Contact met oma

19-05-2022 20:26 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds enkele jaren heb ik minimaal contact met mijn moeder. Het breekpunt kwam toen ik hulp zocht bij mijn depressie en ik me realiseerde dat ik in mijn jeugd emotioneel verwaarloosd werd. De patronen die toen ontstaan zijn spelen nog steeds in de dynamiek tussen mij en haar, waardoor het mij niet lukt om op een gezond volwassen manier omgang met haar te hebben. Sinds het contact grotendeels verbroken is gaat het met mij een stuk beter.

Ik heb echter twee jonge kinderen die wel een goede band met haar hebben. Ik heb contact tussen hen en oma nooit in de weg gestaan. Ik heb oma altijd uitgenodigd op verjaardagen, en ze mogen wanneer ze willen met oma bellen of appen en ze mogen haar ook zien als ze dat willen.

Mijn moeder zegt dat zij dit niet kan. Ze wil alleen omgang met mijn kinderen als ik onze relatie wil herstellen. Dit wil zeggen dat ik mij net als vroeger ondergeschikt maak aan haar en naar haar pijpen dans. Hier pas ik voor, en dus hebben we een impasse bereikt.

Hoe ver zouden jullie gaan om je kinderen een oma te gunnen?

Ik voel me ontzettend schuldig naar mijn kinderen dat ik het niet 'gewoon' goed kan maken met hun oma, en ik voel me schuldig naar mijn moeder dat ik me niet 'gewoon' over onze moeilijkheden heen kan zetten. Stel ik mij aan, en zou ik meer moeten doen om mijn kinderen hun oma terug te geven?
blijfgewoonbianca schreef:
20-05-2022 18:06
Uiteindelijk leef je de hele dag met jezelf.
Ik heb idee dat TO prima modus had gevonden om met zichzelf en deze ouder te leven.

En hier probeer je het weer.
LuciFee2022 schreef:
20-05-2022 18:07
Ja, soms is dat zo, vaak door gedrag van mams/oma zelf.
Het is niet TO's verantwoording om dan maar steeds de boel te redden en dan maar weer te doen wat oma wil.

Ik zie dat jij heel vaak kinderen die jarenlange problemen hebben met gedrag van hun ouders en die afstand nemen, een schuldgevoel of verantwoording voor het geluk van die ouders probeert aan te praten? Waarom is dat?
Praat ik iemand hier een schuldgevoel aan dan ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
20-05-2022 18:09
Praat ik iemand hier een schuldgevoel aan dan ?
Ik denk dat ik wel snap wat Fee bedoelt. Ik zie ook heel vaak dat jij het vanuit een andere kant (de oma-kant in dit geval) bekijkt dan de meesten hier.
LuciFee2022 schreef:
20-05-2022 18:08
Ik heb idee dat TO prima modus had gevonden om met zichzelf en deze ouder te leven.

En hier probeer je het weer.
Ik probeer te verklaren waarom oma afstand zou kunnen nemen : dat het niet perse manipulatie hoeft te zijn maar dat het ook zelfbescherming zou kunnen zijn.
Star⁴ schreef:
20-05-2022 18:10
Ik denk dat ik wel snap wat Fee bedoelt. Ik zie ook heel vaak dat jij het vanuit een andere kant (de oma-kant in dit geval) bekijkt dan de meesten hier.
Zo krijgt een TO toch van meerdere kanten inzichten ?
Tenslotte kent niemand hier de echte situatie. TO kan doen en laten wat ze wil, met wat men hier vindt en schrijft.
Een kind heeft al een enorm loyaliteitsconflict tav de ouder wanneer contact niet loopt zoals het prettig zou zijn. Ook op volwassen leeftijd.
Als het voor oma pijnlijk is dat eigen kind niet binnenkomt kan ze bij zichzelf te rade gaan waarom dat zo is. En in dit geval…..in haar handjes knijpen dat ze haar kleinkinderen ziet. Want dat is soms niet haalbaar voor het eigen kind.
20-05-2022 18:06
Uiteindelijk leef je de hele dag met jezelf.
Klopt, bent niet weg dat een goede oma contact met haar kleinkinderen wil ook als het oncomfortabel is voor haar.
Ttroeteltje schreef:
20-05-2022 18:27
kan ze bij zichzelf te rade gaan waarom dat zo is. En in dit geval…..in haar handjes knijpen dat ze haar kleinkinderen ziet.
Ik denk niet elke tekortgeschoten moeder dit van zichzelf door heeft. Helaas.
Zenmomentje schreef:
20-05-2022 18:27
Klopt, bent niet weg dat een goede oma contact met haar kleinkinderen wil ook als het oncomfortabel is voor haar.
Je hoeft echt geen goede oma te zijn om contact te willen. Dat willen veel slechte oma’s vast ook wel.
20-05-2022 18:32
Je hoeft echt geen goede oma te zijn om contact te willen. Dat willen veel slechte oma’s vast ook wel.
Ik zeg niet dat je een goede oma moet zijn om contact te willen. Ik zeg dat je niet zo'n goede bent als je geen contact wil.
Zenmomentje schreef:
20-05-2022 18:46
Ik zeg niet dat je een goede oma moet zijn om contact te willen. Ik zeg dat je niet zo'n goede bent als je geen contact wil.
Dat zei je niet, maar never mind.
20-05-2022 18:48
Dat zei je niet, maar never mind.
Zenmomentje schreef:
20-05-2022 17:57
Dan heeft ze zichzelf dus als prioriteit, niet haar kleinkinderen. Vind ik niet zo'n goede oma.
lolapaloeza schreef:
20-05-2022 17:43
Maar hoe ziet dat contact herstellen er dan uit? Ze mag op verjaardagen van de kinderen komen, ik neem aan dat je dan gewoon gedag zegt en koffie aanbiedt?
Mijn contact met mijn moeder ziet er niet veel anders uit en daarvan denkt niemand dat er iets 'herstelt' moet worden.

Wat verwacht ze (of jijzelf) van je?
Dat is voor mij niet helemaal helder. Ik nodig haar altijd uit, maar ze komt nooit. Als ik haar zie op verjaardag bij andere familie ben ik altijd vriendelijk, praat met haar zoals ik met vrienden zou doen.
Zo ook afgelopen zondag. We waren op verjaardag en ik heb een hele fijne middag gehad, ik heb met mijn moeder gepraat, ze heeft gelachen met mijn oudste, ze spraken af dat de kinderen zouden komen logeren.

Maandag stuurt ze dochter een bericht dat oma zich niet goed voelt na zondag en de afspraak uit wil stellen. Toen ik haar belde voor uitleg zei mijn moeder dat ik en mijn zus haar doodgezwegen hebben, wat gewoon echt niet waar is! Maar zo heeft zij het ervaren. Omdat ze niet in het middelpunt stond, maar gewoon een van de verjaardagsgasten was voor mij en mijn kinderen.
Star⁴ schreef:
20-05-2022 17:46
Wat wil ze dan precies? Ze wil niet meer op verjaardagen komen omdat jij dan niet enthousiast naar haar doet ofzo? Ik snap het niet zo goed.
Van huis uit ben ik gewend om elk conflict direct onder het tapijt te schuiven en te doen of er niks aan de hand is. We spelen dat spel allemaal met haar mee. Hier lijkt ze naar terug te verlangen.
Zenmomentje schreef:
20-05-2022 17:50
Is het echt zo'n goede oma als ze de band met de kinderen zo op wil geven?
Ik vind haar geen goede oma, nee. Net als in mijn jeugd mogen de kinderen enkel blijheid laten zien. Boosheid, verdriet, heimwee of welke negatieve emotie dan ook neemt ze niet serieus. Mijn kinderen weten dit en schikken zich hiernaar.
Maar daarnaast toont ze ook liefde en waren mijn kinderen altijd graag bij haar.
Juliëtte schreef:
20-05-2022 19:06

Maandag stuurt ze dochter een bericht dat oma zich niet goed voelt na zondag en de afspraak uit wil stellen. Toen ik haar belde voor uitleg
Ik denk dat de afzegging ook bedoeld was om jou te treffen en dat je in zo'n geval niet moet gaan bellen. Dan heeft ze je waar ze wil: namelijk in een onderdanige schuldbewuste positie want jij hebt het gedaan.

Ik zou het (ik had een soortgelijke moeder) gewoon hebben genegeerd. Mijn moeder heeft een keer aangekondigd niet op de verjaardag van een van de kinderen te komen. Waarschijnlijk verwachtte ze toen ook dat ik contact op te nemen om te smeken alsof ze alsjeblieft wel zou willen komen. Heb ik niet gedaan. Ik heb helemaal niet gereageerd. Dus ze kon er niks mee en moest zelf bijdraaien.

Maar als ze je kinderen gaan treffen om jou te treffen wordt het nooit meer wat hoor.
Inmiddels is de situatie vanmorgen enorm geëscaleerd. Toen ik in een gesprek nogmaals aangaf dat brengen tot de voordeur het enige was wat ze nog van mij zou kunnen verwachten gaf ze aan contact met de kinderen dan te pijnlijk te vinden.
De soep werd dus wel zo heet gegeten als hij werd opgediend. Zo koos ervoor de kinderen dan niet meer te zien, uit zelfbehoud zegt ze. Prima wat mij betreft.

Vervolgens heeft ze mijn dochter van 10 een berichtje gestuurd dat ze ze niet meer mag zien van mama, en dat dit zo pijnlijk is voor oma, maar als mama dat zo wil dan is dat zo schreef ze.

Dit vind ik zo ontzettend lelijk en manipulatief dat ik nu zeker weet dat het goed is haar uit het leven van mijn dochters te weren. Het id gewoon niet waar. Ze had ze wel mogen zien, maar het moest weer onder haar voorwaarden gebeuren.

Ik weet ook niet hoe ze het dan voor zich zag. Alsof ik gezellig bij haar op de bank zijn gaan zitten..
Juliëtte schreef:
20-05-2022 19:22
Ik vind haar geen goede oma, nee. Net als in mijn jeugd mogen de kinderen enkel blijheid laten zien. Boosheid, verdriet, heimwee of welke negatieve emotie dan ook neemt ze niet serieus. Mijn kinderen weten dit en schikken zich hiernaar.
Maar daarnaast toont ze ook liefde en waren mijn kinderen altijd graag bij haar.
Als ik dit zo lees zou ik dit niet zien als je kinderen een oma ontzeggen maar als je kinderen laten zien dat je voor jezelf op mag komen en je niet schikt naar manipulerende mensen.
Quincy2 schreef:
20-05-2022 19:31
Ik denk dat de afzegging ook bedoeld was om jou te treffen en dat je in zo'n geval niet moet gaan bellen. Dan heeft ze je waar ze wil: namelijk in een onderdanige schuldbewuste positie want jij hebt het gedaan.

Ik zou het (ik had een soortgelijke moeder) gewoon hebben genegeerd. Mijn moeder heeft een keer aangekondigd niet op de verjaardag van een van de kinderen te komen. Waarschijnlijk verwachtte ze toen ook dat ik contact op te nemen om te smeken alsof ze alsjeblieft wel zou willen komen. Heb ik niet gedaan. Ik heb helemaal niet gereageerd. Dus ze kon er niks mee en moest zelf bijdraaien.

Maar als ze je kinderen gaan treffen om jou te treffen wordt het nooit meer wat hoor.
Ik had inderdaad niet moeten bellen, deze situatie heeft zich al veel vaker voorgedaan. Maar ik was zó verbaasd omdat ik het zondag zo goed voelt gaan dat ik te nieuwsgierig was hoe zij het dan ervaren had.
Juliëtte schreef:
20-05-2022 19:32
Inmiddels is de situatie vanmorgen enorm geëscaleerd. Toen ik in een gesprek nogmaals aangaf dat brengen tot de voordeur het enige was wat ze nog van mij zou kunnen verwachten gaf ze aan contact met de kinderen dan te pijnlijk te vinden.
De soep werd dus wel zo heet gegeten als hij werd opgediend. Zo koos ervoor de kinderen dan niet meer te zien, uit zelfbehoud zegt ze. Prima wat mij betreft.

Vervolgens heeft ze mijn dochter van 10 een berichtje gestuurd dat ze ze niet meer mag zien van mama, en dat dit zo pijnlijk is voor oma, maar als mama dat zo wil dan is dat zo schreef ze.

Dit vind ik zo ontzettend lelijk en manipulatief dat ik nu zeker weet dat het goed is haar uit het leven van mijn dochters te weren. Het id gewoon niet waar. Ze had ze wel mogen zien, maar het moest weer onder haar voorwaarden gebeuren.

Ik weet ook niet hoe ze het dan voor zich zag. Alsof ik gezellig bij haar op de bank zijn gaan zitten..
Bah wat een smerige streek zeg!
Juliëtte schreef:

Vervolgens heeft ze mijn dochter van 10 een berichtje gestuurd dat ze ze niet meer mag zien van mama, en dat dit zo pijnlijk is voor oma, maar als mama dat zo wil dan is dat zo schreef ze..
oo, dat is vals! Hopelijk zit je dochter er niet mee. Maar zo te zien is het goed dat jij in ieder geval nog de berichten aan je dochter kan zien, want dit is vast niet het laatste bericht als je moeder merkt dat dit ook niet gaat werken.
Juliëtte schreef:
20-05-2022 19:36
Ik had inderdaad niet moeten bellen, deze situatie heeft zich al veel vaker voorgedaan. Maar ik was zó verbaasd omdat ik het zondag zo goed voelt gaan dat ik te nieuwsgierig was hoe zij het dan ervaren had.
Ik snap het - ik ben er ook wel eens te vaak ingetrapt.
Het verbaast me wel dat alle reacties zo positief zijn. Dat sterkt me heel erg in mijn keuze! Ze is zo manipulatief dat je altijd aan jezelf gaat twijfelen!

Bedankt ook voor het delen van eigen ervaringen met moeilijke moeders!
Zenmomentje schreef:
Als ik dit zo lees zou ik dit niet zien als je kinderen een oma ontzeggen maar als je kinderen laten zien dat je voor jezelf op mag komen en je niet schikt naar manipulerende mensen.
En snappen jonge kinderen dit
Of missen ze oma want ook lief
Je kunt niet 1 keer per 3 weken ofzo naar oma. Toe en kinderen het leuk laten hebben ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven