Daten en psychische problemen

01-03-2018 18:34 182 berichten
Zoals de titel al zegt. In welk stadium is het verstandig iets te zeggen over psychische problemen tijdens het daten? Pas als je een relatie hebt? Of na een x aantal dates?
Alle reacties Link kopieren
rebecca_90 schreef:
01-03-2018 20:29
Ik verlang zo naar een relatie.
O, je hebt je vluchtroute alweer uitgezet, lees ik.
Vooral doen Rebecca en geef het vooral veel aandacht onder het motto: hoe saboteer ik vakkundig mijn therapie?

Zie je het patroon nou nog stééds niet?? :nooo:
Twee weken geleden afgesproken en sindsdien niet meer? Is hij niet al afgehaakt? Mijn vriend wilde na date 1 zo snel als mogelijk weer afspreken en ik ook.
rebecca_90 schreef:
01-03-2018 20:29
We hebben twee weken geleden afgesproken..
Het was echt super leuk.
Maar hij moet wel weten waar hij aan toe is. Daar heeft hij recht op. Het frustreert me wel hoor. Een eetstoornis kieper je niet zomaar overboord. Wanneer is wel de tijd rijp? Ik verlang zo naar een relatie.

Waar hij aan toe is ?

Belangrijker is dat jij weet waar JIJ echt aan toe bent.

Ben jij klaar voor emotionele kwesties m.b.t het eventueel aangaan van een relatie ?

Relaties zijn geen oplossing voor je problemen, ook gaan ze beslist niet vanzelf, en zijn dingen als vertrouwen, intimiteit , overgave, leuk met elkaar om kunnen gaan , omgaan met onzekerheid , binding... nou dat zijn niet dingen die je maar eventjes "doet", vooral niet als je je psychisch niet in orde voelt..

In intieme relatie wordt je enorm geconfronteerd met jezelf, en met de ander (die ongetwijfeld ook zijn dingen zal hebben)

Ben jij daar aan toe ?
Moiren’ schreef:
01-03-2018 23:41
Wedden dat ze het toch doet.
Als ze verder gaat daten :

Alles vertellen. Eerlijk zijn.
Zoals het is. Niets achter houden.
Zo weet je date met wie (en welke psych problematiek) hij te maken heeft, en kan hij kiezen of hij er verder mee wil daten e/o een relatie .

Want als jij jezelf "beschikbaar" acht om te daten en relatie aan te gaan , kan je je het best niet anders voordoen dan je bent.

Iemand die t.z.t met jou een relatie zou willen , neemt jou (als het goed is) zoals je bent, inclusief al je psychische problemen . Of hij goed met jouw problematiek om kan gaan , of jullie samen de uitdagingen aan durven/ kunnen ...?

Het dus vertellen geeft jou duidelijkheid of je date mogelijk voor jou een goede partner kan zijn. Of hij bereid is om je in goede en in slechte tijden je te zien en er voor je te zijn. Om zijdelings en emotioneel mee te ervaren hoe jij je ontwikkelt in therapie etc .

Er zullen waarschijnlijk veel mannen niet geïnteresseerd zijn , maar degene die het oprecht wel is, dat zou iemand kunnen zijn met wie je mogelijk iets moois en goeds kan opbouwen.
Maar dat gaat niet vanzelf, het is met psych problematische achtergrond zelfs heel moeilijk !

Hoewel ik het TO af raadt om zich nu te storten op daten en het aangaan van relatie (eerst aan jezelf , je eigen basis werken!) wil ik haar toch succes wensen mocht ze er toch voor willen gaan.
En succes dus met het vertellen van alles over jezelf.
Antwoord op je vraag " wanneer vertel je over psychische problemen als je date?"

Meteen dus. Bij de eerste date al.

Als je zo naarstig op zoek bent naar een serieuze relatie .
Pff, wat een felle reacties allemaal. Ik zie het niet als een escape, zoals hier gesuggereerd wordt. Ik vind het heel gezond en normaal dat je verlangd naar een relatie. Ik denk dat de meeste van ons dat verlangen hebben. Al heb je psychische problemen, dat neemt die behoefte niet weg... Nu rijst het beeld op dat je eerst in de buurt van perfect moet komen.

@Julia: bedankt voor dit waardevolle advies.
OopjenCoppit schreef:
02-03-2018 00:58
O, je hebt je vluchtroute alweer uitgezet, lees ik.
Vooral doen Rebecca en geef het vooral veel aandacht onder het motto: hoe saboteer ik vakkundig mijn therapie?

Zie je het patroon nou nog stééds niet?? :nooo:
Wat wil je dan? Dat ik mijn leven volledig in het teken van therapie zet?Mijn baan opzeg, niet meer afspreek met vriendinnen of celibatair wordt. En als je dat wel doet, is het een escape. Wat een psychologie van de koude grond psychologie.
kippetje29 schreef:
02-03-2018 01:17
Twee weken geleden afgesproken en sindsdien niet meer? Is hij niet al afgehaakt? Mijn vriend wilde na date 1 zo snel als mogelijk weer afspreken en ik ook.
Nee hoor.
rebecca_90 schreef:
02-03-2018 08:24
Pff, wat een felle reacties allemaal. Ik zie het niet als een escape, zoals hier gesuggereerd wordt. Ik vind het heel gezond en normaal dat je verlangd naar een relatie. Ik denk dat de meeste van ons dat verlangen hebben. Al heb je psychische problemen, dat neemt die behoefte niet weg... Nu rijst het beeld op dat je eerst in de buurt van perfect moet komen.

Ik vind het ook heel gezond en normaal dat mensen die op zoek zijn naar een relatie, in het datingsproces willen uitzoeken waar ze met iemand aan toe zijn, kijken of je bij iemand past, etc. Vertellen dat je psychische problemen hebt, of andere belangrijke dingen vertellen, lijkt me niet meer dan fatsoenlijk eerlijk gezegd. Geef iemand de mogelijkheid zelf de keuze te maken of hij met je verder wil gaan.

En niemand zegt hier dat je perfect moet zijn, dat maak je er zelf van.
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar mijn vraag is: wanneer vertel je het? Maar goed, dat verschilt misschien per situatie.
Je behoeftes zijn heel normaal en gezond. Echter als je met psychische problemen kampt heb je al de handen vol aan jezelf. Zeker echt heftige problemen.

Een prille relatie/date-fase kost heel veel energie en de ander verwacht ook dingen van je.
Het is voor jezelf slim, het zo snel mogelijk te zeggen dat je met problemen kampt om het verwachtingspatroon van de ander bij te stellen.

Het zal namelijk niet vlekkeloos gezellig/leuk/lief/etc gaan als je zwaar in de shit zit... terwijl dat juist in de prille fase de bedoeling is toch? Dat het leuk is.. voor allebei.

En pas op dat de verhoudingen binnen de relatie niet direct scheefgroeien want dat is echt bijna onmogelijk weer goed te krijgen als jij weer beter ben.
rebecca_90 schreef:

Natuurlijk is het ‘normaal en gezond’ om te verlangen naar het ontvangen van liefde.
Het probleem is alleen dat jij niet ‘normaal en gezond’ bent op dit moment. En dat is wel een enorm minpunt voor dat waar jij naar verlangt. Dat moeten mensen direct van je weten, want het kan toch niet zo zijn dat het jou geen bal kan schelen dat je een ander belast met jouw gigantisch grote problemen, alleen maar omdat jij liefde wilt?
rebecca_90 schreef:
02-03-2018 08:27
Wat wil je dan? Dat ik mijn leven volledig in het teken van therapie zet?Mijn baan opzeg, niet meer afspreek met vriendinnen of celibatair wordt. En als je dat wel doet, is het een escape. Wat een psychologie van de koude grond psychologie.
Ja, jij zal je hele leven in het teken moeten zetten van therapie. Op dit moment zeker. Anders kom je nooit vooruit.
rebecca_90 schreef:
02-03-2018 08:31
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar mijn vraag is: wanneer vertel je het? Maar goed, dat verschilt misschien per situatie.
Eigenlijk tijdens de eerste gesprekken al, dus nog voor een echte date zodat hij zelf kan beslissen of je dan nog leuk genoeg bent om mee af te spreken.

Laten we heel eerlijk Zijn, je date al twee weken en nog maar even geleden zie je het allemaal niet meer zitten en weet je niet of ambulante hulp voldoende zal zijn.

Mocht hij dat als een uitdaging zien en alles toch door willen zetten is dat zijn keuze. De kans dat dit slaagd op dit moment omdat je zo in de knoop zit is klein. Je krijgt nu een geweldig gevoel van deze man omdat hij wat goeds brengt en daardoor zie je het allemaal misschien wat rooskleuriger.
Ben jein deze situatie bestand tegen relatieproblemen of we breuk mocht het zover komen?

Echt het is belangrijk dat je zelf stabiel bent voordat je iemand anders bjj je leven betrekt.
anoniem_63cc130a49eac wijzigde dit bericht op 02-03-2018 09:48
0.44% gewijzigd
Ik heb eens gedatet met iemand die psychisch flink in de shit bleek te zitten. Hij was daar in het begin niet open over, toen alles op tafel kwam heb ik het gelijk uit gemaakt. 'Ik wilde graag weer gelukkig zijn', zei hij, toen ik vroeg waarom hij in godsnaam met al z'n sores op een datingsite was gaan staan. Had zich helemaal niet gerealiseerd dat hij een ander met al zijn toestanden opzadelde, wilde alleen maar zelf z'n ellende kwijt. Heel fijn, maar ik ben geen therapeut en ik sta niet op een datingsite om een ander uit een wak te helpen.

Als je serieus gaat daten, moet je in staat zijn om er ook voor een ander te zijn.
rebecca_90 schreef:
02-03-2018 08:31
Wanneer je het vertelt?
Het liefste vóór de eerste date al. Of tijdens de eerste date.
In jouw situatie zou je het direct moeten vertellen, want je problemen zijn allesbepalend. Bij jou is het geen bijzaak.
Bij jou zou het misschien een bijzaak kunnen worden als je eens goed aan jezelf gaat werken.
De eerste date lijkt me te vroeg, eerst maar kijken of het echt klikt. Je moet ook op jezelf letten, dus wacht niet zo lang dat je al helemaal in de wolken bent, want als hij door de mededeling alsnog afhaakt is dat pijnlijker.

Zo rond de 3e date ofzo? In eerste instantie zou ik het wel een beetje kort houden. Niet meteen je hele ziekteverhaal opdissen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
lolapaloeza schreef:
02-03-2018 08:48
De eerste date lijkt me te vroeg, eerst maar kijken of het echt klikt. Je moet ook op jezelf letten, dus wacht niet zo lang dat je al helemaal in de wolken bent, want als hij door de mededeling alsnog afhaakt is dat pijnlijker.

Zo rond de 3e date ofzo? In eerste instantie zou ik het wel een beetje kort houden. Niet meteen je hele ziekteverhaal opdissen.
Daar ben ik het niet mee eens. De 3e date is al veel te laat.
Zie de psychische toestand van TO als een ernstige ziekte. Laten we het voor het ‘gemak’ met kanker vergelijken. Omdat iedereen dat kent en weet hoe heftig dat is.
Stel, je hebt kanker en je gaat daten. Als je op de derde date pas hoort dat de ander kanker heeft, dan val je toch van je stoel? Zoiets hoor je toch meteen te weten?
En dan vind ik de toestand van TO nog heftiger dan een ernstige lichamelijke ziekte. Er is namelijk nogal een verschil tussen zelf dood willen (TO) en eventueel doodgaan (iemand met een ernstige ziekte).
rebecca_90 schreef:

Het feit alleen al dat jij iemand jouw problematiek wilt "aandoen" geeft al aan dat je nog een lange weg te gaan hebt.
En zoals altijd, totaal gebrek aan zelfreflectie.
Nou ja zeg, doe even normaal!
Ik wil helemaal niet dood, sterker nog, ik zie enorm veel perspectief maar het lukt me gewoon even niet..
Ik vind de 3e date niet te laat, ook niet voor kanker. De eerste date lijkt me rijkelijk vroeg, misschien vind je elkaar niet eens leuk, wat maakt het dan nog uit? Zit je iets heel persoonlijks te delen voor de kat zijn viool.
Voor mij persoonlijk is de 3e date de date waarin je naar elkaar uitspreekt of je het door wil zetten of niet. Dan pas is die informatie echt nodig.

Eerder lieg je er natuurlijk niet over, en als het ter sprake komt dan zeg je het neem ik aan eerder. Vanuit het kanker voorbeeld is het bijvoorbeeld wel gek als je date op de 1e of 2e date daar iets persoonlijks over vertelt en jij blijft dan stil over jouw eigen situatie.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Knuffelheks schreef:
02-03-2018 09:04
Het feit alleen al dat jij iemand jouw problematiek wilt "aandoen" geeft al aan dat je nog een lange weg te gaan hebt.
En zoals altijd, totaal gebrek aan zelfreflectie.
Ik ben meer dan mijn problemen. Ik ben een leuke vriendin, een betrokken collega en een geliefde dochter.

Je bent inderdaad een heks.
lolapaloeza schreef:
Ik vind de 3e date niet te laat, ook niet voor kanker. De eerste date lijkt me rijkelijk vroeg, misschien vind je elkaar niet eens leuk, wat maakt het dan nog uit? Zit je iets heel persoonlijks te delen voor de kat zijn viool.
Voor mij persoonlijk is de 3e date de date waarin je naar elkaar uitspreekt of je het door wil zetten of niet. Dan pas is die informatie echt nodig.

Eerder lieg je er natuurlijk niet over, en als het ter sprake komt dan zeg je het neem ik aan eerder. Vanuit het kanker voorbeeld is het bijvoorbeeld wel gek als je date op de 1e of 2e date daar iets persoonlijks over vertelt en jij blijft dan stil over jouw eigen situatie.
Mee eens, ik vind de derde date ook perfect.
Ik zou het wel vervelend vinden als ik zoiets pas op de 3e date zou horen eerlijk gezegd. Ik wil zoiets belangrijks juist weten voor ik iemand wel of niet leuk begin te vinden. Ik had dan ook geen tijd hoeven te verspillen aan date 2 en 3 en had wat anders leuks kunnen doen.
rebecca_90 schreef:
Nou ja zeg, doe even normaal!
Ik wil helemaal niet dood, sterker nog, ik zie enorm veel perspectief maar het lukt me gewoon even niet..

In december was je nog suïcidaal.
Weet je zelf eigenlijk nog wel wat je allemaal zegt en post?
anoniem_265461 wijzigde dit bericht op 02-03-2018 09:13
0.16% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven