Broer gaat scheiden

10-05-2026 12:58 186 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn broer vertelde deze week dat hij er per ongeluk achter is gekomen dat mijn schoonzus vreemd ging. Deze relatie blijkt al 8 jaar te duren. Ze hebben nu een break, maar hijzelf ziet niet hoe het vetrouwen nog kan herstellen (en dat begrijp ik goed).

Schoonzus is al 30 jaar mijn schoonzus, en voelt als een vriendin. Lief en leed met elkaar gedeeld. Natuurlijk sta ik achter broer. Maar hoe werkt dit? Betekent dit eigenlijk automatisch dat ik afscheid van haar moet nemen? Natuurlijk ben ik boos, maar tegelijkertijd is dit niet mijn beef. Maar ik wil ook niet dat broer zich verraden voelt..

Hoe zijn jullie hiermee omgegaan als het jou is overkomen?
LemoosGaatDoor schreef:
10-05-2026 13:37
Je aanstaande ex-schoonzus heeft die keuze al acht jaar geleden gemaakt en het verlies van jou op de koop toegenomen.

Ja, pijnlijk om dat te moeten inzien TO.
Toen mijn beste vriendin van +8 jaar er zelf een buitenechtelijke relatie op na bleek te houden van zon 6 maanden, was ik zo teleurgesteld in haar en wie ze bleek te zijn dat onze vriendschap dat bijna niet heeft overleefd.

Ik vind het onbegrijpelijk dat je overweegt het contact voort te zetten in deze directe periode. Ze heeft óók jaren tegen jou gelogen he.
Vraag je broer hoe hij erover denkt.
Graftak!
Ninae schreef:
10-05-2026 13:47
Toen mijn beste vriendin van +8 jaar er zelf een buitenechtelijke relatie op na bleek te houden van zon 6 maanden, was ik zo teleurgesteld in haar en wie ze bleek te zijn dat onze vriendschap dat bijna niet heeft overleefd.

Ik vind het onbegrijpelijk dat je overweegt het contact voort te zetten in deze directe periode. Ze heeft óók jaren tegen jou gelogen he.
Dit idd. Acht jaar lang zonder blikken of blozen jou recht in de ogen kijken terwijl ze de hele kluit liep te bedonderen.
Tenzij je zelf ook zo'n stiekeme vreemdganger bent kan ik niet begrijpen dat je deze vriendschap nog zou willen voortzetten.
Jeetje, wat zijn jullie veroordelend.

Ik heb mijn keus nog niet gemaakt. Ik ben verdrietig dst ik mogelijk mijn schoonzus ga verliezen.

En broer is bedonderd. Ik voel me niet bedonderd. Dat zouden jullie kennelijk allemaal zo voelen, maar ik niet.

Met mijn moeder heb ik al jaren geen contact meer, mijn vader leeft niet meer. Dus "dat de hele familie de deur in je gezicht dichtgooit" is ook wat overdreven.

En mijn broer heeft haar niet het huis uitgezet en geeft haar de tijd om iets anders te zoeken. Ook wil hij graag goed uit elkaar gaan en niet mer megaruzie.

Het kan heel goed dat ik haar nooit meer ga zien. Maar mag ik dat ook moeilijk en verdrietig vinden? Of moet ik iemand alleen maar veroordelen op vreemdgaan en is alles wat fijn en goed was meteen niet meer relevant?

Dat ze mij niets heeft verteld lijkt me meer dan logisch. Dat ze mijn broer niets heeft verteld vind ik verdrietig en zwaar voor mijn broer en dat gedrag veroordeel ik. Maar daarmee doet ze voor mij niet af als mens. Kennelijk is dat heel raar.
En nee, ik ben nog nooit vreemdgegaan (ook 30 jaar bij mijn man) en het ook niet van plan.

Maar ik weet wel dat het leven gewoon niet altijd zo simpel is en dat mensen waar je je fijn bij voelt ook niet makkelijk te vinden zijn.
elize1 wijzigde dit bericht op 10-05-2026 13:57
0.87% gewijzigd
Ik ken de context niet, en kan daarom ook geen mening vormen.

Ik zou een afspraak maken met schoonzus en alle vragen die je hebt (die jouw relatie met haar aangaan) stellen. En eindigen met iig voorlopig even afstand. Zodat je er voor je broer kan zijn. En dan kijken wat er met de tijd gebeurt. Het gesprek met je broer aangaan over contact met haar, als hij zover is. En van daaruit je conclusies trekken.
WaterGirl schreef:
10-05-2026 13:41
Daar zijn geen richtlijnen voor.

Ik ken mensen die nog goed contact hebben met de ex schoonfamilie. En ik ken mensen die elkaar niet meer willen zien. En mensen die gewoon vriendelijk zijn wanneer je elkaar tegen komt. Denk aan afstuderen trouwen, van de kinderen van je broer.

Ik zou contact opnemen met de schoonzus. Dat je haar vriendschap de afgelopen 30 jaar hebt gewaardeerd. Maar gezien de situatie nu even afstand wil nemen. En dat je niet weet wat de toekomst brengt.

Verder zou ik me niet te veel bemoeien met hun relatie. Zo te lezen ligt je loyaliteit vooral bij je broer. Probeer er voor hem te zijn.
Dank je. Hier heb ik iets aan.
TO, ik begrijp je hoor! Ik kan me heel goed voorstellen dat dit moeilijk voor je is.
Ik zou het even op zijn beloop laten. Geen dingen doen nu je van alles voelt wat heftig is. Het zal er ook erg aan liggen hoe je broer en schoonzus met elkaar om blijven gaan. Misschien vind je broer het prima dat jij je schoonzus blijft zien.

Ik heb 8 geleden ook zoiets meegemaakt. Alleen was het mijn zusje die vreemd ging. Ik weet nog hoe ik heen en weer werd geslingerd tussen mijn gevoelens. Uiteindelijk heeft het toch zijn weg gevonden.
Ik denk dat je alles even moet laten bezinken en je (nog) geen keuze hoeft te maken.

Ik persoonlijk vind het ook niet nodig altijd een keuze te moeten maken als 2 mensen uit elkaar gaan, tenzij er sprake is van mishandeling /agressie etc. En nee, daarmee praat ik het vreemdgaan absoluut niet goed, maar weet je als buitenstaander ook nooit precies wat er achter gesloten deuren heeft plaatsgevonden.

Hoe is de band met jouw broer zelf, buiten het contact met schoonzus?

Ooit, zo’n kleine 40 jaar geleden, heb ik mijn relatie ook verbroken omdat ik verliefd was geworden op een ander. Oké, ik was destijds pas 21en had verkering vanaf mijn 13e, dus hele andere levensfase, maar was het ook niet fair wat ik hem had aangedaan. Zijn zus en ik waren destijds beste maatjes en nu is zij nog steeds mijn allerbeste liefste vriendin waarmee ik alles kan delen en vice versa.

En natuurlijk was zij er destijds ook voor haar broer, maar kon zij tegelijkertijd ook wel inzien waarom ik open stond voor een ander. Het is niet altijd zo zwart/wit, al is 8 jaar een 2e agenda erop nahouden behoorlijk bedrog natuurlijk (understatement).

Begrijp ik het goed dat je broer de deur nog niet definitief heeft dichtgegooid?
Live Life to the fullest
Elize1 schreef:
10-05-2026 13:51

Ik heb mijn keus nog niet gemaakt. Ik ben verdrietig dst ik mogelijk mijn schoonzus ga verliezen.

En broer is bedonderd. Ik voel me niet bedonderd. Dat zouden jullie kennelijk allemaal zo voelen, maar ik niet.

Met mijn moeder heb ik al jaren geen contact meer, mijn vader leeft niet meer. Dus "dat de hele familie de deur in je gezicht dichtgooit" is ook wat overdreven.

En mijn broer heeft haar niet het huis uitgezet en geeft haar de tijd om iets anders te zoeken. Ook wil hij graag goed uit elkaar gaan en niet mer megaruzie.

Het kan heel goed dat ik haar nooit meer ga zien. Maar mag ik dat ook moeilijk en verdrietig vinden? Of moet ik iemand alleen maar veroordelen op vreemdgaan en is alles wat fijn en goed was meteen niet meer relevant?

Dat ze mij niets heeft verteld lijkt me meer dan logisch. Dat ze mijn broer niets heeft verteld vind ik verdrietig en zwaar voor mijn broer en dat gedrag veroordeel ik. Maar daarmee doet ze voor mij niet af als mens. Kennelijk is dat heel raar.
Nee hoor, niet raar. En je hebt alle recht om verdrietig te zijn. Maar het lijkt me nog te vroeg om nu conclusies te trekken/te bepalen hoe verder, dat komt wel.
Elize1 schreef:
Ik snap niet goed dat je dat hier aan wildvreemden komt vragen. Wij kennen jullie niet. Wij weten niet wat jij aan haar al hebt gehad. Waarom ze doet wat ze doet. Voor hetzelfde geld hebben we begrip voor haar als we alles zouden weten.
Je gaat zelf moeten beslissen.
Of mss ook niet. Misschien, als je hem eerst een tijd laat bekomen, heeft je broer er geen probleem mee dat je contact houdt met haar.
Lady*Voldemort schreef:
10-05-2026 13:48
Vraag je broer hoe hij erover denkt.
Ja, dat zal ik doen als het stof is neergedwarreld.

Hij gaf zelf asn toen hij mij belde dat hij niet wil dat mensen partij moeten kiezen. Maar dat kan ook een eerste reactie zijn waarbij het straks toch niet goed voelt.

En ze heeft mij niet bedonderd. Ik was niet met haar getrouwd. Ze heeft mijn broer bedonderd. En dat is al verdrietig genoeg.
Elize1 schreef:
10-05-2026 13:53
En nee, ik ben nog nooit vreemdgegaan (ook 30 jaar bij mijn man) en het ook niet van plan.

Maar ik weet wel dat het leven gewoon niet altijd zo simpel is en dat mensen waar je je fijn bij voelt ook niet makkelijk te vinden zijn.
Dus dan moet je er idd gewoon twee nemen als de kans zich voordoet.
Elize1 schreef:

Terwijl ik mijn vorige bericht typte, heb ik oa bovenstaande post gemist. Ik vind veel reacties ook erg veroordelend en kortzichtig, dus begrijp jouw gevoel zéker wel.
Live Life to the fullest
Flandrien schreef:
10-05-2026 13:58
Ik snap niet goed dat je dat hier aan wildvreemden komt vragen. Wij kennen jullie niet. Wij weten niet wat jij aan haar al hebt gehad. Waarom ze doet wat ze doet. Voor hetzelfde geld hebben we begrip voor haar als we alles zouden weten.
Je gaat zelf moeten beslissen.
Of mss ook niet. Misschien, als je hem eerst een tijd laat bekomen, heeft je broer er geen probleem mee dat je contact houdt met haar.
Ik zit ermee in de knoop. Was benieuwd of er anderen in deze situatie hadden gezeten en deze spagaat ook hebben gevoeld. Of ze afstand hebben genomen, maar er ook veel verdriet om hebben gehad. Of juist een manier hebben gevonden om wel een band te houden.

Gewoon, benieuwd naar levensverhalen dus, om zo mijn keuze wat helderder te krijgen.

Maar kennelijk is de tendens: veroordelen en alles wat was met argusogen bekijken, dus blij zijn dat ik haar uit mijn leven kan gooien. Tsja, zo voelt het niet voor me.
Star⁴ schreef:
10-05-2026 14:00
Dus dan moet je er idd gewoon twee nemen als de kans zich voordoet.
Sorry?
GeweldigWeer schreef:
10-05-2026 14:02
Terwijl ik mijn vorige bericht typte, heb ik oa bovenstaande post gemist. Ik vind veel reacties ook erg veroordelend en kortzichtig, dus begrijp jouw gevoel zéker wel.
Veroordelend en kortzichtig? Iets met normen en waarden wat mij betreft.
GeweldigWeer schreef:
10-05-2026 13:58
Ik denk dat je alles even moet laten bezinken en je (nog) geen keuze hoeft te maken.

Ik persoonlijk vind het ook niet nodig altijd een keuze te moeten maken als 2 mensen uit elkaar gaan, tenzij er sprake is van mishandeling /agressie etc. En nee, daarmee praat ik het vreemdgaan absoluut niet goed, maar weet je als buitenstaander ook nooit precies wat er achter gesloten deuren heeft plaatsgevonden.

Hoe is de band met jouw broer zelf, buiten het contact met schoonzus?

Ooit, zo’n kleine 40 jaar geleden, heb ik mijn relatie ook verbroken omdat ik verliefd was geworden op een ander. Oké, ik was destijds pas 21en had verkering vanaf mijn 13e, dus hele andere levensfase, maar was het ook niet fair wat ik hem had aangedaan. Zijn zus en ik waren destijds beste maatjes en nu is zij nog steeds mijn allerbeste liefste vriendin waarmee ik alles kan delen en vice versa.

En natuurlijk was zij er destijds ook voor haar broer, maar kon zij tegelijkertijd ook wel inzien waarom ik open stond voor een ander. Het is niet altijd zo zwart/wit, al is 8 jaar een 2e agenda erop nahouden behoorlijk bedrog natuurlijk (understatement).

Begrijp ik het goed dat je broer de deur nog niet definitief heeft dichtgegooid?
Mijn broer heeft de deur nog niet definitief dicht gegooid, maar ziet ook niet hoe dit vertrouwen ooit nog hersteld kan worden. Wel wil hij zo goed mogelijk uit elkaar. Ziet hij nog steeds haar mooie dingen, haar mooie eigenschappen.

Maar het is nog vers, de boosheid kan ook nog komen natuurlijk.
Elize1 schreef:
10-05-2026 12:58
Mijn broer vertelde deze week dat hij er per ongeluk achter is gekomen dat mijn schoonzus vreemd ging. Deze relatie blijkt al 8 jaar te duren.

Het zou mij benieuwen wat haar redenen zijn om zolang te zwijgen. Als jouw broer niks per ongeluk had ontdekt was zij nu nog steeds haar andere relatie aan het verzwijgen geweest? Wat verzwijgt ze nog meer? Waarover neemt ze jou nog meer niet in vertrouwen?

Bedoel, gezien je andere topics begrijp ik dat zij voor jou kan aanvoelen als een reddingsboei, heel logisch allemaal dat je die graag vast blijft houden. Andersom lijkt het er echter op dat de vriendschap met jou voor haar van weinig betekenis is gezien ze zaken die haar aan het hart gaan voor jou verzwijgt.
Nogevendit schreef:
10-05-2026 14:09
Veroordelend en kortzichtig? Iets met normen en waarden wat mij betreft.
Tsja. Ik ben wellicht wat minder normatief.
Had je door dat het niet lekker liep tussen die twee?

Je zegt dat ze JOU niet heeft bedrogen, toch zou ik me denk ik ook ergens bedrogen voelen als ik in jouw schoenen stond.
Verliefd worden op iemand anders kan. De verkeerde keuze maken en iets met die verliefd doen...hmmmm kan in uitzonderlijke gevallen.
Maar acht (!!) jaar lang... Dan weet je gewoon dat de kans dat je iemand compleet de vernieling in helpt met je gedrag erg groot is en neem je dat dus blijkbaar op de koop toe.
Elize1 schreef:
10-05-2026 13:35
Voor mij is iemand meer dan vreemdgaan. Ze betekent voor mij veel.

En nee, niet het eerste. Maar na een paar dagen speelt dit ook door mijn hoofd.
Het is idd meer dan vreemdgaan, het is een dubbel leven erop na houden. Iedereen stelselmatig voorliegen.. Acht jaar (!) dag in dag uit.. Elke dag jouw broer maar ook jou, jullie ouders. Bijna 3000 dagen dat je andere keuzes kon gaan maken. Dus ja het is meer dan vreemdgaan ja.
I,m gonna keep on running.. cause winners never quit.
Dubbel
I,m gonna keep on running.. cause winners never quit.
Elize1 schreef:

Ik vind het wel apart dat je jezelf niet bedonderd voelt. Als dit een vriendin van mij was geweest, hoe lang ik haar ook al ken, zou het toch echt einde verhaal zijn. Haar normen en waarden staan zo lijnrecht op die van mij en ze heeft jarenlang bewust iemand die me dierbaar is pijn gedaan. En wat het nog het ergste maakt, is het feit dat ze zelf nooit wat gezegd heeft. Als je broer dit nu niet had ontdekt, was ze vrolijk door gegaan met mensen belazeren. Ik zou zo iemand nooit meer vertrouwen en dat is wel de basis van een vriendschap.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven