Daten en psychische problemen

01-03-2018 18:34 182 berichten
Zoals de titel al zegt. In welk stadium is het verstandig iets te zeggen over psychische problemen tijdens het daten? Pas als je een relatie hebt? Of na een x aantal dates?
Alle reacties Link kopieren
Hangt ervan af wat voor psychische problemen je hebt.
Ligt er een ietsiepietsie aan wát voor psychische problemen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ligt aan de aandoening/ problemen en hoe stabiel je ben nu en hoe lang je dat al bent.
stoornissen op alfabet

Afhankelijke persoonlijkheidsstoornis
Anorexia nervosa
Antisociale persoonlijkheidsstoornis
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Bulimia nervosa
Delier
Dementie
Depressieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Fobieën
Gender identiteitstoornis
Histrionische persoonlijkheidsstoornis
Insomnia
Manische Depressie
Obsessief-compulsieve stoornis
Narcistische persoonlijkheidsstoornis
Narcolepsie
Paniekstoornis
Parafilieën (o.a.:exhibitionisme, pedofilie en sadisme)
Paranoïde persoonlijkheidsstoornis
Postnatale Depressie
Posttraumatische stressstoornis
Schizoaffectieve & Schizophreniforme stoornis
Schizofrenie
Schizoïde & Schizotypische persoonlijkheidsstoornis
Seasonal Affective Disorder
Seksuele disfuncties
Slaap apneu
Slaapwandelen & nachtmerries
Vermijdende persoonlijkheidsstoornis
https://www.psyonline.nl/stoornissen.html

Staat je probleem hier tussen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat dacht je ervan om het maar meteen te vertellen?
Pas als je een relatie hebt is raar. Waarom wil je erover liegen? Je denkt dat je niet meer gedumpt kan worden als je dit verzwijgt en al in een relatie zit?
Denk je niet dat mensen het al aan je merken dat je problemen hebt?
O jij. Helemaal niet daten en flink in behandeling gaan.
Heb je niet genoeg om te verhapstukken nu? In plaats van ook nog te gaan daten en je dit soort dingen te gaan afvragen?
Moiren’ schreef:
01-03-2018 18:42
O jij. Helemaal niet daten en flink in behandeling gaan.
Dit. Lekker eerst aan jezelf gaan werken.
Ik heb al jaren psychische problemen; waarom wachten tot die zijn opgelost? Vriendinnen van mij die ook diverse problemen hebben, waaronder angststoornissen en eetstoornissen, hebben ook al jaren een stabiele relatie. Ik heb een erg leuke eerste date gehad, en nu vraag ik mij dus af hoe verder..
rebecca_90 schreef:
01-03-2018 18:46
Ik heb al jaren psychische problemen; waarom wachten tot die zijn opgelost? Vriendinnen van mij die ook diverse problemen hebben, waaronder angststoornissen en eetstoornissen, hebben ook al jaren een stabiele relatie. Ik heb een erg leuke eerste date gehad, en nu vraag ik mij dus af hoe verder..
Waarom ga je in discussie? Je vraagt om meningen die krijg je.. als je bevestiging wilt, dan moet je lekker ergens anders heen gaan.
Daarnaast is de ene persoon de ander niet.
rebecca_90 schreef:
Jij bent je vriendinnen niet. Jij hebt ernstige problemen. Het gaat niet goed met je en wacht zelfs op therapie.
Wat heb je iemand op dit moment te bieden als het zo slecht gaat met je?
Daten is leuk voor je, maar vertel je date maar wel meteen hoe je eraan toe bent. Voor velen is het een dealbreaker.
rebecca_90 schreef:
In een van je andere posts geef je aan dat je nog net niet in elkaar klapt van ellende, je niet meer werkt op het moment en je afvraagt of ambulante behandeling wel genoeg is op het moment. Lijkt dit moment echt het meest geschikt om je ook nog in een verse relatie te stappen? Echt, ga eerst eens zaken op orde krijgen. Je lijkt aan de ene kant je problemen te willen oplossen, maar in elke post die je hier doet laat je zien dat je tegelijkertijd keihard wegloopt voor het echt oplossen en echt aan jezelf werken. Als jij serieus denkt dat daten nu goed voor je is, moet je je het vooral doen. Maar wees wel eerlijk tegen jezelf en doe dit niet weer als een vlucht of om zo als excuus te gebruiken dat je geen serieuze behandeling nodig hebt.
Soms kun je beter zeggen waar je wel en niet mee om kunt gaan of waar je behoefte aan hebt ipv het noemen van het ziektebeeld. Dat andere kan later altijd nog en levert soms vooral vooroordelen terwijl iemand zelf best kan bepalen in hoeverre hij rekening kan houden met jou.

Sommige mensen houden altijd een kwetsbaarheid in de psyche dat betekent niet dat zij geen partner kunnen zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
01-03-2018 18:51
Soms kun je beter zeggen waar je wel en niet mee om kunt gaan of waar je behoefte aan hebt ipv het noemen van het ziektebeeld. Dat andere kan later altijd nog en levert soms vooral vooroordelen terwijl iemand zelf best kan bepalen in hoeverre hij rekening kan houden met jou.

Sommige mensen houden altijd een kwetsbaarheid in de psyche dat betekent niet dat zij geen partner kunnen zijn.
Ik zou er flink de schijt in hebben als iemand zo fucked up is en dat ook nog doelbewust verzwijgt in de hoop wat kansen te vergroten.
viva-amber schreef:
01-03-2018 18:51

Dat is toch totaal iets anders dan nog aan het begin van het traject zitten en dusdanig in puin liggen dat je uitgevallen bent op het werk en je niet 3 weken op een afspraak kunt wachten? Als TO nu een relatie aangaat kan de partner in kwestie zijn borst natmaken voor het traject wat gaat komen. Dit is niet in twee tellen opgelost en zal ook niet over rozen gaan.
Ik heb niet geloept dus ik weet niet in welk stadium TO zit. Soms verkeer je in een fase waarbij het niet goed is om grote beslissingen te nemen dan heb je andere prioriteiten en komt daten later weer wanneer je in een stabiele fase verkeert.

Wel is het zo dat de stoornis op zich behoort tot je medische geheim en dat je echt niet met een sticker op je voorhoofd de wereld hoeft te betreden. Het vertellen kan ook wanneer het serieuzer wordt.

Maar wanneer je nu intensief in behandeling gaat dan kun je er niet om heen om het te vertellen, daarbij lijkt mij dit dan ook geen slimme stap. Je zou dan eerst aan jezelf moeten werken en niet je energie steken in een ander.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Vraag het anders die vriendinnen hoe die dat aangepakt hebben.
Ik heb al jaren een relatie ja, en al jaren psychische problemen. Man ook.

Maar makkelijk is het niet en gezien het feit dat alles je momenteel weer boven het hoofd groeit zou ik het echt niet doen. Eerst maar eens weer wat beter in je vel zitten (wat iets anders is als 'beter' zijn)
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Een nieuwe partner zou echt wel op de hoogte gesteld moeten worden van dit ‘medische geheim’. Ruim van te voren.
Iemand moet de kans krijgen om te bedenken of hij of zij wel een relatie wil met iemand psychische problemen.
Een psychische aandoening is nogal wat, dat mag je niet verzwijgen.
Normaal gesproken komt dit in de eerste dates wel ter sprake.
Mijn standaardantwoord is dan: ga eerst aan jezelf werken voor je gaat daten. Maar misschien zijn er wel mensen die graag de reddende engel spelen en het heerlijk vinden om jouw problemen op de koop toe te nemen. Of dat gezond is, daar is de jury nog niet over uit. Ik zou geen relatie op kunnen bouwen die niet op gelijkwaardigheid is gefundeerd. But that's just me.
Richt je energie eerst eens op jezelf. Waarom zou je iemand met jouw berg aan problemen willen opzadelen, dat is toch niet reëel?
Het ligt eraan hoe stabiel je bent. En zo te lezen ben je dat op dit moment niet. Je kan de energie beter op jezelf richten.
Ik ken mensen die psychische problemen hebben maar het ontkennen. Ik denk dat de groep mensen die psychische problemen hebben maar het ontkennen groter is dan de groep die er eerlijk over praat.
sinnombre schreef:
01-03-2018 19:13
Een nieuwe partner zou echt wel op de hoogte gesteld moeten worden van dit ‘medische geheim’. Ruim van te voren.
Iemand moet de kans krijgen om te bedenken of hij of zij wel een relatie wil met iemand psychische problemen.
Een psychische aandoening is nogal wat, dat mag je niet verzwijgen.
Eens.
Heb zelf last van chronische psychisch problemen als in depressies
Je kunt echt wel een leuke relatie met mij hebben maar tijdens een depressie is het óók voor mijn omgeving minder leuk.
Ik vind dat iemand er recht op heeft om dit te weten .
Ik zeg het vaak al voor de eerste date.
Waarom?
Tijdens mailen/ appen komt al snel een vraag als wat voor werk doe je.
Naast zo nu een dan een depressie heb ik nog 2 chronische aandoeningen waardoor werken niet meer lukt.
Ik ga niet liegen dus leg het uit.
Reacties zijn verschillend. Mannen die afhaken heb ik begrip voor en zulllen waarschijnlijk toch niet bij mij gepast hebben.

Maar ik baal er ook wel eens van. Ik ben méér dan chronisch ziek.
Maar niet zeggen is ook geen optie . Zou ik iig niet waarderen als ik de andere partij zou zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven