Breuk wegens angst?

25-10-2010 14:10 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik (M. 32jr) zit momenteel in de verwerking van een relatiebreuk na 2,5 jaar relatie (V. 29jr.) Begin oktober vertelde ze mij te willen stoppen na een paar weken stroefheid. We leerden elkaar in 2008 via internet kennen en na een wat turbulent begin, spraken we na ca. 4 maanden naar elkaar uit voor een serieuze relatie met toekomst te willen gaan.

Al vanaf dag 1 heb ik met haar een klik gehad. We hadden dezelfde interesses, deelden totaal de humor, lachten om elkaar, waren enorm tot elkaar aangetrokken, knuffelden altijd, zaten altijd bij elkaar, helemaal verknocht aan elkaar, kortom alles wat soms zo ongrijpbaar is waarom het er wel of niet is, was bij ons ruimschoots aanwezig. We hebben beiden ons eigen (koop)huis ca. 25 min. rijden van elkaar. Latten deden we niet aan, we woonden samen in twee huizen, zoals we dat noemden. Dit leidde soms tot ergernis en irritatie, vooral bij haar. Ze zei regelmatig het zat te zijn twee huizen te hebben.

Uiteraard waren er ook de echte minpunten. Mijn ex kwam op gegeven moment om de hoek zeilen. Hier had ik wat unfinished business mee en moest dit voor mezelf oplossen met haar. Ik had de overtuiging dat wanneer ik dit deed, ik mijn verleden pas echt afsloot en geen remmingen meer had in mijn huidige relatie. Zij zag dit anders en dit heeft tot heftige ruzies geleid en twee keer tot een korte break.

Ook ik had mijn ergernissen en irritaties, deze zal ik verderop toelichten. Uiteindelijk is het eind 2009 tot een confrontatie gekomen waarna we met een knal uit elkaar zijn gegaan.

Ik kon dit toen niet verkroppen omdat het mijns inziens kwam omdat we de problemen die we hadden niet goed oplosten en dat de goede dingen in onze relatie bijzonder en uniek zijn en 100% waard om voor te vechten. Ik heb toen besloten om een brief te schrijven met mijn motivatie waarom ik door wilde met de relatie en hoe we dit konden doen. Hierop heb ik haar uitgenodigd om een weekend terug te trekken in een kasteel in de Ardennen om daar weg uit de drukte van de Randstad, alles op te schrijven wat we wel en niet leuk vinden aan elkaar en op basis van dat moeten besluiten om er wel of niet voor te gaan. We hebben toen het commitment opnieuw naar elkaar uitgesproken en besloten de punten van elkaar te gaan oplossen.

In het kort de punten:

Haar punten over mij

- Contact met ex verbreken, al is het maar tijdelijk

- Duidelijker doelen stellen en die naleven (samenwonen, kinderen, enz)

- Huis verder afmaken (mijn huis is 2008 gekocht en kan nog wel wat aankleding gebruiken)

mijn punten in het kort

- Meer hulp met huishouden en zelf je troep opruimen

- meer aandacht voor mij en minder voor de tv. (Ze is nogal tv verslaafd en is dan echt opgeslokt) weinig connectie daardoor

- ze is passief met seks. Mag iets meer verbetering van haar kant hoewel ik ook mijn verwachting wil aanpassen en dat ook heb gedaan.

- met ruzies gooit ze olie op het vuur. Ze schreeuwt en is erg agressief. Dit moest ze leren beheersen.

Resultaat na 10 maanden:

Contact met ex direct verbroken, doelen ter plekke gesteld (bleken overeen te komen met haar doelen) Samenwoonplan is het enige dat echt nageleefd kon worden op korte termijn, en dit ging gestaag maar blijkbaar niet voldoende in haar tempo. Huis afmaken geldt eigenlijk hetzelfde, dingen werden gedaan, maar samenwonen in twee huizen werkt niet bevorderend.

mijn punten:

Het spijt mij te zeggen dat eigenlijk geen enkel punt ook maar enigszins verbeterd is. Ik lever nog altijd in... Dit is niet overdreven om begrip te krijgen hier. Het is helaas gewoon zo.

Hoewel de ruzies zeker minder waren, is zij mij nog 1x aangevlogen. De reden hiervoor lag in het feit dat ik niet direct doorhad dat ze al 2 dagen gestopt was met roken...

Doordat we aan beide kanten de punten niet altijd even goed hebben kunnen oplossen, is er zo nu en dan onenigheid en ruzie onstaan. Je kunt dus zeggen, over de stomste dingen. Namelijk, de eerder genoemde goede dingen, daar veranderde nooit iets aan. Dat was ook de valkuil. Zodra er een ruzie was geweest, stapten we er gauw overheen en gingen verder met genieten van elkaar. De problemen bleven zo wel liggen.

Dit heeft bij haar tenslotte tot angst en twijfel geleid wat bij haar de overhand heeft gekregen. Ik kan inderdaad wat laks zijn met dingen regelen en besluiten nemen, waardoor zij niet alle vertrouwen heeft dat zij haar doelen zal kunnen verwezenlijken. Ik aan de andere kant kan natuurlijk zeggen dat ik ook niet altijd zo enthousiast wordt om er zo'n tempo achter te zetten. Tenslotte worden mijn punten die ik heb aangegeven totaal genegeerd. Haar belang lijkt dus in alle gevallen voor te gaan op die van mij. Alle goede dingen ten spijt, heeft ze verteld te willen stoppen. Ze heeft het gevoel met mij niet verder te komen en de ruzies hebben bij haar het gevoel kapot gemaakt. Ongeacht wie hier schuldig aan is.

In 2,5 jaar tijd is zij bij conflicten ongeveer 6 à 7x weggegaan waarbij ze soms ook al haar spullen meenam. Ik ben telkens de boel gaan redden, onlangs speelde er een conflictje waarbij we elkaar 2 dagen even hebben ontzien. Ik ben naar haar toegegaan en wilde het uitpraten, waarop zij zei het te willen uitmaken. Dit was 2 weken voordat ze het definitief toch deed.

Ik vraag me af wat er door haar heen gaat en wat haar beweegt om zo in een relatie te staan. Ik weet dat ze van mij houdt en stapelgek op me is, maar bij moeilijkheden trekt ze de stekker eruit. Sommigen zeggen dat ze dan toch niet genoeg van me heeft gehouden, maar dat geloof ik niet. Waarom zou je mij anders je grote liefde noemen, kinderen van mij willen en willen trouwen?

Waar komt die angst vandaan? Wat gebeurt er in een vrouw van 30 dat ze zo wanhopig wordt dat ze haar 'grote liefde' aan de kant zet? Hoe komt het dat het halen van die doelen in de eerste plaats belangrijker is dan een leven delen met iemand waar je écht van houdt? (let wel, de doelen op zich zijn tot in detail overeenkomend met elkaar)

Hoe houd je een relatie in stand met iemand die erg gesloten is over zijn/haar emoties en bij moeilijkheden vertrekt?

Is het allemaal ijdele hoop en moet ik laten voor wat het is, of moet ik nog 1x mijn hart volgen?

Sorry voor het lange verhaal. Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft of gewoon goede raad... Ik zit er erg mee.
quote:Summerdance schreef op 25 oktober 2010 @ 15:28:

[...]

Wij lezen goed, maar ik vind dat je tegen ons ook datzelfde ïk heb de wijsheid in pacht" toontje aanslaat

Dat gaat je bij je vriendin niet helpen, en hier ook niet denk ik....
quote:Mea Vota schreef op 25 oktober 2010 @ 16:10:

Ik maak er een punt van omdat de relatie oa. over is gegaan door onenigheden over pietluttigheden die je eigenlijk zou moeten kunnen oplossen. Dat is verrekte zonde

Juist, dit is precies het punt waarom het uit is.

Jullie waren niet in staat die pietluttigheden, zoals jij het noemt, samen op te lossen.

@ Summerdance

Ik maak er een punt van omdat de relatie oa. over is gegaan door onenigheden over pietluttigheden die je eigenlijk zou moeten kunnen oplossen. Dat is verrekte zonde

Euhmmm...JIJ vindt het pietluttigheden, zij blijkbaar niet

Anders was ze nog wel met je samen geweest of niet?

Dat bedoel ik dus de hele tijd te zeggen

Jij kan wel zus en zo vinden, maar als zij daar compleet anders over denkt houdt het op.

Troep, tv kan JIJ pietluttigheden vinden....zij vindt dat niet en de laatste ruzie was er waarschijnlijk 1 teveel

En hoe lullig ook......dat recht heeft ze

Ze hoeft niet bij je te blijven enkel en alleen omdat jij het pietluttigheden vindt.....
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!

@ Blijfgewoonbianca

Dat is nou juist het punt. De ruzies met schreeuwen en agressie kwamen voort uit absolute pietluttigheden. Ik probeerde haar te kalmeren maar ging van kwaad tot erger. Ik moet zeggen, dat dit nauwelijks nog voorkwam...

De seks was niet ruk. Zij was passief in de seks. Dat doet niets af aan de aantrekkingskracht en zaten verder totaal op dezelfde brain wave. Ze was bijv. wel vooral een nemer en niet een gever. Ik noemde haar gemakzuchtig, maar wel waren we beiden zeer experimenteel en hadden een voor de meeste mensen excentriek seksleven. Een tegenstelling dus.

@ Summerdance

Als iemand mij gemakzuchtig zou noemen, dan zou die persoon werkelijk binnen no-time buiten staan.

Op zo'n moment moet je iemand inderdaad proberen te kalmeren Dan krijg je helemaal zo'n lekkere vader-kind situatie. En blijkbaar zit er bij haar meer achter een pietluttigheid. Ik kan me niet voorstellen dat ze anders compleet uit haar dak zou gaan.
@ Isis

Ja, en dat is toch stom? Als er zo veel goeds zit in je relatie. Dan ben je toch onzorgvuldig en ondankbaar. De mensen die lang bij elkaar zijn, zijn bereid om moeite te doen wanneer het moeilijk wordt en ervoor te werken. Zij die dat niet doen, hoppen van relatie naar relatie... Ik ken niemand die nooit problemen heeft gekend in zijn of haar relatie. Het gaat erom of je bereid bent er moeite voor te willen doen en dat je niet wegloopt wanneer een probleem zich voordoet. Let wel, als er genoeg is om voor te werken, natuurlijk.
Wow je ex vriendin klinkt als mezelf op bepaalde fronten. In mijn vorige relatie liep ik ook vaak weg uit angst. Ben erachter gekomen dat ik een gevalletje bindingsangst ben, vanwege mijn verleden.

Mijn ex heeft daar nogal onder geleden, als er een klein dingetje gebeurde dan nam ik de benen omdat ik dan dacht: zie je wel gelukkige relaties bestaan niet, en het gaat toch nooit goed. Heeft jou ex iets meegemaakt waardoor zij misschien ook wat bindingsangst heeft?

Wat is de reden dat ze steeds wegliep denk je?
Heb je al eens bedacht, TO, dat je misschien niet genoeg voor haar betekent om er al die moeite en tijd in te stoppen om het beter te maken? Heb je al naar jezelf gekeken in deze in plaats van de schuld van het mislukken van de relatie compleet bij haar te leggen?
Ik vind het dus niet normaal ( en niet normaal dat jij het vergoeilijkt ) dat iemand om pietlulligheden pietluttigheden uit haar dak gaat. Wat nou als er eens écht iets is om ruzie over te maken?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Mea Vota schreef op 25 oktober 2010 @ 16:17:

@ Isis

Ja, en dat is toch stom? Als er zo veel goeds zit in je relatie. Dan ben je toch onzorgvuldig en ondankbaar. De mensen die lang bij elkaar zijn, zijn bereid om moeite te doen wanneer het moeilijk wordt en ervoor te werken. Zij die dat niet doen, hoppen van relatie naar relatie... Ik ken niemand die nooit problemen heeft gekend in zijn of haar relatie. Het gaat erom of je bereid bent er moeite voor te willen doen en dat je niet wegloopt wanneer een probleem zich voordoet. Let wel, als er genoeg is om voor te werken, natuurlijk.Voor jou was er genoeg om voor te werken. Voor haar blijkbaar niet. Je zegt zelf: 'het gaat erom of je bereid bent er moeite voor te doen'.. blijkbaar was je ex dit niet. En die keuze heeft ze.

Daarom is jullie relatie nu uit en was die jammer genoeg niet zo goed als jij zelf denkt, of gehoopt had.

Anders hadden jullie hier samen wel uitgekomen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 oktober 2010 @ 16:19:

Ik vind het dus niet normaal ( en niet normaal dat jij het vergoeilijkt ) dat iemand om pietlulligheden pietluttigheden uit haar dak gaat. Wat nou als er eens écht iets is om ruzie over te maken?

Maar wanneer is iets pietluttig dan?

Das toch een kwestie van perceptie?

Ik kan iet spietluttigs vinden, terwijl jij dat een heel issue zal vinden

Wie heeft er dan gelijk?
Kennelijk is ze niet alleen in bed een nemer.....
quote:Summerdance schreef op 25 oktober 2010 @ 16:21:

[...]

Maar wanneer is iets pietluttig dan?

Das toch een kwestie van perceptie?

Ik kan iet spietluttigs vinden, terwijl jij dat een heel issue zal vinden

Wie heeft er dan gelijk?Degene die agressief wordt trekt wat mij betreft aan het kortste end.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 oktober 2010 @ 16:22:

[...]

Degene die agressief wordt trekt wat mij betreft aan het kortste end.Omdat?
...
anoniem_30197 wijzigde dit bericht op 25-10-2010 22:08
Reden: Op de vrouw, houd de discussie algemeen.
% gewijzigd
quote:Zwuppeliennn schreef op 25 oktober 2010 @ 16:23:

[...]

Omdat?Omdat dat geen normale gang van zaken is binnen een relatie. Of je nou gelijk hebt of niet, als je gaat staan schuimbekken, schreeuwen of erger dan vind ik ( maar is vast heel persoonlijk ) iemand niet rijp/ volwassen/ slim/ invoelend/ etc. genoeg om een relatie te hebben.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 oktober 2010 @ 16:22:

Degene die agressief wordt trekt wat mij betreft aan het kortste end.

Maar dat vroeg ik niet

Stel:

jij en ik zijn samen

Jij rookt

Ik niet

Ik maak er een ontzettend punt van dat jij rookt.

Jij vind dat ik niet zo moet zeuren omdat dat nou net het enige pietluttigheidje wat niet lekker loopt...

Ik vind het een heel groot iets en wil dat je stopt

Jij zegt, ik stop niet om zo'n pietluttigheid

Ik zeg, je moet (en wordt boos)

Wie heeft er dan gelijk???

Dat bedoelde ik met pietluttigheid is zo ontzettend persoonlijk

Wat jij pietluttig vind, kan voor een ander iets groots zijn
quote:Mea Vota schreef op 25 oktober 2010 @ 16:25:

@ Zwuppel

Uit jouw reacties blijkt werkelijk dat je er werkelijk helemaal niets van begrijpt. Niet alleen van mijn situatie niet, maar in de omgang met mensen in het totaal niet. Je stelt geen vraag maar geeft enkel je bevooroordeelde mening, gebaseerd op je eigen egoistische persoonlijkheidje. Reageer gewoon niet langer in deze thread. Je voegt niets toe.

Zo, doe eens normaal zeg! Een aantal mensen die hier ook reageren zeggen precies hetzelfde als ik.

Bovendien, als jij in je relatie precies hetzelfde gedrag vertoont als hier in dit topic en nu specifiek naar mij toe dan begrijp ik heel goed waarom jouw vriendin niet meer bij je wil zijn.
Ik denk ik quote mezelf nog even omdat je misschien deze reactie gemist hebt.

Want ik ben oprecht benieuwd hoe jij er in staat...

quote:Summerdance schreef op 25 oktober 2010 @ 16:13:

[...]

Euhmmm...JIJ vindt het pietluttigheden, zij blijkbaar niet

Anders was ze nog wel met je samen geweest of niet?

Dat bedoel ik dus de hele tijd te zeggen

Jij kan wel zus en zo vinden, maar als zij daar compleet anders over denkt houdt het op.

Troep, tv kan JIJ pietluttigheden vinden....zij vindt dat niet en de laatste ruzie was er waarschijnlijk 1 teveel

En hoe lullig ook......dat recht heeft ze

Ze hoeft niet bij je te blijven enkel en alleen omdat jij het pietluttigheden vindt.....
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 oktober 2010 @ 16:26:

[...]

Omdat dat geen normale gang van zaken is binnen een relatie. Of je nou gelijk hebt of niet, als je gaat staan schuimbekken, schreeuwen of erger dan vind ik ( maar is vast heel persoonlijk ) iemand niet rijp/ volwassen/ slim/ invoelend/ etc. genoeg om een relatie te hebben.

Ik ben het met je eens dat het geen normale gang van zaker is in een relatie. Dat heeft alleen niks te maken met of je al dan niet gelijk hebt. Gelijk hebben is toch niet gebaseerd op of je al dan niet boos bent, maar op de feiten waar het over gaat.

Stel even TO is vreemdgegaan (stel hè) dan is hij fout geweest. Omdat vriendin daar dan over flipt trekt zij opeens aan het kortste eind?
quote:Summerdance schreef op 25 oktober 2010 @ 16:27:

[...]

Maar dat vroeg ik niet

Stel:

jij en ik zijn samen

Jij rookt

Ik niet

Ik maak er een ontzettend punt van dat jij rookt.

Jij vind dat ik niet zo moet zeuren omdat dat nou net het enige pietluttigheidje wat niet lekker loopt...

Ik vind het een heel groot iets en wil dat je stopt

Jij zegt, ik stop niet om zo'n pietluttigheid

Ik zeg, je moet (en wordt boos)

Wie heeft er dan gelijk??? Niemand. Als het gaat om " is het iets groots of is het een pietluttigheid " . Wel vind ik dat degene die " moeten " gebruikt er falicant naast zit. Je bent niet elkaars baas. Je kan een ander geen dingen opleggen. Je kan iets vragen, maar niet verplichten.

Dat bedoelde ik met pietluttigheid is zo ontzettend persoonlijk

Wat jij pietluttig vind, kan voor een ander iets groots zijn

Ja, okay, dat ben ik met je eens.

Maar groots of pietluttig; je houdt je handen thuis en je gaat 't niet uitmaken als methode om je zin door te drukken.
@ Rogue22

Al haar vorige relatie duurden zelden langer dan een jaar. Voor haar waren daar altijd reden voor, die in mijn oren plausibel klonken.

Later ben ik toch gaan denken aan haar thuissituatie en haar relatie tot haar vader. Haar vader is kapitein bij een grote rederij en was daardoor maanden van huis. Altijd ging hij na een verblijf van enkele maanden thuis, ook weer maanden ván huis. Hij ging altijd weer weg. Ik heb weleens het idee dat zij daardoor zich nooit heeft kunnen hechten aan mannen. Wanneer een relatie te intens wordt, en soms moeilijkheden met zich meebrengt, dan loopt ze weg. Gewoon de deur dicht, na een tijdje is het gemis van hem toch wel over.

Dat is ze namelijk gewend....
quote:Zwuppeliennn schreef op 25 oktober 2010 @ 16:30:

[...]

Stel even TO is vreemdgegaan (stel hè) dan is hij fout geweest. Omdat vriendin daar dan over flipt trekt zij opeens aan het kortste eind?Als ze een hete pook pakt en die in zijn reet ramt? Ja, dat vind ik gevalletje exit, hoor.
quote:Mea Vota schreef op 25 oktober 2010 @ 16:25:

@ Zwuppel

Uit jouw reacties blijkt werkelijk dat je er werkelijk helemaal niets van begrijpt. Niet alleen van mijn situatie niet, maar in de omgang met mensen in het totaal niet. Je stelt geen vraag maar geeft enkel je bevooroordeelde mening, gebaseerd op je eigen egoistische persoonlijkheidje. Reageer gewoon niet langer in deze thread. Je voegt niets toe.

Jij hebt nu ook een bevooroordeelde mening over Zwuppelien? En je drukt dit niet bepaald subtiel uit.

Iemand mag toch een andere mening hebben? Daar hoef jij je toch niet zo aangevallen door te voelen en zo min te reageren?

Iedereen die hier schrijft, steekt zijn tijd in jou, om zijn visie te delen. Ik vind dat al heel wat.
quote:Zwuppeliennn schreef op 25 oktober 2010 @ 16:30:

[...]

Ik ben het met je eens dat het geen normale gang van zaker is in een relatie. Dat heeft alleen niks te maken met of je al dan niet gelijk hebt. Gelijk hebben is toch niet gebaseerd op of je al dan niet boos bent, maar op de feiten waar het over gaat.

Stel even TO is vreemdgegaan (stel hè) dan is hij fout geweest. Omdat vriendin daar dan over flipt trekt zij opeens aan het kortste eind?

En dan ook de de perceptie van de pietluttigheden

(ik kan het nuet vaal genoeg benadrukken)

Want het wordt natuurlijk weer een ander verhaal als TO naar een andere vrouw heeft gekeken en vriendin VINDT het vreemdgaan.

Ik blijf erbij, alles valt of staat met een goeie communicatie tussen twee partijen.

En die (lijkt/leek) te ontbreken

En misschien, misschien was de koek voor haar gewoon op.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 oktober 2010 @ 16:31:

[...]

Als ze een hete pook pakt en die in zijn reet ramt? Ja, dat vind ik gevalletje exit, hoor.

Hahah Er zijn verschillende vormen van agressie

Op een of andere manier heb ik niet het vermoeden dat de vriendin van TO klappen aan het uitdelen is geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven