Doe ik moeilijk of ...?

10-08-2008 17:39 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een vrouw van 36 en heb sinds anderhalf jaar een relatie met een gescheiden man. Hij is een sociaal en maatschappelijk ingesteld persoon en absoluut geen macho- of gesjeesd type.

Vanmiddag kreeg ik een sms van hem (we wonen niet samen) en daarin stond "Lieverd, jij zeker................. X". Dus ik sms hem terug; ik had nog geen eerdere sms van hem gekregen vandaag en begreep het bericht niet. Bleek dat die sms niet voor mij was maar voor een vriendin van hem, die hem had gesmst of zij iets van hem kon lenen.

Ik vertelde hem dat ik niet zo in m'n sas was met dit soort berichten aan anderen en dat ik bepaalde woorden eigenlijk voorbehouden vind aan partner en/of kinderen. Ook gaven de vele puntjes achter het bericht me een wat onbehaaglijk gevoel, alsof daar nog iets achter hoorde wat niet uitgesproken werd.

Ik ben zeer zeker geen jaloers type en heb ook geen (andere) reden om aan m'n partner te twijfelen. Hij heeft uitgelegd dat hij met sommige vrienden/collega's met wie hij heftige dingen heeft meegemaakt (hij werkt in de psychiatrie) een bepaalde band heeft en zich daarom bij sommigen wat liefdevoller uitdrukt.

Daar heb ik geen problemen mee maar dat kan ook anders dan in deze betreffende sms heb ik het idee. Ik ben zelf vrij behoudend in het gebruik van woorden als "schatje/liefje/kus" als het gaat om anderen dan mijn partner/kind/ouders.

Stel ik me aan of begrijpen jullie waarom ik me er niet prettig bij voel?
anoniem_71203 wijzigde dit bericht op 10-08-2008 18:10
Reden: LieveRD :-)
% gewijzigd
Ik vind lieveling inderdaadook te ver gaan...al noem ik mijn ook nog steeds popje.

Tis een beetje wie het zegt ofzo...als het voor jou te ver gaat moet je dat bespreken met je vriend...niet mee blijven lopen.
Ja ik zou daar ook van schrikken.. ookal heb je een goede band met collega's of vrienden, dan zeg je niet snel lieveling.

En anders vind ik het een beetje eng...............

Ik heb ook mannenvrienden waar ik heel open tegen ben, maar juist om het ongecompliceerd te houden stuur ik niet dat soort smsjes, ook niet voor de gein. Je insinueert toch iets.

Dus alarmbelletje niet onterecht hoor.

Ik zou hem nog eens aan de tand voelen.
Tja, moeilijk.

Ik gebruik zelf wel eens woorden als "schat" of "lieverd"naar collega's (mannelijk of vrouwelijk) toe, niet aan de lopende band hoor maar degenen met wie ik heel dicht samenwerk gebeurt dat wel eens, en toegegeven, als je bepaalde berichtjes los ziet (uit hun verband dus) dan is dat wellicht raar maar "lieveling" zal ik weer nooit zeggen. Ik begrijp dus best dat je je er niet zo prettig bij voelt maar dat kun jij hem dan toch ook uitleggen?
Sorry.... ik zie nu dat ik tot 2x toe "lieveling" heb geschreven, maar daar had "lieverd" moeten staan . Ik heb m'n bericht maar half nagelezen voordat ik hem postte... excuses ! Dat geeft voor sommigen (Sartan ) het bericht misschien een wat minder heftige betekenis!
Ik heb er met hem over gesproken en hij zegt dat er geen woorden zijn die hij exclusief voor z'n partner gebruikt. Dus lieveling/lieverd ( ) ook niet.

Nogmaals, misschien is het mijn eigen "beperking" in dit soort dingen. Ik "X" en "kus" niet naar iedereen en liefkozende naampjes gebruik ik ook niet (behalve dus aan partner en m'n kind).

Ik probeer verder te kijken dan m'n eigen manier van doen, mijn mening of gevoel hierover is natuurlijk niet de norm.

In eerste instantie vond partner mijn reactie raar en vergezocht maar na enige uitleg begreep hij het wel enigszins.
Kan me er wel iets bij voorstellen dat je er niet blij mee was, maar het hoeft natuurlijk niets te betekenen. Het lijkt alsof het gebruik van woorden als 'lieveling' en 'schat' voor hem heel acceptabel zijn in contacten met sommige anderen, zonder dat daar bijbedoelingen aan kleven. Je kan het niet afzetten tegen hoe jij met deze koosnaampjes omgaat. Wat voor jou geldt, hoeft niet voor hem te gelden.

Ik noem enkele vrienden (en vriendinnen trouwens) ook geregeld lieverd en zeg zelfs dat ik van ze hou... Bedoel ik alleen maar mee dat ik ze heel lief vind en dat ze heel belangrijk zijn voor me, niet dat ik iets anders van ze wil.

Je hebt 1,5 jaar een relatie met hem en je hebt verder geen enkele reden om aan hem te twijfelen? Maak hier dan ook geen reden van!
Bedankt voor de reakties tot dusver, ik sta altijd open voor kritiek (positief of negatief) en open dit topic dan ook niet om m'n gelijk te halen ofzo. Ik besef heel goed dat mijn manier van omgaan met koosnaampjes niet voor een ander hoeft te gelden.

Ik heb ook geen moeite met een "kus" of een andere manier van laten weten dat je vriend(inn)en belangrijk voor je zijn maar deze specifieke sms (met al die puntjes achter "jij zeker") gaf me een wat vreemd gevoel.

Ga er zeker geen enorme issue van maken, we hebben het prima samen; wil alleen andermans mening hierover horen
Ik krijg van wel meerdere vrienden en vriendinnen smsjes e.d. met woorden als lieverd enzo. Dus persoonlijk zou ik me er niet druk over maken. Maar of dit al dan niet bij zijn karakter past kun jij beter beoordelen uiteraard.
Is hij Amsterdammer Redlocks? Of Noord-Hollander?

Die zeggen te pas en te onpas 'lieverd' en 'schat' tegen iedereen. Zelf vind ik dat heel gezellig, ik doe het ook vaak, ook tegen bevriende mannen. Tenminste, als ik ze echt aardig vind natuurlijk.
Vriend komt uit Drenthe. Ik heb een kennis in Amsterdam en die is ook van de "schat" en "lieverd" en dat vind ik wel grappig. Maar die zegt het alleen (en dan nog op z'n Amsterdams ) en dan komt het toch anders over dan wanneer je het smst (en dan wil ik niet weer met "die puntjes erachter" aankomen ).

Het uiten van gevoel past zeer zeker bij m'n vriend, ook naar z'n vrienden. Maar hij gebruikt juist niet vaak "lieverd" of "schat".

Maar goed, ik begrijp wel dat het ook een beetje mijn mening is en dat ik zijn gedrag niet teveel in dat licht moet zien. Nogmaals, ik heb geen reden verder om aan onze relatie te twijfelen; we hebben het ook wel uitgepraat met begrip voor beider standpunten.
Ik zou verbaasd zijn als mijn man 'schat' of 'lieverd' tegen een andere vrouw zou zeggen. Hij zei het een keer tegen een buurmeisje van 22 en dat ís ook echt een lieverd, dus ik was het volkomen met hem eens. Ik snap dus best dat je even je wenkbrauwen optrok. Maar meid, laat het niet meer zijn dan dat. Zeker niet als je hem vertrouwt.

(f)
Hier ook in de buurt van A'dam en veel lieverd/schat, zelfs op mijn werk wordt het door sommige collega's gebruikt. Ik zou er zelf niet van opkijken eerlijk gezegd, maar waarschijnlijk omdat ik het gewend ben te horen.

Ik zou overigens net als Eleonora verbaasd zijn als vriend het tegen een vrouw zou zeggen. Vind het wel een beetje een vrouwending, schat/lieverd zeggen.
Een aantal (manneklijke) vrienden of collega's zeggen ook wel eens lieverd of schat in een sms-je tegen me. Ik ben zelf niet zo klef, dus vanuit mij zal het niet heel snel komen, maar ik zoek er verder absoluut niets achter.

Als je gevoel w.b. hem verder goed zit, zou ik er niet te veel achter zoeken, hoor.
Ik deed het ook altijd, m'n vrienden of goede collega's schatje, lieverd of lekker ding noemen. Daar bedoelde ik verder niets mee, gewoon, dat ik ze aardig vond, meer niet.

Tot mijn man vertelde dat ie dat gewoon echt niet leuk vond. Dat was voor mij reden genoeg om er mee te stoppen!
ik kom ook uit omgeving A'dam, maar ik noem zelden andere mensen lieverd/schat. En dat geld ook voor mijn familie/vrienden.
Ik wil hem niet (proberen te) veranderen, we hebben een gelijkwaardige relatie waarin we de ander zijn/haar eigenschappen accepteren en respecteren. Het was dus ook meer een uiting van mijn gevoel dan dat ik "eis" dat hij ermee stopt. Het is aan hem, of hij ervoor kiest bepaalde woorden achterwege te laten in smsjes aan anderen of niet. Als hij dat niet doet is het ook goed op zich, dit is een incidenteel ding. Ik ga er ook vanuit dat degene aan wie de sms gericht was het leest zoals het bedoeld is (of zoals hij het zegt), het zou anders zijn als zij er iets anders uit opmaakt.
Grappig, ik zeg ook veel lieverd of schat, te pas en te onpas, en ik kom uit NH. Wist niet dat het typisch iets voor hier was!
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Maar vinden jullie niet dat er wel verschil zit in het zeggen of het smsen? Als je tijdens een gezellige avond met een groep tegen iemand zegt "toch, schat?" of "bedankt, lieverd" vind ik het anders dan wanneer je een 1-op-1 sms stuurt met "lieverd, jij zeker............... X". Dat vind ik intiemer en anders dan hoe bijv Iris of Star het naar mijn idee gebruiken. Maar misschien zit het hem gewoon in die puntjes, heb ik een puntjes-fobie .
anoniem_71203 wijzigde dit bericht op 10-08-2008 19:51
Reden: Nuance :-)
% gewijzigd
Redlocks,ik noem ook iedereen liefje, lieverd, moppie etc (ook NH!), ook per sms. Daar zou ik echt niets achter zoeken. Vind die puntjes zorgelijker. Inderdaad, wat je al zegt.. beetje suggestief. Maarrrr, ik denk dat het vooral afhangt hoe de vriendschap met die dame in elkaar steekt. Kennen ze elkaar lang, kort, exen, etc.?
quote:Redlocks schreef op 10 augustus 2008 @ 17:39:

Ik ben een vrouw van 36 en heb sinds anderhalf jaar een relatie met een gescheiden man. Hij is een sociaal en maatschappelijk ingesteld persoon en absoluut geen macho- of gesjeesd type.

Vanmiddag kreeg ik een sms van hem (we wonen niet samen) en daarin stond "Lieverd, jij zeker................. X". Dus ik sms hem terug; ik had nog geen eerdere sms van hem gekregen vandaag en begreep het bericht niet. Bleek dat die sms niet voor mij was maar voor een vriendin van hem, die hem had gesmst of zij iets van hem kon lenen.

Ik vertelde hem dat ik niet zo in m'n sas was met dit soort berichten aan anderen en dat ik bepaalde woorden eigenlijk voorbehouden vind aan partner en/of kinderen. Ook gaven de vele puntjes achter het bericht me een wat onbehaaglijk gevoel, alsof daar nog iets achter hoorde wat niet uitgesproken werd.

Ik ben zeer zeker geen jaloers type en heb ook geen (andere) reden om aan m'n partner te twijfelen. Hij heeft uitgelegd dat hij met sommige vrienden/collega's met wie hij heftige dingen heeft meegemaakt (hij werkt in de psychiatrie) een bepaalde band heeft en zich daarom bij sommigen wat liefdevoller uitdrukt.

Daar heb ik geen problemen mee maar dat kan ook anders dan in deze betreffende sms heb ik het idee. Ik ben zelf vrij behoudend in het gebruik van woorden als "schatje/liefje/kus" als het gaat om anderen dan mijn partner/kind/ouders.

Stel ik me aan of begrijpen jullie waarom ik me er niet prettig bij voel?

Ik denk dat je gevoel terecht is, zou het ook vreemd vinden. Ik zou toch eens een duidelijker antwoord van hem willen!!!

Veel succes hoor.
Zij is een ex-collega en ze zien elkaar om de maand ofzo.

We hebben het uitgebreid besproken. Die puntjes is gewoon een "ding" van hem zegt ie. Op mijn opmerking dat 15 of 20 van die puntjes toch vaak zoiets betekenen als "hier hoort nog iets maar dat hoef ik niet te zeggen want dat weet je wel" zegt hij dat dat misschien mijn manier van die dingen gebruiken is, niet de zijne.

Tja, ik wil het niet te hoog opspelen, zoals Eleonora zegt: "Ik snap dus best dat je even je wenkbrauwen optrok. Maar meid, laat het niet meer zijn dan dat. Zeker niet als je hem vertrouwt."

Maar het gaat niet enkel om het "lieverd", ik snap best dat er veel mensen zijn die dat voor meerdere mensen gebruiken. Het is de combinatie van dat woord en de boodschap en de hele riedel puntjes. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik denk dat hij mij bedriegt maar wel dat hij het misschien wel als een redelijk flirterig/dubbelzinnig smsje bedoelde.

Ik ga er verder niet over door bij hem, we hebben het besproken en dan moet ik ook niet gaan doorzagen. Als er wel iets meer achter zit of als het zich wel tot iets ontwikkelt merk ik dat snel genoeg (helaas ervaringsdeskundige ).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven