Contact met oma
donderdag 19 mei 2022 om 20:26
Sinds enkele jaren heb ik minimaal contact met mijn moeder. Het breekpunt kwam toen ik hulp zocht bij mijn depressie en ik me realiseerde dat ik in mijn jeugd emotioneel verwaarloosd werd. De patronen die toen ontstaan zijn spelen nog steeds in de dynamiek tussen mij en haar, waardoor het mij niet lukt om op een gezond volwassen manier omgang met haar te hebben. Sinds het contact grotendeels verbroken is gaat het met mij een stuk beter.
Ik heb echter twee jonge kinderen die wel een goede band met haar hebben. Ik heb contact tussen hen en oma nooit in de weg gestaan. Ik heb oma altijd uitgenodigd op verjaardagen, en ze mogen wanneer ze willen met oma bellen of appen en ze mogen haar ook zien als ze dat willen.
Mijn moeder zegt dat zij dit niet kan. Ze wil alleen omgang met mijn kinderen als ik onze relatie wil herstellen. Dit wil zeggen dat ik mij net als vroeger ondergeschikt maak aan haar en naar haar pijpen dans. Hier pas ik voor, en dus hebben we een impasse bereikt.
Hoe ver zouden jullie gaan om je kinderen een oma te gunnen?
Ik voel me ontzettend schuldig naar mijn kinderen dat ik het niet 'gewoon' goed kan maken met hun oma, en ik voel me schuldig naar mijn moeder dat ik me niet 'gewoon' over onze moeilijkheden heen kan zetten. Stel ik mij aan, en zou ik meer moeten doen om mijn kinderen hun oma terug te geven?
Ik heb echter twee jonge kinderen die wel een goede band met haar hebben. Ik heb contact tussen hen en oma nooit in de weg gestaan. Ik heb oma altijd uitgenodigd op verjaardagen, en ze mogen wanneer ze willen met oma bellen of appen en ze mogen haar ook zien als ze dat willen.
Mijn moeder zegt dat zij dit niet kan. Ze wil alleen omgang met mijn kinderen als ik onze relatie wil herstellen. Dit wil zeggen dat ik mij net als vroeger ondergeschikt maak aan haar en naar haar pijpen dans. Hier pas ik voor, en dus hebben we een impasse bereikt.
Hoe ver zouden jullie gaan om je kinderen een oma te gunnen?
Ik voel me ontzettend schuldig naar mijn kinderen dat ik het niet 'gewoon' goed kan maken met hun oma, en ik voel me schuldig naar mijn moeder dat ik me niet 'gewoon' over onze moeilijkheden heen kan zetten. Stel ik mij aan, en zou ik meer moeten doen om mijn kinderen hun oma terug te geven?
vrijdag 20 mei 2022 om 19:47
Verdrietig, ik zit in een vergelijkbare situatie. Ik vind het heel lastig, maar ik heb besloten dat de (emotionele) veiligheid van mijn kinderen het aller belangrijkst zijn. Contact met grootouders is daaraan ondergeschikt. Genoeg kinderen die niet meer alle opa’s en oma’s hebben. Liever geen opa of oma dan een manipulatief of agressief voorbeeld. Passief agressief kan ook zo schadelijk zijn. Sterkte toJuliëtte schreef: ↑20-05-2022 19:32Inmiddels is de situatie vanmorgen enorm geëscaleerd. Toen ik in een gesprek nogmaals aangaf dat brengen tot de voordeur het enige was wat ze nog van mij zou kunnen verwachten gaf ze aan contact met de kinderen dan te pijnlijk te vinden.
De soep werd dus wel zo heet gegeten als hij werd opgediend. Zo koos ervoor de kinderen dan niet meer te zien, uit zelfbehoud zegt ze. Prima wat mij betreft.
Vervolgens heeft ze mijn dochter van 10 een berichtje gestuurd dat ze ze niet meer mag zien van mama, en dat dit zo pijnlijk is voor oma, maar als mama dat zo wil dan is dat zo schreef ze.
Dit vind ik zo ontzettend lelijk en manipulatief dat ik nu zeker weet dat het goed is haar uit het leven van mijn dochters te weren. Het id gewoon niet waar. Ze had ze wel mogen zien, maar het moest weer onder haar voorwaarden gebeuren.
Ik weet ook niet hoe ze het dan voor zich zag. Alsof ik gezellig bij haar op de bank zijn gaan zitten..
vrijdag 20 mei 2022 om 19:55
Ik had ook een kind dat 10 was toen oma overleed. Geen probleem.
Wat niet helemaal hetzelfde is als een oma die nog door kan gaan met stokende berichten naar kind zelf sturen, dat weet ik, maar kinderen passen zich op zich gewoon snel aan aan een veranderende situatie. Zo'n goede band is vaak ook wel een beetje wishful thinking.
vrijdag 20 mei 2022 om 20:00
Volgens mij gunt ze haar kinderen ook een oma, anders had ze het contact allang afgehouden, het lijkt me al moeilijk genoeg om contact toe te staan als je eigen jeugd zulke diepe sporen heeft nagelaten. Blijkbaar is dat niet genoeg en vraagt moeder van TO iets wat ze niet kan geven.
Sowieso vind ik het woord 'gunnen' vaak gevaarlijk, omdat het veel te snel wordt omgedraaid en er net wordt gedaan of je je kinderen of wie dan ook iets níét gunt als je niet over je grens heen wil gaan. Terwijl het daar dus niks mee te maken heeft. Soms is iets gewoon te veel gevraagd, te ver over je grens, te kwalijk voor jezelf.
Sowieso vind ik het woord 'gunnen' vaak gevaarlijk, omdat het veel te snel wordt omgedraaid en er net wordt gedaan of je je kinderen of wie dan ook iets níét gunt als je niet over je grens heen wil gaan. Terwijl het daar dus niks mee te maken heeft. Soms is iets gewoon te veel gevraagd, te ver over je grens, te kwalijk voor jezelf.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 20 mei 2022 om 20:02
Misschien snappen ze het nu nog niet en missen ze oma inderdaad. Dan nog is het beter je kinderen het goede voorbeeld te geven van je niet laten manipuleren. Want die les krijgen ze voor later zeker mee en dat is belangrijker dan of het voor nu even niet leuk is.
vrijdag 20 mei 2022 om 20:08
Ik zag haar op verjaardagen.blijfgewoonbianca schreef: ↑20-05-2022 20:01Dan was de band niet heel hecht en het contact niet heel frequent?
vrijdag 20 mei 2022 om 20:09
Ik denk niet dat heel veel onbekwame moeders spontaan bekwame oma’s worden. Of dat nou uit onvermogen of onwil is .Susan schreef: ↑20-05-2022 20:00Volgens mij gunt ze haar kinderen ook een oma, anders had ze het contact allang afgehouden, het lijkt me al moeilijk genoeg om contact toe te staan als je eigen jeugd zulke diepe sporen heeft nagelaten. Blijkbaar is dat niet genoeg en vraagt moeder van TO iets wat ze niet kan geven. .
En dat je je kind een oma gunt, snap ik. Maar soms heb je meer aan een buurvrouw of een tante dan aan een bloedeigen (groot)moeder.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 20 mei 2022 om 20:11
Dan snap ik dat je kind er geen last van had.
Maar dat is natuurlijk niet de norm : als kinderen oma geregeld zien / appen / soms logeren dan is het al totaal anders.
Dan is de kans natuurlijk heel groot dat het dan wel een gemis is.
vrijdag 20 mei 2022 om 20:23
Dat kan.blijfgewoonbianca schreef: ↑20-05-2022 20:11Dan snap ik dat je kind er geen last van had.
Maar dat is natuurlijk niet de norm : als kinderen oma geregeld zien / appen / soms logeren dan is het al totaal anders.
Ik denk dat ik ervan uitga dat als je als oma zo gemeen naar je dochter bent, je een kind daarvan niet los kan zien. Dat dus de relatie met je eigen kind doorwerkt in de relatie met je kleinkind. Veel van wat het kleinkind doet, wordt namelijk gerelateerd aan je kind (acties/karakter). Dus doet het kleinkind iets goed, dan komt dat door de schoonzoon. Doet het iets minder goed, dan komt dat door je dochter. Maar dit is uiteraard mijn eigen ervaring
vrijdag 20 mei 2022 om 20:27
Jeetje, wat een rottige situatie is het geworden. Heel naar dat je moeder het nu via je dochter uitspeelt.
Dat zou voor mij echt een grens te ver zijn.
Ik heb zelf ervaring met een moeizame ouder-relatie. Voor mijn kind heb ik nu een manier gevonden hoe we neutraal de grootouder-kleinkind-relatie wel vorm kunnen geven. Met duidelijke grenzen en prettige wederzijdse afspraken komen we nu heel ver.
In jouw omschrijving gaat dat eigenlijk al niet meer op. Grenzen worden enorm overschreden. De betrouwbaarheid is er ook niet.
Ik zou de keuze maken je kinderen rustig uit te leggen wat er gebeurt. Dat volwassenen soms moeite hebben elkaar te begrijpen. Dat jij dit nu ervaart bij oma en daarom wat minder vaak oma zal zien. Maar dat jij hen gunt om zelf een beeld van oma te vormen en dat je hen daarin wil helpen.
Stel wat praktische dingen voor (bellen/post/foto appen) en laat het bij hen. Zij zullen zelf ook aanvoelen wat voor gevoel oma hen geeft. Leer hen dat gevoel ook te respecteren.
Maar ga niet jezelf in bochten wringen. Dat kost bakken energie en je kinderen voelen echt wel dat jij je er slecht bij voelt. Beter eerlijk dan sociaal gewenst.
Dat zou voor mij echt een grens te ver zijn.
Ik heb zelf ervaring met een moeizame ouder-relatie. Voor mijn kind heb ik nu een manier gevonden hoe we neutraal de grootouder-kleinkind-relatie wel vorm kunnen geven. Met duidelijke grenzen en prettige wederzijdse afspraken komen we nu heel ver.
In jouw omschrijving gaat dat eigenlijk al niet meer op. Grenzen worden enorm overschreden. De betrouwbaarheid is er ook niet.
Ik zou de keuze maken je kinderen rustig uit te leggen wat er gebeurt. Dat volwassenen soms moeite hebben elkaar te begrijpen. Dat jij dit nu ervaart bij oma en daarom wat minder vaak oma zal zien. Maar dat jij hen gunt om zelf een beeld van oma te vormen en dat je hen daarin wil helpen.
Stel wat praktische dingen voor (bellen/post/foto appen) en laat het bij hen. Zij zullen zelf ook aanvoelen wat voor gevoel oma hen geeft. Leer hen dat gevoel ook te respecteren.
Maar ga niet jezelf in bochten wringen. Dat kost bakken energie en je kinderen voelen echt wel dat jij je er slecht bij voelt. Beter eerlijk dan sociaal gewenst.
Hips, hopsakee en pierlala.
vrijdag 20 mei 2022 om 20:29
Dat kan allemaal best, maar dat wil nog allemaal niet zeggen dat kleinkind het heel vervelend met en bij oma heeft. Die doorziet nog geen trucjes. Die vindt oma leuk of niet leuk., lief of niet lief. Met misschien zo af en toe eens een uitschietertje de andere kant op.Quincy2 schreef: ↑20-05-2022 20:23Dat kan.
Ik denk dat ik ervan uitga dat als je als oma zo gemeen naar je dochter bent, je een kind daarvan niet los kan zien. Dat dus de relatie met je eigen kind doorwerkt in de relatie met je kleinkind. Veel van wat het kleinkind doet, wordt namelijk gerelateerd aan je kind (acties/karakter). Dus doet het kleinkind iets goed, dan komt dat door de schoonzoon. Doet het iets minder goed, dan komt dat door je dochter. Maar dit is uiteraard mijn eigen ervaringEn aangezien de oma in dit onderwerp haar kleinkind betrekt in het geheel, denk ik dat ook zij haar kleinkinderen helemaal niet los kan zien van haar dochter en ze ziet als instrument (in ieder geval op dat moment.)
vrijdag 20 mei 2022 om 20:30
vrijdag 20 mei 2022 om 20:36
Maar oma verkloot het nu wel voor zichzelf met haar berichtje aan haar kleinkind.blijfgewoonbianca schreef: ↑20-05-2022 20:11Dan snap ik dat je kind er geen last van had.
vrijdag 20 mei 2022 om 20:48
vrijdag 20 mei 2022 om 20:54
Zij betrekt je kinderen hierbij, dat is fout. Fout fout fout fout. Iemand die dat doet is niet goed.Juliëtte schreef: ↑20-05-2022 19:32Inmiddels is de situatie vanmorgen enorm geëscaleerd. Toen ik in een gesprek nogmaals aangaf dat brengen tot de voordeur het enige was wat ze nog van mij zou kunnen verwachten gaf ze aan contact met de kinderen dan te pijnlijk te vinden.
De soep werd dus wel zo heet gegeten als hij werd opgediend. Zo koos ervoor de kinderen dan niet meer te zien, uit zelfbehoud zegt ze. Prima wat mij betreft.
Vervolgens heeft ze mijn dochter van 10 een berichtje gestuurd dat ze ze niet meer mag zien van mama, en dat dit zo pijnlijk is voor oma, maar als mama dat zo wil dan is dat zo schreef ze.
Dit vind ik zo ontzettend lelijk en manipulatief dat ik nu zeker weet dat het goed is haar uit het leven van mijn dochters te weren. Het id gewoon niet waar. Ze had ze wel mogen zien, maar het moest weer onder haar voorwaarden gebeuren.
Ik weet ook niet hoe ze het dan voor zich zag. Alsof ik gezellig bij haar op de bank zijn gaan zitten..
vrijdag 20 mei 2022 om 20:56
Ik had een door de hele familie gehate oma, die lief was voor mij. Ik vond haar dus wel leuk. al zag ik haar niet heel vaak. Met de kennis van nu, dat heeft vast geholpen bij het goed houden van de band.
Het is niet of die kinderen voor eeuwig afscheid moeten nemen van hun geliefde oma, dit kan net zo goed over een tijdje weer een andere wending krijgen.
En ze zijn oma niet kwijt, maar zien haar nu wat minder. Oma is niet dood ofzo.
Het is niet of die kinderen voor eeuwig afscheid moeten nemen van hun geliefde oma, dit kan net zo goed over een tijdje weer een andere wending krijgen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
vrijdag 20 mei 2022 om 21:01
En oma draait weer bij als ze echt om de kinderen geeft. Draait ze niet, dan weet je gelijk hoe belangrijk ze voor haar zijn....lolapaloeza schreef: ↑20-05-2022 20:56
vrijdag 20 mei 2022 om 21:06
Oma kan best om de kinderen geven en het toch aan alle kanten fout aanpakken. Onvermogen en onkunde zegt echt niet zo veel over houden van.
vrijdag 20 mei 2022 om 21:17
Nee, hoor. Maar als je iets verder kunt / wilt kijken dan naar wat er mist of verkeerd gaat , als je misschien weet waar een en ander vandaan komt ( hoe waren je ouders’ ouders bijvoorbeeld? ) dat je er dan anders mee om kunt gaan. Dan is een kutterige jeugd nog steeds kut, hoor, maar misschien is er dan ook ruimte voor compassie en iets minder wrok.Ttroeteltje schreef: ↑20-05-2022 21:11. Toch maakt dat niet dat de ander keer op keer moet inschikken.