Competitie-angst

01-11-2025 23:06 249 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Drie jaar geleden eindigde mijn relatie met een ex die mij geestelijk mishandelde. Ik deed steeds meer voor hem en hij hield liefde en aanraking bij me weg als ik hem niet zinde. Uiteindelijk ging hij vreemd. Dit gaf zo'n enorme knauw dat ik mezelf minderwaardig ben gaan voelen. Ik denk dat een man nooit voor me zal kiezen, al geef ik hem álles. Ik heb er kort therapie voor gehad maar het heelt niet. Laatst datete ik een man die claimde monogaam te zijn. We hadden gezoend en toen bekende hij toch nog anderen te daten en te twijfelen. Ik ben opgestaan en in paniek weggelopen. Hij zou nooit voor mij kiezen. Ik ben geen model, niet stinkend rijk, succesvol etc. Ook al weet ik dat alle mensen om me heen die getrouwd zijn dat ook niet zijn... natuurlijk appte hij ook later dat ik hem niet overtuigd had...

Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?
Quincy2 schreef:
02-11-2025 11:31
Wat houdt dat respectvol behandeld worden dan precies in? Hoe ziet dat eruit?
Ben je wel goed in het inschatten daarvan?
Mij negeren, kleineren, niet aan willen raken, " moving goalposts" - ik wil pas trouwen als jij..., en dan verschuiven. Uitschelden, een ander omhemelen.
omtoch schreef:
02-11-2025 11:37
Zie je de tegenstelling niet? In een monogame relatie is liefde per definitie voorwaardelijk.

Ik vind het verdrietig dat jij je eigenwaarde afhankelijk maakt van je datingsucces. Dat is wat je doet als je het als een competitie benadert. In de liefde moet je niet te bang zijn, want wie bang is heeft niets te geven en kan ook niets ontvangen. Jij bent doodsbang, want je kunt je geen verlies meer veroorloven.

Als je wilt oefenen met onvoorwaardelijke liefde, maak dan de liefde tot doel op zich, en niet het verkrijgen van een relatie. Leer eens echt iemand kennen, ontdek wat die persoon te bieden heeft als mens, niet als potentiële levenspartner. Wie weet waar het toe leidt. Zolang je jezelf trouw blijft heb je niets te verliezen.
Toegang tot mij is voorwaardelijk aan monogamie. Waarom moet ik een man verdienen?

Ik ben elke keer weer zwaar verdrietig als ik ingeruild word.
1. Ga met al deze issues in therapie. Niet kort, zoals de laatste x, maar zo lang het nodig is. Je beinvloedt jezelf en laat je beinvloeden op een manier en met teksten die je op den duur veel schade kunnen geven.

2. Stop met daten. Ga eerst therapie aan. In deze staat van zijn zul je keer op keer foute types voor jou treffen.
Raver schreef:
02-11-2025 11:42
1. Ga met al deze issues in therapie. Niet kort, zoals de laatste x, maar zo lang het nodig is. Je beinvloedt jezelf en laat je beinvloeden op een manier en met teksten die je op den duur veel schade kunnen geven.

2. Stop met daten. Ga eerst therapie aan. In deze staat van zijn zul je keer op keer foute types voor jou treffen.
Ik heb 10 jaar therapie gehad en traumatherapie mbt het misbruik.
ItsMineru schreef:
02-11-2025 11:38
Mij negeren, kleineren, niet aan willen raken, " moving goalposts" - ik wil pas trouwen als jij..., en dan verschuiven. Uitschelden, een ander omhemelen.
Ik vroeg hoe respectvol behandeld worden eruit zag.

Praten over trouwen op een 1e of 2e date, met specifiek de ander in gedachten is wat bizar.
Quincy2 schreef:
02-11-2025 11:54
Ik vroeg hoe respectvol behandeld worden eruit zag.

Praten over trouwen op een 1e of 2e date, met specifiek de ander in gedachten is wat bizar.
Huh. Waarom denk je dat ik dat doe?

Ik heb het over respect IN RELATIES en wat dat NIET is.

Mbt daten:

Consistent appen/ contact
Niet ghosten
Geen negging/kleineren
Allebei investeren/reizen
Eerlijk zijn of je een toekomst ziet
Pas zoenen als je wil investeren in een relatie
ItsMineru schreef:
02-11-2025 12:00

Mbt daten:

Niet ghosten
Geen negging/kleineren
Maar je komt nooit tot een relatie, want na 2 dates hebben ze er geen zin meer in. Als dingen van het lijstje hierboven gebeuren (bijvoorbeeld stoppen met appen, of gaan kleineren), is dat toch niet TIJDENS het daten, maar het punt dat het daten eindigt?
ItsMineru schreef:
02-11-2025 11:39
Toegang tot mij is voorwaardelijk aan monogamie. Waarom moet ik een man verdienen?

Ik ben elke keer weer zwaar verdrietig als ik ingeruild word.
Toegang tot jou? Wat betekent dat? Hoe doe je dat bij andere mensen, vrienden, familie, collega's? Durf je je dan wel open te stellen?

Het lijkt erop dat je verschrikkelijk in de kramp schiet zodra het op een (potentiële) relatie aankomt. Niemand kan in de toekomst kijken, probeer meer in het hier en nu te blijven. Een leuke middag is een leuke middag, geen 'investering'. Een goede vrijpartij vandaag blijft een goede vrijpartij, zelfs als morgen blijkt dat het de laatste was. Natuurlijk mag je verdrietig zijn als iets eindigt. Alles eindigt. Jouw vocabulaire maakt je ongelukkig.
Zodra een man je kleineert of andere dingen doet die je tegenstaan, zou je zelf het contact moeten beëindigen. Jammer van wellicht enkele leuke dates, maar dan mag je blij zijn dat je achter zijn ware aard komt voordat je echt een dikke relatie hebt.
Qua fysiek contact kun je je grenzen en voorwaarden benoemen, maar je hebt geen glazen bol dus weet niet of hij toch stiekem serieel datet. Als je daarachter komt, exit. Het is allemaal niet zo lastig, tenzij je er emotioneel gelijk helemaal in duikt en al huwelijksbellen hoort luiden.
Quincy2 schreef:
02-11-2025 12:14
Maar je komt nooit tot een relatie, want na 2 dates hebben ze er geen zin meer in. Als dingen van het lijstje hierboven gebeuren (bijvoorbeeld stoppen met appen, of gaan kleineren), is dat toch niet TIJDENS het daten, maar het punt dat het daten eindigt?
Nou, voor therapie ging ik harder rennen als het gebeurde. Meer geven...
KamilleT schreef:
02-11-2025 12:22
Zodra een man je kleineert of andere dingen doet die je tegenstaan, zou je zelf het contact moeten beëindigen. Jammer van wellicht enkele leuke dates, maar dan mag je blij zijn dat je achter zijn ware aard komt voordat je echt een dikke relatie hebt.
Qua fysiek contact kun je je grenzen en voorwaarden benoemen, maar je hebt geen glazen bol dus weet niet of hij toch stiekem serieel datet. Als je daarachter komt, exit. Het is allemaal niet zo lastig, tenzij je er emotioneel gelijk helemaal in duikt en al huwelijksbellen hoort luiden.
Door verlatingsangst dus wel helaas.
omtoch schreef:
02-11-2025 12:15
Toegang tot jou? Wat betekent dat? Hoe doe je dat bij andere mensen, vrienden, familie, collega's? Durf je je dan wel open te stellen?

Het lijkt erop dat je verschrikkelijk in de kramp schiet zodra het op een (potentiële) relatie aankomt. Niemand kan in de toekomst kijken, probeer meer in het hier en nu te blijven. Een leuke middag is een leuke middag, geen 'investering'. Een goede vrijpartij vandaag blijft een goede vrijpartij, zelfs als morgen blijkt dat het de laatste was. Natuurlijk mag je verdrietig zijn als iets eindigt. Alles eindigt. Jouw vocabulaire maakt je ongelukkig.
Een vrijpartij kan leiden tot weken verdriet bij mij. Dus nee.

Mijn vrienden/familie ruilen mij niet in. Een vriendschap heb je met meer mensen, een relatie met een. Als dat uitgaat ben je je huis kwijt.
Lopen er geen leuke kerels rond op je werk? Dan kan je van twee problemen één oplossing maken.
ItsMineru schreef:
02-11-2025 12:34
Een vrijpartij kan leiden tot weken verdriet bij mij. Dus nee.

Mijn vrienden/familie ruilen mij niet in. Een vriendschap heb je met meer mensen, een relatie met een. Als dat uitgaat ben je je huis kwijt.
Ik heb vliegangst. Daarom moet ik het doen met foto's en reisverhalen van anderen. Je zet je er overheen of je leeft met de consequenties. Jij wilt met de angst leren omgaan en dat is waanzinnig dapper. Een professional kan je daar het beste bij helpen.
ItsMineru schreef:
02-11-2025 12:00

Mbt daten:

Niet ghosten
Geen negging/kleineren
In je post van 8.43 uur schrijf je: Ik kus dus wel op een eerste date.

Ga je er vanaf een eerste date dan meteen vanuit dat dit een relatie gaat worden?
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
NogsteedsSlekire schreef:
02-11-2025 12:41
Lopen er geen leuke kerels rond op je werk? Dan kan je van twee problemen één oplossing maken.
Iedereen is helaas bezet en ik zou liever niet daten met een collega en mijn baan riskeren.
SweetFirefly schreef:
02-11-2025 12:47

Ga je er vanaf een eerste date dan meteen vanuit dat dit een relatie gaat worden?
Ik filter en videobel vooraf, dus vaak wel. Ik ben er na 4 uur wel uit of ik meer wil.
SweetFirefly schreef:
02-11-2025 12:47

Misschien ziet zij dit als 'investeren' en is het probleem dat de man er verder niets mee bedoelt en toch gezellig mee doet en haar later dumpt?
ItsMineru schreef:
02-11-2025 12:49
Ik filter en videobel vooraf, dus vaak wel. Ik ben er na 4 uur wel uit of ik meer wil.
Het kan hoor, dat je bij iemand meteen voelt of het wel of niet klikt. Maar soms moet je iemand wat langer en ‘in het echie’ meemaken. Dan maak je hem mee in andere omstandigheden, in een andere omgeving. Gun die ander een kans.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
SweetFirefly schreef:
02-11-2025 12:53
Het kan hoor, dat je bij iemand meteen voelt of het wel of niet klikt. Maar soms moet je iemand wat langer en ‘in het echie’ meemaken. Dan maak je hem mee in andere omstandigheden, in een andere omgeving. Gun die ander een kans.
Ik gun ze meestal een kans als het tot een date komt, tenzij ze dus zulke dingen doen.
Quincy2 schreef:
02-11-2025 12:52
Misschien ziet zij dit als 'investeren' en is het probleem dat de man er verder niets mee bedoelt en toch gezellig mee doet en haar later dumpt?
Ja.
ItsMineru schreef:
02-11-2025 12:34
Of hij is zijn huis kwijt als je samenwoont en hij is bij jou gaan wonen. Of je gaat pas samenwonen als je heel stabiel en stevig bent, met een samenlevingscontract en afspraken voor als je uit elkaar gaat. Ik heb iets van 8 relaties gehad tot mij huidige en ben nooit mijn huis kwijt geraakt.
ItsMineru schreef:
Maar zo'n man niet, voor hem begint het dan pas (volstrekt normaal trouwens). Die wil jou eerst echt zien, ruiken, meemaken.
ItsMineru schreef:
02-11-2025 13:00
Ja.
Niet zoenen dus als investering.
ItsMineru schreef:

Wat bedoel je dan met "meer"? Een volgende date of serieus relatiemateriaal?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven