Dilemma

13-05-2018 15:09 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag hoor ik jullie advies over het volgende probleem.

Ik ben getrouwd, kinderen van 6 en 8 jaar. We zijn 14 jaar samen. 2 jaar geleden heb ik iemand ontmoet met wie het heel erg klikte. Zowel emotioneel als fysiek was er een ontzettende aantrekkingskracht. Ook hij is getrouwd en heeft kinderen. Beide vanaf begin af aan duidelijk geweest dat we voor het thuisfront zouden gaan. Af en toe fysiek wel dingen gebeurd, maar niet met elkaar naar bed geweest en vooral heel veel en vaak met elkaar gesproken/geappt etc.

Inmiddels steeds meer twijfels over thuis gekregen. En afgelopen weken veel goede gesprekken gevoerd waarbij we allebei onze twijfels blijken te hebben, maar er wel samen voor willen gaan.

De vraag is nu of ik mijn man moet vertellen dat ik verliefd ben (geweest) op een ander of dat ik hiermee alles alleen maar ingewikkelder maak.

Uiteraard begrijp ik dat ik dit zelf heb veroorzaakt en naïef ben geweest en ja dat vreemdgaan als dit vreemdgaan is (?) dan misschien toch zegt dat je iets mist in je relatie. Maar nu ik tot deze inzichten ben wil ik behalve er met mijn man uitkomen wel graag een verstandige beslissing nemen over wel/niet vertellen over de ander.. wat is jullie advies?
anoniem_369425 wijzigde dit bericht op 14-05-2018 03:13
1.20% gewijzigd
Mja ik vind wel dat je emotioneel bent vreemdgegaan, fysiek ook, al was t niet all the way. En als je dan ook nog steeds contact hebt, dan geloof ik niet dat er geen gevoel meer is.. (jullie flirten nog wel!)
Sterk dat je wel afstand hebt weten te houden.

Ik vind dat als je echt voor je relatie kiest, de ander los moet laten. Geen contact meer, alleen het hoognodige (als dit niet anders kan).
Dan zou ik er verder niets over zeggen.
Voor de volledigheid we hebben geen (negatieve) dingen over elkaars relatie besproken. Maar wel over elkaars gevoelens naar elkaar toe gesproken etc
Nvt
sannedeb wijzigde dit bericht op 22-03-2019 21:03
99.78% gewijzigd
Zou het niet kunnen dat je dipje ontstaan is doordat je al 2 jaar vreemdgaat. Intieme gesprekken voeren, flirten met iemand waar je gevoelens voor hebt (niet onschuldig dus!) en zelfs zoenen en meer is gewoon vreemdgaan hoor.
Misschien als jij die deur niet op een kier houd met collega voelt je man geen afstand meer.
Ik denk als je het verteld je relatie nog verder verslechterd. Maar het achterhouden is ook niet ok. Ik weet het niet. Je bent veelste ver gegaan. Je had het gelijk moeten vertellen. Maar dat is nu te laat.
Tijd om van job te veranderen.

Anders stopt deze onzin nooit.

Tenzij je graag hebt dat er binnenkort wel een collega uit de biecht klapt tegen je man en die alsnog de stekker uit jullie huwelijk trekt.
Omdat hij wel verwacht dat het niet bij zoenen alleen is gebleven en jij eigenlijk al 2 jaar met zijn voeten speelt en niet eerlijk bent.

Als je niet wil veranderen van werk, kies je eigenlijk in sé voor je collega en kan je maar beter alles opbiechten bij je man.
Met alle mogelijke gevolgen van dien.

En jep ... Kussen is voor mij vreemdgaan.
Al helemaal als het al meerdere keren is voorgevallen en je niet volledig totaal dronken was op dat moment.
En je nog altijd gevoelens hebt voor die kerel en je volgende keer waarschijnlijk gewoon in bed eindigt met hem.
Ander werk ivm arbeidskrapte en te betalen hypotheek geen makkelijke optie.

Verder idd eens dat het veel te ver is gegaan. Probleem is dat het heel geleidelijk begint, vleiend is en je dan ineens veel te ver bent.. en dan dus met de problemen zit.
Lattemachiatto schreef:
14-05-2018 07:17
Ander werk ivm arbeidskrapte en te betalen hypotheek geen makkelijke optie.

Verder idd eens dat het veel te ver is gegaan. Probleem is dat het heel geleidelijk begint, vleiend is en je dan ineens veel te ver bent.. en dan dus met de problemen zit.
Onzin. Echt onzin. Welke arbeidskrapte? Je wil gewoon niets aan de situatie veranderen en je lijkt het je partner zelfs kwalijk te nemen dat hij er niet naar vraagt. Waarom zou hij, als hij je vertrouwt?
Je eet van 2 walletjes, al jaren. 'Betje flirten', kom op zeg. Neem eens verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag ipv de schuld elders te leggen.
Sorry, maar baan die ik heb is wel degelijk arbeidskrapte en niet 1,2,3 een andere baan te vinden. In mijn beroepstak vrij veel mensen die werkloos zijn, dus helaas is dit geen gemakkelijke oplossing.
Je verwacht van ons een advies maar bent niet helemaal eerlijk over de situatie. Je hebt het over twee jaar geleden maar het speelt nu nog. Er is al een roddel geweest en die hebben jullie de kop ingedrukt.
Als ik nu de OP teruglees dan staat daar fysiek het een en ander gebeurd maar niet met elkaar naar bed geweest. Bedoel je dat letterlijk? Niet naar bed maar wel in een auto bv.? Er blijft nog veel over wat je man toch zal kwetsen. Naast werkcontact zijn er ontmoetingen tussen jullie geweest? Dus extra tijd gemaakt om samen met collega te zijn? Hoe nauw werken jullie samen? Directe collega, leidinggevende?
Zoals al eerder gezegd werd moet je beginnen met eerlijk naar jezelf te zijn. Was het een flirt of een affaire? Als je serieus verder wil met je man dan zul je echt afstand moeten nemen van die collega. Ik denk dat als je man het zou weten dat hij zou willen dat je daar weggat, denk je niet? Je kunt ook zonder dat je man het weet wel datgene doen waar van je weet dat hij het zou willen, namelijk een andere baan zoeken. En of je nu met die ander over je huwelijk hebt gesproken of niet, een duidelijk signaal over (dis)respect voor je man heb je richting je collega al aangegeven. Het is goed om nu te laten merken wie voor jou het meest belangrijk is. Zoek een andere baan en los deze situatie op. Of je het dan verteld aan je man is aan jou. Jij kent hem het beste.
Lattemachiatto schreef:
14-05-2018 09:09
Sorry, maar baan die ik heb is wel degelijk arbeidskrapte en niet 1,2,3 een andere baan te vinden. In mijn beroepstak vrij veel mensen die werkloos zijn, dus helaas is dit geen gemakkelijke oplossing.
Overplaatsing een optie? Het klinkt een beetje als na de daad komt de dwaas tot zijn verstand. Heb je hier in twee jaar tijd niet eerder over nagedacht?
Lattemachiatto schreef:
13-05-2018 21:23
Als aanvulling nog. Man en ik zitten in relatiedipje, waarbij we hele serieuze gesprekken voeren over relatie. En indien niet binnen paar maanden beter ook relatietherapie overwegen. De vraag is uiteraard of onze relatie al niet goed was en ik daardoor ontvankelijk was voor een ander of dat onze relatie pas slechter werd toen ik verliefd werd op ander?

Juist omdat we dus nu in best heftige gesprekken zitten vraag ik me dus af of ik het juist wel/niet moet vertellen? Misschien ook als stok achter de deur om met ander echt te stoppen?
Ga dan meteen scheiden.
Je vindt dat je man het schuld is dat jij wat ligt te klooien met een collega.
Je wil daar niet mee stoppen dus zoek je nu een manier om jouw man de schuld van het einde van je huwelijk in de schoenen te schuiven.
Want hij wil dan dat je stopt met contact, jij kan dat niet want blablabla. En dan is je man gekwetst en dan ben jij verontwaardigd omdat hij niet luef doet en dan werkt je huwelijk niet en dan kun je scheiden omdat jouw man een flauwerd is die jou niet begrijpt.
Dubbel
anoniem_357496 wijzigde dit bericht op 14-05-2018 19:23
Reden: Dubbel
99.32% gewijzigd
Heb zeker niet bedoeld niet eerlijk te zijn.
Elkaar 2 jaar geleden ontmoet, sindsdien intensief contact. Enerzijds zakelijk, anderzijds ook andere gesprekken. Met vlagen lichamelijk/flirten. Niet daadwerkelijk seks gehad. Beide steeds aangegeven voor thuis te gaan. Werken nauw samen. Ander werk/overplaatsing (niet direct) mogelijk.

Verder geef ik zeker mijn man niet de schuld van deze situatie. We zitten hier samen in. En ik heb wel degelijk een aandeel. Denk idd wat een van jullie ook zei dat ik door verliefdheid iemand anders relatie thuis heb laten versloffen.

En ja dat is heel dom en naïef geweest, maar probleem is dat het heel onschuldig begon en steeds geleidelijk verder ging.
Maar het blijft jouw probleem. Jij hebt het geleidelijk verder laten gaan en jij maakt er geen einde aan.
Jij bent helemaal zelf verantwoordelijk voor deze lelijke situatie.
Neem je de verantwoordelijkheid om hier verandering in te brengen? Dan vertel je je man niets en stopt met het flirten en aanraken van je collega.
Ben je daar te zwak voor dan vertel je het je man, je klooit wat door met je collega en gaat dan huilen dat je man wil scheiden.
Het is jouw feestje.
Ander werk is misschien niet direct mogelijk, maar ben je wel actief bezig met ander werk zoeken dan?
Als er een optie is voor andere baan zal ik dit zeker overwegen, echter zoals gezegd is dit helaas niet zo makkelijk.

Ik ben me er terdege van bewust dat ik mezelf in deze situatie heb gebracht. De verliefdheid/spanning/gevleid zijn was echter sterker. Nu moet ik inderdaad zelf er een punt achter zetten en vol voor man gaan. Denk inderdaad beter niet te vertellen om niet nog meer schade aan te richten.
Over welke schade heb je het dan? Als je erkent dat er schade is, is het dan niet eerlijker om te vertellen waar die schade ontstaan is? Ik snap dat niet vertellen helemaal niet, ik zou mijn partner niet meer in de ogen kunnen kijken, maar dat ben ik.... Ja, eerder vertellen was beter geweest maar dat is toch geen goede reden om te blijven zwijgen? Straks wordt het zo’n sterfbed bekentenis... Het wel vertellen gaat je ook helpen bij je collega weg te blijven. Iets wat je huwelijk nu goed kan gebruiken.
Het wel vertellen om te helpen bij collega weg te blijven = de controle over je geiligheid overdragen aan je man, die jou dan maar moet gaan controleren. Of je niet stiekem staat te friemelen en te zoenen in plaats van dat je aan het overwerken bent.
Als je zelf weg wil blijven heb je daar de pijn van je man niet voor nodig in het echt.
Eerlijk is mooi en prachtig. Maar je man gaat naar de kloten.
lastig, in 1e instantie zou ik zeggen: mond houden maar ik begrijp dat jullie in relatietherapie zitten.. daarvan denk ik dan weer dat dat enkel werkt als je beiden volledig met de billen bloot gaat en overal open en eerlijk over spreekt. ... Moeilijk hoor...

Ik zou mogelijk, als het direct gevraagd wordt - "ben je wel eens verliefd op een ander geweest"- dat bevestigen maar ik zou niets zeggen over wat er heeft plaatsgevonden.
Bovenstaande reacties precies mijn twijfels. Zitten nog niet in relatietherapie, maar wel bezig met boek van sue johnson en regelmatig heftige gesprekken. Relatietherapie indien na de zomer geen verbetering... ik ben eigenlijk ook van eerlijk duurt het langst, echter gezien ik hem dan hiermee waarschijnlijk echt wel pijn doe misschien toch beter niet zeggen.
Als je het je man vertelt, dan verlicht jij jouw klotegevoel (schuldgevoel) door hem een klotegevoel (verdriet) te geven. De vraag is dus, heb jij het er voor over om hem dat klotegevoel te bezorgen om maar van jouw klotegevoel van te komen?

Verder zul je je moeten afvragen of je nog met je man verder wilt, los van wat er met die andere man zou kunnen gebeuren.
Wil je met je man verder? Beperk dat het contact met die ander tot het puur noodzakelijke en zeg dat ook tegen die ander. Ga solliciteren voor een andere baan, want vanuit werk kom je een stuk makkelijker aan een andere baan dan als werkloze. En beslis of je het je man vertelt met als risico dat hij alsnog niet met jou verder wil. En wacht hoe dan ook niet tot na de zomer met relatietherapie maar ga nu al naar de huisarts voor een doorverwijzing (als dat nodig is).
Wil je toch niet met je man verder? Vertel hem dat dan. Meteen. En ook dan zul je moeten beslissen of je hem het verdriet aan wilt doen van jouw vreemdgaan.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Zou jij het zelf willen weten als je man vreemd zou gaan? Je kunt jezelf wel voorhouden dat niet vertellen beter is voor je man omdat hij dan de pijn niet ervaart. Scheelt voor jou ook de echte confrontatie met wat je gedaan hebt. Personen die daarmee niet worden geconfronteerd schijnen eerder opnieuw vreemd te gaan. Deze veiligheid bedoelde ik.
Mag je man jullie relatie beoordelen op wat deze werkelijk inhoud? Ja, dat betekent pijn voor hem maar mogelijk ook een uitweg uit een relatie waar hij niet in zou willen als hij de waarheid weet. Niet vertellen doe je niet om hem te beschermen maar jezelf en ook je collega. Leugens zijn niet goed voor een relatie. Ik ben het echt niet eens met een groot deel van de meningen hier. Vreemdgaan is egoïstisch en het je partner onthouden van informatie ook.
Lattemachiatto schreef:
14-05-2018 09:09
je weet wat arbeidskrapte is, toch? Bij arbeidskrapte vind je makkelijk een nieuwe baan.
Lattemachiatto schreef:
14-05-2018 13:45
Als er een optie is voor andere baan zal ik dit zeker overwegen.
Als je serieus verder wilt met je man moet je het niet overwegen maar doen zodra het kan.
Eerlijkheid is alleen maar eerlijk als TO echt bereid is vanuit zichzelf de 'goede gesprekken' met collega onmiddellijk te stoppen. Gewoon kappen ermee. Zakelijk met hem omgaan en niks meer. Ook geen afsluitende afspraakjes om dingen af te ronden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven