Competitie-angst

01-11-2025 23:06 249 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Drie jaar geleden eindigde mijn relatie met een ex die mij geestelijk mishandelde. Ik deed steeds meer voor hem en hij hield liefde en aanraking bij me weg als ik hem niet zinde. Uiteindelijk ging hij vreemd. Dit gaf zo'n enorme knauw dat ik mezelf minderwaardig ben gaan voelen. Ik denk dat een man nooit voor me zal kiezen, al geef ik hem álles. Ik heb er kort therapie voor gehad maar het heelt niet. Laatst datete ik een man die claimde monogaam te zijn. We hadden gezoend en toen bekende hij toch nog anderen te daten en te twijfelen. Ik ben opgestaan en in paniek weggelopen. Hij zou nooit voor mij kiezen. Ik ben geen model, niet stinkend rijk, succesvol etc. Ook al weet ik dat alle mensen om me heen die getrouwd zijn dat ook niet zijn... natuurlijk appte hij ook later dat ik hem niet overtuigd had...

Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?
Lila-Linda schreef:
02-11-2025 15:46
Leer jezelf om sneller rode vlaggen te zien!
Ik doe dat heel knullig nu bij Chat GPT.
creativeguy schreef:
02-11-2025 15:57
Wat bedoel je daarmee ? Dat sex bindt ? Als je dat denkt, dat is niet zo. Sex bindt niet. Iemand kan aantrekkelijk zijn maar geen relatiemateriaal. Ik ken meerdere vrouwen die ik best wel als 'lekker wijf' wil bestempelen, maar ik zou haar niet als vriendin willen.
En aangezien jij een echte relatie zoekt, moet je niet denken dat een man die zoenen of sex met jou wil, ook geschikt is voor een relatie.

Maar even los daarvan, is speeddaten niks voor jou ? Daar komen 10-20 mannen en 10-20 vrouwen ergens in een horeca en elke vrouw zit aan een tafeltje en de mannen wisselen elke 3-5 minuten van tafeltje. Er zijn genoeg dat soort evenementen, zoek maar op internet.
Seks bindt in een relatie. Het maakt een hormoon aan waarbij je een babd krijgt met je partner. Pump and dump werkt niet natuurljjk, maar ik zie seks dus niet als doel maar als middel om mijn partner gelukkig te maken. Ik zeg zelden ook nee.
Huh? Jeetje TO wat heb jij een specifieke kijk op daten en op seks!
Seks is het middel om je partner (of date?) gelukkig te maken?

Ik snap ook nog niet helemaal wat je bedoeld. Bedoel je nou dat jij verwacht dat zodra je met iemand privé contact heb op een datingsite de ander direct moet stoppen met elke andere vorm van contact van andere vrouwen?
En dat spreek je in de eerste berichten al?

En dan al die termen die jij hebt over daten/relaties ik ken ze niet hoor misschien heb jij je er iets te veel in verdiept.

Ook het idee dat dit een competitie is vind ik al bijzonder triest om te lezen. Het is geen wedstrijd het is aftasten of jullie een fijne relatie kunnen krijgen op den duur.

Ik zou je gunnen dat je er wat minder rigide/star en streng met het daten om kon gaan ik denk dat je op de lange termijn er grotere kans op hebt voor een fijne relatie waarbij seks niet alleen hem maar ook jou gelukkig maakt.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
ItsMineru schreef:
02-11-2025 15:17

Ik snap goed als je heel zakelijk date, maar zo date ik niet.

Jij date procesgericht. En behoorlijk verkrampt. Dat werkt niet. Daten is al lastig, en door er zo procesmatig en verkrampt mee om te gaan haal je er alle natuurlijkheid en spontaniteit die er nog is ook nog eens mee weg.

Ik snap dat je niet met iemand wil daten die tegelijkertijd met nog anderen date. Gebruik je letterlijk het woord monogamie, als je het met je date daar over hebt?
ItsMineru schreef:
02-11-2025 16:06
Ik doe dat heel knullig nu bij Chat GPT.
Ik zou echt opnieuw in therapie gaan, met dit specifieke probleem
ItsMineru schreef:
02-11-2025 15:17
Hij huilde letterlijk bij een date en ik moest hem troosten omdat hij zijn oma miste. Toen zoende hij me. En vervolgens is het te snel?

Ik snap goed als je heel zakelijk date, maar zo date ik niet.
Iew. Huilen en troosten past niet in het plaatje wat ik persoonlijk bij daten heb.
Het klinkt allemaal super zwaar en beladen.
Lila-Linda schreef:
02-11-2025 16:40
Ik zou echt opnieuw in therapie gaan, met dit specifieke probleem
Ik ben na 10 jaar echt therapie-moe.
DonnaDo schreef:
02-11-2025 16:41
Iew. Huilen en troosten past niet in het plaatje wat ik persoonlijk bij daten heb.
Het klinkt allemaal super zwaar en beladen.
Het voelde al als een internetrelatie.
IBIopviva schreef:
02-11-2025 16:20
Huh? Jeetje TO wat heb jij een specifieke kijk op daten en op seks!
Seks is het middel om je partner (of date?) gelukkig te maken?

Ik snap ook nog niet helemaal wat je bedoeld. Bedoel je nou dat jij verwacht dat zodra je met iemand privé contact heb op een datingsite de ander direct moet stoppen met elke andere vorm van contact van andere vrouwen?
En dat spreek je in de eerste berichten al?

En dan al die termen die jij hebt over daten/relaties ik ken ze niet hoor misschien heb jij je er iets te veel in verdiept.

Ook het idee dat dit een competitie is vind ik al bijzonder triest om te lezen. Het is geen wedstrijd het is aftasten of jullie een fijne relatie kunnen krijgen op den duur.

Ik zou je gunnen dat je er wat minder rigide/star en streng met het daten om kon gaan ik denk dat je op de lange termijn er grotere kans op hebt voor een fijne relatie waarbij seks niet alleen hem maar ook jou gelukkig maakt.
Dat is een misvatting.

1. Ik verwacht niks tot het einde van de eerste fysieke date. Als hij me nog eens wil zien, wil ik niet concurreren met drie anderen.

2. Op Reddit veel gelezen om te snappen wat me is overkomen.

3. Ik heb geen orgasme bij seks. Mijn lichaam kan zich niet overgeven en ik zit in mijn hoofd. Ik gebruik het strategisch en vaak om te binden. Ik kom alleen klaar door masturbatie.
Nimue schreef:
02-11-2025 16:30
Jij date procesgericht. En behoorlijk verkrampt. Dat werkt niet. Daten is al lastig, en door er zo procesmatig en verkrampt mee om te gaan haal je er alle natuurlijkheid en spontaniteit die er nog is ook nog eens mee weg.

Ik snap dat je niet met iemand wil daten die tegelijkertijd met nog anderen date. Gebruik je letterlijk het woord monogamie, als je het met je date daar over hebt?
Ja? Ik zeg " ik date alleen mensen die niet multidaten".
Ik zou helemaal niet daten, je bent echt geen catch zolang je deze mindset hebt.
Ach lieve TO per bericht wat ik van je lees des te verdrietiger vind ik het voor jou.
Jouw kijk op daten, seks en liefde lijkt me erg lastig.

Ik zeg het niet zo snel maar ik zou echt nog eens op zoek gaan naar therapie om een gezondere kijk hierop te gaan ontwikkelen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Merys schreef:
02-11-2025 16:52
Ik zou helemaal niet daten, je bent echt geen catch zolang je deze mindset hebt.
Precies dat triggert me. Ik moet een catch zijn, de mooiste, knapste, beste. Dat ga ik nooit worden. Ik ben gewoon gemiddeld.
IBIopviva schreef:
02-11-2025 16:52
Ach lieve TO per bericht wat ik van je lees des te verdrietiger vind ik het voor jou.
Jouw kijk op daten, seks en liefde lijkt me erg lastig.

Ik zeg het niet zo snel maar ik zou echt nog eens op zoek gaan naar therapie om een gezondere kijk hierop te gaan ontwikkelen.
Ik heb nu geen tijd, wellicht later dit jaar. En ik date nu voorlopig niet.
TO, het is niet zo dat als je iemand 'te pakken' hebt dat je dan het eerste recht hebt. In wat je schrijft krijg ik het idee dat je een vorm van exclusiviteit wilt om te ontdekken of jij de ander leuk genoeg vindt, zonder dat je het risico loopt dat hij iemand anders leuker vindt. Zo werkt prille liefde niet. Iemand vindt jou leuk en dat groeit, en dat kan groeien naar een punt waarop hij niet meer geïnteresseerd is in anderen. Dat is niet iets wat je kan opeisen, want dan werkt het juist als enorme afknapper.

Leer van jezelf houden en leer jezelf af om de ander te claimen. Je kan het gevoel van een ander niet afdwingen omdat jij het zelf zo spannend vindt dat hij misschien iemand anders tegen komt. Dan moet je met jezelf aan de slag en dat niet bij de ander neerleggen. Je wilt iemand die bij je is omdat hij bij je wil zijn en niet omdat jij hem verbiedt om bij anderen te zijn.
ItsMineru schreef:
02-11-2025 16:44
Ik ben na 10 jaar echt therapie-moe.
Maar zonder hulp lukt het je ook niet
ItsMineru schreef:
02-11-2025 16:09
maar ik zie seks dus niet als doel maar als middel om mijn partner gelukkig te maken. Ik zeg zelden ook nee.
Maar je hebt nooit een partner...? alleen af en toe een date. Waarom moet die al meteen gelukkig gemaakt worden met seks?
Lila-Linda schreef:
02-11-2025 17:57
Maar zonder hulp lukt het je ook niet
Ik wil het zelf aanpakken dit keer. Met zelfstudie. Na 10 jaar lukte het ook niet.
Quincy2 schreef:
02-11-2025 18:29
Maar je hebt nooit een partner...? alleen af en toe een date. Waarom moet die al meteen gelukkig gemaakt worden met seks?
Ik heb het over exen. Ik heb er 5 van +-2 a 4 jaar elk.
daffy schreef:
02-11-2025 17:56
TO, het is niet zo dat als je iemand 'te pakken' hebt dat je dan het eerste recht hebt. In wat je schrijft krijg ik het idee dat je een vorm van exclusiviteit wilt om te ontdekken of jij de ander leuk genoeg vindt, zonder dat je het risico loopt dat hij iemand anders leuker vindt. Zo werkt prille liefde niet. Iemand vindt jou leuk en dat groeit, en dat kan groeien naar een punt waarop hij niet meer geïnteresseerd is in anderen. Dat is niet iets wat je kan opeisen, want dan werkt het juist als enorme afknapper.

Leer van jezelf houden en leer jezelf af om de ander te claimen. Je kan het gevoel van een ander niet afdwingen omdat jij het zelf zo spannend vindt dat hij misschien iemand anders tegen komt. Dan moet je met jezelf aan de slag en dat niet bij de ander neerleggen. Je wilt iemand die bij je is omdat hij bij je wil zijn en niet omdat jij hem verbiedt om bij anderen te zijn.
Als hij anderen ziet gaat hij juist vergelijken en ziet hij hoe middelmatig ik ben. Dus dan lukt het ook niet. Ik wil niemand verbieden. Ik wil een man die dat uit zichzelf doet.
ItsMineru schreef:
02-11-2025 18:33
Ik heb het over exen. Ik heb er 5 van +-2 a 4 jaar elk.
Sjees. Door al je anglicismen dacht ik dat je pas 21 was of zo.
Quincy2 schreef:
02-11-2025 18:36
Sjees. Door al je anglicismen dacht ik dat je pas 21 was of zo.
Of geen Nederlander?
ItsMineru schreef:
02-11-2025 08:43
Ik kus dus wel op een eerste date. De reden was ook dat we weken allemaal intieme zaken appten en het al voelde als een online relatie.
Voor jou. Voor de ander dus niet per se.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
canis-felis schreef:
02-11-2025 18:54
Voor jou. Voor de ander dus niet per se.
Ja, dat bleek. Maar hij was continu aan het appen en traumadumpen, dus ik zag er meer in.
ItsMineru schreef:
02-11-2025 16:57
Precies dat triggert me. Ik moet een catch zijn, de mooiste, knapste, beste. Dat ga ik nooit worden. Ik ben gewoon gemiddeld.
Net zoals de meeste mensen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven