blowende vriend

11-04-2011 22:22 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die hier een probleem mee hebben en misschien een goed advies hebben.

Ik heb nu 2 jaar een relatie met mijn vriend, we wonen nog niet samen, maar er zit er wel aan te komen.

Hij heeft vanaf de eerste dag gezegd dat hij wel eens blowde, maar hoe beter je elkaar leert kennen en hoe meer je elkaar ziet, kwam ik er achter dat hij veel meer blowde dan hij zei. Het is dagelijks en op vrije dagen wel meer.

Ik kan helaas lastig aan hem zien wanneer hij heeft geblowt.

Ik heb regelmatig met hem over gehad of die wil gaan stoopen, en als hij zou moeten kiezen tussen mij en een joint wat hij zou doen?

Hij kon daar geen antwoord op geven. Het klinkt misschien heel dom dat ik nog bij hem ben, maar verder is hij perfect.

Hij heeft ook gedeald aan huis in het begin van onze relatie, maar daar is hij mee gestopt, maar daar heb ik de laatste tijd ook mijn twijfels over.

Mijn gevoel zegt dat ik er mee moet kappen, ik kan hem ook niet vertrouwen in alles wat daar mee te maken heeft.

Hij beloofde mij een keer dat hij niks mee zou nemen op vakantie, maar toch heeft hij dat stieken wel gedaan.

Het is zo lastig, Ik wil met hem oud worden, maar zie het zo niet zitten.
@ Spijker

De ene blower is de andere niet he.

Kan me voorstellen (als blower), dat samenleven met een blower die geen maat kan houden, onhoudbaar is. Net zoals er niet te leven is met iemand de de dag doorbrengt met zuipen
Ik vind het echt moeilijk, dacht echt dat het aan mezelf lag.

Hij vind mij soms een zeur, en een maf mens, en kan ook best wel heftig reageren op bepaalde momenten, zoals met zijn vuit ineens op tafel slaan als we woorden hebben.

Maar vaak is hij ook wel lief, en kan veel meer hebben, maar het kan toch nooit de bedoeling zijn dat ik me aan moet passen aan zijn humeur?

Als ik een keer stil ben dan vraagt hij waarom ik zit te sippen, maar als hij stil is en ik vraag wat er is dan reageert hij heel erg van waarom vraag je dat nou altijd, en doe niet zo raar.

Ik wil hem niet kwijt, maar ben bang dat hij er zelf een punt achter gaat zetten al heeft hij dan wel problemen. Ik woon bij hem in, ik betaal de helft van de huur, water en elektra mee, maar boodschappen doe ik meestal alleen. Hij zegt dat ik dan maar om geld moet vragen maar zo zit ik niet in elkaar.

Hij kan toch ook die verantwoordelijkheid nemen?

Soms verdenk ik hem ervan dat het wel makkelijk is gezien de financien dat ik bij hem woon.En dat hij alleen niet trekt.

Dat ik alleen maar bij hem mag wonen omdat het beter uitkomt maar niet dat hij van me houdt.
quote:Spijker schreef op 12 april 2011 @ 12:37:

Toch typisch. Ik zie hier mensen die zelf blowen roepen dat het allemaal zo erg niet is. Maar ik zie álle (ex)partners van blowers zeggen dat het wél vervelend is, in meer of mindere mate.

Denk dat we dus in ieder geval kunnen constateren dat het niet leuk is om de partner van een blower te zijn.

Het gaat net als bij alcohol en andere soorten drugs om de mate. Een blower is niet per definitie een verslaafde net als dat iemand die drinkt niet perse een alcoholist is.

Ik denk dat iemand die s avonds een paar trekjes neemt niet meer van karakter verandert dan iemand die ieder avond 2 glaasjes drinkt of iemand die af en toe een pilletje neemt op een feestje

Iemand die er niet mee om kan gaan, daarbij zouden alarmbellen moeten gaan rinkelen en vaak ontstaan hierdoor de relatieproblemen

Bij iemand die wel gewoon met mate blowt/drinkt/snuift of weet ik wat kun je je afvragen of de relatieproblemen daar werkelijk aan liggen of dat het alleen maar daarop wordt afgeschoven

Hmm die laatste zin klopt niet helemaal maar jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel
quote:Leysieffer schreef op 12 april 2011 @ 13:11:

Ik denk dat iemand die s avonds een paar trekjes neemt niet meer van karakter verandert dan iemand die ieder avond 2 glaasjes drinkt of iemand die af en toe een pilletje neemt op een feestje

Hier ga je echt de fout in. Dit weet ik absoluut zeker uit ervaring. Iemand die iedere dag of bijna iedere dag blowt, ook al is het maar een paar trekjes, verandert daardoor van karakter.

En ik moet dat niet, want het is een soort verandering die me heel erg tegen staat. Ze worden er bepaald niet leuker op.

Ook wel typisch hoe heftig blowers altijd roepen niet verslaafd te zijn. Maar als je dan vraagt of ze er even mee willen stoppen kan je een kuthumeur aan de ontbijttafel krijgen.

Esther, dat met dat geld is ook heel scheef. En sowieso, waarom moet jij altijd de boodschappen doen? Hij kan toch ook wel eens naar de supermarkt?

Fijn ook als je je zo voelt, not. Wat haal jij eigenlijk nog uit die relatie?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
[quote]Spijker schreef op 12 april 2011 @ 12:37:

Toch typisch. Ik zie hier mensen die zelf blowen roepen dat het allemaal zo erg niet is. Maar ik zie álle (ex)partners van blowers zeggen dat het wél vervelend is, in meer of mindere mate.

Vergeet niet dat gebruikers vaak zo ver in ontkenning zitten zonder dat ze van zichzelf weten dat ze in ontkenning zitten. Zo hardnekkig is een verslaving (ik spreek nu over verslaving, niet over recreatief gedoseerd gebruik).
Esther, je doet je zelf verschrikkelijk te kort in deze relatie. Dat is geen veroordeling want ik heb mezelf ook jarenlang verschrikkelijk te kort gedaan in relaties.

Ik ben mezelf op een gegeven moment onder de loep gaan nemen en tot zelfinzichten gekomen.

Misschien herken je iets van jezelf in de onderstaande site...

http://www.addiction-solu ... ndelen/co-dependency.html

Het is van een site van een verslavingskliniek (daar hoef je misschien even niet op te letten, maar ik vond daar de tekst).
Spijker, ik ben het niet met je eens. Iemand die af en toe (niet elke dag) blowt om rustig te worden, verandert niet per definitie van karakter. Ik vind niet dat je zomaar kunt stellen dat dat voor iedereen opgaat

Voor de zeer frequente/verslaafde blowers misschien wel maar dat geldt dan ook voor de drinkers of rokers.

Ik vind het ook wel makkelijk gezegd dat alle gebruikers zo ver in de ontkenning zitten want iemand die geregeld gebruikt kan best oprecht zeggen dat ie niet verslaafd is. Dan kun je altijd wel roepen dat iemand verslaafd is, want er wordt hoe dan ook ontkennend gereageerd.
[quote]Leysieffer schreef op 12 april 2011 @ 13:44:

Ik vind het ook wel makkelijk gezegd dat alle gebruikers zo ver in de ontkenning zitten want iemand die geregeld gebruikt kan best oprecht zeggen dat ie niet verslaafd is. Dan kun je altijd wel roepen dat iemand verslaafd is, want er wordt hoe dan ook ontkennend gereageerd.[/quote]

Ja, dat klopt. Dat is het em nou juist.

Verslaving is een ziekte waarbij veel mensen ver in ontkenning zitten en dit niet eens van zichzelf weten.

Naar het Engelse woord ´denial´, ook wel uitgelegd als: ´DENIAL staat voor

Don´t Even Notice I Am Lying´. Een heel bekend begrip in de verslavingszorg.

Er is hier een heel goed topic onder gezondheid, met de titel ´verslaafd´ waar hier uitgebreid over is geschreven.
Het gaat hier niet eens over het blowen op zich, maar dat je vriend hierdoor de wet overtreed. Wiet meenemen buiten Nederland is echt ontzettend dom en wiet aan huis verhandelen en verkopen aan KINDEREN (want als ze 18 waren, kunnen ze wel bij de coffeeshop terecht toch), dat is mijns inziens vele malen erger dan blowen.

Vergelijk het met drank: als jij thuis drinkt, kis dat van een heel andere orde, ook voor het strafrecht, dan wanneer je met drank op gaat rijden.

Zelf blow ik 1-2 keer per jaar en dan vind ik het wel lekker. Verder nooit veel gedaan. Ik drink iets van 2-3 keer per week wat wijn of bier, veel vaker dus. Maar dagelijks blowen of drinken en er niet mee kunnen stoppen, dat is iets heel anders. Ik snap dat je dat als ppartner niet aan wil zien, maar helaas kun je er heel weinig aan doen. Mensen met een verslaving zijn egoisten op dat vlak. Willen ze misschien niet zijn, maar als partner zul je er nooit gelukkig mee worden.
oh spijker, wat heb ik een herkenning bij de dingen de je schrijft.

Gisteren las ik mijn post en ik heb eindelijk heel hard kunnen huilen over het verbreken van onze relatie.

Wat de invloed op 'karakter' betreft... ik heb daar altijd heel dubbel in gestaan: ik dacht (en denk eigenlijk nog steeds) dat het blowen eraan heeft bijgedragen dat hij de lieve relaxede tolerante persoon is geworden die hij is. Geweldig om verliefd op te worden. Maar niet fijn om je leven mee te delen. In periodes waarin hij niet heel veel blowde kon ik het merken in de dagen nadat hij wel geblowd had. Moeilijk te zeggen wat het precies is... maar je merkt het. En 'dat effect' is vast iets wat heel fijn is voor de blower... maar niet voor de geliefde.

Uiteindelijk was ik het gewoon zo zat, kleine dingen als de boodschappen en de onverschillige buien die hij soms had, maar ook alle grootse plannen waar uiteindelijk nooit iets van terecht kwam, de studies die hij zo graag wilde doen maar die niet van de grond kwamen, de financien die hij maar niet op orde kreeg, het écht op de rails krijgen van zijn leven. Ik weet dat hij een en al goede bedoelingen en intenties is, maar het lukte steeds maar niet en als het niet lukte dan was de hasj extra aantrekkelijk.
quote:VivaFleur schreef op 12 april 2011 @ 08:45:

Voor jou trouwens wel lastig wanneer je het niet aan hem ziet bedenk ik me nu. In welke zin heb jij last van zijn blowen?soms twijfel ik wie die echt is door het blowen omdat het zo vaak gebeurt. En het gelieg er om heen, af en toe een bowtje zou ik helemaal niet erg vinden
quote:Butterfly14 schreef op 12 april 2011 @ 09:26:

Ook hier een partner die veel blowt... en er gewoon ook aan verslaafd is.

Wat ik heel erg vind is dat iemand er ten eerste zo verslaafd aan kan worden dat hij niet meer zonder kan, en dat het KLAUWEEEEEEN met geld kost, en dat iemand er gewoon zo passief en vergeetachtig van word.

Ik snap precies wat je bedoelt dat is ook zo iets dat vergeetachtige...:S
Hallo, heb je hem ooit gekend zonder dagelijks blowen?

Bij mijn vriend merk ik het trouwens al wanneer hij een paar trekjes heeft genomen. Dat heeft zeker zo'n 5 uur lang effect, hoe hij uit z'n ogen kijkt, minder alert/adrem, gedachten niet in het heden en bij ernstige mededelingen z'n schouders op kan halen. Positief gezien is hij dan vaak wel poeslief en knuffelig.

Het feit dat je vriend liegt en je in gevaar brengt door het spul mee te nemen op vakantie zegt mij dat hij zichzelf en jou niet zo serieus neemt. En dan denk ik dat je je conclusie moet trekken.
Doubt kills more dreams than failure ever will
daar hebben jullie helemaal gelijk in, maar het is de liefde dat ik nog bij hem ben, maar ik moet om mezelf denken.

In het begin van onze relatie had ik het idee dat hij minder blowde, maar heb hem nooit gekend zonder blowen.

Ik heb het meestal wel gelijk door doordat ik het ruik. maar het is net of het blowen helemaal geen effect meer op hem heeft, Voor hem wel maar aan de buitenkant niet
Herkenbaar, herkenbaar, herkenbaar. En ook wat VivaFleur zegt, je ziet écht na een paar trekjes al verschil.

Logisch ook, want waarom zou iemand anders een paar trekjes nemen, als dat niets doet? Dat doet dus wel iets. En over all is het mooi KUT wat het doet. Niet voor de blower zelf, wel voor de mensen om hem/haar heen.

Leysieffer, je gaat het nu steeds verder afzwakken. Ik zeg: zodra er dagelijks of bijna dagelijks geblowd wordt (ook in kleine hoeveelheden) verandert iemands karakter erdoor.
quote:hallo80 schreef op 12 april 2011 @ 17:50:

Ik heb het meestal wel gelijk door doordat ik het ruik. maar het is net of het blowen helemaal geen effect meer op hem heeft, Voor hem wel maar aan de buitenkant niet

Misschien geen effect als in: hij ziet er niet superstoned uit. Maar waarschijnlijk wordt hij wel lethargisch, lamlendig en onverschillig. En hoogstwaarschijnlijk is de slachtofferrol hem ook niet vreemd; dat hij in staat zou zijn tot oh zulke mooie, fijne, grootse dingen, als... (vul in: iedere mogelijke reden die niet aan hemzelf ligt)

En dan de ochtend erna een chagrijnige kop.
hij is vaak niet enthousiast over dingen of initatief nemen, maar ook als hij het ergens niet leuk vind kan hij heel chagerijnig worden en met de opmerking, jij wist dat ik dat niks aan vind.

maar dat is niet altijd als hij geblowd heeft.
als hij verslaafd is zal hij dit eerder ontkennen dan na een goed gesprek zeggen..goh ik ga het eens even anders doen. Ik zou zeggen; luister enkel naar je eigen gevoel, hij ziet geen toekomst zonder blowen dat vind hij moeilijk, dan weet je hoe je toekomst er met hem uit gaat zien. Wil je dat of niet?

Ik rook ook af en toe een jointje, maar het bepaalt niet mijn leven en bij jou vriend gaat het wel die richting op als ik het zo leest.
ja idd,

maar zo'n toekomst met hem zie ik niet zitten.

Eigenlijk is het wel duidelijk wat ik moet doen, maar de stap ondernemen.
Ja het is moeilijk maar of je maakt de relatie uit, of je gaat proberen met hem de hele weg naar het afkicken te bewandelen als hij dit al wilt, maar dat zou ik je ten zeerste afraden. Steunen is goed, maar als hij echt dealt dan liegt hij al vanaf het begin van jullie relatie tegen je, dat zou ik zelf hem niet kunnen vergeven. Ik zou altijd wantrouwig blijven en dat kan ik mezelf niet aandoen.
Hoi hallo80,

hier ook iemand met ervaring als vriendin van blower (inmiddels na 6 jaar ex-vriendin)

Het boek 'Zucht' van Bram Bakker heeft mij uiteindelijk best geholpen.

Wat mij geholpen heeft is je te realiseren dat je niet meer met hem praat, maar met zijn verslaving. (Toen ik erop lette, bleken er steeds meer inconsistenties in het verhaal te zitten. Het is zoals iemand hier eerder zei: dagelijks gebruik is niet onschadelijk, maar wel een uiting van verslaafd gedrag, als het niets deed, zou je ook makkelijk van die enkele trekjes op een dag af kunnen.)

Bij hem ging het verslavingsgedrag steeds in iets anders over: dan weer een paar weken niet blowen, dan veel drinken.

Uiteindelijk realiseerde ik me dat ik een herkauwend zeikwijf aan het worden was EN dat ik dat helemaal niet wilde. Dus was er maar een oplossing: opstappen. Maar dat heeft wel anderhalf jaar geduurd.

Sterkte!
Hallo80, misschien heb je hier iets aan

http://www.cannabisondercontrole.nl/

Er staat ook een zelftest bij

Bij ongeveer 10% van de gebruikers treedt er geestelijke afhankelijkheid op, misschien kun je de test eens met hem invullen of hem de site laten lezen
Ik denk dat iemand die het meeneemt naar het buitenland per definitie zijn gebruik niet onder controle heeft, willens en wetens het risico lopen dat je in het buitenland in de bak beland, sorry, maar ik heb geen testje op internet nodig om te kunnen constateren dat dat niet onder recreatief gebruik maar een verslaving valt.

De opmerkingen dat er wel erg zwart wit wordt gedacht hier neem ik ook met een korreltje zout. De dames die hier reageren hebben bijna allemaal stuk voor stuk ervaring met een partner die blowt, dus die ervaren bijna allemaal wat dat voor invloed op hun partner en op de relatie heeft, misschien dat de blower met oogkleppen op dat niet ziet of wil zien, maar samenleven met een verslaafde valt niet mee.

Ik heb het dus niet over iemand die af en toe een joint op steekt, maar over iemand die zijn gebruik niet onder controle heeft.
Bepaalde dingen vind ik zwart wit gedacht zoals dat per definitie bij iedereen persoonsverandering optreedt, dat hoeft dus niet

Maar voor de rest ben ik het wel met de rest eens hoor, bepaalde dingen wilde ik alleen nuanceren

Niet dat smokkelen en dealen

En op de site staan best goede dingen, ook wat hulp betreft. Hij was ook voor TO bedoelt, ze moet zelf maar kijken wat ze ermee doet
sorry, ik misbruikte jouw reactie een beetje voor mijn eigen pleidooi, om dat ik denk dat TO echt zelf moet bepalen waar voor haarzelf de grenzen liggen wat ze acceptabel vind. Het is heeeel makkelijk om die grens steeds net weer een stukje op te laten schuiven heb ik zelf ondervonden. Dus als je de grens trekt bij dealen of meenemen naar het buitenland, liegen etc.. en niet per definitie al nee zegt tegen blowen op zich vind ik dat al redelijk tolerant. En dan kan die site van jou uiteraard best nuttig zijn.

Ik geloof trouwens ook niet dat maar bij 10% van de gebruikers geestelijke afhankelijkheid optreedt, ik ken meer mensen die hun gebruik niet onder controle hebben dan wel, eerlijk gezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven