hi ben nieuw hier (lees al wel een tijdje mee) en vind het een leuk (lees: herkenbaar) topic om te eens reageren. Mijn vriend (ken ik al zo'n 8 jaar) blowt dus ook fulltime. Ik vind het altijd een lastig onderwerp, ik rook zelf ook (en vind het vreselijk moeilijk om ermee te stoppen) en dat vergelijk ik er een beetje mee.

Het verschil is natuurlijk wel dat mijn karakter niet veranderd van roken, en van blowen wel.. (passiever, minder intitiafief, minder interesse). Hij heeft altijd geblowd dus ik wist het wel, en in het begin dacht ik ook geen verschil te merken.

Merk ik dus wel (vooral dat lusteloze). Hij neemt geen wiet mee op vakantie (dan blowt hij ook niet) maar dan altijd na een paar dagen houdt hij het niet meer vol en begint weer.

Verder is hij super sportief, loopt ieder dag hard etc. maar toch.. als er toch een manier was om hem echt te laten stoppen.

Mijn topic is niet echt advies merk ik, meer een feest der herkenning, ook de dubbele kant ervan.

In ieder geval heel veel succes ermee!
maar woon je ook met hem samen?? of zou je dat willen?? en kinderen?? hoe vind je het dan dat hij nog fulltime blowt.
quote:hallo80 schreef op 11 april 2011 @ 22:38:

Ben nu 25. Wil stap verder in me leven, samenwonen en kinderen..

Heb niet alles gelezen, dus het is mischien al voorbij gekomen.

Stel, je bent 5 of 10 jaar verder met hem, met een paar kinderen, lekker op vakantie met z'n allen, en hij wordt op het vliegveld bij aankomst aangehouden met drugs op zak..
quote:zeniiba schreef op 12 april 2011 @ 22:29:

Waarom heeft hij NIEMAND in zijn vriendenkring die niet zelf ook blowt?) dan ermm... nou ja... dan vind ik dat een schrijnend contrast.

Ja, dat herken ik van exvriendjes. Toch vaak ´soort zoekt soort´ (net zoals ik zelf niet meer omga met mensen die dagelijks blowen) en mensen die niet dagelijks blowen zullen iemand die dat wel doet daar toch ook vaak mee confronteren en daar zit een dagelijkse blower w.s. ook niet direct op te wachten...

Ik zie het nu bij mijn zus. Haar man heeft een goeie baan, neemt daar zijn verantwoordelijkheden in, is een leuke vader voor hun zoontje, alleen... hij tilt dat zoontje wel stoned op. Dat zoontje (pas nog maar heel klein) krijgt niet zijn echte vader te zien omdat vader iedere dag blowt en zijn hersenen in THC marineert. Mijn zus zit vreselijk in ontkenning wat dit betreft. Hoe gaat dat straks als hij groter wordt en dingen gaat ´zien´ bij zijn papa?

Ik ken ook het type blower: goede baan, leuke vriendin, leuk sociaal leven, ziet er goed uit, leuk in de omgang, sportief, ondernemend, etcetc. Maar dan wel direct vanuit die goede baan ´s avonds thuiskomen en een blow in je mik steken. Dat werkt vaak rationaliserend bij mensen... ´ach, zo erg is het toch niet... ik (hij) functioneer(t) toch gewoon goed, het is toch een hartstikke leuke vent´).

Niet besseffende waarom iemand zo regelmatig de behoefte heeft om zijn gevoel te willen beïnvloeden.

Dat laatste (gevoel beïnvloeden) heb ik hier nog niet gelezen.

Iemand die dagelijks (regelmatig) zijn gevoel beïnvloed met een middel is niet zichzelf. Het is onzin om te denken dat dat wel het geval is, dat is een illusie.
Mijn ex zei altijd dat hij het blowen onder controle had want hij stopte ook wel eens 3 maanden.

Om dan na 3 maanden zichzelf bewezen te hebben dat hij zonder kon en dus weer kon gaan blowen omdat hij niet verslaafd was. Dat is ook verslavend gedrag.

Waarom zou je ´iets onder controle moeten hebben´? Als je niet verslaafd bent hoef je ook niks onder controle te hebben. Ik kan een wijntje drinken en sta er niet bij stil of ik dat onder controle heb. Simpelweg omdat ik niet verslaafd ben.

Als je met tussenpozen stopt (zoals bv. op vakantie zoals Zonnetje schreef) maar toch weer terugvalt in je oude gedrag ben je ook verslaafd. Dat is een kenmerk van verslaving.
Mijn vriend heeft vanaf zijn 19de zeker vast geblowd en was gestopt toen wij een relatie kregen, Ik heb hem redelijke strak onder de duim gehouden en hij is er redelijke vanaf tot laatst toen wij op vakantie waren, ik was een beetje ziek en lag op bed en kwam erachter de volgende ochtend dat hij geblowd had, herken de geur ommiddelijk en ja hoor in de koffer zat het weggemoffeld. Wij hebben hier wel over gepraat en realiseer me dat je een verslaafde nooit uit zijn patroon kunt halen, NOOIT! Het blijft altijd knagen en het idee dat hij het stiekem deed heeft best wel een krater geslagen..

Ik woon samen en heb een kindje met hem, verder is hij perfect maar op dat punt moet ik hem vaak nog controleren, dus heb als zijn spullen weggegooid :D Harde maatregelen net als in een afkickkliniek (aangezien dat mijn werk is!) Het werkt goed, maar je moet je wel aan je standpunt houden en veel praten
quote:kyanah schreef op 13 april 2011 @ 11:27:

Harde maatregelen net als in een afkickkliniek (aangezien dat mijn werk is!) Het werkt goed, maar je moet je wel aan je standpunt houden en veel praten

Herkenbaar! Ik heb ook in de verslavingszorg gewerkt (jaren geleden en ook maar heel kort, was niet mijn ding)... en dan toch op zo´n type vallen he... (inmiddels weet ik wat dat in mij is dat ik op zulke types viel).

Ja, het slaat zeker kraters in je vertrouwen. Vreselijk is dat. Heel herkenbaar hoor...
inderdaad het vertrouwen dat je dan kwijt bent in een deel van hem is niet goed voor de relatie, kom ik achter
gaat het je om het vertrouwen in hem (an sich), hallo? Of het vertrouwen dat hij er altijd voor je zal zijn en dat je altijd op hem zal kunnen bouwen?
het gaat om het vertrouwen als het gaat om het blowen, voor de rest weet ik dat hij altijd voor me klaar zou staan.
Late reactie, maar ik wil toch graag even reageren.

Ik heb ook een relatie gehad met iemand die zo'n 5 gram wiet per dag gebruikte. Ik ben van mening dat het juist goed kan werken. Iedereen heeft wel een minpuntje.

Hij is er uit zichzelf op een gegeven moment mee gestopt. Dat gebeurde omdat ik er niet meer over zeurde en hij het blijkbaar deed voor aandacht.

De lol was eraf voor hem. Soms willen mensen ook een soort 'drama' in een relatie creeren.

Dit is misschien het slechtste advies wat ik iemand kan geven, in de ogen van anderen, maar ik zou doen alsof het je niet zoveel interesseerd. Vraag er niet naar en bemoei je er niet mee. Als hij verder altijd voor je klaarstaat dan zie ik het probleem niet. Niemand is perfect.

Ik vind het het proberen waard. Ga met hem samenwonen en blijf het vooral leuk hebben met elkaar. Iemand kan zich beter helemaal kapot blowen dan kapot zuipen. Let wel op: Als jij niet aan hem kan zien of hij stoned is, ga er dan maar vanuit dat hij dat meestal wel is en dat hij het vaker doet dan jij denkt.

Kijk voor jezelf of je hiermee kan omgaan. Hij heeft deze keuze nu eenmaal gemaakt om dit te doen en het is aan jou om te kijken of je daarmee een toekomst kan en wil opbouwen.

Denk ook aan praktische zaken zoals het boodschappen geld wat hij misschien liever opmaakt aan wiet dan aan lekker avondeten.

Mijn relatie is overigens nu wel voorbij, maar het blowen was wel het minste probleem dat we hadden.

Vertrouw je hem alleen niet over het blowen of ook over andere zaken, zoals andere vrouwen etc?

En een verslaving wordt pas een probleem als het niet meer te betalen is of als jij erin mee wordt getrokken. Dit weet je pas echt zeker als je met hem hebt samengewoond.
Ik heb zelf meer dan tien jaar dagelijks geblowd. Ik zie nu pas dat ik eraan verslaafd was en het was zeker een probleem.

Ik heb en had toen een goede baan, koophuis, leuk sociaal leven enzovoorts maar elke dag zodra ik gegeten had ging de vlam in de joint. Langzaamaan nam ik op alle gebieden minder initiatief totdat ik alleen nog maar blowende vrienden had en alle avonden en het hele weekend apathisch op de bank hing. Ik werd asociaal, vergeetachtig en op termijn paranoia als ik teveel gerookt had. Heerlijk.

Tot ik het wijze besluit nam te stoppen met roken en daarmee ook met het blowen. Pas toen het rookgordijn was opgetrokken zag ik dat ik stil was blijven staan in mijn ontwikkeling op alle gebieden. De algehele apathische toestand waarin ik verkeerde maakte mij absoluut tot een ander mens.

Ik heb nu ruim vier jaar niet meer geblowd, ik moet er niet meer aan denken, yuk!

Voor mijn gevoel is cannabis de meest onderschatte drug. Ik nam het ook mee op vakantie naar het buitenland en dacht ook nog eens dat ik zomaar zonder kon. je houdt jezelf zo voor de gek als je 'erin' zit. TO ik wens je wijsheid, ik weet wel 1 ding zeker: ik zou geen relatie met mij willen in die periode!
Mooie en eerlijke post reckless!

Tanja, ik ben het echt oneens met jou.

Iedereen heeft wel een minpuntje? Als mensen niet nuchter met het leven kunnen ' dealen' dan vind ik dat meer dan 'een minpuntje'. Daarnaast is er een groot verschil tussen mensen die voor een bepaalde periode gebruiken en mensen die echt verslaafd zijn/worden. Om die reden vind ik jouw advies gevaarlijk, want het is een advies dat ongetwijfeld voor sommige mensen op gaat, maar niet voor iedereen. Om die reden kun je dit niet generaliseren.
Teddy, klopt, daar heb je gelijk in. Vandaar ook dat ik zei dat dit wellicht slecht advies is. Het werkt voor een ieder anders.

Voor mij heeft het gewerkt. Het is louter een 'positief' verhaal over een relatie hebben met iemand die verslaafd is (want dat is hij wanneer hij zelfs wiet naar het buitenland meeneemt).

En tja.. liefde maakt blind zeggen ze en dan is het moeilijk om uit een relatie te stappen. In dat geval is mijn mening dat je beter je eigen ervaringen kan opdoen dan klakkeloos die van anderen overnemen.

Anders zal Hallo zich misschien altijd afvragen of ze wel de goede keuze heeft gemaakt.
Dank Teddy

Jee Tanja als ik jouw verhaal lees vind ik de redenering nogal vergezocht. Het lijkt me toch sterk dat je partner blowde om aandacht van je te krijgen en dat hij zomaar stopte toen jij niet meer 'zeurde'? Ik kan me niet voorstellen dat iemand vijf gram per dag wegblaast om drama in zijn relatie te krijgen. Al moet ik wel zeggen dat ik indertijd alle mogelijkheden, redenen enzovoorts aangreep als excuus om te blowen maar dat waren allemaal lulsmoesjes hoor, ik blowde gewoon omdat ik er afhankelijk van was geworden.

En Tanja als ik onder jouw loepje kijk word ik wel nieuwsgierig of die blowende partner dezelfde gast is als de ex is die het via de telefoon uitmaakte waarbij je direct je eigen huis niet meer in mocht?
Rennen.... heel hard! En hij moet hulp zoeken... heel rap!
[quote]reckless schreef op 26 april 2011 @ 22:38:

Pas toen het rookgordijn was opgetrokken zag ik dat ik stil was blijven staan in mijn ontwikkeling op alle gebieden. De algehele apathische toestand waarin ik verkeerde maakte mij absoluut tot een ander mens.

Ik vind dat je dit mooi zegt.

Een vriend van mij is jarenlang een blower geweest (ook trouwens verder zijn leven ´op orde´... koophuis, leuke vriendin, goeie baan etc)...

Ik heb het er vaak met hem over gehad en hij vond het echt kl.te dat hij jarenlang door een andere bril naar de wereld heeft gekeken en er dingen en emoties aan hem voorbij zijn gegaan, hij bv. het sterven van zijn vader in een roes heeft beleeft zonder zich daar destijds bewust van te zijn, etc (kwam later in een verlaat rouwproces toen hij was gestopt met blowen).

Blowen wordt absoluut onderschat.

De grootste vraag bij mij is altijd... waarom heeft iemand de behoefte om zijn gevoelsleven structureel te willen beïnvloeden? Waarom niet dealen met het leven zoals het is? Dat is een kenmerk van verslaving namelijk.
Haha nee dat is niet dezelfde. Ik tref het gewoon vaak niet zo goed met de mannen denk ik ;)

Deze jongen blowde wel degelijk om aandacht te trekken. Dit heeft hij later ook wel verteld. De lol was er vanaf bij hem, omdat niemand hem er meer op aansprak en hij het gewoon 'mocht' doen. (verboden dingen zijn altijd leuker denk ik? Ik weet het niet, heb hier zelf geen ervaring mee)

Hij heeft altijd wel eerlijk gezegd dat hij verslaafd was, dus ontkenning kwam er niet bij kijken. Hij is toen gestopt en dat was de eerste paar dagen geen pretje. Wat kan iemand vervelend worden dan! Maar ik heb wel respect voor hem dat hij het zo heeft gedaan en daarna hebben we het er eigenlijk nooit meer over gehad.

Soms kan het kwartje ook bij iemand vallen als hij wat ouder wordt denk ik..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven