confrontatie alcohol man

15-10-2011 22:16 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfff.. Ik zit hier nog helemaal na te trillen, maar ik moet het even van me af typen..

Vanmiddag kwam ik thuis en zag ik dat mijn man bier in huis heeft gehaald terwijl hij op de kinderen paste.

Toen ik hem hiermee confronteerde ontkende hij het recht in mn gezicht en zei dat die bierblikken in de vuilnisbak niet van hem waren.

Ik heb me stil gehouden en nadat de kinderen naar bed zijn gebracht ben ik naar de winkel gegaan. Ik heb plastic bakertjes gehaald en 23 halve liter blikken bier. Dit is de hoeveelheid bier die hij per week opdrinkt waarvan ik op de hoogte ben. Ik heb bijna 60 plastic bekertjes gevuld met bier op het aanrecht en hem gevraagd of hij, nu hij de bekertjes zag staan, nog steeds dacht dat hij geen probleem heeft.

Na een flinke scheldpartij is hij boos de deur uit gestormd en hij is nog niet terug gekomen..

Pfff... Wat ik met dit topic wil? Dat iemand even tegen mij zegt dat ik er goed aan doe.. Dat is hem flink op de feiten moet drukken tot het doordringt. Voor mijn kinderen. Ik weet even niet hoe het verder moet. Ik hou van hem, maar weiger toe te kijken hoe hij zichzelf kapot drinkt..
Oppassen is toch een prima woord in deze context? Het gaat erom dat hij op dat moment alleen de verantwoordelijkheid voor de kinderen had. Zou ik voor een vrouw in deze context net zo goed gebruiken. Als je op kinderen past, zoeg je dat je niet onder invloed bent, dat lijkt me duidelijk.
Ga in therapie!
http://www.alcoholondercontrole.nl/427/ ... -test.html
Redband, gebaseerd op jouw eigen test is deze man op zijn minst een stevige probleemdrinker. Dat ben je al bij meer dan 15 glazen per week, hij pakt er meer dan 7 op een dag. Ik begrijp dan ook niet helemaal waarom je TO een zeikerd vindt.

@TO: ooit woonde ik samen met zo'n man. Ik weet dus helaas hoe het is, al hadden wij geen kinderen. Ik ben nu getrouwd met een andere man. Met mijn ex gaat het uiteindelijk ook goed, maar dat heeft lang geduurd.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
TO, vul zo'n test eens voor je man in (voor zover je alle vragen kan beantwoorden).

Verder is het geen kwestie van willen bewijzen dat je man een alcoholist is. Zo niet, des te beter. Dan heb je nog steeds het probleem dat zijn drankgebruik jou dwarszit en dat moet ook worden opgelost.
Ga in therapie!
En waar heb ik zeikerd in de tekst gebruikt?
quote:beertjeviva schreef op 16 oktober 2011 @ 00:04:

Ik ga er eerst maar een nachtje over slapen.

Ik zal morgen mijn excuses aanbieden aan mijn man over de manier dat ik het aan heb gepakt. Ik heb het in een vlaag van wanhoop/woede/verdriet gedaan en het was niet de meest volwassene manier om het aan te pakken. Dat zie ik (nu) echt wel. Maar er moet iets gebeuren. Ik ben het gelieg zat.

Waarom moet jij je excuses aanbieden? Hij liegt toch tegen je over de blikjes in de afvalbak?

Dat hoeft toch niet in een relatie, liegen tegen elkaar? Wie houdt hij dan voor de gek?
Dat schrijf je niet maar het spreekt wel uit je posting Als partner van iemand met een drankprobleem heb je toch al moeite het probleem onder ogen te zien. Je denkt vaak dat je overdrijft (versterkt door zijn reactie) en voelt je al snel een zeur (idem). Het is al moeilijk genoeg om de confrontatie aan te gaan zonder dat mensen zeggen dat je van een mug een olifant maakt.
Ga in therapie!
quote:redband schreef op 16 oktober 2011 @ 09:36:

Drie halve liters per dag? Je man neemt een lekker biertje nadat ie hard heeft gewerkt? Hij heeft weekend, en krijgt een uitbrander van zijn vrouw omdat ie net een biertje heeft gepakt?

Hij rijdt toch geen auto er mee? Mishandeld zijn gezin niet, zorgt voor zijn kinderen, is een liefdevolle man die hard werkt om zijn gezin te kunnen onderhouden?

En omdat ie tijdens het oppassen een biertje neemt ben je boos?

Zie eigenlijk het hele probleem niet.

Je man pakt een biertje, wie weet kijkt ie dvdtje met de kids lekker op de bank onderuit gezakt, en heeft ie lekkere ontspannen middag met de kinderen.

Ik zie het probleem niet, je man zorgt net zo goed voor jullie kinderen als jij, alleen pakt ie nu een biertje na een week hard werken er bij, zoveel vaders die het doen.

Even een klein vraagje, waarom zorgt de vrouw door de week normaal voor de kinderen, en als de man thuis is van zijn werk wordt het spontaan oppassen genoemt?

Aparte woordspeling.

Als je elke dag drank nodig hebt, heb je toch een probleem. Probeer maar eens een paar dagen in de week zonder.

Juist mensen die dagelijks alcohol drinken, ook al zijn het niet zo'n grote hoeveelheden, raken hier ook aan gewend, en langzaamaan, in de loop der jaren, worden die dagelijkse hoeveelheden vaak steeds groter. Een alcoholist wordt je niet van de ene op de andere dag, maar is een sluimerend proces.

Verder heb ik begrepen dat ze boos werd omdat hij tegen haar loog, is ergens wel te begrijpen.

Maar het beste is om je partner aan te spreken op z'n drinkgedrag als hij nuchter is, dit dus bv de dag erna doen.
Anderhalve liter per dag is niet "een biertje" maar ruim 7 bier. Elke dag. Alleen de gezondheidsschade die dat aanricht is al reden om flink te minderen.
Ga in therapie!
@Redband: los van de term "zeikerd" kunnen we toch wel stellen dat wat er uit de door jou genoemde test komt (op basis van wat TO hier schrijft) sterk in tegenspraak is met jouw post. Zo beter?
Fijne zondag .

Doe met mijn reactie wat jullie willen.Afkraken, alles is toegestaan.
Ik kraak niks af hoor, ik geef alleen een tegengeluid.

Jij ook een fijne zondag, ik ga eens douchen TO, laat je weten hoe het gaat?
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 16 oktober 2011 @ 09:45:

Oppassen is toch een prima woord in deze context? Het gaat erom dat hij op dat moment alleen de verantwoordelijkheid voor de kinderen had. Zou ik voor een vrouw in deze context net zo goed gebruiken. Als je op kinderen past, zoeg je dat je niet onder invloed bent, dat lijkt me duidelijk.Van 'n paar biertjes ben je niet zomaar onder invloed, laat staan zat. Wat moeten ouders dan? Sober blijven tot hun kinderen zelfstandig zijn?
quote:elninjoo schreef op 16 oktober 2011 @ 10:21:

[...]

Van 'n paar biertjes ben je niet zomaar onder invloed, laat staan zat. Wat moeten ouders dan? Sober blijven tot hun kinderen zelfstandig zijn?

Dat niet, maar wanneer je op je koters past, lijkt het me dat je nuchter blijft er kan namelijk iets gebeuren dat je onverwachts de auto in moet stappen omdat er iets met je kinders aan de hand is...

En daarbij, wanneer je die paar biertjes elke dag neemt zoals de man van TO, dan heb je toch in mijn ogen een probleem hoor. Of is het normaal dat kinderen meekrijgen dat 3 halve liters bier drinken per dag normaal is? Want het is niet normaal
quote:elninjoo schreef op 16 oktober 2011 @ 10:21:

[...]

Van 'n paar biertjes ben je niet zomaar onder invloed, laat staan zat. Wat moeten ouders dan? Sober blijven tot hun kinderen zelfstandig zijn?

Met drie halve liters bier in je mik moet je niet in de auto stappen. En al helemaal niet met je kinderen. Want dat kan eens gebeuren, als je op ze let, dat je noodgedwongen weg moet.

Ik zou het niet prettig vinden. En wij zijn zelf geen heiligen, maar echt meer drinken doen we samen s avonds als ons kind op bed ligt of tijdens een feestje ofzo.

Sowieso liegt haar man over zijn drankgebruik, dus zou ik het al helemaal niet prettig vinden dat hij drinkt terwijl hij op zijn kinderen let.
quote:beertjeviva schreef op 15 oktober 2011 @ 22:16:

..

Vanmiddag kwam ik thuis en zag ik dat mijn man bier in huis heeft gehaald terwijl hij op de kinderen paste.

..

Staat geen hoeveelheid blikjes bij vermeld wat in de vuilnisbak lag.

2 of 10?
@Beauke: taxi bellen? Met de bus? Behulpzame buur/vrien(in)? Mensen zonder auto redden het ook met kinderen? Daarbij, jouw kinderen kunnen ook 's avonds ziek worden, hoor.

Iets drinken is wat mij betreft op zich geen probleem zo lang je niet ladderzat bent. Dag in dag uit anderhalve liter per dag is denk ik waar TO moeite mee heeft, in combinatie met het feit dat man liegt over zijn alcohol gebruik, en blijkbaar veel moeite doet om aan bier te komen.
http://www.alcoholondercontrole.nl

Kan geen kwaad om eens in te vullen.
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
Ik vind die test overigens ook niet helemaal 'je van het'. Bij mij komt er ook al uit dat ik een risicovol gebruik omdat ik in totaal over een week 10 - 15 glazen drink. Als je dus elke avond bij het eten 1 wijntje drinkt en in het weekend 2 wijntjes op een avond ben je al een risicovol gebruiker. Lijkt me wat overdreven persoonlijk.

Maar TO jij kent je man en jij kunt inschatten of zijn gebruik een probleem vormt. En als jij dit gedrag niet acceptabel vindt, dan is dat zo en dan moet je daar wat mee. De tip hier werd al eerder gegeven, maar als je dit bespreekbaar maakt praat dan vooral over de consequenties van zijn gebruik. Niet over het gebruik op zichzelf. Ander zit je al snel in een welles-nietes discussie en dat levert weinig op. Vertel hem wat het met jou doet en waarom jij je zorgen maakt.
quote:elninjoo schreef op 15 oktober 2011 @ 23:26:

[...]

Iemand die elke dag koffie of sigaretten nodig heeft ook...

Op zich is bier natuurlijk heel licht, zou me zorgen gaan maken als ie elke dag 'n fles sterke drank achter over slaat. Niet van 'n paar biertjes.

Nee dit is niet waar. 1 eenheid alcohol is 1 eenheid alcohol mits je de standaardmaten aanhoudt. Dus 1 bier daar zit in vergelijking dezelfde hoeveelheid alcohol in, als in 1 whiskey. Alleen van het bier drink je meer en van de whiskey minder. In beiden zit 10 gram alcohol. In 1 flesje bier zit nog meer 330 ml = gem. 1,5 eenheid bier.

Hier ging het volgens mij om gem. 7,5 eenheden = glazen bier per dag. Dan zit hij boven de 6 glazen en als hij dit dagelijks doet en niet zonder kan, valt hij dus in de categorie alcoholist.

Bovendien is het slecht voor zijn gezondheid, lever en andere organen en uiteindelijk ook voor zijn gezin als zijn gedrag hierdoor verandert.

Het is heel sneu dat hij nooit een ander voorbeeld heeft gehad van huis uit, dus hoogstwaarschijnlijk vergoeilijkt hij al jarenlang zijn alcohol inname. Misschien drinkt hij ook wel om de trauma's van vroeger te vergeten. En iemand onder invloed van alcohol heeft wat iemand al eerder noemde een vertroebelde geest. Een van de effecten van alcohol is dat je minder remmingen hebt en dus op dat moment niet helemaal in de harde realiteit zit en hij het bijv. allemaal minder erg vindt dan het daadwerkelijk is.

Hij zou eigenlijk een paar dagen nuchter moeten zijn en dan eens goed met de waarheid moeten worden geconfronteerd en hij zou zelf moeten willen veranderen. Hulp zoeken bij evt. huisarts en verdere instanties.
http://www.jellinek.nl/fo ... 7a3b57c2c39799fc622a1e1b0

Misschien kan ze beter hier de vraag stellen.
Alcohol is een sociaal geaccepteerde drug. Als het hier om joints zou gaan zou iedereen hier gesteigerd hebben van verontwaardiging.

Ik gebruik regelmatig bovenstaande, maar ik laat het wel uit mijn hoofd dagelijks te gebruiken of in de buurt van kleine kinderen.
quote:xalliesuper schreef op 16 oktober 2011 @ 11:04:

[...]

Nee dit is niet waar. 1 eenheid alcohol is 1 eenheid alcohol mits je de standaardmaten aanhoudt.

Hierboven wordt gezegd, liever een paar biertjes dan een fles sterkte drank, da's natuurlijk een feit, ondanks de theorie over de standaard eenheden.

Het is heel sneu dat hij nooit een ander voorbeeld heeft gehad van huis uit, dus hoogstwaarschijnlijk vergoeilijkt hij al jarenlang zijn alcohol inname. Misschien drinkt hij ook wel om de trauma's van vroeger te vergeten. En iemand onder invloed van alcohol heeft wat iemand al eerder noemde een vertroebelde geest. Een van de effecten van alcohol is dat je minder remmingen hebt en dus op dat moment niet helemaal in de harde realiteit zit en hij het bijv. allemaal minder erg vindt dan het daadwerkelijk is.

Je vergeet dat alcoholverslaving in de eerste plaats genetisch overdraagbaar is, dus er hoeft niet eens een diepe psychologische reden achter te zitten, het beint met een aangeboren afwijking, en als daar wat relatief lichte strubbelingen (hoeft helemaal geen trauma te zijn hoor) bij komen, kom je al snel tot een patroon van misbruik/ verslaving.

Hij zou eigenlijk een paar dagen nuchter moeten zijn en dan eens goed met de waarheid moeten worden geconfronteerd.

Een paar dagen? Zeg maar gerust een paar maanden. Verslaving is een chronisch langdurig ongeneeslijk proces, een paar dagen zetten geen zoden aan de dijk.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Zijn er nou serieus mensen die het normaal vinden dat iemand elke dag 7 glazen bier drinkt terwijl hij alleen is met zijn kinderen, hier over liegt, niet kan stoppen en zelf het probleem er niet van in ziet?

Serieus?
@ TO: ik geef je helemaal gelijk en ik snap dat je in je wanhoop die actie met de bekertjes hebt ondernomen. Ik denk ook dat het er bij hem wel in heeft gehakt, maar hij kán gewoon niet anders... Ik heb niet zo veel verstand van verslaving, maar als hij niet zonder kan, lijkt het mij een teken dat je verder moet gaan zoeken. Probeer het, het zou zo zonde zijn om hem hieraan te verliezen Sterkte...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven