Competitie-angst

zaterdag 1 november 2025 om 23:06

Drie jaar geleden eindigde mijn relatie met een ex die mij geestelijk mishandelde. Ik deed steeds meer voor hem en hij hield liefde en aanraking bij me weg als ik hem niet zinde. Uiteindelijk ging hij vreemd. Dit gaf zo'n enorme knauw dat ik mezelf minderwaardig ben gaan voelen. Ik denk dat een man nooit voor me zal kiezen, al geef ik hem álles. Ik heb er kort therapie voor gehad maar het heelt niet. Laatst datete ik een man die claimde monogaam te zijn. We hadden gezoend en toen bekende hij toch nog anderen te daten en te twijfelen. Ik ben opgestaan en in paniek weggelopen. Hij zou nooit voor mij kiezen. Ik ben geen model, niet stinkend rijk, succesvol etc. Ook al weet ik dat alle mensen om me heen die getrouwd zijn dat ook niet zijn... natuurlijk appte hij ook later dat ik hem niet overtuigd had...
Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?
                    Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?

zondag 2 november 2025 om 13:27

Even ter verduidelijking: in je eerste bericht noem je dat je er kort therapie voor hebt gehad, maar later schrijf je dat je tien jaar therapie hebt gehad. Mijn eerste ingeving was namelijk om te adviseren (of overwegen) om toch weer in therapie te gaan, vooral om die overtuiging dat je niet goed genoeg bent verder te onderzoeken. Dat soort diepgewortelde gedachten kunnen veel invloed hebben op hoe je reageert in contact met anderen of bij het daten.

zondag 2 november 2025 om 13:39

Mijn ex had mij geflasht. Ik had de borg betaald, de meubels en mijn huur al opgezegd en hij zei " ik wil het niet, want jij hebt familie hier en ik ben dakloos dan". Ik zat al zo diep in de manipulatie dat ik dat accepteerde.aikidoka schreef: ↑02-11-2025 13:07Of hij is zijn huis kwijt als je samenwoont en hij is bij jou gaan wonen. Of je gaat pas samenwonen als je heel stabiel en stevig bent, met een samenlevingscontract en afspraken voor als je uit elkaar gaat. Ik heb iets van 8 relaties gehad tot mij huidige en ben nooit mijn huis kwijt geraakt.
Maar ik blijf nu lekker alleen wonen tot ik iemand écht vertrouw, en dan met contract SAMEN huren/kopen.

zondag 2 november 2025 om 13:41

Ja, dat is onduidelijk. Ik heb een verleden van emotionele mishandeling vanuit thuis, voorwaardelijke liefde. Daar heb ik therapie voor gehad. Dat uitte zich eerder in depressies.Koffiezetapparaat schreef: ↑02-11-2025 13:27Even ter verduidelijking: in je eerste bericht noem je dat je er kort therapie voor hebt gehad, maar later schrijf je dat je tien jaar therapie hebt gehad. Mijn eerste ingeving was namelijk om te adviseren (of overwegen) om toch weer in therapie te gaan, vooral om die overtuiging dat je niet goed genoeg bent verder te onderzoeken. Dat soort diepgewortelde gedachten kunnen veel invloed hebben op hoe je reageert in contact met anderen of bij het daten.
Na mijn ex heb ik traumatherapie gehad. Het ging goed tot de laatste de wond opentrok met dat hij niet overtuigd was.

zondag 2 november 2025 om 13:44

Monogaam daten. Een echte relatie is het pas na meer dan een maand.nerdopviva schreef: ↑02-11-2025 13:23Wat bedoel je dan met "meer"? Een volgende date of serieus relatiemateriaal?

zondag 2 november 2025 om 13:45

Dat snap ik. Maar we hadden toen al 8+ uur erop zitten en ik dacht dat dit hem was. Achteraf wel veel rode vlaggen.Lila-Linda schreef: ↑02-11-2025 13:17Maar zo'n man niet, voor hem begint het dan pas (volstrekt normaal trouwens). Die wil jou eerst echt zien, ruiken, meemaken.

zondag 2 november 2025 om 14:14

Dat maakt het inderdaad een stuk duidelijker. Het klinkt alsof die laatste ervaring met je ex iets ouds heeft aangeraakt wat nog niet helemaal geheeld was. Misschien is er daarom nog wat extra steun nodig, op een manier die bij je past en je net dat extra zetje geeft. En ik snap ook dat je op een gegeven moment therapie-moe bent hoor.ItsMineru schreef: ↑02-11-2025 13:41Ja, dat is onduidelijk. Ik heb een verleden van emotionele mishandeling vanuit thuis, voorwaardelijke liefde. Daar heb ik therapie voor gehad. Dat uitte zich eerder in depressies.
Na mijn ex heb ik traumatherapie gehad. Het ging goed tot de laatste de wond opentrok met dat hij niet overtuigd was.

zondag 2 november 2025 om 14:29

Ja, het lost niks op als ik keer op keer zulke mannen tegenkom.Koffiezetapparaat schreef: ↑02-11-2025 14:14Dat maakt het inderdaad een stuk duidelijker. Het klinkt alsof die laatste ervaring met je ex iets ouds heeft aangeraakt wat nog niet helemaal geheeld was. Misschien is er daarom nog wat extra steun nodig, op een manier die bij je past en je net dat extra zetje geeft. En ik snap ook dat je op een gegeven moment therapie-moe bent hoor.

zondag 2 november 2025 om 14:43

Maar ook thuis afspreken maakt het niet meteen een relatie? Ik heb mijn vriend dit een half jaar gedate ook bij beiden thuis maar we wilden het pas na een half jaar een relatie noemen.
En iemand die na twee keer een paar uurtjes gezien te hebben exclusiviteit van me eist? Nah nee, bedankt. Ik vind dat zelfs een beetje eng en claimend overkomen. Ik zal vast niet de enige zijn.

zondag 2 november 2025 om 14:49

Waarom wil jij dat iemand volledig in jou investeert terwijl jij denkt dat je beter kan krijgen? Dat is de dynamiek bij multidaten vind ik. Ik date maar 1 man, hij ziet mij als plaatsvervanger tot hij ziin droomvrouw ziet.BuzzieBee schreef: ↑02-11-2025 14:43Maar ook thuis afspreken maakt het niet meteen een relatie? Ik heb mijn vriend dit een half jaar gedate ook bij beiden thuis maar we wilden het pas na een half jaar een relatie noemen.
En iemand die na twee keer een paar uurtjes gezien te hebben exclusiviteit van me eist? Nah nee, bedankt. Ik vind dat zelfs een beetje eng en claimend overkomen. Ik zal vast niet de enige zijn.
En hoezo is 2x per week wat leuks doen ineens zo claimend?
Ik heb geen 6 kwaliteitsmannen liggen waar ik uit kan kiezen. Ik vind misschien 1 iemand per 6 maanden leuk genoeg.
                                    itsmineru wijzigde dit bericht op 02-11-2025 14:51

7.35% gewijzigd

zondag 2 november 2025 om 14:50

Dat kun je toch echt niet weten na 8 uur? Daar gaat een tijd overheen. Dn in die 8 hun hen je het al over exclusiviteit en weet ik wat voor serieuze zaken. De eerste tijden moeten vooral leuk zijn. Elkaar langzaam leren kennen. Dit lijkt meer op het invullen van een vacature. Date 1. Past het profiel. Date 2 het relatievoorwaarden gesprek. Zo komt het op mij over.

zondag 2 november 2025 om 14:52

Exclusief daten is niet praten over samenwonen, trouwen, kinderen. Dat is dat je iemand een eerlijke kans geeft en je niet blindstaart op imperfecties omdat het gras elders groener lijkt.BuzzieBee schreef: ↑02-11-2025 14:50Dat kun je toch echt niet weten na 8 uur? Daar gaat een tijd overheen. Dn in die 8 hun hen je het al over exclusiviteit en weet ik wat voor serieuze zaken. De eerste tijden moeten vooral leuk zijn. Elkaar langzaam leren kennen. Dit lijkt meer op het invullen van een vacature. Date 1. Past het profiel. Date 2 het relatievoorwaarden gesprek. Zo komt het op mij over.
Relatievoorwaarden doe ik al bij het chatten. Dit zoek ik, past het?

zondag 2 november 2025 om 14:54

Je hebt hem maar twee keer een dagdeel gezien. Echt veel te kort om te weten of het überhaupt ooit een relatie wordt. Claimend om dan in dat gesprek dus al over exclusiviteit te spreken. Je zit in een kennismakingsfase. Natuurlijk mag jij allerlei eisen hebben aam een man. Maar die man hoeft daar niet in mee te gaan en daarop afknappen. Dat maakt hem geen eikel. Ik zou meteen afhaken als iemand die ik twee keer heb gezien dat van me eist. En dus ook afhaken. Want jouw gedrag zou juist voor mij een red flag zijn. En dat mag he,ItsMineru schreef: ↑02-11-2025 14:49Waarom wil jij dat iemand volledig in jou investeert terwijl jij denkt dat je beter kan krijgen? Dat is de dynamiek bij multidaten vind ik. Ik date maar 1 man, hij ziet mij als plaatsvervanger tot hij ziin droomvrouw ziet.
Ik heb geen 6 kwaliteitsmannen liggen waar ik uit kan kiezen. Ik vind misschien 1 iemand per 6 maanden leuk genoeg.
.

zondag 2 november 2025 om 15:12

ItsMineru schreef: ↑02-11-2025 14:49Waarom wil jij dat iemand volledig in jou investeert terwijl jij denkt dat je beter kan krijgen? Dat is de dynamiek bij multidaten vind ik. Ik date maar 1 man, hij ziet mij als plaatsvervanger tot hij ziin droomvrouw ziet.
Ik ben trouwens als ik zou daten niet op zoek naar iemand die volledig in me investeert. Ik hoop plezier te hebben en dat er misschien in de loop der tijd iets ontstaat. Meer niet. Het kan groeien. Of niet. En als dat niet zo is hebben we even een leuke tijd gehad. Ik stond daar nooit zo ‘compleet op scherp’ in omdat dat bij mij nooit zou werken

zondag 2 november 2025 om 15:17

Hij huilde letterlijk bij een date en ik moest hem troosten omdat hij zijn oma miste. Toen zoende hij me. En vervolgens is het te snel?BuzzieBee schreef: ↑02-11-2025 14:54Je hebt hem maar twee keer een dagdeel gezien. Echt veel te kort om te weten of het überhaupt ooit een relatie wordt. Claimend om dan in dat gesprek dus al over exclusiviteit te spreken. Je zit in een kennismakingsfase. Natuurlijk mag jij allerlei eisen hebben aam een man. Maar die man hoeft daar niet in mee te gaan en daarop afknappen. Dat maakt hem geen eikel. Ik zou meteen afhaken als iemand die ik twee keer heb gezien dat van me eist. En dus ook afhaken. Want jouw gedrag zou juist voor mij een red flag zijn. En dat mag he,
.
Ik snap goed als je heel zakelijk date, maar zo date ik niet.

zondag 2 november 2025 om 15:17

Dat is volledig het tegenpvergestelde van mij. Seks is voor mij lijm, geen doel.BuzzieBee schreef: ↑02-11-2025 15:12Ik ben trouwens als ik zou daten niet op zoek naar iemand die volledig in me investeert. Ik hoop plezier te hebben en dat er misschien in de loop der tijd iets ontstaat. Meer niet. Het kan groeien. Of niet. En als dat niet zo is hebben we even een leuke tijd gehad. Ik stond daar nooit zo ‘compleet op scherp’ in omdat dat bij mij nooit zou werken

zondag 2 november 2025 om 15:25

Monogaam na een zoen? Of dacht hij monogaam met sex wellicht? Ik kan best afspreken om monogaam te zijn. Maar als er sex komt en hij kan er geen reet van of het valt tegen dan is hij toch ook echt exit. En komt er dus een ander.
Maar ik denk dat online daten gewoon niet heel geschikt is voor dat wat jij wilt. Zijn er geen andere dingen zodat je iemand in het echte leven ontmoet? Ik had casual sex met een collega. Geen verwachtingen. Geen eisen. Nooit gedacht dat ik vandaag de dag al 25 jaar met hem samen ben. Dat is zo gegroeid.

zondag 2 november 2025 om 15:57

Wat bedoel je daarmee ? Dat sex bindt ? Als je dat denkt, dat is niet zo. Sex bindt niet. Iemand kan aantrekkelijk zijn maar geen relatiemateriaal. Ik ken meerdere vrouwen die ik best wel als 'lekker wijf' wil bestempelen, maar ik zou haar niet als vriendin willen.
En aangezien jij een echte relatie zoekt, moet je niet denken dat een man die zoenen of sex met jou wil, ook geschikt is voor een relatie.
Maar even los daarvan, is speeddaten niks voor jou ? Daar komen 10-20 mannen en 10-20 vrouwen ergens in een horeca en elke vrouw zit aan een tafeltje en de mannen wisselen elke 3-5 minuten van tafeltje. Er zijn genoeg dat soort evenementen, zoek maar op internet.

zondag 2 november 2025 om 16:03

Maar dat is toch ook monogaam? Ik vind zoenen intiemer dan seks.BuzzieBee schreef: ↑02-11-2025 15:25Monogaam na een zoen? Of dacht hij monogaam met sex wellicht? Ik kan best afspreken om monogaam te zijn. Maar als er sex komt en hij kan er geen reet van of het valt tegen dan is hij toch ook echt exit. En komt er dus een ander.
Maar ik denk dat online daten gewoon niet heel geschikt is voor dat wat jij wilt. Zijn er geen andere dingen zodat je iemand in het echte leven ontmoet? Ik had casual sex met een collega. Geen verwachtingen. Geen eisen. Nooit gedacht dat ik vandaag de dag al 25 jaar met hem samen ben. Dat is zo gegroeid.
Dat gezegd hebbende heb ik geen issue met een date op maandag die op niks uitloopt en een date op vrijdag plannen erna. Waar ik bij multidaten mee zit is dat je prille relaties opbouwt met meerderen, hen hoop geeft, maar eigenlijk aan het lijntje houdt tot je beter vindt. Ik kap het netjes af als ik twijfel.
En ik vind " verwachtingen" denjgrerend klinken. Normale mensen kunnen ook gevoelens ontwikkelen.

zondag 2 november 2025 om 16:04

Speeddaten wakkert mijn competitiefobie juist nog meer aan. Ik voel letterlijk een stomp in mijn maag als ik het al lees.creativeguy schreef: ↑02-11-2025 15:57Wat bedoel je daarmee ? Dat sex bindt ? Als je dat denkt, dat is niet zo. Sex bindt niet. Iemand kan aantrekkelijk zijn maar geen relatiemateriaal. Ik ken meerdere vrouwen die ik best wel als 'lekker wijf' wil bestempelen, maar ik zou haar niet als vriendin willen.
En aangezien jij een echte relatie zoekt, moet je niet denken dat een man die zoenen of sex met jou wil, ook geschikt is voor een relatie.
Maar even los daarvan, is speeddaten niks voor jou ? Daar komen 10-20 mannen en 10-20 vrouwen ergens in een horeca en elke vrouw zit aan een tafeltje en de mannen wisselen elke 3-5 minuten van tafeltje. Er zijn genoeg dat soort evenementen, zoek maar op internet.
10 vrouwen strijden dan vaak om 2 mannen, want er komen structureel meer vrouwen op af. Ik wil ook niet mijn competitie kennen. Dan ga ik nog meer twijfelen want ik ben niet de knapste vrouw van het stel.

zondag 2 november 2025 om 16:06

Nee, maar wel weten of ik exclusief wil uitzoeken of ik het wil.Attraverso schreef: ↑02-11-2025 15:43Heu? Je antwoordde mij dat jij zoent op een eerste date. Je kan onmogelijk op een eerste date weten of je met iemand een relatie wil.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in