Dubbele gevoelens schoonmoeder

28-09-2019 18:34 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay allemaal,
Ik heb even een nieuwe nick aangemaakt ivm eventuele herkenbaarheid.

Ik zou graag jullie mening willen horen over het volgende..
Mijn schoonmoeder is een lieve, zorgzame vrouw. Mijn zwager (broer van partner) woont alleen en daar komt ze regelmatig het huis even schoonmaken of wat nieuwe plantjes neerzetten. Die vind dat allemaal prima, werkt veel en vind het wel makkelijk dat moeders dit doet.

Wij hebben haar bewust geen sleutel gegeven want ik zou niet willen dat ze ongevraagd bij ons thuis zou komen om schoon te maken. Het is ons huis dus dat regelen we zelf wel, hoe lief bedoeld ook. Ze komt ook niet zo vaak bij ons thuis (max 4 keer per jaar) wij gaan meestal naar m'n schoonouders.

Wij zijn net terug van een paar weken reizen terwijl m'n schoonzus (zus van partner, woont nog bij schoonouders) in ons huis verbleef. Toen wij thuiskwamen had m'n schoonmoeder allemaal nieuwe plantjes in huis gezet en een pannetje soep. Op het eerste gezicht vond ik dit hardstikke lief maar later bleek dat ze ook decoratie anders had gezet, de oven had schoongemaakt, m'n partner zijn kledingkast had opgeruimd, nieuwe shampoo voor partner in de douche had gezet, nieuwe afwasborstel had gekocht (oude weggegooid) en zelfs m'n boeken in de boekenkast op kleur gezet. In eerste instantie dacht ik dat m'n schoonzus dit had gedaan maar dit bleek m'n schoonmoeder te hebben gedaan.

M'n vriend ziet er geen kwaad in en vindt het allemaal hardstikke lief dat ze moeder dit voor ons (voornamelijk voor hem) heeft gedaan. Ik heb er een beetje een nare bijsmaak bij, het voelt voor mij een beetje als inbreuk op m'n privicy. Ze komt anders nooit zo vaak en nu we er niet zijn, gaat ze opeens allemaal dingen in ons huis doen.

Wat moet ik hier nou mee? Ik weet dat ze het allemaal lief heeft bedoeld maar toch voelt het niet fijn...
lilguinea schreef:
28-09-2019 22:07
Oh het lijkt mijn schoonmoeder wel. Toen we thuiskwamen van vakantie waren spontaan al mijn kasten anders ingedeeld. Ik heb aangegeven bij haar dat ik snap dat ze het lief bedoelt, maar dat ik er van overstuur raak. Haar reactie was dat mijn indelingen niet logisch waren. Nou ja dan maar loslaten en volgend jaar iemand anders vragen om de planten water te geven.
Delen wij dezelfde schoonmoeder?
Lief van je schoonmoeder, maar snap jou ook goed.
Denk alleen dat schoonmoeder niet anders gewend is, omdat ze dit ook bij andere zoon doet.

Ik zou er rustig met haar over hebben met een kop koffie.
Do-re-mi schreef:
28-09-2019 19:24
Die begrijpt mijn mening niet en is van mening dat het alleen maar lief is.. En het is zeker lief bedoeld maar toch.. Ik vind de kledingkast van partner bijv toch net even te ver gaan
Ik zou daar juist het minste last van hebben. Zijn kast. Moet je daar zelf wel eens in zijn dan? En hij vindt het ook niet erg. Net als de douchegel. Ik kan mij niet voorstellen op welke manier je daar last van hebt.
Boeken die anders staan zou ik wel vervelend vinden op het moment dat ik een specifiek boek moet zoeken, maar als iemand iets moois weet te maken van onze boekenkast dan mogen ze van mij.
stomwijnglas schreef:
28-09-2019 22:37
Ik zou daar juist het minste last van hebben. Zijn kast. Moet je daar zelf wel eens in zijn dan? En hij vindt het ook niet erg. Net als de douchegel. Ik kan mij niet voorstellen op welke manier je daar last van hebt.
Boeken die anders staan zou ik wel vervelend vinden op het moment dat ik een specifiek boek moet zoeken, maar als iemand iets moois weet te maken van onze boekenkast dan mogen ze van mij.
Waarschijnlijk op de manier dat het bijdraagt aan een soort stilzwijgende strijd om zoon/partner. Mijn moeder en schoonzus hadden daar ook een handje van: "kijk schat, ik heb je lievelingseten gekookt, ja Tanja, ik weet dat jij dat niet zo lekker vindt, maar Ruud eet het zo graag en jij maakt het natuurlijk nooit thuis...", "nou Trudy, ik heb een lekkere salade gemaakt want Ruud eet tegenwoordig liever wat minder vet...". En Ruud maar schaapachtig kijken en van alles iets eten om de belangrijkste vrouwen in zijn leven een beetje tevreden te houden.

Gaf altijd een soort spanning als iedereen bij elkaar was...
Zie ook het voordeel. Je moet misschien je boeken weer herorganiseren maar je boekenkast is wel al uitgesopt en ontstoft. Als ik iets toch een rotklus vind....
Gatekeeper* schreef:
28-09-2019 20:18
Ik begrijp je, maar ik zou het verder laten. Het is lief bedoeld en heeft ze zich weer “nodig” kunnen maken. Doet mijn schoonma ook. Sinds de kinderen het huis uit zijn (en dat is al een tijdje) verveeld ze zich de pleuris en het mens glundert als ze kan helpen. Of dat nou met oppassen is of met koken of iets in de huishouding. Zelfde met mijn moeder die vindt het ook fijn dat ze nog “nodig” is.
Niet jouw probleem. Laat die ouwe dames een eigen leven zoeken. Vreselijk die bemoeizieke types die dan aan hun kids gaan hangen.
Ow dit zou mij veel te ver gaan. Dat zal ik op een keurige manier benoemen maar nooit meer iemand van die familie onze huissleutel geven.
Een verse soep en mooie bloemen, helemaal prima! Lief juist! (wel meegegeven aan schoondochter die sleutel had) maar al die andere dingen hoe bizar.

Toen ik op huwelijksreis was werd ik heel erg ziek, erge longproblemen. Bij thuiskomst had mijn vriendin die de planten had verzorgd het huis extra gestofzuigd, een vega lasagne in de koelkast gezet en dergelijke zodat ik rustig thuis kon komen.
Het stofzuigen vanwege stof en dergelijke wat niet handig is met longklachten. En een mooie picknick koffer met lekkere dingen erin en een kaartje met lieve woorden. Super attent!
Ze had zelfs haar eigen stofzuiger meegenomen want ze wilde niet naar boven om te zoeken dat vond ze onbeleefd.
Kijk dat vind ik attent, was echt heel fijn en ontspannen thuiskomen, maar als ze in de bedrijven door ook even mijn keukenkastjes anders in had gedeeld of mijn kledingkast of mijn boekenkast dan had ik er toch wel heel anders op gereageerd.
De grenzen verschillen blijkbaar ook hierin per persoon.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Wat is dat toch met die moeders die willen zorgen dat ze in andermans huis tekeer gaan? Het zou beter zijn dat ze een hobby hadden.

Ik zou er niet blij van worden, en zorgen dat ik de volgende keer geen familie in mijn huis laat, en zeker geen sleutel geven.
Voor de mensen die dit normaal/lief vinden. Wat zou schoonmoeder ervan vinden als jij dit in haar huis gedaan zou hebben?

TO, ik snap je helemaal. Dit vind ik veel te ver gaan.
Life is short. Eat dessert first.
Haha ik kan me niet voorstellen dat schoonmoeder dat in mijn huis zou durven doen. Als ik jou was zou ik er geen woorden aan vuil maken, maar er lering uit trekken. Nu weet je dus als schoondochter daar alleen is, schoonmoeder meekomt.

Ik denk trouwens dat die kinderen nou eenmaal gewend zijn dat hun moeder zo is. Je schoonbroer vindt het oké dat moeder het nog bij hem doet, je eigen vriend heeft er geen problemen mee, en je schoonzus heeft schoonmoeder toegelaten om het bij jullie te doen. Dus blijkbaar liggen grenzen in die familie anders dan hoe ze bij jou zitten. Zelf vind ik het ook wel fout als een moeder bij haar volwassen zoon de kleding kast gaat uitzoeken, maar ja, ik ben niet diegene met wie je samenwoont. Dus probeer elkaars visie te begrijpen.
patchouli_ schreef:
28-09-2019 23:01
Zie ook het voordeel. Je moet misschien je boeken weer herorganiseren maar je boekenkast is wel al uitgesopt en ontstoft. Als ik iets toch een rotklus vind....
Tuurlijk, het is ook allemaal geen probleem. Ik was gewoon benieuwd wat jullie meningen erover waren omdat mijn partner en ik zo lijnrecht tegenover elkaar staan wat dit betreft. Beide kanten valt wat voor te zeggen en het is lief bedoeld.. Beetje bemoeierig komt het wel op mij over. Zoals iemand hiervoor al zei over die kledingkast; alles was inderdaad ook gestreken dus zo zal het wel gegaan zijn. Maar ik begrijp gewoon niet wat je in iemand z'n slaapkamer moet als je op visite bent, dat zou ik nooit in m'n hoofd halen bij iemand
mevrouwiglesias schreef:
28-09-2019 20:57
Dit dus, schoonzus woont nog thuis, dus je had dit kunnen verwachten. En jij vindt het niet fijn maar ik kan niks anders bedenken dan dat het lief is bedoeld.
Tuurlijk, ik had verwacht dat ze langs zou komen bij schoonzus. Ze is heel zorgzaam dus dat kopje soep en een aantal nieuwe plantjes stond ik ook niet van te kijken, zo is ze gewoon. Maar die andere dingen had ik gewoon niet verwacht. Ene kant denk ik ook: lief bedoeld, niet fijn maar geen big deal. Andere kant denk ik, tja als ik het nu toelaat, hoe moet dat dan in de toekomst? Bijv als wij kinderen (mogen) krijgen.
lilguinea schreef:
28-09-2019 22:07
Oh het lijkt mijn schoonmoeder wel. Toen we thuiskwamen van vakantie waren spontaan al mijn kasten anders ingedeeld. Ik heb aangegeven bij haar dat ik snap dat ze het lief bedoelt, maar dat ik er van overstuur raak.
Overstuur raken als de koffie rechts staat in plaats van links? Ok dan...
Wat een gezeur om niets, zeg.

Wat heb jij nou weer precies met de kledingkast van je partner te maken. Wat kan jou het bommen dat zijn eigen moeder die anders ingedeeld heeft. Het is jouw kast toch niet?

Er is gepoetst, er staan plantjes, je boekenkast ziet er mooier uit.. Niet zo zeiken om het zeiken. Heeft je eigen moeder je niet opgevoed?
Do-re-mi schreef:
29-09-2019 00:45
Tuurlijk, ik had verwacht dat ze langs zou komen bij schoonzus. Ze is heel zorgzaam dus dat kopje soep en een aantal nieuwe plantjes stond ik ook niet van te kijken, zo is ze gewoon. Maar die andere dingen had ik gewoon niet verwacht. Ene kant denk ik ook: lief bedoeld, niet fijn maar geen big deal. Andere kant denk ik, tja als ik het nu toelaat, hoe moet dat dan in de toekomst? Bijv als wij kinderen (mogen) krijgen.
Nou misschien verschoont ze dan ook wel een luier, koopt ze een nieuw pakje, ruimt ze wat speelgoed op. WAT ERRUG!!!!

Je hebt nou eenmaal een partner, dus je hebt het al niet helemaal alleen te zeggen in je huis / over je toekomstige kinderen. Anders moet je gezellig vrijgezel worden, dan mag je alles zelf bepalen en heb je ook niet te dealen met dit soort super vriendelijke schoonouders.
Het zou zomaar een actie van mijn eigen moeder kunnen zijn.
En daarom krijgt die geen sleutel en komt die er niet in als wij niet thuis zijn.

Want ik zou koken van woede.
Blijf je met tengels van onze kasten af!
En nee, ik hoef geen soep of planten - ik hoef sowieso geen planten in huis - als je denkt daarmee toegang te krijgen tot ons huis en dat maar helemaal naar eigen smaak verbouwt.

Ik zou dus ook schoonzus vervloeken dat die moeder maar heeft binnengelaten en vooral heeft laten doen.
Dat ze nog bezoek wou ontvangen tot daaraantoe.
Maar dat ze dat bezoek gelijk maar het halve huis laat verbouwen ...

Het zou hier dus een aardig tijdje koude stille oorlog zijn.
Zowel met schoonmoeder als met schoonzus.
Als man dan de komende 5 maand alleen op bezoek wil naar zijn familie, hij doet maar.
De goden zijn gedankt dat ik alleen dochters heb, die ook nog eens lief voor hun schoonloeders zijn.
Ik snap jou en ik snap jouw man!
Ik zou het een stuk minder erg vinden als mijn eigen moeder dit zou doen dan mijn schoonmoeder ;-D beetje dubbel.

Ik heb niks om voor te schamen voor mijn eigen moeder, maar schoonmoeder is toch net ff anders. Staat toch verder van je af ofzo. Als mijn moeder in mijn ondergoedla kijkt, omdat ze de was aan het opvouwen is (ben erg ziek geweest) dan vind ik dit een stuk minder erg dan als schoonmoeder dit zou doen.

Dus ik snap jullie beide! Maar ik zou er in ieder geval vanuit gaan dat ze geen kwade intenties had en jullie een fijne thuiskomst wilde bieden door alles lekker fris en opgeruimd voor jullie te maken. Zou er zeker geen probleem van maken. Als ze dan toch een dildo tegenkomt, dan had ze maar niet in de kast moeten kijken :proud:
raindance wijzigde dit bericht op 29-09-2019 02:18
88.00% gewijzigd
Hier trouwens een man die vlakaf achter mijn standpunt staat.

Mijn schoonmoeder heeft wél een sleutel, maar dan alleen om de katten eten te geven. En die beperkt zich daar ook écht toe.

Die hanteert echt het systeem "jullie huishouden, jullie probleem".

Die éne keer dat mijn moeder man zijn onderbroeken had meegenomen nadat ze eerst de sleutel had afgeluisd bij mijn schoonmoeder zit hem toch écht te vers in 't geheugen.
Tegen mijn schoonmoeder had ze verteld "dat ze effe een fotoboek ging terugbrengen" en "dat ze de sleutel zodadelijk wel terugbracht". Maar dan wel het hele huis zitten afzoeken en onze wasmand plunderen.
Ze heeft het toen toch écht stevig mogen horen van hem én van mij.

Sindsdien gaat de wasmand dus achter slot en grendel als we op reis gaan.
En is schoonmoeder gebriefd nooit meer de sleutel uit te lenen en al helemaal niet aan mijn moeder. Met welk l*l-verhaal ze ook komt.
Ik zou ook een wenkbrauw optrekken bij die kledingkast, maar laat het alsjeblieft gaan.

Lieve vrede bewaren is vaak beter dan alles maar uitspreken.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Marnamai schreef:
29-09-2019 01:51

Want ik zou koken van woede.
Blijf je met tengels van onze kasten af!
En nee, ik hoef geen soep of planten - ik hoef sowieso geen planten in huis - als je denkt daarmee toegang te krijgen tot ons huis en dat maar helemaal naar eigen smaak verbouwt.

Ik zou dus ook schoonzus vervloeken dat die moeder maar heeft binnengelaten en vooral heeft laten doen.
Dat ze nog bezoek wou ontvangen tot daaraantoe.
Maar dat ze dat bezoek gelijk maar het halve huis laat verbouwen ...

Het zou hier dus een aardig tijdje koude stille oorlog zijn.
Zowel met schoonmoeder als met schoonzus.
Als man dan de komende 5 maand alleen op bezoek wil naar zijn familie, hij doet maar.

Want eerlijk zeggen: worden er veel mensen geholpen met deze houding?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Zo is mijn moeder ook.
Nu is het mijn eigen moeder en ik weet dat ze echt geen enkele andere intentie heeft dan mij willen helpen uit liefde.

En ja ik baal ook weleens als ze iets heeft gedaan wat ik nu net geen goed idee vindt.
Maar ach, dan verander ik dat weer.
Het gaat altijd om kleine dingen.
En soms zegt ze weleens, ik heb je spulletjes net wat anders terug gezet,geen idee meer hoe het stond maar zo leek mij leuk. Zet het zelf maar weer terug.

Het is precies dat zoals meds zegt, het is puur de drang te willen zorgen omdat dat is wat ze waarschijnlijk altijd heeft gedaan.

Ik vind het heel lief bedoeld en ben er ook altijd blij mee, die plantjes staan binnen 5 minuten wel weer op hun originele plek.
EvyBlissy schreef:
29-09-2019 02:35
Want eerlijk zeggen: worden er veel mensen geholpen met deze houding?
Ik kook liever thuis over dan dat ik het er allemaal uitgooi tegen mijn (schoon)ouders of andere familie.
Want van karakter veranderen doen ze toch niet.

Dan kan ik beter gewoon een paar maanden wegblijven en dat ze mij niet / nauwelijks meer horen.
Merken ze vanzelf wel dat ik er toch écht niet mee kon lachen.
Een feest der herkenning dat er meer van exact dit soort schoonmoeders zijn!!!
Ik had er eerst ( en nu vaak ook nog) moeite mee, maar houd inderdaad de gedacht vast dat het om de lieve bedoeling van haar gaat.
Ze probeert echt iets te doen waarvan ze denkt dat het voor jullie heel fijn is.

Kijk het blijft een inbreuk op je eigen huis. Ik ervaar het nog steeds zo, maar hier ook een partner die het fijn vindt. Hier is wel in de loop der tijd steeds meer met haar besproken dat ik het niet zo fijn vind, en ondertussen kent ze deze grens tussen mij en partner aardig, en respecteert dit ook.
Dus wel zijn klerenkast opruimen, of evt de speelgoedkast van de kinderen. Niet mijn kast of de dingen aan de muur anders ophangen.
Marnamai schreef:
29-09-2019 02:51
Ik kook liever thuis over dan dat ik het er allemaal uitgooi tegen mijn (schoon)ouders of andere familie.
Want van karakter veranderen doen ze toch niet.

Dan kan ik beter gewoon een paar maanden wegblijven en dat ze mij niet / nauwelijks meer horen.
Merken ze vanzelf wel dat ik er toch écht niet mee kon lachen.
Je moet het allemaal zelf weten hoor. Maar het lijkt me niet leuk voor jezelf, je schoonmoeder en vooral ook niet voor je echtgenoot om vijf maanden koude oorlog te voeren tegen haar terwijl - je zegt het zelf - je haar karakter niet zal veranderen.

Twee jaar geleden hadden mijn oom en tante een discussie over iets onbenulligs (het snoeien van de haag), hij vertrok geïrriteerd naar een afspraak die hij had en is onderweg gestorven aan een hartstilstand. Zij heeft het nog steeds moeilijk mee dat ze boos was op hem toen hij de deur uitging.

Ik wil maar zeggen: pick your battles.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven