De bruiloft van mijn nichtje

21-12-2011 11:59 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen, ik kwam via google op deze site uit bij een bericht over afgrijselijke huwelijken en andere feesten. Leuk om te lezen. Die verhalen hadden vooral een komisch karakter. Ik wil graag wat reacties op mijn ervaring als losstaand verhaal.

Mijn nichtje (dochter van mijn zus) is paar weken geleden getrouwd. Ik en mijn man en jongste zoon wonen in Oostenrijk. Onze dochter is wel weer in Nederland neergestreken. Wij kregen net als alle andere familieleden ook een uitnodiging. Heel aardig zou je zeggen, was het niet dat het maar een simpele bedoeling ging worden. Huwelijk op een donderdagmiddag met high-tea, alleen een middagprogramma en dat was het dan.

Alweer een trouwen, elk jaar trouwt er wel weer een familielid in Nederland... en kunnen we niet op een vakantie. We willen zo graag een keer ergens heen, overal, maar niet naar Nederland.

Maar goed, je nichtje trouwt maar één keer maar hiervoor moesten wij dus:

- vrij vragen

- een vlucht boeken

- en onderdak regelen (mijn dochter heeft toen zij ging trouwen voor alle gasten, ook die gewoon in Nederland woonden maar bijvoorbeeld in Friesland, heeft zij voor hun allemaal een hotel geregeld met groepskorting. Ik ga er dan uiteraard vanuit zelf te betalen.

Van mijn zus (haar moeder) begreep ik dat zij dacht dat wij wel bij onze dochter konden verblijven. Dat kan wel, maar dat had ze minstens even kunnen overleggen toch.

Maar goed, dit allemaal voor een bruiloft die pak en beet 4 uur heeft geduurd en waarbij we eigenlijk niet eens kennis hebben gemaakt met de bruidegom. Die kent ze amper twee jaar en was er vorig jaar niet bij toen we toen over waren voor een bruiloft van zoon van mijn broer.

Ik ben zo vreselijk boos, wij hebben al die moeite gedaan en we hebben een paar zinnen met ze gewisseld bij ontvangst, afgeven van cadeau en bij afscheid. Niet één keer zijn ze even bij ons komen zitten.

Nu, belde dit nichtje of ze over een paar weken bij ons mag logeren, omdat ze een uitwisseling heeft van haar werk. Zeker om kosten te besparen voor hotel? Ik heb haar gezegd hier over na te denken ...

Wat moet je hier nu mee?
Je verontwaardiging en boosheid spat van het scherm en ik begrijp er werkelijk waar niks van. Wát neem je haar nu precies zo kwalijk?

* Dat ze haar man nog maar 2 jaar kende?

* Dat de bruiloft maar 4u duurde?

* Dat ze geen onderdak had geregeld/betaalt?

* Dat ze jullie überhaupt uitgenodigd had?

* Dat ze geen aandacht aan jullie besteed heeft?

* Dat ze nu om onderdak vraagt?

Want al deze verwijten lees ik in je posts en dat vind ik echt ongelofelijk!
Nee, je had niet moeten gaan.

Dat laat onverlet dat ik het ook heel ongastvrij en onvriendelijk vind dat ze niet 1 keer even bij jullie is komen zitten, of op een andere manier heeft laten blijken dat ze jullie moeite waardeerde.

Vind ik echt heel onbeleefd.
Je had ze ook een kaartje kunnen sturen, waarin je ze een fijne dag toewenst.
Hollabrun, ik vind dit de omgekeerde wereld. Jullie hebben er zelf voor gekozen om in Oostenrijk te gaan wonen net zoals je er zelf voor kiest om naar de bruiloft te komen. Je kunt niet verwachten dat je nichtje dan de kosten voor haar rekening neemt. Als ze in een ver buitenland ging trouwen en iedereen woonde in Nederland, dan was het wellicht een ander verhaal.

Jeetje, ik ben zelf getrouwd dit jaar en mijn schoonzus en zwager wonen ook in Oostenrijk. Het is werkelijk nog geen seconde bij me opgekomen om ze tegemoet te komen in de kosten. En ik denk bij hen ook niet.
Als je een feest organiseert hoor je je als een goede gastvrouw op te stellen! Zo heb ik dat geleerd. Mijn dochter heeft zeker geen geldboom, heeft ook niet het hotel betaald voor haar gasten maar heeft wel een korting kunnen regelen en dat iedereen een slaapplek heeft in hetzelfde hotel.

Als wij niet waren gegaan dan was dat door mijn zus niet in dank afgenomen.
quote:elninjoo schreef op 21 december 2011 @ 12:14:

Als het van haar werk uitgaat zal de baas sowieso wel onderdak voor haar betalen. Ze heeft dus echt de illusie dat je haar graag ziet. Voortaan dus gewoon niet meer naar bruiloften gaan van mensen uit misplaatste verplichting.

Ik denk dit ook. Als je haar niet wil uitnodigen om te logeren, zal ze vast vragen of ze gewoon bij jullie op bezoek kan komen.

Ik snap het probleem niet. Je hebt van tevoren gekozen om naar de bruiloft toe te gaan en wist welke kosten dat voor jullie mee zou brengen.
Gewoon NEE zeggen is ook een optie!
quote:hollabrun schreef op 21 december 2011 @ 12:22:

Als je een feest organiseert hoor je je als een goede gastvrouw op te stellen! Zo heb ik dat geleerd. Mijn dochter heeft zeker geen geldboom, heeft ook niet het hotel betaald voor haar gasten maar heeft wel een korting kunnen regelen en dat iedereen een slaapplek heeft in hetzelfde hotel.

Als wij niet waren gegaan dan was dat door mijn zus niet in dank afgenomen.Je neemt zelf totaal geen verantwoordelijkheid voor het feit dat jullie zélf zijn gegaan?
Ik zou jou niet op mijn bruiloft willen zeikmiep. bah!
Hollabrun,

Ze heeft zich niet als niet goed gastvrouw opgesteld, ze doet het alleen anders dan jij.

Echt, het is de moeite niet waard om je daar druk over te maken. Dat is een hoop verpilde energie.

Je kunt pogen je gelijk te halen, maar ik vraag me af of je daar gelukkiger van wordt.
wellicht stuurde het nichtje uit goed fatsoen een kaartje en ging ze er niet eens vanuit dat jullie kwamen (gezien afstand en het simpele feest).

ik stuur mensen waarvan ik weet dat ze zeer ws niet kunnen vaak ook een uitnodiging. puur uit respect voor die ander en die ander stuurt dan een berichtje terug dat het niet kan of felicitaties of samen een keer wat af te spreken als het wel uitkomt.
Wat jij hebt geleerd, is wellicht niet helemaal meer van deze tijd. En als jij eigenlijk gaat om je zus te plezieren, misschien moet jij je frustratie dan eens bij haar ventileren. Je neemt nu kennelijk haar dochter kwalijk waar haar moeder voor staat.
Het enige wat je je nicht je kunt verwijten is dat ze tijdens haar bruiloft niet even met jou is komen praten. Maar dat is toch niet vreemd, alles en iedereen vraagt haar aandacht op zo'n dag!

Nu wil ze bij jou logeren en heb je al haar aandacht voor jezelf om even bij te kletsen. Nodig haar uit, en haar kersverse man ook, dan leer je die ook nog eens kennen.

Als wij niet waren gegaan dan was dat door mijn zus niet in dank afgenomen.Lekker boeien, wat die zus er van vindt. Dat familiegezeik ben je juist ontvlucht door te emigreren houdt ze je nog in de tang. Tenzij je zelf ook zo veeleisend bent om te eisen dat je zus komt opdraven als jij in Oostenrijk 'n feestje geeft, vind ik dat je haar gewoon kunt vertellen dat je het geld niet over hebt voor 'n flutfeestje terwijl je voor datzelfde geld ook een welverdiende vakantie kan houden.

Als wij niet waren gegaan dan was dat door mijn zus niet in dank afgenomen.Als het al zo'n simpele bedoening was, had je ook kunnen bedenken dat er dus op het gebied van overnachten ook niet veel was geregeld. Echt, kom dan niet als je er geen zin in hebt, liever op vakantie gaat e.d. Schept bij nicht ook andere verwachtingen.
Als iemand je uitnodigd, misschien puur uit beleefdheid ofzo, voor een bruiloft of waar dan ook voor. Ben je toch helemaal niet verplicht om te komen?

Dus waar zeur je over.
Eens met al het bovenstaande.

Ik vind je gewoon een *scheldwoord voor vrouwen die teveel zeuren*.

Meer rekening houden omdat je vanuit het buitenland komt? Jij hebt besloten daar te gaan wonen. Wat had ze dan moeten doen, je gewoon niet uitnodigen? Het is wat anders als je vraagt de hele familie naar portugal te komen omdat daar zo'n schattige locatie is.

Geen praatje met je gemaakt? Zij is de bruid, de dag draait om haar. Zou er niet aan moeten denken om op m'n eigen bruiloft verplichte gesprekjes te moeten voeren omdat m'n tante uit Oostenrijk zich anders gepasseerd voelt, de diva.

Als je het echt niet de moeite waard vind om voor zulke bruiloften speciaal naar Nederland te komen. Ga dan op bezoek de eerst volgende keer dat je in het land bent. Heb je gelijk ook 1 op 1 contact.
Over die logeerpartij zou ik gewoon zeggen dat het me niet uitkomt maar dat we wel 'n keertje 's avonds kunnen gaan eten. Dan kun je wel bijkletsen, maar zit je niet dagen met 'n bijna vreemde in je huis opgescheept. Je ziet haar immers jarenlang nauwelijks, dus dat is meer 'n vreemde voor je dan je buurvrouw.
Ik ken het gevoel dat je altijd op vakantie naar Nederland moet, maar soms kun je ook gewoon niet gaan. En je kunt nou eenmaal niet iedereen te vriend houden en dan hou je het beste jezelf maar te vriend, want daar zit je nou eenmaal aan vast.

Mijn moeder wil ook dat ik voor elke poep en scheet naar nederland kom, nou dat doe ik dus niet, dan loopt ze een paar dagen te mokken en dan is het weer klaar.

Waarom wil je nichtje eigenlijk bij jullie logeren? is wel heel toevallig als er precies bij jullie (als je nickname je woonplaats is) een congres is, want dat is natuurlijk best wel in the middle of nowhere. Misschien wil je ze gewoon gezellig op bezoek komen en bijkletsen. Ik zou daarin van het positieve uitgaan.
Dat je wordt uitgenodigd wil niet zeggen dat je dan aanwezig MOET zijn. dat is een keus en afweging die jezelf maakt. je mag een uitnodiging ook gerust afwijzen, zonder reden van opgave. Dat je dan een kaart stuurt met felicitaties en evt een gift is ook een mogelijkheid.

Niemand heeft je een pistool op het hoofd gehouden en gezegd dat je moet komen toch? Dan is het nog altijd eigen keus. en dat je daar dan achteraf over gaat zeuren is niet netjes.

Tegen je nichtje kun je vertellen dat het momenteel niet zo uit komt dat zij bij jullie verblijft. (over wat voor periode gaat het dan? Een week, maand of langer)

Als je een feest organiseert hoor je je als een goede gastvrouw op te stellen! Bij een bruiloft vraag je daarom iemand om als ceremoniemeester op te treden zodat je als bruidspaar ongehinderd van je eigen feest kan genieten.

Als je een feest organiseert hoor je je als een goede gastvrouw op te stellen! .Vind ik ook.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Je lijkt mijn schoonzus wel,TO. .Die zou ook zo reageren..

Get a Life!!

En als je niet wilt dat ze bij jullie komt logeren zeg je dat tegen haar.Liefst op een neutrale manier.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Dat is het hem juist Elninjoo, ik stel me altijd heel bescheiden op. Ik nodig familie helemaal niet uit, ik voel me juist veel te bezwaard om ze te vragen over te komen voor een feest, een verjaardag, ons 25 jaar huwelijk etc.

Nicht is hier voor het laatst geweest toen ze 17 was. Mijn zus 5 jaar geleden. Ik snap wel dat wij de beslissing hebben genomen om naar een ander land te gaan. Maar het blijft geven en nemen, vind de verhoudingen nu wel heel scheef getrokken. Het moet altijd van onze kant komen ... en dan komen we speicaal voor nicht, echt 5 minuten bij ons tafeltje moet dan toch niet teveel gevraagd zijn?
Fijn dat je dochter het allemaal zo goed geregeld heeft voor haar gasten, maar dat was blijkbaar ook een heel ander soort feest dan het feest van je nichtje. Overigens vind ik de gedachte van je nichtje dat je bij je dochter slaapt helemaal geen slechte. Zeker als je in het buitenland woont grijp je iedere kans aan om je kind te zien, dus loigsche denkwijze van je nichtje.

Tevens ben je niet gedwongen, maar gevraagd. De keuze ligt bij jou.

Ook ben ik op een bruiloft omdat ik het fijn vindt om er bij te zijn en niet om extra aandacht van het bruidspaar in kwestie. Waarschijnlijk ook zenuwachtig enzo dat ze er helemaal niet bij stil heeft gestaan.

Ik zou het nu juist aangrijpen dat je nichtje komt. Dan kunnen jullie samen de foto's nog even bekijken en misschien wil ze je nog wel speciaal komen bedanken voor de komst op haar bruiloft. En wat is er mis met kosten willen besparen. Zou ik ook doen als ik familie in het buitenland heb en ik moet er toevallig zijn. Het is én goedkoop en gezellig. Mooi toch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven