Dilemma schoonouders
dinsdag 25 september 2018 om 20:00
Hallo, ik zou graag jullie mening willen weten over het volgende.
Mijn man heeft een zeer moeizame jeugd gehad. Zijn ouders zijn nog wel samen. Het contact met zijn vader is er wel, maar wel afstandelijk. Met zijn moeder had hij altijd vrij goed contact.
Eerder dit jaar hebben mijn man en zijn moeder ruzie gekregen, maar het was eigenlijk niet helemaal duidelijk waar dit om ging. Mijn man heeft toen middels whats app en bellen geprobeerd een afspraak te maken om erover te praten.
Zij reageerde nergens op en wilde hem niet spreken aan de telefoon.
Op een dag kwamen we langs hun huis en normaal gesproken zouden we dan stoppen voor een kop koffie. Wij wilden graag dat het uitgesproken werd en zijn daarom toch maar gestopt, ondanks de ruzie. Mijn man gaf bij binnenkomst direct aan dat hij kwam uit liefde en graag wilde praten. Ook nu wilde ze niet praten, maar zei ze allerlei lelijke dingen over ons.
We zijn dus maar weggegaan.
Na een periode van geen contact heeft mijn man weer contact gezocht en aangegeven graag het gesprek aan te willen gaan. Mijn man mocht dan bij hun thuis langs komen voor een gesprek onder 4 ogen.
Mijn man heeft geheugenproblemen door een gezondheidsprobleem. Daarom bedacht hij, vlak voordat hij naar binnen ging, dat hij met zijn telefoon het gesprek op zou nemen. (Ja, zonder toestemming. Dat is uiteraard niet goed, maar is gebeurd) in dit gesprek kreeg mijn man totaal geen kans om dingen uit te spreken. Het ging er alleen maar om dat mijn schoonmoeder haar gal kon spuwen. En dat heeft ze volop gedaan. Met name over mij. Ik zou een hekel aan hun hebben, zou altijd alles willen regelen, een slechte moeder zijn en een slechte keus van mijn man. Dit gesprek heeft zo’n 1,5 uur geduurd.
Thuis heeft hij dit gesprek met mij gedeeld. Ik was hier verdrietig van, omdat ik nooit het idee had dat er zo over mij gedacht werd en ik dit ook nooit gewild heb. Aangezien ze niet met mij wilde praten, heb ik in een app aangegeven dat ik mij niet kan vinden in het beeld wat er van mij is ontstaan, dat ik aan niemand een hekel heb en dit nooit gewild heb.
En ook dat we toch allemaal unieke personen zijn met onze eigen “eigenaardigheden”, maar dat ik graag iedereen in zijn waarde wil laten.
Ook hierop geen reactie.
Onze jongste dochter (die ze bijna altijd negeert) werd 12 weken opgenomen in een kliniek. Daar heb ik ze , net als de rest van de familie en vrienden, via mail van op de hoogte heb gesteld. —->geen reactie
Ik werd 40, hun ook weer uitgenodigd——> helemaal geen reactie.
Ik kwam haar in de winkel tegen, ze draait zich om en rent bijna de winkel uit.
Nu is onze jongste binnenkort jarig (13) en dat vieren we in het weekend.
Mijn man wil ze dan nu toch uitnodigen. Hij wil ze niet hun kleinkinderen ontnemen, maar wil ook de eer aan onszelf houden door ze uit te nodigen. Als ze dan niet komen, dan kiezen hun er bewust voor het contact helemaal te verbreken. Dan kunnen ze nooit zeggen dat ze niet mochten komen op de verjaardag van hun kleindochter.
Ik sta daar heel anders in. Ik vind dat we meerdere keren vanuit onze kant hebben geprobeerd in contact te komen en zij steeds niet willen. Met mijn verjaardag hebben ze niks laten horen en ze praten dus zo slecht over mij.
Wat mij betreft is het dan nu wel afgelopen en ga ik ze niet uitnodigen. Ik zou eerst graag in gesprek willen om de lucht te klaren, voordat ik hier op een verjaardag mooi weer ga spelen.
De kinderen mogen uiteraard wel naar hun toe, maar de jongste wil absoluut niet. Die voelt duidelijk dat oma haar negeert.
De oudste heeft wel eens gevraagd aan oma of ze langs mocht komen. Oma reageert dan dat dit goed is, maar niet de komende 2 weken. Daar blijft het dan bij.
Als mijn man echt wil dat ik ze uitnodig, zal ik dit zeker doen hoor! Maar ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
Mijn man heeft een zeer moeizame jeugd gehad. Zijn ouders zijn nog wel samen. Het contact met zijn vader is er wel, maar wel afstandelijk. Met zijn moeder had hij altijd vrij goed contact.
Eerder dit jaar hebben mijn man en zijn moeder ruzie gekregen, maar het was eigenlijk niet helemaal duidelijk waar dit om ging. Mijn man heeft toen middels whats app en bellen geprobeerd een afspraak te maken om erover te praten.
Zij reageerde nergens op en wilde hem niet spreken aan de telefoon.
Op een dag kwamen we langs hun huis en normaal gesproken zouden we dan stoppen voor een kop koffie. Wij wilden graag dat het uitgesproken werd en zijn daarom toch maar gestopt, ondanks de ruzie. Mijn man gaf bij binnenkomst direct aan dat hij kwam uit liefde en graag wilde praten. Ook nu wilde ze niet praten, maar zei ze allerlei lelijke dingen over ons.
We zijn dus maar weggegaan.
Na een periode van geen contact heeft mijn man weer contact gezocht en aangegeven graag het gesprek aan te willen gaan. Mijn man mocht dan bij hun thuis langs komen voor een gesprek onder 4 ogen.
Mijn man heeft geheugenproblemen door een gezondheidsprobleem. Daarom bedacht hij, vlak voordat hij naar binnen ging, dat hij met zijn telefoon het gesprek op zou nemen. (Ja, zonder toestemming. Dat is uiteraard niet goed, maar is gebeurd) in dit gesprek kreeg mijn man totaal geen kans om dingen uit te spreken. Het ging er alleen maar om dat mijn schoonmoeder haar gal kon spuwen. En dat heeft ze volop gedaan. Met name over mij. Ik zou een hekel aan hun hebben, zou altijd alles willen regelen, een slechte moeder zijn en een slechte keus van mijn man. Dit gesprek heeft zo’n 1,5 uur geduurd.
Thuis heeft hij dit gesprek met mij gedeeld. Ik was hier verdrietig van, omdat ik nooit het idee had dat er zo over mij gedacht werd en ik dit ook nooit gewild heb. Aangezien ze niet met mij wilde praten, heb ik in een app aangegeven dat ik mij niet kan vinden in het beeld wat er van mij is ontstaan, dat ik aan niemand een hekel heb en dit nooit gewild heb.
En ook dat we toch allemaal unieke personen zijn met onze eigen “eigenaardigheden”, maar dat ik graag iedereen in zijn waarde wil laten.
Ook hierop geen reactie.
Onze jongste dochter (die ze bijna altijd negeert) werd 12 weken opgenomen in een kliniek. Daar heb ik ze , net als de rest van de familie en vrienden, via mail van op de hoogte heb gesteld. —->geen reactie
Ik werd 40, hun ook weer uitgenodigd——> helemaal geen reactie.
Ik kwam haar in de winkel tegen, ze draait zich om en rent bijna de winkel uit.
Nu is onze jongste binnenkort jarig (13) en dat vieren we in het weekend.
Mijn man wil ze dan nu toch uitnodigen. Hij wil ze niet hun kleinkinderen ontnemen, maar wil ook de eer aan onszelf houden door ze uit te nodigen. Als ze dan niet komen, dan kiezen hun er bewust voor het contact helemaal te verbreken. Dan kunnen ze nooit zeggen dat ze niet mochten komen op de verjaardag van hun kleindochter.
Ik sta daar heel anders in. Ik vind dat we meerdere keren vanuit onze kant hebben geprobeerd in contact te komen en zij steeds niet willen. Met mijn verjaardag hebben ze niks laten horen en ze praten dus zo slecht over mij.
Wat mij betreft is het dan nu wel afgelopen en ga ik ze niet uitnodigen. Ik zou eerst graag in gesprek willen om de lucht te klaren, voordat ik hier op een verjaardag mooi weer ga spelen.
De kinderen mogen uiteraard wel naar hun toe, maar de jongste wil absoluut niet. Die voelt duidelijk dat oma haar negeert.
De oudste heeft wel eens gevraagd aan oma of ze langs mocht komen. Oma reageert dan dat dit goed is, maar niet de komende 2 weken. Daar blijft het dan bij.
Als mijn man echt wil dat ik ze uitnodig, zal ik dit zeker doen hoor! Maar ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
dinsdag 25 september 2018 om 20:06
Eerlijk gezegd denk ik dat je schoonmoeder zich vooral kapot geschrokken is dat jij dat hele gesprek hebt gehoord en het heel moeilijk vindt om jou nog onder ogen te komen. Als het puur uit boosheid is dat ze jullie negeren, had ze gewoon haar hoofd weggedraaid, dan was ze niet de winkel uitgerend.
Ik zou hierin mijn man volgen en hen uitnodigen. De kans dat ze komen lijkt me nihil, gezien de manier waarop ze nu omgaan met jullie dochter, maar dan hebben jullie de eer aan jezelf gehouden. Daarna zou ik wel echt stoppen met toenaderingspogingen.
Ik zou hierin mijn man volgen en hen uitnodigen. De kans dat ze komen lijkt me nihil, gezien de manier waarop ze nu omgaan met jullie dochter, maar dan hebben jullie de eer aan jezelf gehouden. Daarna zou ik wel echt stoppen met toenaderingspogingen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 25 september 2018 om 20:09
Hier een schoonzus - zus man - waar ik klaar mee ben.
Toch zal ik ze bij élk groter feestje uitnodigen.
Om elke keer weer vast te stellen dat ze of haar telefoon niet eens opneemt, of niet wil komen met één of ander flut-excuus.
(Ik laat wel man elke keer bellen.)
Kan ze mij over 30 jaar niet verwijten dat ze nooit werd uitgenodigd.
En kan man mij ook nooit verwijten dat ik ook maar één kiezelsteen tussen hun broer-zusrelatie heb gelegd.
(Ook op telefoons van haar moeder reageert ze niet.
We zijn dus niet de enigen die genegeerd worden of flut-excuses krijgen om een reden die ons na 10+ jaar nog altijd niet duidelijk is.)
dinsdag 25 september 2018 om 20:14
Ik was er niet bij tijdens die ruzie en mijn man zegt niet goed te weten waar de ruzie over ging. Ze was erg chagrijnig toen ze op bezoek kwam. Toen man vroeg wat er nou aan de hand was, wilde ze er niet over praten en is ze weggelopen.
dinsdag 25 september 2018 om 20:15
Schoonmoeder weet niet dat het gesprek opgenomen is. Ze denkt, waarschijnlijk, dat mijn man thuis gewoon alles verteld heeft.Susan schreef: ↑25-09-2018 20:06Eerlijk gezegd denk ik dat je schoonmoeder zich vooral kapot geschrokken is dat jij dat hele gesprek hebt gehoord en het heel moeilijk vindt om jou nog onder ogen te komen. Als het puur uit boosheid is dat ze jullie negeren, had ze gewoon haar hoofd weggedraaid, dan was ze niet de winkel uitgerend.
dinsdag 25 september 2018 om 20:17
Ze weet niet, dat haar zoon geheugen problemen heeft??zoveelsteanoniempje schreef: ↑25-09-2018 20:15Schoonmoeder weet niet dat het gesprek opgenomen is. Ze denkt, waarschijnlijk, dat mijn man thuis gewoon alles verteld heeft.
dinsdag 25 september 2018 om 20:17
Susan schreef: ↑25-09-2018 20:06Eerlijk gezegd denk ik dat je schoonmoeder zich vooral kapot geschrokken is dat jij dat hele gesprek hebt gehoord en het heel moeilijk vindt om jou nog onder ogen te komen. Als het puur uit boosheid is dat ze jullie negeren, had ze gewoon haar hoofd weggedraaid, dan was ze niet de winkel uitgerend.
Jij denkt dat als het niet opgenomen was, dat man er niks over tegen TO zou zeggen? Tuurlijk wel, schoonouders hadden kunnen weten dat als ze schoondochter zwart zouden maken tegenover haar man, dat ze dat te horen zou krijgen.
dinsdag 25 september 2018 om 20:19
Man wil eigenlijk dat ik ze juist toevoeg in de verjaardagsapp en ze uitnodig. Zodat het juist niet aan mij kan liggen.Tornacense schreef: ↑25-09-2018 20:09Hier een schoonzus - zus man - waar ik klaar mee ben.
Toch zal ik ze bij élk groter feestje uitnodigen.
Om elke keer weer vast te stellen dat ze of haar telefoon niet eens opneemt, of niet wil komen met één of ander flut-excuus.
(Ik laat wel man elke keer bellen.)
Kan ze mij over 30 jaar niet verwijten dat ze nooit werd uitgenodigd.
En kan man mij ook nooit verwijten dat ik ook maar één kiezelsteen tussen hun broer-zusrelatie heb gelegd.
(Ook op telefoons van haar moeder reageert ze niet.
We zijn dus niet de enigen die genegeerd worden of flut-excuses krijgen om een reden die ons na 10+ jaar nog altijd niet duidelijk is.)
Ik wil ook niet tussen ze in staan Idd, net als jou, maar vind ook dat er grenzen zijn aan hoe vaak ik hun moet vragen. Lastig hoor
dinsdag 25 september 2018 om 20:21
Nee. Zij wil dat niet. Maar aan de andere kant wil ze ook weten of opa en oma haar inderdaad in de kou laten staan. Haar zus is 3 weken later jarig en daar zijn ze altijd heel enthousiast naar.
Ze wil eigenlijk weten of ze dan naar beide verjaardagen niet komen of wel naar die van haar zus en niet die van haar.
dinsdag 25 september 2018 om 20:23
Dit vind ik ook absoluut niet goed, maar dat is nou eenmaal gebeurd.
Man is zelfs 100 % hierop afgekeurd, na een hartstilstand. Geheugenverlies is geen smoes
dinsdag 25 september 2018 om 20:24
Wat een nare manier van sensatie zoeken. Dat risico loop je toch sowieso niet, dat je kind zo'n nare ontdekking moet doen notabene op haar verjaardag.zoveelsteanoniempje schreef: ↑25-09-2018 20:21Nee. Zij wil dat niet. Maar aan de andere kant wil ze ook weten of opa en oma haar inderdaad in de kou laten staan. Haar zus is 3 weken later jarig en daar zijn ze altijd heel enthousiast naar.
Ze wil eigenlijk weten of ze dan naar beide verjaardagen niet komen of wel naar die van haar zus en niet die van haar.
Laat die mensen gewoon met rust.
dinsdag 25 september 2018 om 20:24
Ik snap haar.zoveelsteanoniempje schreef: ↑25-09-2018 20:21Nee. Zij wil dat niet. Maar aan de andere kant wil ze ook weten of opa en oma haar inderdaad in de kou laten staan. Haar zus is 3 weken later jarig en daar zijn ze altijd heel enthousiast naar.
Maar als ze echt zoveel verschil maken, zou ik ze bij geen beiden uitnodigen. Ik zou mijn kind niet onnodig kwellen - en misschien als een soort statement naar haar: wij accepteren niet dat mensen jullie zo verschillend behandelen.
dinsdag 25 september 2018 om 20:25
Dan kan je ze dus nog 2 keer uitnodigen.zoveelsteanoniempje schreef: ↑25-09-2018 20:21Nee. Zij wil dat niet. Maar aan de andere kant wil ze ook weten of opa en oma haar inderdaad in de kou laten staan. Haar zus is 3 weken later jarig en daar zijn ze altijd heel enthousiast naar.
Komen ze inderdaad naar verjaardag 1 niet en naar verjaardag 2 wel zou ik er definitief klaar mee zijn nadien.
Komen ze naar beide verjaardagen niet, krijgen ze pro forma elke keer een mailtje.
(Ik zou ze niet in een app-groep willen hebben zitten voorlopig. Eerst maar es terug normale conversaties.)
dinsdag 25 september 2018 om 20:28
dinsdag 25 september 2018 om 20:29