Bruiloft plannen

05-03-2021 10:11 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is allemaal nog onzeker, ook door de coronacrisis, maar mijn vriend en ik willen het liefst ergens in de komende 2 jaar trouwen. Een bruiloft vereist natuurlijk enige planning dus ik begin liever te vroeg dan te laat, maar er is een klein probleempje. Ik ben nog nooit op een bruiloft geweest en ik heb geen idee hoe het er normaal aan toe gaat of waar je aan moet denken!

Mijn vriend en ik zijn beiden 24 en inmiddels 5 jaar samen. In onze directe omgeving kennen wij eigenlijk niemand die getrouwd is of er überhaupt aan denkt om te trouwen. Zelfs mijn eigen ouders zijn nooit getrouwd ondanks dat zij al jaren bij elkaar zijn, dus ik weet niet goed wie ik om raad kan vragen.

We willen er geen enorme aangelegenheid van maken met honderden gasten, maar we willen het wel speciaal maken. Zijn er mensen die tips hebben over waar te beginnen met research doen, of ervaringen met het plannen van hun eigen bruiloft? Er zijn natuurlijk logische zaken om over na te denken zoals wie je uitnodigt, waar je het gaat houden e.d. maar het lijkt alsof er veel meer bij komt kijken dan alleen dat.
Begin bij de notaris. Wat wil je in het contract hebben staan voor jullie beiden. Want dat is wat het is, een contract om je gezamelijke zaken te regelen. Tijdens en na het huwelijk of dood.


Een huwelijk is heel wat meer dan het feestje.
Je kan het zo gek maken als je wilt, dus vorm voor jezelf eerst een beeld van hoe jullie dag er uit zou kunnen zien? Bijvoorbeeld een kort draaiboekje maken met de onderdelen.
En denk bijvoorbeeld na of je de ceremonie zelf in het gemeentehuis wilt of op een andere locatie, soms moet je daar dan wat extra voor regelen.
Het is juist een groot voordeel dat jullie niet bekend zijn met bruiloften. Zo kunnen jullie het helemaal "eigen" maken in plaats van de meute na te doen die elkaar alleen maa na-aapt.

Begin bij het budget en kijk wat voor jou en je vriend het belangrijkste is. Op basis daarvan nodig je mensen uit en plan je de invulling van je bruiloft. Bepalen jullie helemaal zelf.

En oh ja, van harte gefeliciteerd natuurlijk!
anoniem_6508290274dd1 wijzigde dit bericht op 05-03-2021 10:36
0.48% gewijzigd
Luci_Mster2 schreef:
05-03-2021 10:15
Begin bij de notaris. Wat wil je in het contract hebben staan voor jullie beiden. Want dat is wat het is, een contract om je gezamelijke zaken te regelen. Tijdens en na het huwelijk of dood.


Een huwelijk is heel wat meer dan het feestje.
Klopt, maar ze vroeg naar de bruiloft en niet het huwelijk toch ;)
SimpeleZiel schreef:
05-03-2021 10:17
Klopt, maar ze vroeg naar de bruiloft en niet het huwelijk toch ;)
Gezien de niet bestaande ervaring, lijkt me dit toch de eerste stap. En niets mis met dat even aangeven lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Het is maar net zo ingewikkeld als je het zelf maakt natuurlijk.

Wat helpt om te beginnen is allebei omschrijven hoe de dag er idealiter voor jullie uit ziet. Welk seizoen, dag, dagdeel/dagdelen denk je aan, in welke volgorde wil je de dag (wanneer eten/drinken, trouwceremonie, speechmomenten, foto's als je dat wil, afhankelijk van hoe lang de dag is koffie/toost/borrel/ontbijt/lunch/diner/feest). Hoeveel gasten wil je erbij en wie is waar wel en niet bij. Wat voor locatie zie je voor je en wil je alles op dezelfde locatie of wil je verschillende plekken aandoen (bijv trouwen op stadhuis en ergens anders een receptie/feest). Hoe verplaats je je naar/tussen/van locaties?

Dus eigenlijk een soort draaiboekje maken van hoe je het zou willen. Dan kan je vandaaruit zien: wat hebben we nodig en moeten we regelen om dat op die manier voor elkaar te krijgen.

Goeie ceremoniemeesters vragen die van organiseren en aanpakken weten werkt ook.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
05-03-2021 10:15
Begin bij de notaris. Wat wil je in het contract hebben staan voor jullie beiden. Want dat is wat het is, een contract om je gezamelijke zaken te regelen. Tijdens en na het huwelijk of dood.


Een huwelijk is heel wat meer dan het feestje.
goed advies!
Alle reacties Link kopieren
Kroonprinses schreef:
05-03-2021 10:17
Het is juist een groot voordeel dat jullie niet bekend zijn bruiloften. Zo kunnen jullie het helemaal "eigen" maken in plaats van de meute na te doen die elkaar alleen maa na-aapt.

Begin bij het budget en kijk wat voor jou en je vriend het belangrijkste is. Op basis daarvan nodig je mensen uit en plan je de invulling van je bruiloft. Bepalen jullie helemaal zelf.

En oh ja, van harte gefeliciteerd natuurlijk!
helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
Oh en vantevoren bedenken hoeveel je er aan wil uitgeven is wel handig, dan weet je ook snel wat wel en niet realistisch is qua haalbaarheid
Alle reacties Link kopieren
Kroonprinses schreef:
05-03-2021 10:17
Het is juist een groot voordeel dat jullie niet bekend zijn bruiloften. Zo kunnen jullie het helemaal "eigen" maken in plaats van de meute na te doen die elkaar alleen maa na-aapt.

Begin bij het budget en kijk wat voor jou en je vriend het belangrijkste is. Op basis daarvan nodig je mensen uit en plan je de invulling van je bruiloft. Bepalen jullie helemaal zelf.

En oh ja, van harte gefeliciteerd natuurlijk!

Ik zou dit ook als voordeel zien. Ik werkte in mijn studententijd veel op bruiloften en ik zag avond na avond dezelfde bruiloft voorbij komen, incl hetzelfde openingsnummer en afsluitende liedje. Prima, als dat voor iedereen de ideale invulling was van hun perfecte dag, maar ik zou het lekker eigen maken. Behalve het ja-woord moet er helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier heel veel lijstjes voor te vinden op internet. Dus ik zou even googlen. In het kort komt het neer op:

Datum prikken
Gastenlijst opstellen
Locatie vastleggen voor ceremonie en evt feest
Als je een kerkelijk huwelijk wilt, dat ook regelen.
Catering bij locatie regelen of bij cateraar
Afspraak bij notaris voor je huwelijkse voorwaarden
Afspraak bij gemeente voor ondertrouw
Afspraak met trouw ambtenaar of Babs.
Getuigen vragen
Jurk en toebehoren kopen
Pak en toebehoren kopen
Band/dj of iets dergelijks voor feest vastleggen
Als je nog iets qua decoratie of bedankjes wil, dat uitkiezen/regelen
Wellicht bruidsboeket en overige bloemen.
Ringen
Bruid staart
Uitnodigingen ontwerpen en maand vooraf versturen. Evt. Eerder safe the date.

En dan ben ik vast nog wel wat vergeten. Als je het teveel werk vind en geld over hebt; kun je een wedding planner inhuren.
Alle reacties Link kopieren
De fijnste bruiloften vond ik dat de ceremonie smiddags was. Dan kan je sochtends als buidspaar fotos maken en hoeven je gasten daar niet op te wachten. Het voordeel is ook dat je geen lunch hoeft te zorgen voor je gasten.

De dag zag er zo uit met ongeveer 30 mensen:
- ceremonie om 3 uur
- een paar groepsfotos maken
- receptie (was meer een borrel, vind ik ook leuker) om 4 uur
- avondeten om half 7
- om 10 uur naar huis
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
05-03-2021 10:15
Begin bij de notaris. Wat wil je in het contract hebben staan voor jullie beiden. Want dat is wat het is, een contract om je gezamelijke zaken te regelen. Tijdens en na het huwelijk of dood.


Een huwelijk is heel wat meer dan het feestje.
Dat is zeker waar! Voor nu is het plan om in volledige gemeenschap van goederen te trouwen, maar we gaan daar zeker nog meer onderzoek naar doen en overleggen met de notaris wat verstandig is.
Vutje schreef:
05-03-2021 10:25
Er zijn hier heel veel lijstjes voor te vinden op internet. Dus ik zou even googlen. In het kort komt het neer op:

Datum prikken
Gastenlijst opstellen
Locatie vastleggen voor ceremonie en evt feest
Als je een kerkelijk huwelijk wilt, dat ook regelen.
Catering bij locatie regelen of bij cateraar
Afspraak bij notaris voor je huwelijkse voorwaarden
Afspraak bij gemeente voor ondertrouw
Afspraak met trouw ambtenaar of Babs.
Getuigen vragen
Jurk en toebehoren kopen
Pak en toebehoren kopen
Band/dj of iets dergelijks voor feest vastleggen
Als je nog iets qua decoratie of bedankjes wil, dat uitkiezen/regelen
Wellicht bruidsboeket en overige bloemen.
Ringen
Bruid staart
Uitnodigingen ontwerpen en maand vooraf versturen. Evt. Eerder safe the date.

En dan ben ik vast nog wel wat vergeten. Als je het teveel werk vind en geld over hebt; kun je een wedding planner inhuren.

Hier komt het helemaal niet op neer. Meer dan de helft van dit lijstje is niet verplicht.
Er zijn bepaalde dingen die "iedereen" doet, en als je gaat googlen lijkt het alsof het zo "hoort". Maar dat is niet zo.
Bijvoorbeeld onderscheid tussen daggasten en avondgasten. Waarom zou je? Het kan, maar je kunt er ook voor kiezen om voor iedereen hetzelfde te doen.

Ceremonie, receptie, diner en feest 's avonds? Het kan, maar je kan het ook heel anders doen. Een grote picknick of lunch, dus alleen overdag kan ook. Als je mensen 's avonds eten wil geven kan dat met een diner aan tafel of met een lopend buffet of met een grote bbq.
Denk vooral na over wat jij en je gasten leuk vinden. Niet iedereen vindt per se een fotogeniek kasteel leuk als dat betekent dat je op zo'n dag drie keer moet verplaatsen.

Wat ik persoonlijk echt niet leuk vind zijn bruiloften met gaten, dus dat je gasten op een deel van de dag zichzelf moeten vermaken of zelf ergens moeten gaan eten, en/of de hele tijd heen en weer moeten van locatie A naar B. Zeker zonder auto is dat onhandig.
Maar misschien vind jij dat geen punt, maar hoe dan ook bedenk wat jij een leuke dag zou vinden.

En denk ook nog even na over je gasten, niet alleen wie en hoeveel, maar ook wat die mensen nodig hebben voor een fijne dag. Als je bv het heel belangrijk vindt dat je oude oma het ook leuk heeft, dan moet het wel ergens zijn waar ze comfortabel kan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
05-03-2021 10:34
Er zijn bepaalde dingen die "iedereen" doet, en als je gaat googlen lijkt het alsof het zo "hoort". Maar dat is niet zo.
Bijvoorbeeld onderscheid tussen daggasten en avondgasten. Waarom zou je? Het kan, maar je kunt er ook voor kiezen om voor iedereen hetzelfde te doen.

Ceremonie, receptie, diner en feest 's avonds? Het kan, maar je kan het ook heel anders doen. Een grote picknick of lunch, dus alleen overdag kan ook. Als je mensen 's avonds eten wil geven kan dat met een diner aan tafel of met een lopend buffet of met een grote bbq.
Denk vooral na over wat jij en je gasten leuk vinden. Niet iedereen vindt per se een fotogeniek kasteel leuk als dat betekent dat je op zo'n dag drie keer moet verplaatsen.

Wat ik persoonlijk echt niet leuk vind zijn bruiloften met gaten, dus dat je gasten op een deel van de dag zichzelf moeten vermaken of zelf ergens moeten gaan eten, en/of de hele tijd heen en weer moeten van locatie A naar B. Zeker zonder auto is dat onhandig.
Maar misschien vind jij dat geen punt, maar hoe dan ook bedenk wat jij een leuke dag zou vinden.

En denk ook nog even na over je gasten, niet alleen wie en hoeveel, maar ook wat die mensen nodig hebben voor een fijne dag. Als je bv het heel belangrijk vindt dat je oude oma het ook leuk heeft, dan moet het wel ergens zijn waar ze comfortabel kan zitten.
Goede tip. Ik heb inderdaad alles op 1 plek gedaan zodat mensen niet hoefte te reizen. De gasten vonden dat fijn, zeker de wat ouderen mensen. Ik heb zo'n alles in 1 pakket gedaan.

Ik kan niet een voorbeeld vinden omdat het coronatijd is maar het lijkt op dit:
https://hetnieuwetrouwen.fletcher.nl/nl ... 1614936945
nerdopviva schreef:
05-03-2021 10:32
Hier komt het helemaal niet op neer. Meer dan de helft van dit lijstje is niet verplicht.

Precies. Nergens staat geschreven dat er een avondfeest moet zijn, en/of dat daar een band of DJ moet zijn.
Je kan ook 's middags taart en hapjes eten in de grote tuin van je tante en daar een draaiorgel op de stoep laten spelen. Je kan ook een ijskar laten komen in plaats van taart. Je kan ook je muzikale broer vragen een sing-a-long te begeleiden op de piano en om zes uur pizza's laten aanrukken. Whatever.
Vooral zorgen dat je goed nadenkt wie je waarvoor wil uitnodigen en hoe dat op elkaar aansluit. Zorg dat mensen niet uren niks te doen hebben en door de stad moeten zwerven (veel mensen zullen toch ook van verderop komen). Dat is mijn belangrijkste tip. Verder veel, lekker en goed eten en drinken en in de avond zorgen voor goede muziek als je een mooi feestje wil. Er loopt hier ook ergens een topic over afgrijselijke bruiloften, scan dat eens door dan krijg je ook wel ideeën (vooral over wat niet te doen haha).
Alle reacties Link kopieren
Een budget is inderdaad een belangrijke, alleen lees ik dat de kosten enorm uit elkaar kunnen lopen per bruiloft. Wat zijn over het algemeen de duurste zaken? Ik neem aan de huur van een (of meerdere) locaties, en het voedsel?

We willen graag voor de kerk trouwen (en ook het liefst in een kerk haha), dus ik ben bang dat we sowieso aan een aparte locatie voor de ceremonie en het "feest" toekomen. Waarschijnlijk houden we de ceremonie wel kleinschaliger dan het feest, dus dan hoeven de latere gasten wel maar naar een locatie te komen. Het lijkt me eigenlijk het mooist om de ceremonie wel heel plechtig en traditioneel te laten zijn maar dan de receptie e.d. veel meer casual, dus geen driegangen diner aan tafel of iets dergelijks.

Ik heb nu in ieder geval al veel meer houvast qua waar ik aan kan denken, maar blijkbaar is er dus veel meer vrijheid dan ik dacht!
Alle reacties Link kopieren
vampierprinsesje schreef:
05-03-2021 10:31
Dat is zeker waar! Voor nu is het plan om in volledige gemeenschap van goederen te trouwen, maar we gaan daar zeker nog meer onderzoek naar doen en overleggen met de notaris wat verstandig is.
Als je in volledige gemeenschap van goederen wilt trouwen, moet je naar de notaris om dit vast te laten leggen. Je trouwt tegenwoordig in beperkte gemeenschap van goederen. Dus ga naar de notaris.

Voorbereidingen is net wat jezelf wilt. Denk eerst goed na wat je wilt qua feest. Wil je wel een groot feest of liever iets intiems met je meest dierbaren? Je hoeft geen groot trouwfeest te geven, hoewel dat vaak wel de norm lijkt. Ik vond de intieme bruiloften waar ik ben geweest vaak veel leuker dan de bruiloften met een groot feest.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eerst naar je budget. Hoeveel wil je maximaal uitgeven?

Hoeveel mensen wil je erbij hebben?
Wil je aparte dag en avondgasten of iedereen er de hele dag bij hebben?

Wij zijn getrouwd met veertig gasten voor de hele dag. Gelunched met familie bij mijn moeder thuis. Daarna hadden wij fotoshoot. Om drie uur ceremonie en daarna naar andere locatie voor taartenbuffet gevolgd door barbecue. Rond uur of tien eindige ons feest.
Alle reacties Link kopieren
Gemiddelde kosten bruiloft:

https://www.trouwplannen.nl/kosten-bruiloft/
vampierprinsesje schreef:
05-03-2021 10:31
Dat is zeker waar! Voor nu is het plan om in volledige gemeenschap van goederen te trouwen, maar we gaan daar zeker nog meer onderzoek naar doen en overleggen met de notaris wat verstandig is.
Top, en daar moet je tegenwoordig inderdaad sowieso voor naar de notaris.

En verder eens met wat de rest zegt, denk na over de aansluiting voor de gasten, en wat je ze bied. Van hoe ver komen ze en zorg goed voor ze qua eten en drinken dan. Verder invullen zoals jullie dat samen willen.

Juist prettig dat je nog geen bruiloften hebt gehad ;-) Voel je je niet zo verplicht om te doen wat de meeste mensen doen, die dat alleen maar doen omdat hun ouders en die generatie dat zo doen enz. ...
Alle reacties Link kopieren
vampierprinsesje schreef:
05-03-2021 10:44

Ik heb nu in ieder geval al veel meer houvast qua waar ik aan kan denken, maar blijkbaar is er dus veel meer vrijheid dan ik dacht!
Natuurlijk! Om je een indruk te geven:
wij fietsen eind vd ochtend naar het stadhuis om te trouwen
we hebben een sociaalmaatschappelijke locatie (een soort pluktuin in een bos waar dagbesteding is voor kwetsbare personen) waar we daarna heen gaan voor een leuke lunch. Het ziet er daar al leuk uit dus decoratie hoeft allemaal niet geregeld te worden. De kinderen kunnen vrij spelen in de tuin. We nemen ook ons kubb spel mee. Daarna nog wat extra mensen uitgenodigd voor een borrel. Mensen kunnen zelf hun drankje inschenken aan een open bar. Vuurkorfje aan
En we gaan op tijd weer naar huis

Geen taart, geen geposeerde foto's, geen dj/band, geen dure trouwauto, geen sit down driegangen diner, Mijn jurk is een linnen gele zomerjurk (was geloof ik 110 euro?) en ik doe geen boeket maar een polscorsage die ik zelf maak met bloemen van de markt.

Waar ons geld voornamelijk naartoe gaat: ringen, fotograaf voor de hele dag, eten en drinken. Omdat onze ouders hebben aangeboden een deel te sponsoren kost onze bruiloft ons onder de streep zowat niks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven