Daten en psychische problemen

01-03-2018 18:34 182 berichten
Zoals de titel al zegt. In welk stadium is het verstandig iets te zeggen over psychische problemen tijdens het daten? Pas als je een relatie hebt? Of na een x aantal dates?
Alle reacties Link kopieren
Als je het zo belangrijk vind dat mensen niets hebben qua aandoening moet je er misschien zelf meteen naar vragen?
Het is namelijk pas relevante informatie als je iemand ook echt leuk vindt. Of het dan ook betekent dat je stopt met daten is persoonlijk.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
rebecca_90 schreef:
02-03-2018 09:06
Ik ben meer dan mijn problemen. Ik ben een leuke vriendin, een betrokken collega en een geliefde dochter.

Je bent inderdaad een heks.

Jouw problematiek is zo groot, dat je dat hoogstwaarschijnlijk niet bent maar dat zelf niet meer ziet.
Jij wíl niet eens aan je problemen werken, onderkent ze niet en hopt van therapie naar therapie.
En dat vind je eerlijk? Om iemand daar mee op te zadelen?
Je bent jezelf alleen maar aan het afleiden zodat je de confrontatie met jezelf niet aan hoeft.
Hetzelfde geldt voor dit topic, kun je je weer even lekker afzetten en verontwaardigd zijn.
rebecca_90 schreef:
02-03-2018 09:04
Nou ja zeg, doe even normaal!
Ik wil helemaal niet dood, sterker nog, ik zie enorm veel perspectief maar het lukt me gewoon even niet..
Ik denk eerder dat jij even ‘normaal’ moet doen. En hou toch op met liegen. In je andere topics vertel je uitgebreid hoe je het leven niet meer ziet zitten.

Volgens mij gaat het zo slecht met je, dat je niet meer weet wat je allemaal schrijft aan ellende.
Als je echt wil gaan daten, mag je je ook eens afvragen wat je een ander te bieden hebt. Jij verlangt heel erg naar een relatie, maar dat zal de ander net zo willen. Wat kun jij bijdragen aan jullie gezamenlijk geluk? Of was je van plan om er alleen zelf energie uit te krijgen? Je kunt pas iets opbouwen als je er ook energie voor over hebt om te investeren.

Ik lees je hier al jaren, ook met je datingwens. Ook toen is je aangeraden om eerst aan jezelf te werken voor je je op de datingmarkt stort. Je verlangen naar een relatie is heel natuurlijk en begrijpelijk. Maar het gaat niet werken als je geen basis hebt, geen stabiliteit hebt en niet of nauwelijks in staat bent om energie te investeren in iets anders dan alleen jezelf.
rebecca_90 schreef:
02-03-2018 09:06
Ik ben meer dan mijn problemen. Ik ben een leuke vriendin, een betrokken collega en een geliefde dochter.

Je bent inderdaad een heks.
Zo kom je hier niet over.
Je komt hier over alsof je de problemen bent en niet hebt.
Eerlijk gezegd kom je niet over als een leuk, blij en opgewekt persoon die je graag in je omgeving zou willen hebben. Ik zeg niet dat je niet leuk bent, maar je komt in iedergeval niet over als een fijn persoon. Dat komt door je enorme problemen. De problemen waar je niets mee doet.
Ik weet zeker dat je zoveel leuker zou kunnen zijn (voor jezelf én anderen) als je zelf zou inzien hoe hard je hulp nodig hebt en die zou accepteren.
En je kunt wel boos worden, vanwege de antwoorden hier. Je kunt wel gaan schreeuwen dat je recht hebt op liefde, maar daarmee kunnen je problemen niet weggetoverd worden.
rebecca_90 schreef:
01-03-2018 18:34
iets te zeggen over psychische problemen tijdens het daten?
.
Heb je die problemen alleen tijdens het daten ? ? ?
Niet geschoten is altijd mis
Mijn advies is om niet alles te vertellen, dat kan afschrikken. Wanneer je merkt dat je last krijgt van symptomen die de relatie beïnvloeden (wantrouwen, onzekerheid, verlatingsgevoelens), is het wel zo eerlijk om daar openheid over te geven. Wat er dan gebeurt, vind ik lastig in te schatten. In het ergste geval trekt hij/zij het niet en neemt de benen of houdt geen rekening met jou en je gevoelens. In dat geval is het ook echt beter om die persoon niet in je leven te hebben.

Ik kan helaas uit ervaring zeggen dat een relatie en psychische problemen vaak een bepaalde afstandelijkheid in de relatie vereisen omdat je bezig bent met je eigen groei en je de ander simpelweg niet kan overspoelen met jouw problemen.
sinnombre schreef:
02-03-2018 09:48
Ik denk eerder dat jij even ‘normaal’ moet doen. En hou toch op met liegen. In je andere topics vertel je uitgebreid hoe je het leven niet meer ziet zitten.

Volgens mij gaat het zo slecht met je, dat je niet meer weet wat je allemaal schrijft aan ellende.
Het wisselt per dag, maar over het algemeen heb ik een sterke wens om te leven.
Hey, ik snap je gevoel helemaal 100% want ik was ook zo. Ik had problemen (niet hetzelfde als jij, trauma wat resulteerde in angsten/paniek) maar elke nieuwe relatie was goede afleiding. De liefde die je ontvangt en de verliefdheid die je voelt is ook een tijdelijke pleister op je diepe wonden, je hoeft die ellende even niet te voelen. Maar geloof me - het komt altijd weer terug. Dit was bij mij vorig jaar, en door die ellende waar ik toen doorheen moest is de relatie uiteindelijk stukgelopen. Ik had hem verteld van de angsten in het begin en hij ging daar goed mee om, maar de therapie was te heftig en we kregen daardoor veel gezeik. Had ik het opnieuw kunnen doen, was ik niks met hem begonnen tot ná de therapie want het was een superleuke vent maar dat gaat nooit meer iets worden.

Dus neem nou asjeblieft een keer advies van ons aan (ik heb ook je vorige topics gelezen :) ) en werk eerst aan jezelf. Je kan wel eens een keer met iemand afspreken maar stort je niet in een relatie. Bedenk je dit: de focus in dit stadium van je leven moet op jezelf liggen. Niemand kan dit voor je oplossen, mensen kunnen je alleen tijdelijk van je problemen afleiden.

Ook ik heb dit eerst een paar keer fout moeten doen voor ik het leerde, daarom wil ik jou voor deze fout behoeden !
Een relatie hoeft geen uitlaatklep of afleiding te zijn, het kan ook enorm motiveren om aan jezelf te werken. Juist omdat je de gezonde leuke kant van jezelf meer aanspreekt en wil laten zien, geef je die ook de kans om te groeien.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
lolapaloeza schreef:
02-03-2018 11:59
Een relatie hoeft geen uitlaatklep of afleiding te zijn, het kan ook enorm motiveren om aan jezelf te werken. Juist omdat je de gezonde leuke kant van jezelf meer aanspreekt en wil laten zien, geef je die ook de kans om te groeien.
Zeker waar, maar niet in dit stadium ! Het kan je motiveren bepaalde gewoontes aan te pakken, maar niet als je diep in de shit zit. Ik herken veel, vooral in de manier waarop ze erover praat, daarom weet ik dat het echt geen goed idee is nu
anoniem_364789 wijzigde dit bericht op 02-03-2018 12:17
Reden: aanvulling
8.97% gewijzigd
lolapaloeza schreef:
02-03-2018 11:59

Dat kan best zo zijn als je niet al te heftige problematiek hebt. TO heeft die echter wel.
Ik zou het direct willen weten, want ik zou het dan direct afkappen. Als ik therapeut had willen worden had ik daar wel voor geleerd. Dus ja, ik vind dat je zoiets moet vertellen, zsm.
laat maar
chocolol wijzigde dit bericht op 03-03-2018 00:57
98.55% gewijzigd
rebecca_90 schreef:
02-03-2018 08:27
Wat wil je dan? Dat ik mijn leven volledig in het teken van therapie zet?Mijn baan opzeg, niet meer afspreek met vriendinnen of celibatair wordt. En als je dat wel doet, is het een escape. Wat een psychologie van de koude grond psychologie.
Nou als je psychisch zó in de knoop zit dat je suicidaal bent, je ES toeneemt, je je afvraagt of ambulante therapie wel voldoende is....dan kan het zijn dat overgave en toewijding aan het therapeutisch proces op 1 moet staan. Simpelweg omdat je anders niet beter wordt en misschien wel dood gaat.

Een ES is op 1 na (bipolair) de psychische stoornis met de hoogste mortaliteit.

Je klinkt als iemand met persoonlijkheids problematiek icm denkdrang. Je wil alles verklaren. Alles moet op jouw manier en argumenten van anderen weerleg je met absurd aandoende extremen. Je manier van denken en redeneren klopt niet. Je gooit met van alles om de conftontatie met jezelf niet aan te gaan. Met schelden en wegduwen heb je alleen jezelf.

Je voelt je rot en eenzaam. Tuurlijk wil je daar weg van. Tuurlijk ga je dan denken dat je je niet zo wil voelen.

Maaaar...en dáár zit jouw ziekte: jij denkt dat er iets mis is dat je je zo voelt en dat je daar oplossingen (hoe destructief ook) voor nodig hebt.
Terwijl dát wat je nodig hebt: vaardigheden om je gevoelens van onvrede en eenzaamheid te verdragen, en eerlijk leren zijn over jezelf en je gedrag, contact maken met anderen hoe het écht met je gaat....niet aan bod komt. Dat is triest.
rebecca_90 schreef:
02-03-2018 10:34
Het wisselt per dag, maar over het algemeen heb ik een sterke wens om te leven.
Over het algemeen heb je een sterke wens om te leven? Dus dat je niet wilt leven speelt dus wel bij jou? En dat wisselt per dag? Ik vind dat al erg genoeg. In die toestand zou je niet moeten willen daten. Moet je je even indenken dat je date met iemand die ‘over het algemeen’ wel de wens heeft om te leven. Dan ren je toch keihard weg? Wat moet een ander met jouw problemen op dit moment?
Eerlijk zijn naar jezelf toe en eerlijk zijn in je intiemere relaties is heel belangrijk voor je eigen therapeutische proces.

Je anders voordoen (om maar te kunnen daten , een volgende date te krijgen , of een relatie te kunnen krijgen) brengt je nog verder af van jezelf (en anderen ) af. Het kan een vlucht zijn van je problemen .

Dat is niet de manier waarop je een serieuze relatie krijgt (met jezelf e/o de ander ).

Ik zou dus niet (pas) op de derde date vertellen over jezelf .
Ik zou er meteen al bij de eerste kennismaking over beginnen : jezelf (mogen) zijn. Met alles wat je bent en bezigt .

De ander leert jou dan kennen zoals je bent en je leert zelf ook heel veel van in eerlijkheid over jezelf vertellen.
Bovendien kom jij en ook je date er dan achter of daten e/o een relatie beginnen een goed idee is.
Zonder dat dat het gebaseerd is op illusoire verwachtingen.

What you see is what you get.

Niet uitstellen tot de derde date, gewoon met jezelf voor de dag komen. Lijkt mij het beste voor jezelf en de ander.
Ik denk niet dat je op dit moment toe bent aan een relatie. Het hebben van een relatie lost niet de problemen op waar je nu tegen aan loopt.

Als antwoord op de OP: dat is afhankelijk van wat je hebt en hoe serieus je met iemand wil zijn. Voor een beetje aanrommelen hoef je naar mijn mening niet alles te vertellen. Als je serieuze plannen met iemand hebt dan zal je de ander - en ook jezelf - serieus moeten nemen. Met verzwijgen en of misleiden doe je dat niet.
Ik heb een tijd geleden een soort gelijk topic geopend: psyche/daten-wanneer-vertel-je-wat/list ... #p27898354 daar werd wel iets anders gereageerd, misschien heb je er wat aan!
Ik denk alleen wel dat iedereen grotendeels gelijk heeft en je je op dit moment niet op daten of een relatie moet focussen, maar op je herstel.
sinnombre schreef:
02-03-2018 12:26
Over het algemeen heb je een sterke wens om te leven? Dus dat je niet wilt leven speelt dus wel bij jou? En dat wisselt per dag? Ik vind dat al erg genoeg. In die toestand zou je niet moeten willen daten. Moet je je even indenken dat je date met iemand die ‘over het algemeen’ wel de wens heeft om te leven. Dan ren je toch keihard weg? Wat moet een ander met jouw problemen op dit moment?
Wat die ander daarmee "moet" of wil is aan die ander om dat te bepalen.
Dat kan hij alleen doen wanneer hij er weet van heeft.
Het verzwijgen is als het voorschotelen van een ander beeld, een ver/mis-leiden.

Aan de buitenkant is meestal in eerste instantie niet te zien of iemand psychisch niet in orde is. Aan de buitenkant kan alles er piekfijn in orde uit zien: uiterlijk, voorkomen, babbel, gezellig etc . Vooral wanneer er hevig verlangd wordt naar een relatie kan de buitenkant worden ingezet om iemand voor zich te winnen.

Eenmaal "binnen " treffen we behoorlijk grote problemen aan, die TO met zichzelf heeft en in relatie met een ander zou willen delen..

Dan komen bovenop de al bestaande psych problemen nog de verwarring, onzekerheid, angst, evt irreële verwachtingen, moeite met openstellen en overgave , teleurstellingen etc die een (beginnende) relatie met zich mee kunnen brengen.

TO denkt misschien dat een relatie zaligmakend is? En de date hoopt dat wellicht ook.

Realiteit is anders, met name wanneer je met ernstige psych problemen kampt waar je zelf niet mee om kan gaan, laat staan een ander.
Ik lees een aantal reacties van mensen die er verstand van lijken te hebben. Het is niet allemaal gelul op een drumstel.

Ik heb ervaring vanuit beide kanten, psychologie en de ‘in de knoop-kant’ en ik kan je vertellen dat wanneer je echt vol in je therapie zit, je erg spaarzaam met je energie om zult moeten gaan. Nou is niet iedere problematiek hetzelfde en het mijne was van voorbijgaande aard. Wat jij omschrijft is veel verstrekkender dan dat.

Je hebt echte problemen, meid. Jij als mens is niets mis mee. Maar jouw gemoedstoestand is niet de juiste om levensveranderende beslissingen te nemen want zoals je zelf aangeeft, ben je hartstikke labiel.

Je verlangens zijn normaal maar je denkwijze valt buiten ieder ‘normaal’ kader als het klopt wat je allemaal schrijft. Pas je handelen daarop aan en je zult zien dat naarmate de therapie vordert, je denkwijze en handelen ook zullen veranderen. Als het goed is op een positieve manier.

Volgens mij probeert iedereen je hier te waarschuwen, even los van de manier waarop. Neem de waarschuwingen ter harte. Het feit dat men de moeite neemt om iets te typen, zegt ook wat.
Julia10 schreef:
02-03-2018 13:21
Wat die ander daarmee "moet" of wil is aan die ander om dat te bepalen.
Dat kan hij alleen doen wanneer hij er weet van heeft.
Het verzwijgen is als het voorschotelen van een ander beeld, een ver/mis-leiden.

Aan de buitenkant is meestal in eerste instantie niet te zien of iemand psychisch niet in orde is. Aan de buitenkant kan alles er piekfijn in orde uit zien: uiterlijk, voorkomen, babbel, gezellig etc . Vooral wanneer er hevig verlangd wordt naar een relatie kan de buitenkant worden ingezet om iemand voor zich te winnen.

Eenmaal "binnen " treffen we behoorlijk grote problemen aan, die TO met zichzelf heeft en in relatie met een ander zou willen delen..

Dan komen bovenop de al bestaande psych problemen nog de verwarring, onzekerheid, angst, evt irreële verwachtingen, moeite met openstellen en overgave , teleurstellingen etc die een (beginnende) relatie met zich mee kunnen brengen.

TO denkt misschien dat een relatie zaligmakend is? En de date hoopt dat wellicht ook.

Realiteit is anders, met name wanneer je met ernstige psych problemen kampt waar je zelf niet mee om kan gaan, laat staan een ander.

Dit.
Ik zou me behoorlijk genaaid voelen als dat voor me verborgen werd gehouden.
En TO heeft er nogal een handje van haar problemen te bagatelliseren.
Zucht... ik wil niks verborgen houden. De vraag is alleen wat een geschikt moment is. Waarom deze vijandelijke reacties.
Niks vijandelijks aan wat ik typte hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven