De bruiloft van mijn nichtje

21-12-2011 11:59 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen, ik kwam via google op deze site uit bij een bericht over afgrijselijke huwelijken en andere feesten. Leuk om te lezen. Die verhalen hadden vooral een komisch karakter. Ik wil graag wat reacties op mijn ervaring als losstaand verhaal.

Mijn nichtje (dochter van mijn zus) is paar weken geleden getrouwd. Ik en mijn man en jongste zoon wonen in Oostenrijk. Onze dochter is wel weer in Nederland neergestreken. Wij kregen net als alle andere familieleden ook een uitnodiging. Heel aardig zou je zeggen, was het niet dat het maar een simpele bedoeling ging worden. Huwelijk op een donderdagmiddag met high-tea, alleen een middagprogramma en dat was het dan.

Alweer een trouwen, elk jaar trouwt er wel weer een familielid in Nederland... en kunnen we niet op een vakantie. We willen zo graag een keer ergens heen, overal, maar niet naar Nederland.

Maar goed, je nichtje trouwt maar één keer maar hiervoor moesten wij dus:

- vrij vragen

- een vlucht boeken

- en onderdak regelen (mijn dochter heeft toen zij ging trouwen voor alle gasten, ook die gewoon in Nederland woonden maar bijvoorbeeld in Friesland, heeft zij voor hun allemaal een hotel geregeld met groepskorting. Ik ga er dan uiteraard vanuit zelf te betalen.

Van mijn zus (haar moeder) begreep ik dat zij dacht dat wij wel bij onze dochter konden verblijven. Dat kan wel, maar dat had ze minstens even kunnen overleggen toch.

Maar goed, dit allemaal voor een bruiloft die pak en beet 4 uur heeft geduurd en waarbij we eigenlijk niet eens kennis hebben gemaakt met de bruidegom. Die kent ze amper twee jaar en was er vorig jaar niet bij toen we toen over waren voor een bruiloft van zoon van mijn broer.

Ik ben zo vreselijk boos, wij hebben al die moeite gedaan en we hebben een paar zinnen met ze gewisseld bij ontvangst, afgeven van cadeau en bij afscheid. Niet één keer zijn ze even bij ons komen zitten.

Nu, belde dit nichtje of ze over een paar weken bij ons mag logeren, omdat ze een uitwisseling heeft van haar werk. Zeker om kosten te besparen voor hotel? Ik heb haar gezegd hier over na te denken ...

Wat moet je hier nu mee?
quote:nouschi schreef op 21 december 2011 @ 12:50:

Dat je nichtje niet even de moeite neemt om te zeggen dat ze het leuk vindt dat jullie ook gekomen zijn vind ik vreemd. Verder eens met iedereen dat je niet had hoeven gaan natuurlijk voor zo'n kleine bruiloft.

Had je niet met de auto gekund om het wat goedkoper te houden?

Ze heeft wel contact momenten gehad. Bij ontvangst, bij cadeau en afscheid.

Ik lees niets raars in de OP
Als jij een briefje had gestuurd naar je nichtje dat je niet komt omdat het je vakantiedagen kost en je een andere vakantie hebt en dat dit het nadeel is van ver weg wonen en je hun veel plezier wenst en je hopelijk een paar fotootjes krijgt om toch wat mee te krijgen van het feestje en jij had dan te horen gekregen dat het achterlijk is dat je niet bent gekomen: Dan had je een topic kunnen openen en had je denk ik veel begrip gekregen.
Is het wel eens in je opgekomen dat je nichtje het zelf ook heel vervelend heeft gevonden dat ze niet met je heeft kunnen praten en daarom bij je langskomt?
@ Hollabrun, blijkbaar zit er wat oud zeer en voelen de verhoudingen al langer scheef aan. Vervelend. En het lijkt me goed om dat te bespreken met de achterblijvers in Nederland zoals je zus. Bij een volgende uitnodiging toch wat egoistischer de afweging maken of je het de moeite vindt om er geld en tijd in te steken.

Aan het verleden kan je nu echter niks meer doen. Dus wat betreft je nicht zou ik de afweging maken: heb je zin en tijd in deze logee? Haar nu alleen weigeren uit een soort stille wraak lijkt me in elk geval een slecht plan.
Jammer dat je zo teleurgesteld bent, maar wel heel gezellig dat ze naar jullie toe komt! Ik had op mijn eigen bruiloft ook amper tijd voor iedereen. De een komt van ver, de ander heeft net een enge diagnose gehad en de volgende is net moeder geworden...

Gelukkig hebben jullie tijdens een logeerpartij meer tijd!
quote:Thekla schreef op 21 december 2011 @ 13:00:

Is het wel eens in je opgekomen dat je nichtje het zelf ook heel vervelend heeft gevonden dat ze niet met je heeft kunnen praten en daarom bij je langskomt?Daar geloof ik helemaal niets van! Dat nichtje heeft die tante er ook maar bijgekregen omdat 't toevallig familie is, maar ze heeft haar tante al jaren niet meer gezien blijkbaar. Het is maar gewoon 'n familielid wat ook nog 'ns ver weg woont en die ze dus niet eens aan de kerstdis tegenkomt. Zou me niets verbazen als ze die uitnodiging puur voor de vorm (onder dwang van haar moeder) heeft gestuurd en er niet echt op gerekend had dat TO echt zou komen.
Uit je reactie op elninjoo blijkt volgens mij, Hollabrun, dat het werkelijke probleem is dat je allemaan verwachtingen/aannames doet in je hoofd mbt je familie waardoor je alleen maar zelf teleurgesteld raakt.

Je nodigt je familie niet uit, maar lijkt wel te verwachten dat ze op miraculeuze wijze zelf naar Oostenrijk komen oid? Je aandacht geven als je in Nederland bent, omdat jij ZO GEWELDIG bent om wel naar Nederland te komen. Jij verwacht dus niets van hen (ze hoeven niet te komen), maar ondertussen verwacht je dus heel veel van ze (dat ze je geweldige reisjes waarderen enzo).

Omdat ze niet aan de verwachting voldoen, de verwachting die jij A) niet uitspreekt (dus hoe kunnen ze het nou weten) en B) zelf in de hand werkt (je nodigt ze niet uit), ben je nu zon enorme zuurpruim. Je plaatst jezelf in een slachtofferrol, terwijl je die VOLLEDIG EN HELEMAAL aan JEZELF te wijten hebt.

Er is een hele simpele oplossingL

1) niet voor anderen denken en zomaar aannames maken

hieruitvolgend

2) als je contact met je familie wil, stuur ze dan een uitnodiging

3) als je met de bruid wil praten, ga naar dr toe

4) als je niet op de bruiloft wil komen, dan ga je niet. Jammer voor je zus, hoe weet jij trouwens dat zij dat erg vind.....als je nooit af hebt gezegd?
Je hebt het over jezelf afgeroepen. Zo'n hekel aan mensen die zelf bepaalde keuzes maken en dan achteraf gaan lopen zeiken en het op anderen afreageren.

Verder vind ik dit topic bij de afdeling gezeur horen.
quote:datdus schreef op 21 december 2011 @ 12:09:

Als je er zo weinig zin in had, was dan niet gegaan. Het klinkt heel zuur allemaal. Je nichtje heeft haar trouwerij gedaan zoals zij het wilde en dat is haar goed recht. Daar heb jij niks mee te maken. Alsof die bruiloft om jóu had moeten draaien, zo komt het over. Jij woont in Oostenrijk, dat is jouw keus daar hoeft de rest van de wereld geen rekening mee te houden.

En als je niet wilt dat je nichtje komt logeren, dan zeg je dus nee.Datdus! ;)
quote:CaroMamaVanMaik schreef op 21 december 2011 @ 12:51:

Gezellig dat je nichtje bij je komt logeren! Eindelijk tijd om even uitgebreid bij te kletsen, zonder dat er feest- of andere verplichtigen omheen hangen! Ideaal, dat ze nu juist voor haar werk naar Oostenrijk moet, zodat deze gelegenheid zich voordoet! Veel plezier samen!
quote:elninjoo schreef op 21 december 2011 @ 13:03:

[...]

Daar geloof ik helemaal niets van! Dat nichtje heeft die tante er ook maar bijgekregen omdat 't toevallig familie is, maar ze heeft haar tante al jaren niet meer gezien blijkbaar. Het is maar gewoon 'n familielid wat ook nog 'ns ver weg woont en die ze dus niet eens aan de kerstdis tegenkomt. Zou me niets verbazen als ze die uitnodiging puur voor de vorm (onder dwang van haar moeder) heeft gestuurd en er niet echt op gerekend had dat TO echt zou komen.

En nu gaat ze onder dwang naar TO om daar ook nog eens een koude douche te krijgen, gezellig

Goed het zal de tijd van het jaar zijn, ik zie nu eenmaal graag de zonnezijde.
quote:labello2010 schreef op 21 december 2011 @ 12:53:

Het lijkt wel of alles om jouw moet draaien to! IK BEN OVERDONDERD NIEMAND HEEFT BEGRIP VOOR MIJ. je klinkt zo heel zielig je had ook een paar dagen in nl kunnen blijfen om nog met je nicht of dochter op te trekken! ik vind je echt een zeurpiet!En ik vind jou een schreeuwer.
Bazinga!
quote:framb00sjes schreef op 21 december 2011 @ 13:04:

Uit je reactie op elninjoo blijkt volgens mij, Hollabrun, dat het werkelijke probleem is dat je allemaan verwachtingen/aannames doet in je hoofd mbt je familie waardoor je alleen maar zelf teleurgesteld raakt.

Je nodigt je familie niet uit, maar lijkt wel te verwachten dat ze op miraculeuze wijze zelf naar Oostenrijk komen oid? Je aandacht geven als je in Nederland bent, omdat jij ZO GEWELDIG bent om wel naar Nederland te komen. Jij verwacht dus niets van hen (ze hoeven niet te komen), maar ondertussen verwacht je dus heel veel van ze (dat ze je geweldige reisjes waarderen enzo).

Omdat ze niet aan de verwachting voldoen, de verwachting die jij A) niet uitspreekt (dus hoe kunnen ze het nou weten) en B) zelf in de hand werkt (je nodigt ze niet uit), ben je nu zon enorme zuurpruim. Je plaatst jezelf in een slachtofferrol, terwijl je die VOLLEDIG EN HELEMAAL aan JEZELF te wijten hebt.

hieruitvolgend

4) als je niet op de bruiloft wil komen, dan ga je niet. Jammer voor je zus, hoe weet jij trouwens dat zij dat erg vind.....als je nooit af hebt gezegd?Ik ben het helemaal met je eens Framboosje. Wat vind je hiervan, Holabrun?
Hollabrun, ik ben na 2,5 jaar relatie met mijn man getrouwd. Een deel van zijn vrienden zag mij voor het eerst op onze bruiloft. Dit omdat dit vrienden uit zijn jeugd zijn en hij in een heel ander deel van Duitsland woonde toen we elkaar leerden kennen. Omdat we na 1 jaar relatie samen zijn gaan wonen in Nederland heb ik ook lang niet iedereen ontmoet in die tijd. Tijdens de bruiloft heb ik mijn best gedaan om bij alle groepjes langs te lopen om even te kletsen en die vrienden een beetje te leren kennen. Dat is niet optimaal gelukt, aangezien ik ook lekker op de dansvloer heb gestaan en ook met anderen aan het kletsen was. Ik zou er maar van uit gaan dat je nichtje je niet bewust overgeslagen heeft en dat het contact er gewoon bij ingeschoten is en dat ze nu gewoon gezellig langs wil komen. Aan jou om te besluiten of je een goede gastvrij wilt zijn voor haar of niet.
Waarom ben je eigenlijk naar de bruiloft gegaan? Omdat je graag bij het huwelijk van je nichtje wilde zijn of omdat je je verplicht voelde tegenover je zus?

En natuurlijk had je nichtje je kunnen laten weten dat ze het fijn vond dat je er was. Maar ik heb de indruk dat je een soort vip-behandeling verwachtte omdat je speciaal uit het buitenland bent gekomen. En dat lijkt mij niet terecht. De bruiloft draaide niet om een tante die toevallig in buitenland woont. Ik vind het ook niet zo gek dat je nichtje ervan uit ging dat je je eigen onderdak zou regelen. Als dat te veel gevraagd was had je niet moeten gaan.

Je voelt je tekort gedaan en als dat de reden is dat je nu je nichtje geen onderdak biedt vind ik dat erg kinderachtig. Je kan het ook anders benaderen: "Leuk dat je komt. Neem je trouwfoto's mee. Hebben we eindelijk de gelegenheid om eens lekker bij te kletsen."

Moraal van dit verhaal: je kan het leven zo moeilijk maken als je zelf wil.
Heel fijn vivalda!
Hollabrun, wat mij opvalt in jouw verhaal, is dat jij heel veel verwachtingen hebt. Jij verwacht waardering voor alle moeite die je doet en tijd die je neemt. En als je die niet krijgt voel je je er rot onder, jij verwacht dat je fam onderdak voor je regelt, want dat zou jij ook zo doen etc.

Weet jouw nichtje wat jij allemaal verwacht? Spreek die verwachtingen in ieder geval uit, dat weet je waar je aan toe bent!

Als je eigenlijk geen tijd en geld hebt om steeds naar Nederland af te reizen, moet je daarin keuzes maken. Het lijkt mij ook niet fijn om mijn vakantiedagen steeds aan verplichtingen te moeten opofferen. Dit kun je toch uitleggen aan je fam?

Jezelf steeds opofferen en dan daar zuur over doen werkt niet, daar ben je nu ook wel achter.

En wat betreft je nichtje, gewoon laten komen en het er eens rustig over hebben
quote:vivalda schreef op 21 december 2011 @ 13:22:

[...]

En ik vind jou een schreeuwer.Hahaha je bent mij voor
quote:hollabrun schreef op 21 december 2011 @ 12:34:

echt 5 minuten bij ons tafeltje moet dan toch niet teveel gevraagd zijn?Ik denk dat je het dan ook niet goed gevonden had. Dan vond je 5 minuten weer te kort...
Je stelt je trouwens helemaal niet bescheiden op. Je doet alleen alsof. Want blijkbaar heb je van veel mensen allerlei verwachtingen en als ze die niet inlossen, ben je teleurgesteld.
Inderdaad valse bescheidenheid..

@TO:

kun je begrijpen voor je familie dat wanneer je ze nooit uitnodigt, zelfs niet voor een groot feest. Dat ze het gevoel kunnen hebben buitengesloten te worden in jouw leven?

Je zegt dat je ze wil belasten met hun trip helemaal naar Oostenrijk. Maar kan het ook zijn dat je bang bent dat niemand komt als je het wel doet? En dat je dit zou ervaren als persoonlijke afgang?

Ik vind het juist een mooi gegeven dat nichtje bij jou wil komen logeren. Misschien vind ze het ook jammer dat ze op haar bruiloft zo druk is geweest met anderen en dat ze erkent dat ze jullie nauwelijks gesproken heeft.
Ik heb vrienden in het buitenland en die komen (uiteraard) niet meer op ieder feestje.

Maar als ze komen, combineren ze het meteen met een bezoek aan familie of andere mensen die ze graag weer eens willen zien.

Als je idd voor één gelegenheid heen en weer reist dan heb je best kans dat dat gaat tegenvallen.
Oostenrijk is nog geen twee uur vliegen. Ver weg wonen, hoge kosten, niet meer op vakantie kunnen, opoffering, waar hebben we het in hemelsnaam over? Zat mensen die die afstand twee keer in de week doen voor werk. En die zijn 's avonds gewoon weer thuis. Wat een drama om niks zeg.
quote:framb00sjes schreef op 21 december 2011 @ 13:04:

hieruitvolgend

4) als je niet op de bruiloft wil komen, dan ga je niet. Jammer voor je zus, hoe weet jij trouwens dat zij dat erg vind.....als je nooit af hebt gezegd?Inderdaad, ik ging gewoon zeggen dat TO een dikke zaag is en moet stoppen met die geforceerde zieligheid, maar dit is misschien beter verwoord :-)
Hoe vaker ik de OP lees, hoe meer TO me irriteert. Brrr.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven