Dubbele gevoelens schoonmoeder

28-09-2019 18:34 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay allemaal,
Ik heb even een nieuwe nick aangemaakt ivm eventuele herkenbaarheid.

Ik zou graag jullie mening willen horen over het volgende..
Mijn schoonmoeder is een lieve, zorgzame vrouw. Mijn zwager (broer van partner) woont alleen en daar komt ze regelmatig het huis even schoonmaken of wat nieuwe plantjes neerzetten. Die vind dat allemaal prima, werkt veel en vind het wel makkelijk dat moeders dit doet.

Wij hebben haar bewust geen sleutel gegeven want ik zou niet willen dat ze ongevraagd bij ons thuis zou komen om schoon te maken. Het is ons huis dus dat regelen we zelf wel, hoe lief bedoeld ook. Ze komt ook niet zo vaak bij ons thuis (max 4 keer per jaar) wij gaan meestal naar m'n schoonouders.

Wij zijn net terug van een paar weken reizen terwijl m'n schoonzus (zus van partner, woont nog bij schoonouders) in ons huis verbleef. Toen wij thuiskwamen had m'n schoonmoeder allemaal nieuwe plantjes in huis gezet en een pannetje soep. Op het eerste gezicht vond ik dit hardstikke lief maar later bleek dat ze ook decoratie anders had gezet, de oven had schoongemaakt, m'n partner zijn kledingkast had opgeruimd, nieuwe shampoo voor partner in de douche had gezet, nieuwe afwasborstel had gekocht (oude weggegooid) en zelfs m'n boeken in de boekenkast op kleur gezet. In eerste instantie dacht ik dat m'n schoonzus dit had gedaan maar dit bleek m'n schoonmoeder te hebben gedaan.

M'n vriend ziet er geen kwaad in en vindt het allemaal hardstikke lief dat ze moeder dit voor ons (voornamelijk voor hem) heeft gedaan. Ik heb er een beetje een nare bijsmaak bij, het voelt voor mij een beetje als inbreuk op m'n privicy. Ze komt anders nooit zo vaak en nu we er niet zijn, gaat ze opeens allemaal dingen in ons huis doen.

Wat moet ik hier nou mee? Ik weet dat ze het allemaal lief heeft bedoeld maar toch voelt het niet fijn...
3thee schreef:
29-09-2019 07:43
Maar waarom zou die vrouw niet mogen weten dat niet iedereen haar acties waardeert?
Waarom er maar gelijk van uit gaan dat ze dan zielig en verdrietig is en ruzie gaat maken?

Als het een goede vriendin was geweest, had waarschijnlijk iedereen gezegd "zeggen", maar een schoonmoeder moet je met fluwelen handschoentjes aanpakken anders gaan ze huilen.
Het grote verschil tussen je schoonmoeder en je goede vriendin is dat het één een gegeven relatie is en het ander een gekozen. Je goede vriendin heb je waarschijnlijk gekozen omdat je haar aardig vindt en over een boel dingen hetzelfde denkt of elkaars mening in ieder geval kan respecteren.

Met een schoonmoeder moet je het maar afwachten. Prijs jezelf heel gelukkig als ze lief en goed bedoelend is zonder al te veel schade en neem eigenaardigheden op de koop toe.

Mijn schoonmoeder is een schattebout, maar kwam altijd met de meest ‘bijzondere’ kadootjes en knutsels aan zetten, waaronder boeken over opvoeden enzo en over spiritueel leven. Niet passend maar altijd lief bedoeld en ik heb er nooit kritiek in gezien. Ze deed het om te helpen.

Inmiddels is ze zover verdwaald in haar hoofd door Alzheimer, dat ze niet meer weet wie ik ben. Heel verdrietig. Het leuke is dat ik juist door die wanstaltige kadootjes wel een vrij goed beeld heb van wat voor haar belangrijk was in het leven en dus al mandela’s en engelen kleurend met haar toch nog contact kan maken.
Do-re-mi schreef:
29-09-2019 12:10
Ik ben er nog niet uit of ik er wel iets over wil zeggen tegen m'n schoonmoeder.
Besef je wel dat als je er wat van zegt, je het risico loopt dat het gewoon "een ding" wordt. Ze bedoelde het vriendelijk maar voor je het weet vat ze het persoonlijk en helemaal verkeerd op, beïnvloedt het jullie onderlinge relatie en dan ben je echt nog verder van huis. Is het dat waard?

Heel veel meer dan dat er wat spullen anders zijn neergelegd is er feitelijk ook niet gebeurd toch? Er is niets kapot, er zijn geen kasten met dildo's opengetrokken, ze heeft niet in jullie administratie zitten neuzen ofzo.

Nogmaals: wat ze gedaan heeft in jullie huis zou ook voor mij net een stap te ver zijn hoor. Maar is het het gedoe waard om er wat van te zeggen of is het gewoon makkelijker om te denken: de volgende keer moeten we dit dus voorkomen?
dignity schreef:
29-09-2019 14:55
Besef je wel dat als je er wat van zegt, je het risico loopt dat het gewoon "een ding" wordt. Ze bedoelde het vriendelijk maar voor je het weet vat ze het persoonlijk en helemaal verkeerd op, beïnvloedt het jullie onderlinge relatie en dan ben je echt nog verder van huis. Is het dat waard?

Heel veel meer dan dat er wat spullen anders zijn neergelegd is er feitelijk ook niet gebeurd toch? Er is niets kapot, er zijn geen kasten met dildo's opengetrokken, ze heeft niet in jullie administratie zitten neuzen ofzo.

Nogmaals: wat ze gedaan heeft in jullie huis zou ook voor mij net een stap te ver zijn hoor. Maar is het het gedoe waard om er wat van te zeggen of is het gewoon makkelijker om te denken: de volgende keer moeten we dit dus voorkomen?
Wijze woorden, helemaal mee eens!
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Hallo hier schoonmoeder! Soms geven mijn man en ik de planten in het huis van zijn zoon water als zoon en schoondochter op vakantie zijn. Ze gaan dan een maand weg, dus wel handig als iemand even een plens in de plantenbakken gooit.

Vlak voordat ze terug zijn, zet ik een bloemetje op tafel met een kaartje 'welkom thuis' en in de koelkast leg ik een pak melk, wat broodbeleg en een doosje eieren, en ik haal een halfje bruin bij de bakker. Zodat ze als ze thuis zijn, niet meteen de deur uitmoeten op jacht naar eten, maar rustig hun wasjes kunnen draaien en kunnen uitbrakken van de jetlag. Mijn man was dit niet gewend maar hij vindt het wel prima en ik geloof dat zijn zoon en schoondochter het ook wel kunnen waarderen.

Boekenkast anders indelen, douchegel neerzetten, nieuwe planten kopen (alleen als ik de oude zou hebben vermoord misschien), kast opruimen of andere huishoudelijke bemoeienissen, ik zou mijn vingers er nooit aan branden. Het is hun huis, hun privé en dat blijft zo.

TO: volgende keer zou ik voorkomen dat je schoonmoeder in je huis kan rommelen door niet je schoonzus op te laten passen maar iemand anders te vragen. Probleem opgelost. Ik zou er geen gesprek over beginnen want ik denk echt dat je schoonmoeder het heel lief bedoelt, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat jij er echt niet op zit te wachten als iemand je boekenkast anders indeelt. Die boodschap is ook wel duidelijk als je de boeken weer lekker neerzet zoals jij dat handig vindt, dat ziet je schoonmoeder toch als ze bij jullie langskomt?
Wat eten we vanavond?
patchouli_ schreef:
29-09-2019 13:56
Het grote verschil tussen je schoonmoeder en je goede vriendin is dat het één een gegeven relatie is en het ander een gekozen. Je goede vriendin heb je waarschijnlijk gekozen omdat je haar aardig vindt en over een boel dingen hetzelfde denkt of elkaars mening in ieder geval kan respecteren.

Met een schoonmoeder moet je het maar afwachten. Prijs jezelf heel gelukkig als ze lief en goed bedoelend is zonder al te veel schade en neem eigenaardigheden op de koop toe.

Mijn schoonmoeder is een schattebout, maar kwam altijd met de meest ‘bijzondere’ kadootjes en knutsels aan zetten, waaronder boeken over opvoeden enzo en over spiritueel leven. Niet passend maar altijd lief bedoeld en ik heb er nooit kritiek in gezien. Ze deed het om te helpen.

Inmiddels is ze zover verdwaald in haar hoofd door Alzheimer, dat ze niet meer weet wie ik ben. Heel verdrietig. Het leuke is dat ik juist door die wanstaltige kadootjes wel een vrij goed beeld heb van wat voor haar belangrijk was in het leven en dus al mandela’s en engelen kleurend met haar toch nog contact kan maken.
Juist daarom, niet gekozen, het hoeft dus mijn vriendin niet te worden.
Do-re-mi schreef:
29-09-2019 11:52
Het is bij mij wel dubbel hoor! Mensen zijn hier van harte welkom, mogen dan ook drinken uit de koelkast pakken, blijven slapen en douchen. Dan vind ik het ook geen probleem als ze bijv mijn shampoo gebruiken.

MAAR.. Dan heb ik dat zelf aangegeven! In de trant van "als je iets nodig heb (handdoek, wat te eten, enz) dan pak je het maar!". Mijn schoonmoeder is een schat maar met haar heb ik zo een relatie niet.
Maar blijkbaar heeft ze wel zo'n relatie met je man. Of denkt ze dat te hebben.

Mijn schoonmoeder is ook zo. Ze past ook 1x per week op en als kind slaapt gaat ze ook als een dolle door ons huis. Ze bedoelt het heel lief en wil ons graag wat ontlasten, maar kan ook doorslaan en dingen anders gaan indelen en zo. Man heeft nu wel grenzen gesteld, niet bij persoonlijke spullen komen en geen dingen gaan veranderen. Daar houdt ze zich ook netjes aan. Zo bouwt ze bijvoorbeeld wel de was. Maar zet die dan op de overloop en ik ruim het in de kasten.

Ik vond wat degene hierboven schetste wel heel mooi. Je schoonmoeder kies je niet en je mag je al gelukkig prijzen met zo'n betrokken vrouw. Ik hoor ook zo vaak anders... Dus misschien er niet over hebben, maar ook proberen te voorkomen dat ze bij jullie thuis komt in de vakanties.
Als je er niet bent is het een heel lief gebaar toch. Echter zou ik het ook niet fyn vinden als iemand in mijn kasten zit.
waar trekken jullie de grens van ach het is toch allemaal maar goed bedoelt.
Tinkerbell1988 schreef:
29-09-2019 20:27
Nou ik dus bij een bloementje/plantje in huis zetten en een pannetje soep bij thuiskomst van vakantie. Dit vind ik zelfs zeer lief en attent. Maar bewust een kast opentrekken en daarin iets veranderen, welke kast dan ook gaat mij te ver. Ook dingen in huis veranderen zoals decoratie op een andere plek zetten vind ik niet kunnen.
Als ze er zelf een keer over begint, kun je het toch zeggen? "Ik heb liever niet dat mensen aan onze spullen zitten. Nu moest ik alles gaan terugzetten." of zoiets.

Als je ongevraagd iets doet, moet je er toch rekening mee houden dat het niet gewaardeerd wordt, anders heb je een plank voor je kop.
Ik heb niet alles gelezen.

TO, ik snap je heel goed. Ik zou daar ook echt niet tegen kunnen. Zelfs van mijn eigen moeder zou ik het niet kunnen waarderen.

Mijn lieve schoonmoeder heeft ooit in de beginjaren tijdens de vakantie de was gewassen en gestreken die er nog lag.
Bij een volgende vakantie idem dito. Ik werd heel kriegelig van en zag daardoor tegen de volgende vakantie op.
Mijn schoonmoeder heb ik toen op een vriendelijke manier aangegeven dat ik het waardeerde, maar dat ik het liever gewoon zelf wilde doen.
Geen idee of ze het echt heeft begrepen, maar ze heeft het in ieder niet meer gedaan.

Ik zou het dus gewoon bespreekbaar maken op een vriendelijke en respectvolle manier.
3thee schreef:
29-09-2019 21:39
Als ze er zelf een keer over begint, kun je het toch zeggen? "Ik heb liever niet dat mensen aan onze spullen zitten. Nu moest ik alles gaan terugzetten." of zoiets.

Als je ongevraagd iets doet, moet je er toch rekening mee houden dat het niet gewaardeerd wordt, anders heb je een plank voor je kop.
Precies.
Do-re-mi schreef:
29-09-2019 21:16
Nou ik dus bij een bloementje/plantje in huis zetten en een pannetje soep bij thuiskomst van vakantie. Dit vind ik zelfs zeer lief en attent. Maar bewust een kast opentrekken en daarin iets veranderen, welke kast dan ook gaat mij te ver. Ook dingen in huis veranderen zoals decoratie op een andere plek zetten vind ik niet kunnen.
Duidelijk en heel begrijpelijk. Daar ligt ook mijn grens.

Mijn man heeft destijds tegen zijn moeder iets gezegd in de trant van: ma, heel lief dat je alles hebt schoon gemaakt. Maar het blijft wel ons huis, dus wil je de spullen op hun plek laten staan?
Tinkerbell1988 schreef:
29-09-2019 20:27

En bloemetje/plantje neerzetten bij thuiskomst of een pannetje soep is lief bedoeld en wordt gewaardeerd.

Iets schoonmaken/reorganiseren vind ik een te grote inbreuk op mijn privacy tenzij afgesproken. Mijn vader heeft eens onze douche gerepareerd toen wij op vakantie waren en dat heeft mijn moeder schoongemaakt. Wetende hoe mijn vader werkt, was dat wel erg fijn. Moeder heeft toen niet de rest van de badkamer gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven