Dreigen met zelfdoding

25-06-2020 16:12 118 berichten
Mijn ex accepteert niet dat ik een een punt heb gezet achter onze relatie. Ze legt zich er niet bij neer. Op de vraag of ik het nog goed zie komen was mijn antwoord duidelijk NEE. Hierna gaf ze te kennen dat ze haar zelf van het leven ging beroven. Ik heb hier geen aandacht aan geschonken. Daarna heeft ze mij weer meerdere malen berichten gestuurd en gebeld. Maar ik reageerde nergens meer op. Toch vind ik dergelijke uitspraken zeer stressvol en knaagt aan mijn geweten. Dit is echter al de derde of vierde keer dat ze zoiets gebeurd. Nu heb ik al enkele dagen niks meer gehoord en merk dat ik me nu afvraag hoe het met haar gaat. Wat is er mis met mij?
Nemain• schreef:
25-06-2020 19:23
Wat zou daar dan erg aan zijn?
O, ik lees nu pas goed! Hulp met zelfmoord, niet met voorkomen.
RikM schreef:
25-06-2020 19:58
Daar komt de politie niet voor hoor, die sturen de crisisdienst. En die komen in dit soort gevallen waarschijnlijk ook niet en sturen de huisarts.
Een bekende had met vergelijkbaar verhaal de politie gebeld en daar is toen dezelfde avond iemand komen kijken (weet niet welke instantie). Dat maakte wel indruk op de instabiele ex in het verhaal. Daarna nooit meer wat gehoord.
Nemain• schreef:
25-06-2020 19:59
Ik hoor van politieagenten en ggz medewerkers andere verhalen.

Misschien verschilt het per gemeente?

Anyway, ik zou het ook even melden bij haar naaste familie en daarna het contact helemaal verbreken. Liefdesverdriet is klote en ze zal daar toch zelf doorheen moeten.
RikM schreef:
25-06-2020 20:06
Misschien verschilt het per gemeente?

Anyway, ik zou het ook even melden bij haar naaste familie en daarna het contact helemaal verbreken. Liefdesverdriet is klote en ze zal daar toch zelf doorheen moeten.
Zou toch gek zijn dat 112 gebeld wordt met iemand die zegt nu zelfmoord te gaan plegen en iedereen gaat zitten wachten tot een huisarts (hoe weten ze die te vinden dan?) zijn rondes doet?
Nemain• schreef:
25-06-2020 19:55
Neeeee bedoel als ze weer zo’n berichtje stuurt. Dàn bel je de politie. Totaal zinloos anders.
O ja, dat klopt.
Nemain• schreef:
25-06-2020 20:08
Zou toch gek zijn dat 112 gebeld wordt met iemand die zegt nu zelfmoord te gaan plegen en iedereen gaat zitten wachten tot een huisarts (hoe weten ze die te vinden dan?) zijn rondes doet?

Zo ging het bij ons. Ik belde 112, die gaven aan het door te geven aan de crisisdienst en twee minuten later belde onze eigen huisarts. :proud:

Nou was het wel een heel kleine gemeente, dus wellicht bestond de crisisdienst aldaar uit een paar huisartsen. :sarcastic:
Nemain• schreef:
25-06-2020 19:59
Ik hoor van politieagenten en ggz medewerkers andere verhalen.
Is per situatie verschillend. Crisisdienst gaat iha niet zomaar bij iemand langs. Politie kan wel oproepen, net als huisarts (die iha wel eerst wordt gevraagd om te beoordelen).
B1loemetje schreef:
25-06-2020 20:15
Is per situatie verschillend. Crisisdienst gaat iha niet zomaar bij iemand langs. Politie kan wel oproepen, net als huisarts (die iha wel eerst wordt gevraagd om te beoordelen).
Crisisdienst kan je sowieso niet zelf bellen.
Nemain• schreef:
25-06-2020 20:41
Crisisdienst kan je sowieso niet zelf bellen.
Klopt, dus via HA of politie.
B1loemetje schreef:
25-06-2020 20:49
Klopt, dus via HA of politie.
Ja.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar familie en werkgever op de hoogte stellen en dan koop je daar ook gelijk je geweten mee af. Het is vaak gewoon een chantage middel en dat zet haar met beide voetjes op de grond.
Alle reacties Link kopieren
X
oohboy wijzigde dit bericht op 25-06-2020 23:37
0.00% gewijzigd
Perkele schreef:
25-06-2020 21:08
Ik zou haar familie en werkgever op de hoogte stellen en dan koop je daar ook gelijk je geweten mee af. Het is vaak gewoon een chantage middel en dat zet haar met beide voetjes op de grond.
Werkgever? Wat heeft die daar mee te maken?
Ik ga niemand meer informeren. Ze leeft nog steeds.
Badedas007 schreef:
25-06-2020 23:55
Ik ga niemand meer informeren. Ze leeft nog steeds.
Wat wil je dan met dit topic?
Met dit topic? Wijze raad en dat heb ik toch voldoende gekregen. Waarvoor dank. Iedere vorm van aandacht van mijn kant is aandacht en een opening voor haar.
Zoals eerder aangegeven, dit is mijn ervaring met mensen die dit riepen. En ja dat was pure (emotionele) chantage.
Vrijwel allemaal hebben ze uiteindelijk niets uitgevoerd, omdat ze niet de reactie kregen die ze verwachtten/hoopten te krijgen met hun uitspraken.
Vandaar dat ik op dit soort uitspraken nogal hard kan reageren. Het gros van de mensen die daadwerkelijk met zulke gedachten rondlopen, verkondigen die namelijk niet naar de buitenwereld. Die willen namelijk hun naasten/geliefden niet met zo'n last lastig vallen. Die voeren ineens op een onverwacht moment hun daad uit, al dan niet vergezeld van een afscheidsbrief.


Maar buiten dat, heb ik een absolute gruwelijke hekel aan chantage in welke vorm dan ook.
Moonchild82 schreef:
26-06-2020 00:33
Zoals eerder aangegeven, dit is mijn ervaring met mensen die dit riepen. En ja dat was pure (emotionele) chantage.
Vrijwel allemaal hebben ze uiteindelijk niets uitgevoerd, omdat ze niet de reactie kregen die ze verwachtten/hoopten te krijgen met hun uitspraken.
Vandaar dat ik op dit soort uitspraken nogal hard kan reageren. Het gros van de mensen die daadwerkelijk met zulke gedachten rondlopen, verkondigen die namelijk niet naar de buitenwereld. Die willen namelijk hun naasten/geliefden niet met zo'n last lastig vallen. Die voeren ineens op een onverwacht moment hun daad uit, al dan niet vergezeld van een afscheidsbrief.


Maar buiten dat, heb ik een absolute gruwelijke hekel aan chantage in welke vorm dan ook.
En dit is dus een enorme misvatting.
Nemain• schreef:
26-06-2020 00:40
En dit is dus een enorme misvatting.
Dat is mogelijk. Maar zoals eerder aangegeven, al 2x overigens, dit is mijn ervaring.
Die hoeft natuurlijk overeen te komen met de ervaring van anderen.
Moonchild82 schreef:
26-06-2020 00:51
Dat is mogelijk. Maar zoals eerder aangegeven, al 2x overigens, dit is mijn ervaring.
Die hoeft natuurlijk overeen te komen met de ervaring van anderen.
Het stuk wat ik vet heb gemaakt is niet een eigen ervaring, maar een generalisatie. Een gevaarlijke ook nog eens.
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
26-06-2020 00:40

En dit is dus een enorme misvatting.

Dat is idd een misvatting. Ook mensen die suïcide aankondigen, kunnen doorzetten helaas.
Zo.
Alle reacties Link kopieren
Moonchild82 schreef:
26-06-2020 00:33
Zoals eerder aangegeven, dit is mijn ervaring met mensen die dit riepen. En ja dat was pure (emotionele) chantage.
Vrijwel allemaal hebben ze uiteindelijk niets uitgevoerd, omdat ze niet de reactie kregen die ze verwachtten/hoopten te krijgen met hun uitspraken.
Vandaar dat ik op dit soort uitspraken nogal hard kan reageren. Het gros van de mensen die daadwerkelijk met zulke gedachten rondlopen, verkondigen die namelijk niet naar de buitenwereld. Die willen namelijk hun naasten/geliefden niet met zo'n last lastig vallen. Die voeren ineens op een onverwacht moment hun daad uit, al dan niet vergezeld van een afscheidsbrief.


Maar buiten dat, heb ik een absolute gruwelijke hekel aan chantage in welke vorm dan ook.
'Sommigen' hebben wel wat uitgevoerd?

Waarom zou je het risico lopen hulp aan te bieden bij zo'n 'plan'? Je kan er last mee krijgen dus los van het belang van diegene is het in je eigen belang het te laten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me ook vaak flink laten kennen als ik gedumpt werd, ( kansloos achteraf gezien) maar je zit er zelf qua emoties nog volop in terwijl de ander al emotioneel afstand heeft genomen van je.

Maar dreigen met zelfmoord is wel echtttt next level.

Buiten dat ik wel zei: Maar ik kan niet zonder jou .... Ook al erg sneu achteraf gezien, maar emoties onder controle houden kan behoorlijk lastig zijn op het begin van een relatiebreuk je bent op dat moment namelijk blind voor de dosis kansloosheid aangezien je er zelf nog volop in zit met je gevoel terwijl de ander het boek al dicht gegooid heeft.

Maar ik vind zeggen dat je zelfmoord gaat plegen wel echt letterlijk zo van: “jij gaat met mij leven of ik maak mezelf dood kies maar”.
Alle reacties Link kopieren
Moonchild82 schreef:
26-06-2020 00:51
Dat is mogelijk. Maar zoals eerder aangegeven, al 2x overigens, dit is mijn ervaring.
Die hoeft natuurlijk overeen te komen met de ervaring van anderen.
Mijn ervaring is dat mijn familielid er regelmatig mee dreigde en dat ze dan met spoed opgenomen moest worden. Die ene keer dat ze er te laat bij waren met de opname, sprong ze alsnog voor de trein en was het einde oefening.
Houd je generalisaties dus alsjeblieft voor je, want die zijn letterlijk levensgevaarlijk.
De moeder van een ex heeft me daar ook ooit eens mee geconfronteerd:

"als hij zichzelf iets aandoet dan ben hou ik jou daarvoor verantwoordelijk"

mijn antwoord:
"als ik terug g a naar hem en ik doe mijzelf iets aan dan houdt mijn familie jou daarvoor verantwoordelijk"

Jaren later belde die gast mij, had zichzelf natuurlijk nooit iets aan gedaan. Ik heb wel heel resoluut het contact van dat moment afgekapt, want die gast spoorde niet. Klaar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven