Contact met oma

19-05-2022 20:26 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds enkele jaren heb ik minimaal contact met mijn moeder. Het breekpunt kwam toen ik hulp zocht bij mijn depressie en ik me realiseerde dat ik in mijn jeugd emotioneel verwaarloosd werd. De patronen die toen ontstaan zijn spelen nog steeds in de dynamiek tussen mij en haar, waardoor het mij niet lukt om op een gezond volwassen manier omgang met haar te hebben. Sinds het contact grotendeels verbroken is gaat het met mij een stuk beter.

Ik heb echter twee jonge kinderen die wel een goede band met haar hebben. Ik heb contact tussen hen en oma nooit in de weg gestaan. Ik heb oma altijd uitgenodigd op verjaardagen, en ze mogen wanneer ze willen met oma bellen of appen en ze mogen haar ook zien als ze dat willen.

Mijn moeder zegt dat zij dit niet kan. Ze wil alleen omgang met mijn kinderen als ik onze relatie wil herstellen. Dit wil zeggen dat ik mij net als vroeger ondergeschikt maak aan haar en naar haar pijpen dans. Hier pas ik voor, en dus hebben we een impasse bereikt.

Hoe ver zouden jullie gaan om je kinderen een oma te gunnen?

Ik voel me ontzettend schuldig naar mijn kinderen dat ik het niet 'gewoon' goed kan maken met hun oma, en ik voel me schuldig naar mijn moeder dat ik me niet 'gewoon' over onze moeilijkheden heen kan zetten. Stel ik mij aan, en zou ik meer moeten doen om mijn kinderen hun oma terug te geven?
Dus zo belangrijk vind ze haar kleinkinderen niet. Wat erg voor je kinderen dat oma hen in wil zetten in een machtspel.
Wat als zelfs met die kennis blijkt dat het onmogelijk is je eigen ouders in je leven toe te laten zonder daar zelf aan onder door te gaan?

Dit gaat niet om niet willen of niet empathisch zijn.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 20-05-2022 21:27
16.52% gewijzigd
Maar soms is het niet alleen een kutterige jeugd,maar ook een kutterige volwassenheid :-)
Was het maar zo'n feest dat ze alleen tijdens je jeugd een negatieve invloed waren.
Niet doen.

Is er niemand in je vriendenkring die het ook leuk vindt om mee te gaan naar een pretpark of zo, als een soort tante?
Mijn kinderen hebben meerdere surrogaatgrootouders.
blijfgewoonbianca schreef:
20-05-2022 21:17
Nee, hoor. Maar als je iets verder kunt / wilt kijken dan naar wat er mist of verkeerd gaat , als je misschien weet waar een en ander vandaan komt ( hoe waren je ouders’ ouders bijvoorbeeld? ) dat je er dan anders mee om kunt gaan. Dan is een kutterige jeugd nog steeds kut, hoor, maar misschien is er dan ook ruimte voor compassie en iets minder wrok.
Je kunt best compassie hebben en tegelijkertijd een harde grens stellen dat deze persoon in jouw leven/het leven van je kinderen over jouw grens is. Ik doe het ook met mijn vader.
Ik vind dat berichtje wel over alle grenzen heen gaan hoor. Misschien (voorlopig) oma even blokkeren op de telefoon van je kind?
martje55 schreef:
20-05-2022 21:40
Je kunt best compassie hebben en tegelijkertijd een harde grens stellen dat deze persoon in jouw leven/het leven van je kinderen over jouw grens is. Ik doe het ook met mijn vader.
Ik zou, maar dat is misschien te makkelijk gezegd, hoor, dan kiezen voor elke zoveel tijd een kop koffie / lunch buiten de deur oid.
Nogmaals : ik heb waarschijnlijk makkelijk lullen, maar ik zou echt als allerallerlaatste oplossing kiezen voor helemaal geen contact.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
20-05-2022 21:48
Ik zou, maar dat is misschien te makkelijk gezegd, hoor, dan kiezen voor elke zoveel tijd een kop koffie / lunch buiten de deur oid.
Nogmaals : ik heb waarschijnlijk makkelijk lullen, maar ik zou echt als allerallerlaatste oplossing kiezen voor helemaal geen contact.
Uiteindelijk kun je ook kiezen voor geen of weinig contact juist om je kind te beschermen. Een giftige moeder is helaas vaak ook een giftige oma. Soms lukt het om normaal te functioneren, maar als je zelf niet goed door je jeugd gekomen bent, kies je liever niet voor een experiment met je eigen kind. Leuk is het allemaal niet, sterkte TO.
Ttroeteltje schreef:
20-05-2022 20:56
Moet TO meer doen??
Ja even mee naar. Innen gaan
Eens
Merl0t schreef:
20-05-2022 20:27
Jeetje, wat een rottige situatie is het geworden. Heel naar dat je moeder het nu via je dochter uitspeelt.
Dat zou voor mij echt een grens te ver zijn.

Ik heb zelf ervaring met een moeizame ouder-relatie. Voor mijn kind heb ik nu een manier gevonden hoe we neutraal de grootouder-kleinkind-relatie wel vorm kunnen geven. Met duidelijke grenzen en prettige wederzijdse afspraken komen we nu heel ver.

In jouw omschrijving gaat dat eigenlijk al niet meer op. Grenzen worden enorm overschreden. De betrouwbaarheid is er ook niet.

Ik zou de keuze maken je kinderen rustig uit te leggen wat er gebeurt. Dat volwassenen soms moeite hebben elkaar te begrijpen. Dat jij dit nu ervaart bij oma en daarom wat minder vaak oma zal zien. Maar dat jij hen gunt om zelf een beeld van oma te vormen en dat je hen daarin wil helpen.
Stel wat praktische dingen voor (bellen/post/foto appen) en laat het bij hen. Zij zullen zelf ook aanvoelen wat voor gevoel oma hen geeft. Leer hen dat gevoel ook te respecteren.
Maar ga niet jezelf in bochten wringen. Dat kost bakken energie en je kinderen voelen echt wel dat jij je er slecht bij voelt. Beter eerlijk dan sociaal gewenst.
Wat een fijne tips, dankjewel. Zo heb ik het inderdaad uitgelegd. Dat oma graag wil dat ik weer haar kind ben, en ik haar niet meer wil geven dan vriendschap. De oudste weet een heel klein beetje van de spanningen en ook dat mijn moeder me in mijn jeugd niet gaf wat ik nodig had. Voor details vind ik ze te jong en vuilbekken zal ik nooit doen.

Ik heb na haar app van vandaag wel gezegd dat oma helemaal geen contact meer met ze zal hebben. Omdat ik haar niet meer vertrouw, het maakt haar kennelijk niet uit hoe het voor dochter is om zulke dingen te lezen.
Ik wil niet dat dochters in onzekerheid blijven leven of oma ze nou wel of niet wil zien, ik hoop dat dit meer rust geeft.

Maar ik vind het wel echt naar hoe dit gelopen is, en had dit van het weekend echt niet gedacht. Ik had ze inderdaad gewoon laagdrempelig contact gegund, zodat ze zelf een mening konden vormen over oma.
Zonmuis schreef:
20-05-2022 21:33
Niet doen.

Is er niemand in je vriendenkring die het ook leuk vindt om mee te gaan naar een pretpark of zo, als een soort tante?
De kinderen hebben gelukkig een rijk leven met voldoende hechtingsfiguren. Maar ja, dat neemt natuurlijk niet weg dat ze ook graag een oma zouden willen hebben. Ze snappen natuurlijk niet hoe giftig oma kan zijn, en ik ga ze dat (nog) niet uitleggen.
20-05-2022 21:17
Nee, hoor. Maar als je iets verder kunt / wilt kijken dan naar wat er mist of verkeerd gaat , als je misschien weet waar een en ander vandaan komt ( hoe waren je ouders’ ouders bijvoorbeeld? ) dat je er dan anders mee om kunt gaan. Dan is een kutterige jeugd nog steeds kut, hoor, maar misschien is er dan ook ruimte voor compassie en iets minder wrok.
Ik weet waar het vandaan komt, en ik snap haar onvermogen om een goede moeder te zijn. Daarom heeft ze ook altijd toegang tot mijn kinderen gehad. Maar nu heeft ze bewezen niet te vertrouwen te zijn, dus is het klaar.
Leslie Knobe schreef:
20-05-2022 21:40
Ik vind dat berichtje wel over alle grenzen heen gaan hoor. Misschien (voorlopig) oma even blokkeren op de telefoon van je kind?
Ja hier twijfel ik over. Omdat het dochter echt wel zeer doet dat ze oma nu niet meer kan zien denk ik geef ze dan in ieder geval de kans via WA contact te houden. Ervaring leert dat oma hier nagenoeg geen gebruik van maakt, ze informeert nooit naar het leven van oudste dochter (jongste heeft nog geen telefoon), maar blokkeren voelt als extra straf ofzo. Ik weet dat dochter altijd naar me toe zou komen als oma iets geks appt.
Wat een abjecte streek van je moeder om jouw naam en het gevoel van geborgenheid dat jij je dochter geeft zo te besmeuren. Ik kreeg er een knoop van in mijn maag.

Wat ze deed laat krassen na bij je dochter. Haar blokkeren zou ik persoonlijk zien als het beschermen van je dochter, niet als straf voor haar.
Juliëtte schreef:
20-05-2022 22:24
Ja hier twijfel ik over. Omdat het dochter echt wel zeer doet dat ze oma nu niet meer kan zien denk ik geef ze dan in ieder geval de kans via WA contact te houden. Ervaring leert dat oma hier nagenoeg geen gebruik van maakt, ze informeert nooit naar het leven van oudste dochter (jongste heeft nog geen telefoon), maar blokkeren voelt als extra straf ofzo. Ik weet dat dochter altijd naar me toe zou komen als oma iets geks appt.
Die kans had ze en wat deed ze er mee?
Juliëtte schreef:
20-05-2022 22:24
To, ik zou oma laten weten dat je haar blokkeert op de telefoon van je dochter. Omdat jij van mening bent dat oma niet ziet dat haar manier van contact zoeken in het laatste bericht ver over grenzen heen gaat en schadelijk is voor dochter.
Dus geen straf, maar een consequentie van haar over grenzen heen gaan.
sprankelend schreef:
20-05-2022 22:30
Wat een abjecte streek van je moeder om jouw naam en het gevoel van geborgenheid dat jij je dochter geeft zo te besmeuren. Ik kreeg er een knoop van in mijn maag.

Wat ze deed laat krassen na bij je dochter. Haar blokkeren zou ik persoonlijk zien als het beschermen van je dochter, niet als straf voor haar.
En het erge is dat mijn moeder het ook nog echt gelooft, én zich niet realiseert dat je dit hoort weg te houden bij kinderen.

Ze gelooft echt dat ze ze van mij niet meer mag zien. Ze zei dat ze het niet aankon om ze te zien als ik dan niet mee naar binnen kwam, waarop ik zei dan kun je ze dus niet meer zien, want dat is alles wat ik je kan geven.

In mijn ogen heeft zij er dus voor gekozen ze niet meer te zien, in haar ogen mag ze ze niet meer zien. Daar zullen we het nooit over eens worden. Zij heeft het kennelijk nodig om het slachtoffer van de situatie te zijn.
Zonmuis schreef:
20-05-2022 22:34
Die kans had ze en wat deed ze er mee?
Daar heb je gelijk in. Ze gebruikt het ook niet om het contact warm te houden.
Maar dochter vind het wel leuk haar af en toe een foto te sturen. Ik vind het gewoon moeilijk uit te leggen aan dochter, ik wil haar niet in een loyaliteitsconflict brengen.
Juliëtte schreef:
20-05-2022 22:15
Wat een fijne tips, dankjewel. Zo heb ik het inderdaad uitgelegd. Dat oma graag wil dat ik weer haar kind ben, en ik haar niet meer wil geven dan vriendschap. De oudste weet een heel klein beetje van de spanningen en ook dat mijn moeder me in mijn jeugd niet gaf wat ik nodig had. Voor details vind ik ze te jong en vuilbekken zal ik nooit doen.

Ik heb na haar app van vandaag wel gezegd dat oma helemaal geen contact meer met ze zal hebben. Omdat ik haar niet meer vertrouw, het maakt haar kennelijk niet uit hoe het voor dochter is om zulke dingen te lezen.
Ik wil niet dat dochters in onzekerheid blijven leven of oma ze nou wel of niet wil zien, ik hoop dat dit meer rust geeft.

Maar ik vind het wel echt naar hoe dit gelopen is, en had dit van het weekend echt niet gedacht. Ik had ze inderdaad gewoon laagdrempelig contact gegund, zodat ze zelf een mening konden vormen over oma.

Dan heb je absoluut het beste gedaan. De kinderen kunnen beter een ongeloofwaardige oma hebben dan een ongeloofwaardige moeder.

Al is het, hoe dan ook, een verlies.
Hips, hopsakee en pierlala.
Juliëtte schreef:
20-05-2022 23:02
En het erge is dat mijn moeder het ook nog echt gelooft, én zich niet realiseert dat je dit hoort weg te houden bij kinderen.

Ze gelooft echt dat ze ze van mij niet meer mag zien. Ze zei dat ze het niet aankon om ze te zien als ik dan niet mee naar binnen kwam, waarop ik zei dan kun je ze dus niet meer zien, want dat is alles wat ik je kan geven.

In mijn ogen heeft zij er dus voor gekozen ze niet meer te zien, in haar ogen mag ze ze niet meer zien. Daar zullen we het nooit over eens worden. Zij heeft het kennelijk nodig om het slachtoffer van de situatie te zijn.

Ik betwijfel eerlijk gezegd of ze het niet snapt. Nergens in je verhaal staan aanwijzingen dat je moeder laag- of minderbegaafd is. Dus als buitenstaander (met soortgelijke dynamieken in mijn eigen familie) houd ik ruimte over voor loyaliteit aan jouw kant die dat zo ziet/wil zien.

Maar het maakt eigenlijk ook niet uit. Want het is irrelevant of je moeder met opzet, per ongeluk of compleet onnadenkend je kinderen beschadigt. Feit is dat ze het doet en zich daarin niet laat hinderen. Dus de bottom line is dat je eerste prioriteit het minimaliseren van schade aan je kinderen is, en pas wanneer daar garanties voor zijn de relatie met je moeder op de agenda kan.
Ik wilde mijn kind ook niet oma en opa ontzeggen. Ikzelf had het contact al beëindigd, maar wilde het contact tussen hun niet negatief beïnvloeden. Tot kind thuis kwam en me in vertrouwen bedrukt vertelde dat het bij oma en opa niet heel fijn is. Oma en opa hebben veel ruzie, vragen kind partij te kiezen, schelden elkaar uit, gooien met spullen. En dat er alleen rust in hun huis is wanneer ze slapen. Dat zei kind letterlijk.

Stomme ik, ik kon me voor mijn kop slaan, wat dacht ik eigenlijk…..dat die mensen ooit veranderen? Het licht zouden zien? Een gezonde relatie zouden hebben?

En dat was voor mij de druppel.

Dus ja, een ander heeft makkelijk lullen. Dit zijn dingen die alleen de persoon zelf begrijpt.
Juliëtte schreef:
20-05-2022 23:05
Daar heb je gelijk in. Ze gebruikt het ook niet om het contact warm te houden.
Maar dochter vind het wel leuk haar af en toe een foto te sturen. Ik vind het gewoon moeilijk uit te leggen aan dochter, ik wil haar niet in een loyaliteitsconflict brengen.
Dan stuurt je dochter die foto via jouw telefoon of e-mail, dan kan je meteen de nare berichten die terug komen er uit filteren. Ik denk dat het verstandig is je dochter in bescherming te nemen.
sprankelend schreef:
20-05-2022 17:12
Voor mij is het antwoord op de stelling "jij mag alleen contact met mij als je..." standaard "doei". Omdat het zo ontzettend respectloos is voor je grenzen om zo klem gezet te worden.

In de situatie die jij omschrijft vind ik het bovendien extra zwaar meewegen dat jij optimaal in je vel moet zitten om de beste moeder te zijn die je kan zijn voor je kinderen. Dus als je moeder aan dat fundament wil morrelen dan zou ik dat als ik jou was niet toestaan.

Veel sterkte bij je beslissing, dit vraagt echt dingen van een mens die nooit gevraagd zouden mogen worden.
Je post was niet aan mij, maar helpt me wel.

@TO, jouw situatie lijkt op de mijne en toch ook weer niet. Mijn moeder wil nml ook alleen een oma zijn voor mijn kinderen wanneer ik voldoe aan haar voorwaarden. Haar voorwaarde is dat zij wil dat wij, dus mijn gezin, dan ook weer omgaan met haar man. Toen ik kinderen kreeg heb ik het contact met hem verbroken en daar heb ik meer dan voldoende redenen voor. Dus no way dat ik aan haar voorwaarde tegemoet ga komen. Het betekent wel dat mijn moeder niet alleen met mijn kinderen maar ook met mij geen contact wil. De kinderen missen er niets aan want die herinneren haar niet eens meer, zo lang zien we haar al niet. Ik mis haar wel maar ook jouw verhaal is voor mij een steuntje in de rug om niet perse contact te willen, want als er daarna afdwingende voorwaarden bijkomen op het moment dat de kinderen WEL een leuk contact met haar zouden hebben dan is het des te erger voor hen. Heel veel sterkte in ieder geval, het valt niet mee als je eigen moeder je zo de duimschroeven probeert aan te draaien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven