Dilemma bij uitnodiging feestje

14-05-2022 10:49 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
In september geven mijn man en ik een feestje. We hebben niet zo'n grote familie, een paar broers en zussen, 4 kinderen en een moeder van boven de 90.

We hebben een dilemma. Mijn broer en zijn vrouw hebben al jaren ernstige relatieproblemen. Er is door beide sprake geweest en nog steeds, maar in mindere mate, van lichamelijke en geestelijke mishandeling. Mijn schoonzus belt met nogal wat drama als het weer uit de hand is gelopen naar een van ons (ook naar moeder van boven de 90). In het verleden is de politie er wel eens bij geweest en zijn familieleden meerdere keren 's nachts naar ze toe gegaan om de boel te sussen. De hele familie is er goed klaar mee. Er wordt door mijn broer en zijn vrouw geen enkel besef getoond van dat al die ellende ook de betrokken familieleden niet in de koude kleren is gaan zitten, we moeten net doen of er niets aan de hand is en niets is gebeurd. Zaken fatsoenlijk uitpraten is er niet bij en wordt afgekapt met praatjes over de vakantie en het weer.

Ik wil een leuk feestje en als zij er bij zijn is het niet leuk en moet iedereen weer een toneelstukje van dat er niets aan de hand is opvoeren. Daarom wil ik ze niet uitnodigen en daar desgevraagd naar hen toe ook eerlijk over zijn. Anderzijds sluiten we ze dan wel nadrukkelijk buiten. Dat voelt ook niet goed. Geen feestje is geen optie, dat ze hun eigen leven verpesten is tot daar aan toe.

Wat zou jij doen?
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
navyblue schreef:
14-05-2022 11:45
Het zal misschien voor hen erger zijn, maar dat neemt niet weg dat ze voor TO een stempel drukken op wat nu even een leuk moment voor hen moet zijn. Dingen lopen zoals ze lopen, maar TO’s gevoelens en het effect dat deze zaken op haar hebben mogen er ook zijn.

Ze zegt niets over niet meer welkom zijn, of dat er niet meer uitgehuild mag worden. Maar op dit feestje wil ze hier niet mee bezig zijn.
Ook als ze er niet zijn, zal ze ermee bezig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Soortgelijks aan de kant van man minus fysiek geweld naar elkaar.

Ik nodig ze niet meer uit. Ik laat mij niet meer gijzelen in mijn eigen huis noch mijn gasten door mensen waarbij je steeds moet ‘aanvoelen’ of ‘voorzien’ dat onderwerp X, Y en Z een mogelijke trigger kan zijn voor drama of dat het draaien van de ogen van A weer zorgt voor een analyse over het waarom bij B (met weer tig trauma’s en drama’s die nergens over gingen die weer herkauwd moeten worden).

Ik heb geen zin meer in dat gejank en geschreeuw. En al helemaal niet meer in de ‘nabeschouwingen’ waarin urenlang aan een telefoon weer alles en iedereen het schuld is tot diep in de nacht. Gevolgd door dreigingen van het kaliber ‘als ik mijzelf iets aandoe is het jouw schuld’ waarna er weer tig man in de auto moeten springen.

Dat punt is mede bereikt door mijn eigen zus die aangaf niet te komen als die betreffende twee zouden komen en liever dan 1 op 1 iets leuks wilde gaan doen voor mijn verjaardag. Als een andere gast zich al leeggezogen voelt door de ruimte en aandacht die dat soort types opeisen dan weet je dat het tijd is om grenzen te stellen.

Of jij hen moet uitnodigen? Neem een feestje in de familie in gedachten vergelijkbaar met het feestje dat jij wil geven waarbij broer en schoonzus ook zijn. Vond je dat feest een corveetaak omdat je de organisator niet voor het hoofd wilde stoten? Was er spanning merkbaar? En wil je dat voor jouw feest?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Jufjoke schreef:
14-05-2022 11:47
Ook als ze er niet zijn, zal ze ermee bezig zijn.
Ja, maar dan is het toch makkelijker om je gewoon op het moment zelf te richten, dan dat je recht in het gezicht van andermans ellende kijkt.

Ik heb een broer die soms vervelend is (politiek gezeur). Als hij er niet is bij familiedingen is dat natuurlijk wel anders dan anders, maar iedereen voelt zich ook vrij en opgelucht. Dan is dat echt geen gapend gat met een lege stoel waar iedereen naar kijkt. Je kunt beter een stempel drukken door afwezigheid dan door aanwezigheid.

En als het kiezen is tussen twee kwaden, dan liever het kwaad waar je zelf net wat meer plezier van hebt op je feestje.
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
14-05-2022 11:33
Dank je wel, de kant die jij beschrijft is er ook. Verschil is dat jij beseft dat je familie er ook door geleden heeft. Dat is er bij mijn broer en schoonzus niet met als gevolg dat we net moeten doen of er niets aan de hand is en er niets is gebeurd en vrolijk moeten zijn, ik kan het niet en wil het niet meer.

Je vraagt wat wij zouden doen. Ik zou wèl doen alsof er niets gebeurd is en ze gewoon uitnodigen. Ik wil geen bijdrage leveren aan nog meer familiegedoe en ze expliciet niet uitnodigen staat garant voor ergere familieruzies, kant kiezen en nog meer gedoe tussen je broer en zijn vrouw. Als zij braaf een avond gezellig kunnen doen zou ik geen reden zien om ze niet uit te nodigen.
Thalas schreef:
14-05-2022 11:54
Je vraagt wat wij zouden doen. Ik zou wèl doen alsof er niets gebeurd is en ze gewoon uitnodigen. Ik wil geen bijdrage leveren aan nog meer familiegedoe en ze expliciet niet uitnodigen staat garant voor ergere familieruzies, kant kiezen en nog meer gedoe tussen je broer en zijn vrouw. Als zij braaf een avond gezellig kunnen doen zou ik geen reden zien om ze niet uit te nodigen.
+1
Alle reacties Link kopieren
Elleke schreef:
14-05-2022 11:45
Wat jammer dat jullie als (hele) familie niet eerder hebben aangegeven hoe ook jullie lijden onder het gedoe tussen je broer en schoonzus.
We hebben het in de loop der jaren allemaal meerdere keren duidelijk en expliciet aangegeven. Maar er mocht niet over gepraat worden en er werd overheen gepraat.
Love is the meaning of life
elfjetwaalfje schreef:
14-05-2022 11:57
We hebben het in de loop der jaren allemaal meerdere keren duidelijk en expliciet aangegeven. Maar er mocht niet over gepraat worden en er werd overheen gepraat.
Volg gewoon je eigen gevoel. Als jij bij voorbaat al klotsende oksels krijgt, dan mag jij daarnaar handelen. Zij doen dingen op hun manier en jij op de jouwe. Dat je hier nu al over nadenkt over een feestje in september zegt genoeg lijkt me.
elfjetwaalfje schreef:
14-05-2022 11:57
We hebben het in de loop der jaren allemaal meerdere keren duidelijk en expliciet aangegeven. Maar er mocht niet over gepraat worden en er werd overheen gepraat.

Is het een idee om eerst bij elkaar te komen met je broer en schoonzus en nog 1 of 2 andere familieleden, en het er dan over te hebben? En dan als ze weer weigeren om erover te praten, jullie aangeven geen andere keus te hebben dan hen niet uit te nodigen? Nu hebben jullie dit feestje, maar er gaan natuurlijk nog weer andere familiebijeenkomsten en feestjes komen waar dit ook zal gaan spelen.
Wat mij tegenstaat is dat zij van jullie moeten praten. Vraag ze eens of ze eraan toe zijn om te praten. Geef ze die ruimte
Zal het echt een veel leuker feestje zijn zonder hen erbij? Is dan niet de olifant in de kamer dat ze er niet bij zijn?
lisbeth schreef:
14-05-2022 12:13
Wat mij tegenstaat is dat zij van jullie moeten praten. Vraag ze eens of ze eraan toe zijn om te praten. Geef ze die ruimte

Niet inhoudelijk praten (want dat moeten ze zelf samen oplossen), maar wel over dát zij serieuze problemen hebben, welke impact dat op de familie heeft (gehad) en dat de familie niet meer gaat doen alsof er niets aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren
Zou je broer en schoonzus kunnen uitnodigen op een ander moment? Zodat je toch met hen een klein feestje viert, maar los van de rest van de familie?
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
14-05-2022 12:13
Wat mij tegenstaat is dat zij van jullie moeten praten. Vraag ze eens of ze eraan toe zijn om te praten. Geef ze die ruimte
Ze hebben die ruimte al meer dan 20 jaar, hoeveel ruimte moeten ze nog hebben? Omdat er ook geen einde aan de ellende komt en ze ons er steeds bij blijvem betrekken, is de grens nu wel bereikt.
Love is the meaning of life
_Branwen_ schreef:
14-05-2022 12:18
Niet inhoudelijk praten (want dat moeten ze zelf samen oplossen), maar wel over dát zij serieuze problemen hebben, welke impact dat op de familie heeft (gehad) en dat de familie niet meer gaat doen alsof er niets aan de hand is.
Mijn gevoel zegt dat to een soort sorry wil. En broer sorry heeft gezegd mogen ze weer komen.
Dat vind ik niet juist
TO heeft er gewoon geen zin in om toneel te moeten spelen op haar eigen feest. Ik snap dat wel.
elfjetwaalfje schreef:
14-05-2022 12:20
Ze hebben die ruimte al meer dan 20 jaar, hoeveel ruimte moeten ze nog hebben? Omdat er ook geen einde aan de ellende komt en ze ons er steeds bij blijvem betrekken, is de grens nu wel bereikt.
Ja maar jullie gaan er toch zelf in mee. Jullie hadden al jaren geleden jullie grens kunnen aangeven maar nee daar wil je nu een feest voor gebruiken
lisbeth schreef:
14-05-2022 12:20
Mijn gevoel zegt dat to een soort sorry wil. En broer sorry heeft gezegd mogen ze weer komen.
Dat vind ik niet juist

Dat lees ik er niet in. Volgens mij is TO er vooral klaar mee. Maar dat kan TO beter zelf beantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
14-05-2022 11:07
Ze zullen zich op het feestje niet misdragen, daar gaat het ook niet om. Maar iedereen moet net doen of die jarenlange ellende er niet is geweest en ook niets met de familie gedaan heeft. Zij hebben ons er wel bij betrokken (en nog).
Maar als ze zich niet misdragen snap ik eerlijk gezegd je twijfel niet zo goed.
Want dit is iets wat bij hun ligt, zij hebben door een beperking een turbulent leven. Heel vervelend dat jullie hier bij betrokken zijn. Ik snap alleen niet dat jullie elkaar nog wel gewoon zien maar het nu voor een feest ineens iets is waardoor ze niet welkom zijn. De mensen waarbij ze zich veilig voelen nodigen hun nu, zonder echt te eeten/te begrijpen niet uit voor een feest. Dit kan meer kwaad dan goed doen mist je intentie is het contact te verbreken.
elfjetwaalfje schreef:
14-05-2022 12:20
Ze hebben die ruimte al meer dan 20 jaar, hoeveel ruimte moeten ze nog hebben? Omdat er ook geen einde aan de ellende komt en ze ons er steeds bij blijvem betrekken, is de grens nu wel bereikt.

Wat maakt dat jullie je er nog steeds bij laten bij betrekken dan? Want daar kun je wel zelf in begrenzen.
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
14-05-2022 12:20
Ze hebben die ruimte al meer dan 20 jaar, hoeveel ruimte moeten ze nog hebben? Omdat er ook geen einde aan de ellende komt en ze ons er steeds bij blijvem betrekken, is de grens nu wel bereikt.
Zolang je ze de ruimte geeft zullen ze de ruimte nemen. Dat het je al 20 jaar raakt is ook iets wat bij jezelf ligt. Ze verwijzen naar hulpverlening, veilig thuis enz.
Je had ook kunnen zeggen dit is iets wat nu al jaren speelt, we hebben jullie proberen te helpen echter zitten jullie nog steeds in deze situatie. Als jullie geen hulp zoeken dan wens ik ook niet meer steeds lastig gevallen te worden met jullie problemen. Ik ben wil echt alles voor jullie doen, als jullie er ook alles aan doen om het probleem op te lossen.

Dat nu ineens de grens bereikt is waardoor ze ineens niet welkom zijn vind ik wel wat naar en persoonlijk vind ik dat je dat niet kan maken.

Wij hebben helaas ook naaste familie die voor problemen gezorgd hebben en nog steeds zorgen. De hele familie vindt hier iets van. De een heeft er afstand van genomen en de ander accepteers ze zoals ze zijn.
Ik heb ze liever niet in mijn leven of op verjaardagen maar het is de zus van mijn man. Ze worden heir dus wel gewoon op feestkes uitgenodigd. De 1 praat met ze, de ander niet en dat is prima.
lisbeth schreef:
14-05-2022 12:13
Wat mij tegenstaat is dat zij van jullie moeten praten. Vraag ze eens of ze eraan toe zijn om te praten. Geef ze die ruimte
Ze hoeven niet te praten. Maar betrek anderen er dan ook niet bij.
lisbeth schreef:
14-05-2022 12:22
Ja maar jullie gaan er toch zelf in mee. Jullie hadden al jaren geleden jullie grens kunnen aangeven maar nee daar wil je nu een feest voor gebruiken
Misschien is dit de eerste situatie waarbij TO denkt, ik wil dit nu gewoon even écht niet.

Beetje gek dat TO wel allemaal heel verstandig grenzen had moeten stellen en doordachte beslissingen over de manier van omgang had moeten nemen, terwijl de betrokkenen daar zelf ook niet toe in staat zijn. Want omgekeerd, als je zou zeggen, mensen ga toch gewoon uit elkaar, dan ga je weer voorbij aan allerlei ingewikkelde emotionele zaken die we als buitenstaander niet zouden snappen.
anoniem_64099e414652c wijzigde dit bericht op 14-05-2022 12:43
38.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
14-05-2022 12:13
Wat mij tegenstaat is dat zij van jullie moeten praten. Vraag ze eens of ze eraan toe zijn om te praten. Geef ze die ruimte
ah dus ze mogen wel al jaren de hele familie bij hun sores en gedoe betrekken, maar als de familie dan hun grens wil trekken en er over wil praten, is het jammer dan? Zo werkt het niet he, ook de ervaringen en gevoelens van familieleden tellen mee
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Als zij zich tijdens een feestje normaal kunnen gedragen, vind ik dat je de boel alleen maar ellendiger maakt als jij ze niet uitnodigt.

Dan is het gewoon voor straf dat ze niet mogen komen. En daar leer je ze niets mee. Je voegt alleen maar jouw eigen drama toe.

Jullie moeten leren om je grenzen op het juiste moment aan te geven. Wanneer ze overschreden worden, niet door ze buiten te sluiten op momenten dat er niks aan de hand is.
Ze stoot ze niet af als familie. Alleen zijn ze niet welkom op het feestje.

In plaats van leren grenzen te bewaken mogen anderen ook weleens leren grenzen niet te overschrijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven