Dubbele gevoelens schoonmoeder

28-09-2019 18:34 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay allemaal,
Ik heb even een nieuwe nick aangemaakt ivm eventuele herkenbaarheid.

Ik zou graag jullie mening willen horen over het volgende..
Mijn schoonmoeder is een lieve, zorgzame vrouw. Mijn zwager (broer van partner) woont alleen en daar komt ze regelmatig het huis even schoonmaken of wat nieuwe plantjes neerzetten. Die vind dat allemaal prima, werkt veel en vind het wel makkelijk dat moeders dit doet.

Wij hebben haar bewust geen sleutel gegeven want ik zou niet willen dat ze ongevraagd bij ons thuis zou komen om schoon te maken. Het is ons huis dus dat regelen we zelf wel, hoe lief bedoeld ook. Ze komt ook niet zo vaak bij ons thuis (max 4 keer per jaar) wij gaan meestal naar m'n schoonouders.

Wij zijn net terug van een paar weken reizen terwijl m'n schoonzus (zus van partner, woont nog bij schoonouders) in ons huis verbleef. Toen wij thuiskwamen had m'n schoonmoeder allemaal nieuwe plantjes in huis gezet en een pannetje soep. Op het eerste gezicht vond ik dit hardstikke lief maar later bleek dat ze ook decoratie anders had gezet, de oven had schoongemaakt, m'n partner zijn kledingkast had opgeruimd, nieuwe shampoo voor partner in de douche had gezet, nieuwe afwasborstel had gekocht (oude weggegooid) en zelfs m'n boeken in de boekenkast op kleur gezet. In eerste instantie dacht ik dat m'n schoonzus dit had gedaan maar dit bleek m'n schoonmoeder te hebben gedaan.

M'n vriend ziet er geen kwaad in en vindt het allemaal hardstikke lief dat ze moeder dit voor ons (voornamelijk voor hem) heeft gedaan. Ik heb er een beetje een nare bijsmaak bij, het voelt voor mij een beetje als inbreuk op m'n privicy. Ze komt anders nooit zo vaak en nu we er niet zijn, gaat ze opeens allemaal dingen in ons huis doen.

Wat moet ik hier nou mee? Ik weet dat ze het allemaal lief heeft bedoeld maar toch voelt het niet fijn...
Do-re-mi schreef:
28-09-2019 20:12
Ik zal binnenkort een afspraak maken bij de psycholoog en relatietherapeut! Bedankt voor het advies!
bel ook slachtofferhulp en vraag alvast emdr aan, dit trauma hakt erin
Ik ben opeens zo blij dat mijn schoonmoeder werkelijk de allerverschrikkelijkste huisvrouw ooit is. Ik zou hier ook echt niet blij mee zijn. Als het mijn eigen moeder was trouwens ook niet. Blijf van mijn spullen af zeg. Ongevraagd de afwas die op het aanrecht staat wegwerken, nou vooruit. Maar kledingkasten, decoraties en andere persoonlijke spullen blijf je af.

En het allerergste: boeken op kleur gezet! Wie verzint zoiets, behalve een doorgedraaide interieurstylist?! De horror! En ja, dat meen ik serieus.
The owls are not what they seem
mabelle schreef:
28-09-2019 20:05
Ik vind dat je het lekker moet laten gaan. Jij blijft er nu over malen. Het is gebeurd. Niet meer te veranderen. En goed bedoeld. Het enige wat je kan doen is voorkomen dat het nog eens gebeurd door niet meer schoonzus op te laten passen op huis
Dit.

Ik snap sowieso niet dat mensen anderen tijdelijk in hun huis laten wonen.

Mijn schoonmoeder is ook hulpvaardig. Als ze kwam oppassen, ging zij ook van alles doen. Zij presteerde het ook om dingen te beschadigen. Planten water geven, niet opletten en dan de volgende ochtend een plasje water op het houten dressoir aantreffen. We hebben gevraagd de rotzooi lekker de rotzooi te laten. Ze doet nu niets meer. Heel fijn.
Andersom schreef:
28-09-2019 20:11
Gewoon vreselijk om te lezen dat iemand je huis binnendringt en met goede bedoelingen je huis gaat reorganiseren.

Mijn moeder en mijn schoonmoeder zouden het niet moeten proberen.

Overdrijven is ook een vak. Binnendringen ook echt, ik zou aangifte doen.
Andersom schreef:
28-09-2019 20:15
Tja, mijn (schoon)moeder zal op zo'n moment ook moeten accepteren dat zij nu eenmaal niet in mijn huis woont en ik de dingen doe zoals ik ze doe.

Omgekeerd zouden ze er ook niet blij van worden.
je mag natuurlijk helemaal zelf weten waar je ruzie over wilt maken. maar er zijn ook echte problemen
S-Meds schreef:
28-09-2019 20:15
bel ook slachtofferhulp en vraag alvast emdr aan, dit trauma hakt erin
🤣🤣
Ik begrijp je, maar ik zou het verder laten. Het is lief bedoeld en heeft ze zich weer “nodig” kunnen maken. Doet mijn schoonma ook. Sinds de kinderen het huis uit zijn (en dat is al een tijdje) verveeld ze zich de pleuris en het mens glundert als ze kan helpen. Of dat nou met oppassen is of met koken of iets in de huishouding. Zelfde met mijn moeder die vindt het ook fijn dat ze nog “nodig” is.
Wat een domper na een paar weken reizen..
Gatekeeper* schreef:
28-09-2019 20:18
Ik begrijp je, maar ik zou het verder laten. Het is lief bedoeld en heeft ze zich weer “nodig” kunnen maken. Doet mijn schoonma ook. Sinds de kinderen het huis uit zijn (en dat is al een tijdje) verveeld ze zich de pleuris en het mens glundert als ze kan helpen. Of dat nou met oppassen is of met koken of iets in de huishouding. Zelfde met mijn moeder die vindt het ook fijn dat ze nog “nodig” is.
Awh wat een lieve reactie! Goed punt, zo had ik er nog helemaal niet over nagedacht.
Mijn ouders hebben gewoon een sleutel, en na de geboorte van mijn baby afgelopen jaar is mijn moeder een week bij mij in huis geweest (alleenstaande moeder). Dan trekt ze (uiteraard) gewoon alle keukenkastjes open, en ze heeft ook was gedaan en mijn bed verschoond. Maar ze zou het echt niet bedenken om mijn kast op te gaan ruimen (tenzij ik dat vraag) en al helemaal niet om mijn boekenkast anders te gaan ordenen. Sorry hoor, maar dat vind ik wel degelijk iemands persoonlijke ruimte binnendringen. Niet omdat er zo iets geheims staat, maar het is die ander zijn leefomgeving, niet de jouwe. Ik zou het ook niet op prijs stellen als ze mijn muren ongevraagd even een ander kleurtje zouden geven of zo. Het is maar een muur, vast goed bedoeld en je kunt het altijd weer overschilderen, maar dat doe je gewoon niet.

Juist omdat ze verder veel lief is, en je denkt dat het goed bedoeld is, zou ik niet meteen boos worden. Maar wel aangeven dat ik dat soort dingen liever niet wil.
Sabeltandcavia schreef:
28-09-2019 20:03
Met goede bedoelingen kun je ook de plank misslaan. Jaren geleden zaten schoonouders in ons huis tijdens onze vakantie. In de achtertuin hadden we een verhoogde border met een stapelmuurtje van oude steentjes, waar inmiddels plantjes en mosjes tussen groeiden zodat het 'oud' leek. Ik was er best trots op. Na de vakantie waren de plantjes en mosjes weg en de voegen flink uitgekrabt. Schoonouders dachten dat het achterstallig onderhoud was. Ook was ons houten bankje dat al mooi vergrijsd was, was helemaal kaal geschuurd en in de blanke lak gezet. Hij was weer als nieuw :'(

En nou een beetje bijhouden verder.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik zou er ook niet blij mee zijn maar ik zou haar vriendelijk bedanken voor al het werk en een andere keer aangeven dat je je boeken en decoraties graag zelf neer zet omdat het nogal persoonlijk is.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Andersom schreef:
28-09-2019 20:11
Gewoon vreselijk om te lezen dat iemand je huis binnendringt en met goede bedoelingen je huis gaat reorganiseren.

Mijn moeder en mijn schoonmoeder zouden het niet moeten proberen.
Binnendringen nog wel. Aangifte doen misschien een idee?

Ze is binnengelaten door haar dochter waar ze op bezoek ging.
Dus, zo lang iemand maar goede bedoelingen heeft mag diegene in je huis infiltreren en mag je dat niet onaangenaam vinden?

Ben ik het niet mee eens hoor. Maar ik heb het geluk dat mijn man en ik daar hetzelfde in staan en we elkaar steunen als de ander zoiets ervaart als inbreuk. Zulke dingen worden hier dus niet bedekt met de mantel der goede bedoelingen, maar gewoon uitgesproken en opgelost. Zonder drama te maken, daar zijn we communicatief vaardig genoeg voor.
Infiltreren :rofl:
Het wordt met de post gekker.
Sinds mijn ouders zijn overleden waardeer ik mijn schoonouders een stuk meer. Ja, ook hun goedbedoelde eigenaardigheden waar ik me eerder nog wel eens aan kon irriteren.

Ik gun mijn man een fijne relatie met zijn ouders, ik gun mijn kinderen een goede band met hun opa en oma dus zolang het vriendelijk bedoeld is en er geen gewonden vallen of onherstelbare schade is aangericht laat ik ieder zijn/haar ding doen. Is dat altijd wat ik het allerfijnste zou vinden? Neuh... Maar dat hoeft ook niet. Ik heb ook nog een man (en kinderen) en mij zijn de onderlinge relaties en de bedoelingen veel meer waard.
gsleutel wijzigde dit bericht op 28-09-2019 20:58
0.50% gewijzigd
Noalien schreef:
28-09-2019 19:28
Ik zou het super lief vinden!

En daarbij; als je schoonzus in huis komt, die nog bij schoonouders woont, kan je verwachten dat schoonmoeder langs komt. Daarbij weet je hoe schoonmoeder is dus komt dit wss niet helemaal uit de lucht vallen?

En als je iemand in je huis laat als je op vakantie bent vind ik al een inbreuk op je privacy, zou ik sowieso nooit doen!
Dit dus, schoonzus woont nog thuis, dus je had dit kunnen verwachten. En jij vindt het niet fijn maar ik kan niks anders bedenken dan dat het lief is bedoeld.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Op zich is er niets onoverkomelijk geks gebeurd. Maar het zou mij storen.

Schoonmoeder heeft blijkbaar nooit eerder dat soort taken in jullie huis gedaan. Er is haar ook niet gevraagd een oogje in het zeil te houden (?) en er zijn vóór jullie vertrek ook geen afspraken met haar gemaakt.

Als moeder van je schoonzus (die haar niet kon weigeren) kwam zij nu jullie huis binnen en is zonder enig overleg dingen gaan doen naar háár goeddunken.

Voelde schoonzus zich daar trouwens niet doodongelukkig door?
Ik zou mij vreselijk opgelaten voelen als ik van iemand het vertrouwen kreeg om in diens huis te verblijven en een familielid van mij besluit daar de boel te gaan poetsen en reorganiseren.

Het zal best wel goed bedoeld zijn allemaal, maar moeders doen soms alsof hun kind te allen tijde hun 'eigendom' blijft; ook als zij niet meer onder moeders vleugels leven en (al dan niet met partner) een eigen leven/huis/voordeur hebben.

Dat een alleenstaande het van zijn/haar eigen moeder duldt, is een zaak tussen moeder en kind. Maar als moeder moet je je toch realiseren dat de partner van jouw kind dit als een inbreuk op privacy ziet?

Ik zou er nu geen heisa om maken, maar voor de toekomst wel reserves hebben.
Man begrijpt het blijkbaar niet, maar ik zou persoonlijke dingen (bankzaken, usb, ev. oude dagboeken e.d.) voortaan in een afsluitbare kast doen. Omdat je toevallig haar zoon als partner hebt, heeft schoonmoeder niet het recht jouw privacy te schenden.
Gatekeeper* schreef:
28-09-2019 20:18
Hier herken ik mijn (schoon)moeder ook heel erg in! Ik strijk niet, mijn man vindt het ook een stom klusje (maar draagt wel kleding die gestreken moet worden). Gelukkig voor hem wisten mijn moeder en schoonmoeder niet hoe snel ze man zijn blousen op moesten halen om voor hem te kunnen strijken. Toen ik nog thuis woonden moest ik bij bijna alle klusjes helpen zodat ik het zelf zou leren, toen ik eenmaal weg was kwam mijn vader met alle liefde mijn band plakken.

Natuurlijk, dat is iets anders dan je kasten opnieuw inrichten. Maar ach, misschien was ze begonnen met wat blousen strijken, wilde ze die in de kast hangen, bleken daar broeken te hangen en is zo het balletje gaan rollen. Ze wilde iets liefs doen. Ze wilde voor jullie zorgen. Dat kun je haar kwalijk nemen. Zien als een inbreuk. Iets heel groots van maken. Of het zien zoals het is: niet zo'n handige goedbedoelde actie van een zorgzame moeder die haar zorgzame kant niet meer zo goed kwijt kan en daar nog aan moet wennen.

Neem een groentetuin, een hond of een kind, dan ben je blij met zo'n behulpzame schoonmoeder ;-)
O doe mij jouw leven als dit je grootste probleem is nu!
Serieus, je kan overal een probleem van maken. Ik zou gewoon denken; goh ja bijzonder maar iemand bedoelt t goed en heeft er tijd en energie in gestoken. Hier op gaan katten is echt heel naar.
Je schoonmoeder heeft het goed voor jullie willen doen. Ik snap je reactie maar ik zou mij hier niet druk om maken. Lijkt mij een lieve en behulpzame vrouw en dat zou ik koesteren. Laten zoals het is. Hier iets van zeggen is mogelijk de goede relatie schaden.

Jullie hebben haar niet voor niets jullie huissleutel niet gegeven. Dus de incidentele keer maar door de vingers zien.
Mijn moeder las mijn post. Heel vervelend. Dat ging ik dus verstoppen als ze kwam oppassen.

Verder heb ik haar nooit kunnen betrappen op iets van schoonmaken of herindelen. Dat schoonmaken had ik best fijn gevonden. Herindelen van mijn boekenkast een heel stuk minder.
Do-re-mi schreef:
28-09-2019 20:23
Awh wat een lieve reactie! Goed punt, zo had ik er nog helemaal niet over nagedacht.
In principe heeft ze geprobeerd jullie huis een beetje vrolijk aan te kleden met wat plantjes en een pannetje soep klaargezet zodat je bij thuiskomst niet nog moest koken. Ze heeft niet zitten rommelen in jouw kledingkast, enkel in die van haar zoon. Misschien (weet niet of je toevallig een hele kast vol chicklit hebt) dacht ze dat die boeken ook van haar zoon waren. Ik zou gewoon zeggen ‘Bedankt voor de moeite maar ik heb liever niet dat je de boel gaat herinrichten’ als dit jou hoog zit. Ik vind de kledingkast uitmesten ook best ver gaan.

Mijn schoonmoeder is meer het type dat een bosje bloemen in een vaas op tafel wil zetten, vervolgens een volgens haar volstrekt onlogische inrichting in de garage aantreft op zoek naar een vaas en het eindigt met een schoonvader die stellingskasten ineen zit te timmeren voor de nieuwe logische indeling. Ben er hartstikke blij mee, man is al vijf jaar bezig dat hij ‘volgend weekend’ wel wil gaan kijken voor stellingskasten.

Mijn moeder beperkt het tot het decoratief rangschikken van tijdschriften en nieuwe thee- en keukenhanddoeken kopen in een kleurenstelling die zij beter vindt passen en de fruitschaal gaat bijvullen want dat ‘staat gezelliger’. Bij mijn zus maakt ze standaard een stilleven op het aanrecht van allemaal soorten verse theebladeren in decoratieve stolpflessen die ze in een of ander winkeltje koopt. Compleet met gevulde koekjestrommel en glazen. Broertje krijgt alleen een lang blad vol nuttige wenken (“Laat iemand kijken naar de afwatering, het terras staat blank. Let ook op het slot van de achterdeur, de sleutel draait niet soepel rond en als het afbreekt in het slot ben je verder van huis. De wasmachinedeur moet je open laten staan, anders gaat de was muf ruiken dus ik heb deze open gezet”).
In sommige gevallen moet je soms even vergeten wat je echt vindt en wat je voor de lieve vrede over je heen laat komen. Zijn moeder is wellicht een beetje bazig en bezitterig maar blijkbaar welwillend en liefdevol en toch ook zijn moeder. Dat jouw huis daar het slachtoffer van was(helaas ook nog tot vreugde van je partner) is niet leuk want je voelt je toch op je vingers getikt en toch denk dat je meer wint als de humor er van inziet. Die boeken op kleur is eigenlijk te schattig maar ook zo 2010.
Oh het lijkt mijn schoonmoeder wel. Toen we thuiskwamen van vakantie waren spontaan al mijn kasten anders ingedeeld. Ik heb aangegeven bij haar dat ik snap dat ze het lief bedoelt, maar dat ik er van overstuur raak. Haar reactie was dat mijn indelingen niet logisch waren. Nou ja dan maar loslaten en volgend jaar iemand anders vragen om de planten water te geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven