Café De Liefde

04-07-2008 00:25 102 berichten
De VPRO heeft een nieuwe serie over het strijdperk dat moderne liefde heet (sorry voor dit tenenkrullende cliché, maar het dekt de lading wel). De uitzendingen zijn woensdagavond, en er is ook een website. Ik wil bij deze een topic openen over deze serie. Alle invallen en commentaren kunnen geplaatst worden. Volgende week, 9 juli, is het thema: 'Is de moderne single vrouw te veeleisend?' Eigenlijk kan de discussie nu al losbarsten.

En natuurlijk kan er ook een topic worden geopend per uitzending. Dat is misschien overzichtelijker. Alles en iedereen lult nu al door elkaar heen, laat staan als je meerdere onderwerpen tegelijk behandelt.

Hoe dan ook: Café De Liefde. For all you lonely hearts out there.
Alle reacties Link kopieren
Huh Frits, dat ben ik niet helemaal met je eens hoor, je bestaat pas als een ander weet dat je bestaat.

Ik dans dus ik besta zou bij mij in elk geval meer tot zijn recht komen.

BaS, ik geloof ook dat met name op datingsites heel erg het plaatje overheerst, nu ook weer een tijdje vrijgezel en her en der een date via RP gehad, en als de chemie er tijdens de eerste date niet is komt er meestal geen vervolg date

Nou moet ik zeggen dat ook IK me daar schuldig aan maak hoor.

Nu mail ik met een heer waarvan we beide op voorhand al zeggen (op foto's gebaseerd) nee de chemie is er niet, maar we gaan testen, onze mails zijn snel, gevat, vol humor...dus beide dingen die we wel belangrijk zijn.

misschien kunnen we door de "chemie" heenkijken straks

(not not not, weet ik eigenlijk zelf ook al hahahaha)
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:FritsvanEgters schreef op 04 juli 2008 @ 13:34:

Dit wordt een mer à boire aan nieuwe topics. Leuk!

@feliciaatje: helemaal met je eens, je wilt iemand bij wie je jezelf kan zijn en door wie je helemala geaccepteerd en gewaardeerd wordt. En zo iemand heb ik volgens mij pas leren kennen

@liselotte: ook eens. doordat ook vrouwen nu economisch zelfstandig zijn, zijn immateriële aspecten veel belangrijker geworden in een relatie.

en die immateriele aspecten zijn niet bij iedereen in dezelfde mate aanwezig. Met name vrouwen streven naar verrijking van zichzelf in immateriele zin. Dit zoeken ze door constante reflectie. Hier moet hun partner dan aan mee doen. Bevestiging zoals felicitaatje al mooi zei. Vrouwen zoeken bijna naar een utopisch gevoel van verbondenheid met hun lief. En als die er niet is... dan is het exit.

Mannen zoeken gewoon een lekker wijf die niet teveel aan hun kop zeikt. En als ze dat wel doet, door bijvoorbeeld hem te willen veranderen (wat de vrouw zelfreflectie noemt) dan is het ook mis.

Vrouwen zoeken konstant naar een diepere verbontenis en mannen willen het liefst de status quo handhaven. En dat brengt nou eenmaal frictie.
quote:Omen schreef op 04 juli 2008 @ 15:03:

[...]

Hoe kom je daar nu bij?Ik geloof dat het uiteindelijk daarop neer komt. Dat de enige zin van het leven is dat anderen je hebben gekend en dat je van anderen gehouden hebt. Het is een fundamentele opvatting over de zin van het leven waar niet veel over te discussiëren valt.
quote:FritsvanEgters schreef op 04 juli 2008 @ 17:28:

[...]

Ik geloof dat het uiteindelijk daarop neer komt. Dat de enige zin van het leven is dat anderen je hebben gekend en dat je van anderen gehouden hebt. Het is een fundamentele opvatting over de zin van het leven waar niet veel over te discussiëren valt.

Een leven zonder liefde is voor mij een verloren leven.

Volgens mij is dit wel waar. Ik las of zag laatst ergens iets over dat mensen altijd iets willen achterlaten in dit leven, dus dat ze gekend zijn. Dat kan zijn in de vorm van kunst, literatuur, dat soort dingen, maar ook in de vorm van kinderen.

Ik denk ook dat mensen gekend willen worden tijdens hun leven, en dan nog niet eens zozeer door een partner, maar ook door bijv. vrienden, familie.....
The trick is forgiving the unforgivable (Nip/Tuck).

[...]

Ik geloof dat het uiteindelijk daarop neer komt. Dat de enige zin van het leven is dat anderen je hebben gekend en dat je van anderen gehouden hebt. Het is een fundamentele opvatting over de zin van het leven waar niet veel over te discussiëren valt.

Een leven zonder liefde is voor mij een verloren leven.

Ik geloof niet dat dat voor mij de enige zin is, er zijn nog een paar heel belangrijke thema's die zich overal doorheen weven al van kinds af aan. Maar het is wel een belangrijke voor me.

Ik heb dat gevoel regelmatig bij mijn moeder die in essentie niet echt kan houden van anderen. Ik kan daar soms verdrietig over zijn dat haar leven ergens zo "zinloos en verloren" is. Als het voor mijzelf niet zwaar gold zou ik dat niet zo ervaren dus dat is ook weer heel persoonlijk.
Frits, ook al zou dat de enige zin van het leven zijn, is dat erkend en gekend worden dan beslist nodig in de vorm van een relatie?

En is dat dan de traditionele relatie, het samenwonen/huwelijk? Het is niet voor niets dat er tegenwoordig vele vormen van relaties zijn. En naar mijn idee zijn alle vormen waar beide partners zich goed bij voelen even geldig. Het heeft er zeker mee te maken dat de economische en praktische noodzaak van een relatie, met name voor vrouwen, is afgenomen.

Ook Summerdance bevestigt voor mij de stelling dat mannen vooral op het plaatje, het fysieke beeld afgaan. Ook iemand anders noemt het hebben van een "lekker wijf".

Aangezien er zoveel keus is, zie je dat mannen de allerlekkerste het liefst willen en met wat fysieke imperfecties, (tenminste naar hun mening) geen genoegen willen en hoeven te nemen (er zijn er genoeg immers).

De opkomst van de schoonheids operaties etc komt ook daardoor.

Dus kortom, ik blijf bij mijn stelling dat niet vrouwen veeleisend zijn, maar mannen.

Het is een vooroordeel dat vrouwelijke singles veeleisend zijn.

[...]

Het is jouw fundamentele opvatting over wat voor jou de zin van het leven is.

En dat is toch prima?

Maar wat voor jou geldt, is niet derhalve een universele waarheid. Of bedoelde je dat ook niet zo, als zo'n verkondiging?
Nee, zo bedoelde ik het niet. Een opvatting is per definitie persoonlijk.
Ik zit nu de eerste aflevering van Café de Liefde te bekijken. En mijn God, wat vind ik ze toch meelijwekkend, die mensen die altijd maar kijken naar iemand die 'mooier, leuker, sexier, intelligenter' is, zelfs als ze iemand hebben. Diep in mijn hart walg ik ervan: dat rusteloze, oppervlakkige, opportunistische gezoek.

Eén vrouw zegt iets waars: 'Die mensen willen ook steeds een mooiere auto, meer geld, etc, die zijn sowieso ongelukkig.'
quote:FritsvanEgters schreef op 05 juli 2008 @ 12:03:

Eén vrouw zegt iets waars: 'Die mensen willen ook steeds een mooiere auto, meer geld, etc, die zijn sowieso ongelukkig.'

Idd, mensen kunnen steeds meer, ze hebben steeds meer mogelijkheden en daardoor lijkt het wel dat als je niet het beste (lees het mooiste, duurste gaafste) hebt, dan heb je gefaald. Je had immers veel meer kunnen bereiken.

Dat voortdurend gefotoshop in bladen helpt niet echt daarbij. Prachtige documentaire trouwens van sunny.

Mannen hebben toch een wat vertekend beeld over het uiterlijk van de vrouw. Die filmsterren zijn niet echt!

Vrouwen hebben een wat vertekend beeld van het innerlijk van de man. Romantische films houden altijd op op het punt dat ze elkaar 'gevonden' hebben. Maar daar begint juist de moeilijkheid.
Nee joh, Lotje, het zal veel mannen worst zijn, al dat gedoe over uiterlijke perfectie. Het zijn de vrouwen zelf die elkaar en zichzelf gekmaken.
Ben ik het niet mee eens, Frits. Vrouwen zijn ook erg kritisch naar elkaar, okee, eens. Maar het zijn mannen die het voortdurend hebben over "lekkere" dit en dat en het altijd hebben over mooie vrouwen. Of dat nu echt hun ideaal is: door die houding en dat gedrag maken ze wel dat vrouwen er aan willen voldoen. Misschien zal het hun een worst zijn, maar gedrag en uitingen zijn daaraan tegengesteld.

Ik vlak de media en de videoclips in de muziekbusiness ook niet uit hoor.
Ik denk dat het wel algemeen bekend is dat vrouwen zich veel drukker maken om te grote neuzen, te kleine borsten, beginnende cellulitis, al dan niet te grote schaamlippen, pondjes te veel en talloze andere lichamelijke 'imperfecties' dan mannen. Over het algemeen dan. Of heb je zelf rottige ervaringen op dat gebied?

Mannen lullen veel over 'lekkere wijven', maar dat is meer omdat ze daar plezier in hebben. In werkelijkheid leggen ze de lat niet zo hoog. Kunnen ze ook niet, want zelf zijn de meesten ook geen goden en dat wete ze best. Overigens kunnen vrouwen er ook wat van.
Laten we het trouwens niet de hele tijd over uiterlijk hebben, het topic was net zo interessant.
Met dat vele lullen geven ze dan wel een heel erg verkeerd signaal af.

Niet elke vrouw denkt dan meteen: ach, hij kletst wel over die mooie vrouw, maar hij houdt in het echt van lelijke...
Bitterandsweet, ga gewoon eens praten met wat mannen, dan zul je zien dat het meestal wel meevalt. Die slachtofferrol is toch niks voor je?
misschien heb je gelijk. Maar als vrouw is het lastig je aan de indruk te onttrekken dat mannen graag mooie vrouwen willen.

Back on topic. Vrouwen zijn veel eisender. Ik igg wel...

Maar dat moet ook wel. Niet elke man voldoet namelijk meer. In een paar relaties heb ik gemerkt dat de hoogte van mijn salaris strookje nogal imponeerde. Ik verdiende altijd meer dan mijn vriend. Dit vonden sommige mannen erg lastig. Sterker nog, ze trokken het niet. (behalve de laatste, die wil zelfs met me trouwen).

Hierdoor ontstond bij mij een extra eis vergeleken met vroeger:

extra eis 1: ik moet de carrierebitch uit kunnen hangen én mijn vent moet mij daar in steunen.

Dat ik niet het huishouden doe, zoals de moeders van mijn ex-en altijd gedaan hadden was ook lastig voor de heer in kwestie (zijn mama deed in vele gevallen alles wat hij vroeg)... ik heb een keer een vriendje gehad die zijn moeder behandelde als een huissloof. Hij ruimde nog geen kopje achter zijn reet op als hij thuis was.

dus extra eis 2: huishouden gebeurd gelijkwaardig, niet alleen door mij.

En omdat deze dingen belangrijk voor mij zijn, weet ik ook dat ik niet voldoe aan het type beeld dat je zo vaak hoort van mannen over vrouwen: ze moet lief en mooi zijn.

lief

Dat woord vind ik dus verschrikkelijk. Ik ben niet lief. Ik hak je kop eraf als ik vind dat je mijn vrienden onrecht aandoet. Ik ben zo'n vrouw die opvalt in de menigte en het stempel 'sterk' en 'stoer' krijgt. Ik sta niet thuis met je sloffen of het eten. Dan sta ik zelf nog in de file. Net als jij.

kortom: met mijn eisen pakket vraag ik wel eens af wat ik een man te bieden heb. Momenteel zie ik er lekker uit. Maar ik word ook ouder. Wat moet ik dus met de opmerking: 'je bent zo mooi?' het is zo weinig duurzaam. Als ik straks (hopelijk ooit) kinderen heb gebaard ben ik echt niet meer zo aantrekkelijk.

Dus die eisen die ik stel zijn om mijzelf zoveel mogelijk ervan te overtuigen dat de vent die ik dan uiteindelijk krijg bij mij blijft: dat hij er ook nog is als ik uitgezakte borsten heb, 5 hechtingen door de bevalling, humeur schommelingen of weken geen seks wil.

Extra eisen zijn een soort garantie, maar zonder zekerheid.
Tsjonge: de carrièrebitch uithangen, 'zijn kop eraf hakken' als jij 'vindt' dat hij je vrienden onrecht aandoet, je kookt niet. En moet ik dat verhaal over de bevalling zo opvatten dat hij ook niets mag verlangen van je uiterlijk?

Mijn vraag: wat heb je eigenlijk te bieden? Dit verhaal komt heel agressief en egocentrisch over. En jij als een buitengewoon onaantrekkelijke partner. Eigenlijk heb je niemand nodig, als ik het zo lees.
Frits: ik ben beslist geen slachtoffer... Ik kan van mezelf zeggen dat ik er redelijk goed uitzie, wat ik weet omdat het ook vaak wordt bevestigd. Maar ik weet ook heel goed waarom ik er zo uit wil blijven zien en waarom ik daarvoor moeite doe.
Tja, ik denk dat ik Liselotte wel begrijp alhoewel ik er op veel punten anders in sta maar dat is meer verschil in karakter en ambities denk ik.

Lief en mooi zijn op een bepaalde manier paternaliserend, iig zo heb ik het ook vaak gevoeld. Vrouwen is ergens het natuurlijke recht op kracht ontnomen door de eeuwen heen, terwijl ze dat toch zo sterk in zich hebben.

Er verschuift nog steeds zoveel in de man/vrouw verhoudingen, ik ben heel benieuwd waar dat heen gaat. Het zou fijn zijn als mannen en vrouwen in eerste instantie mensen kunnen zijn en dus niet beperkt worden door de verwachtingen over hun sekse. Ik ben altijd nieuwsgierig geweest hoe dan de balans zou zijn, zowel in de wereld als in onszelf.

Ik denk als ik mijn belangrijkste eis zou moeten bedenken, nu zou zijn dat iemand oprecht geinteresseerd is in zichzelf en anderen, verlangt naar innerlijke groei en ontwikkeling en daar gedreven in is. Wat dat dan ook precies mag inhouden voor die persoon. Romantisch he?
Bitterandsweet, ik wil er ook goed uit blijven zien, ook al is dat voor vrouwen niet het belangrijkst. En geloof me, voor mannen ook niet. Spontaniteit, warmte, persoonlijkheid: ook voor mannen weegt dat allemaal tien keer zwaarder. In ieder geval voor de mannen die de moeite waard zijn.
Nou, ik vind Liselotte ook helemaal niet aantrekkelijk overkomen in haar eigen beschrijving. Ben het met Frits eens dat ze erg agressief overkomt. Ik vind jou zo gewoon eng klinken en ik kan me voorstellen dat een man hier enorm op afknapt.
Cum non tum age
quote:FritsvanEgters schreef op 06 juli 2008 @ 12:15:

Bitterandsweet, ik wil er ook goed uit blijven zien, ook al is dat voor vrouwen niet het belangrijkst. En geloof me, voor mannen ook niet. Spontaniteit, warmte, persoonlijkheid: ook voor mannen weegt dat allemaal tien keer zwaarder. In ieder geval voor de mannen die de moeite waard zijn.Ja dat is ook mijn ervaring. Dat zijn vaak de echt leuke mannen.
Bij spinnen werkt zo'n beschrijving juist in het voordeel. De vrouwtjesspin eet de man op nadat ze gepaard hebben.
Feliciaatje: lief zijn is iets heel anders dan met de sloffen en de warme hap klaar staan. Dat is gedienstigheid. En daar val niet alleen ik niet op, daar vallen de meeste mannen van nu niet meer op. Liselotte maakt een karikatuur van de moderne man. Dan denk ik: in welke tijd leef je?

Verder was de toon van haar bijdrage eisend, agressief, met heel veel 'nemen' en heel weinig 'geven'. En dat is niet aantrekkelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven