Dubbele gevoelens schoonmoeder

28-09-2019 18:34 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay allemaal,
Ik heb even een nieuwe nick aangemaakt ivm eventuele herkenbaarheid.

Ik zou graag jullie mening willen horen over het volgende..
Mijn schoonmoeder is een lieve, zorgzame vrouw. Mijn zwager (broer van partner) woont alleen en daar komt ze regelmatig het huis even schoonmaken of wat nieuwe plantjes neerzetten. Die vind dat allemaal prima, werkt veel en vind het wel makkelijk dat moeders dit doet.

Wij hebben haar bewust geen sleutel gegeven want ik zou niet willen dat ze ongevraagd bij ons thuis zou komen om schoon te maken. Het is ons huis dus dat regelen we zelf wel, hoe lief bedoeld ook. Ze komt ook niet zo vaak bij ons thuis (max 4 keer per jaar) wij gaan meestal naar m'n schoonouders.

Wij zijn net terug van een paar weken reizen terwijl m'n schoonzus (zus van partner, woont nog bij schoonouders) in ons huis verbleef. Toen wij thuiskwamen had m'n schoonmoeder allemaal nieuwe plantjes in huis gezet en een pannetje soep. Op het eerste gezicht vond ik dit hardstikke lief maar later bleek dat ze ook decoratie anders had gezet, de oven had schoongemaakt, m'n partner zijn kledingkast had opgeruimd, nieuwe shampoo voor partner in de douche had gezet, nieuwe afwasborstel had gekocht (oude weggegooid) en zelfs m'n boeken in de boekenkast op kleur gezet. In eerste instantie dacht ik dat m'n schoonzus dit had gedaan maar dit bleek m'n schoonmoeder te hebben gedaan.

M'n vriend ziet er geen kwaad in en vindt het allemaal hardstikke lief dat ze moeder dit voor ons (voornamelijk voor hem) heeft gedaan. Ik heb er een beetje een nare bijsmaak bij, het voelt voor mij een beetje als inbreuk op m'n privicy. Ze komt anders nooit zo vaak en nu we er niet zijn, gaat ze opeens allemaal dingen in ons huis doen.

Wat moet ik hier nou mee? Ik weet dat ze het allemaal lief heeft bedoeld maar toch voelt het niet fijn...
EvyBlissy schreef:
29-09-2019 02:28
Ik zou ook een wenkbrauw optrekken bij die kledingkast, maar laat het alsjeblieft gaan.

Lieve vrede bewaren is vaak beter dan alles maar uitspreken.
Maar waarom zou die vrouw niet mogen weten dat niet iedereen haar acties waardeert?
Waarom er maar gelijk van uit gaan dat ze dan zielig en verdrietig is en ruzie gaat maken?

Als het een goede vriendin was geweest, had waarschijnlijk iedereen gezegd "zeggen", maar een schoonmoeder moet je met fluwelen handschoentjes aanpakken anders gaan ze huilen.
EvyBlissy schreef:
29-09-2019 06:20
Je moet het allemaal zelf weten hoor. Maar het lijkt me niet leuk voor jezelf, je schoonmoeder en vooral ook niet voor je echtgenoot om vijf maanden koude oorlog te voeren tegen haar terwijl - je zegt het zelf - je haar karakter niet zal veranderen.

Twee jaar geleden hadden mijn oom en tante een discussie over iets onbenulligs (het snoeien van de haag), hij vertrok geïrriteerd naar een afspraak die hij had en is onderweg gestorven aan een hartstilstand. Zij heeft het nog steeds moeilijk mee dat ze boos was op hem toen hij de deur uitging.

Ik wil maar zeggen: pick your battles.
Ga nooit weg zonder te groeten, ga nooit weg zonder een zoen, want wie het noodlot tegemoet komt, kan het nooit meer over doen.
MarvelousMrsMaisel schreef:
29-09-2019 01:45
Wat een gezeur om niets, zeg.

Wat heb jij nou weer precies met de kledingkast van je partner te maken. Wat kan jou het bommen dat zijn eigen moeder die anders ingedeeld heeft. Het is jouw kast toch niet?

Er is gepoetst, er staan plantjes, je boekenkast ziet er mooier uit.. Niet zo zeiken om het zeiken. Heeft je eigen moeder je niet opgevoed?
Wat een nare gekke reactie, overduidelijk bedoeld om te stangen. TO komt hier toch juist met een vraag. Jij bent vooral degene hier waarvan ik me afvraag of je ouders je hebben opgevoed met dat sneue gesneer.
Blijenvrij schreef:
28-09-2019 23:42
Wat is dat toch met die moeders die willen zorgen dat ze in andermans huis tekeer gaan? Het zou beter zijn dat ze een hobby hadden.

Ik zou er niet blij van worden, en zorgen dat ik de volgende keer geen familie in mijn huis laat, en zeker geen sleutel geven.
Precies. Tijd dat ze een eigen leven opbouwen, of naar de psycholoog gaan om hun issues op te lossen.
Als jij de behoefte voelt om in het huis van je volwassen kind/schoonkind kasten te rearrangeren dan is er iets niet in orde.

Zelf zou ik het voor nu zo laten, maar als dit weer gebeurt zou ik er wel degelijk een kopje koffie met haar over nemen. Dit is nou niet bepaald gedrag dat minder wordt als er kinderen komen. Ook moeders mogen hun grenzen kennen, goed bedoeld of niet.
EvyBlissy schreef:
29-09-2019 06:20
Je moet het allemaal zelf weten hoor. Maar het lijkt me niet leuk voor jezelf, je schoonmoeder en vooral ook niet voor je echtgenoot om vijf maanden koude oorlog te voeren tegen haar terwijl - je zegt het zelf - je haar karakter niet zal veranderen.

Twee jaar geleden hadden mijn oom en tante een discussie over iets onbenulligs (het snoeien van de haag), hij vertrok geïrriteerd naar een afspraak die hij had en is onderweg gestorven aan een hartstilstand. Zij heeft het nog steeds moeilijk mee dat ze boos was op hem toen hij de deur uitging.

Ik wil maar zeggen: pick your battles.
En stél je toch voor dat je tegen je partner zegt dat 'ie jouw truien te heet heeft gewassen en hij daarna een hersenbloeding krijgt van de stress. Of tegen je schoonmoeder dat het lief bedoeld is maar dat je het fijn zou vinden als ze de kast mag laten zoals 'ie is. Oh oh, wie weet wat er dan gebeurt.

Als je zo in het leven staat kan je een ander nooit meer feedback geven.

Want stel dat? En wat als?

Echt, kom op hoor :nut:
Vlinder1963 schreef:
29-09-2019 01:54
De goden zijn gedankt dat ik alleen dochters heb, die ook nog eens lief voor hun schoonloeders zijn.

Nou als ik het hier zo lees wordt lief zijn niet op prijs gesteld. Blijf met je tengels van mijn spullen af. Naar je moeder/schoonmoeder? Brrr.
Lachattenoir schreef:
29-09-2019 09:32
Wat een nare gekke reactie, overduidelijk bedoeld om te stangen. TO komt hier toch juist met een vraag. Jij bent vooral degene hier waarvan ik me afvraag of je ouders je hebben opgevoed met dat sneue gesneer.

Ik vind het gesneer richting de schoonmoeders/moeders in dit topic sneuer. Geen leven hebben, zoek een hobby, bazig, bezitterig en weet ik het wat nog meer.
Wat is er mis met gewoon een beetje aardig zijn voor een ander?
Geef aan wat je wel en niet wil en klaar.
Ik zou het voor nu zo laten. En mocht je schoonzus weer eens in jullie huis verblijven, dan zou ik zowel schoonmoeder als schoonzus (want dan kan zij erop letten) zeggen dat je echt niet wilt dat er dingen vernieuwd of verplaatst worden zonder overleg.
ClumsyNinja schreef:
29-09-2019 01:40
Overstuur raken als de koffie rechts staat in plaats van links? Ok dan...
Nou er waren ook dingen verplaatst van de keuken naar de bijkeuken, dus ik kon veel niet meer vinden. En ik ben onder behandeling voor psychische klachten, waaronder een extreme controledwang, dus ja, overstuur.
ClumsyNinja schreef:
28-09-2019 19:20
Je deelt je huis, je stelt het open. Maar misschien denk ik er makkelijker over. Ik berg wel altijd de grootste dildo’s even goed achter slot en grendel op.

Maar verder: wees welkom en ik ben dankbaar voor wat ze achterlaten. Ook als het een indeling is die ik zelf niet gekozen zou hebben: iemand heeft geprobeerd je blij te maken.

Nee joh, júist in het zicht leggen in de kast.

Dan laten ze het wel na om te gaan rommelen in andermans spullen, of voelen ze zich hopelijk op zijn minst opgelaten.

Ik weet ook niet of het zo onschuldig is. De schoonmoeder van mijn zus doet het ook als ze oppast op de kinderen (haar raadt ik ook vaak aan om gewoon wat genante dingen in het zich in de laatjes te leggen, dus inderdaad een grote dildo of zo) en die heeft echt een handje van zich overal me te bemoeien en commentaar te geven op de opvoeding. Mijn theorie is dat die er niet tegen kan dat ze niet meer zoveel invloed heeft op het leven van haar zoon. Mijn moeder doet dat nooit zulke dingen en al helemaal niet ongevraagd. (onze familie is meer van het 'leven en laten leven')
boebezoebe wijzigde dit bericht op 29-09-2019 10:26
0.60% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
ClumsyNinja schreef:
28-09-2019 19:31
Je kan ook het tegenovergestelde doen van wat ik doe: agressief grote dildo (zoeen met van die aders) in de slaapkamerkast zetten. Wedden dat ze die dan niet gaan reorganiseren.
Dit dus! (ik had nog niet verder gelezen :) )
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Do-re-mi schreef:
29-09-2019 00:34
Tuurlijk, het is ook allemaal geen probleem. Ik was gewoon benieuwd wat jullie meningen erover waren omdat mijn partner en ik zo lijnrecht tegenover elkaar staan wat dit betreft. Beide kanten valt wat voor te zeggen en het is lief bedoeld.. Beetje bemoeierig komt het wel op mij over. Zoals iemand hiervoor al zei over die kledingkast; alles was inderdaad ook gestreken dus zo zal het wel gegaan zijn. Maar ik begrijp gewoon niet wat je in iemand z'n slaapkamer moet als je op visite bent, dat zou ik nooit in m'n hoofd halen bij iemand
De schoonmoeder van mijn zus die zich overal mee bemoeit behnadelt hun huis ook niet iets waar ze op visite komt. Eerder als een soort dependance van hun eigen huis. Die bemoeit zich overal mee en als even niet oplet heeft zo zo een kastje geverfd, "Want dat staat beter hier".

Ik moet er niet aan denken.

Mijn schoonmoeder doet zoiets niet, daar is de relatie tussen vriend en ouders net sinds een jaar of 5 weer een beetje ok na jaren elkaar niet te hebben gezien...(ik ken hem drie jaar, dus aan mij lag dat niet :-D )
3thee schreef:
29-09-2019 07:43
Maar waarom zou die vrouw niet mogen weten dat niet iedereen haar acties waardeert?
Waarom er maar gelijk van uit gaan dat ze dan zielig en verdrietig is en ruzie gaat maken?

Als het een goede vriendin was geweest, had waarschijnlijk iedereen gezegd "zeggen", maar een schoonmoeder moet je met fluwelen handschoentjes aanpakken anders gaan ze huilen.
Eens. En juist dat doen alsof iemand dat ook niet zal kunnen hebben vind ik kleinerend en triest.
Vraag aan de degenen die zeggen het geen probleem of het juist fijn te vinden: Zouden jullie het zelf ook doen bij een ander? Dus een kast herindelen en snuisterijen neerzetten? Of vind je dat diep in je hart not done? Maakt het dan nog uit bij wie je het doet en hoe weet je zeker dat het op prijs gesteld wordt?
Ik vind hier dingen van.
Ik vind het niet zo heel erg. Ik heb hier ook een (schoon)moeder die dat doet en het is vooral vriendelijk bedoeld. Die keer dat ze besloten had de onderbroeken in de onderbroekenla van mijn man netjes op te vouwen vond hij dat wel een beetje ongemakkelijk (en zonde van de tijd ook), maar dat ze de vitrage weleens wast als ik op vakantie ben dat vind ik echt heerlijk. De intentie is echt vriendelijk.

Maar goed, TO vindt het wel vervelend en dat kan ook natuurlijk.
Sabeltandcavia schreef:
29-09-2019 11:41
Vraag aan de degenen die zeggen het geen probleem of het juist fijn te vinden: Zouden jullie het zelf ook doen bij een ander? Dus een kast herindelen en snuisterijen neerzetten? Of vind je dat diep in je hart not done? Maakt het dan nog uit bij wie je het doet en hoe weet je zeker dat het op prijs gesteld wordt?

Nee, want ik vind het niet leuk/interessant om een boekenkast opnieuw in te ruimen, maar een bloemetje/kadootje neerzetten, zorgen dat er eten is, even een afwasje doen, een stofzuiger door het huis, zodat de vakantiegangers in een fris huis terugkomen en niet direct naar de supermarkt hoeven vind ik eigenlijk niet meer dan normaal.
Het is bij mij wel dubbel hoor! Mensen zijn hier van harte welkom, mogen dan ook drinken uit de koelkast pakken, blijven slapen en douchen. Dan vind ik het ook geen probleem als ze bijv mijn shampoo gebruiken.

MAAR.. Dan heb ik dat zelf aangegeven! In de trant van "als je iets nodig heb (handdoek, wat te eten, enz) dan pak je het maar!". Mijn schoonmoeder is een schat maar met haar heb ik zo een relatie niet.
Star² schreef:
29-09-2019 11:50
Nee, want ik vind het niet leuk/interessant om een boekenkast opnieuw in te ruimen, maar een bloemetje/kadootje neerzetten, zorgen dat er eten is, even een afwasje doen, een stofzuiger door het huis, zodat de vakantiegangers in een fris huis terugkomen en niet direct naar de supermarkt hoeven vind ik eigenlijk niet meer dan normaal.
Toen ik een tijdje bij iemand de katten eten had gegeven, had ik ook een bloemetje neergezet en wat te drinken en te eten neergezet voor de thuiskomers, vind ik ook niet meer als normaal!
Waar heeft je schoonzus geslapen dan, in jullie bed? Misschien wilde schoonmoeder alleen helpen het wat netter te maken.

Misschien heeft je zus boeken uit de kast getrokken en hielp schoonmoeder opruimen. Schoonzus woont nog thuis toch?

Ik snap je maar zou in dit geval gewoon ervoor kiezen om je huis niet meer uit te lenen en het verder laten gaan.
Zoals ik al eerder zei: ik zou er niets van zeggen. Misschien komt er nog wel eens een tijd dat je haar echt nodig hebt omdat je gezondheid je in de steek laat, zwangerschap met problemen enz. en dan ben je blij dat ze je komt helpen zonder dat je het hoeft te vragen. En ja, dan doet ze misschien ook wel dingen waar je niet meteen blij van wordt maar dat is dan maar zo. Je kunt nu eenmaal niet alles krijgen zoals jij het precies wilt hebben.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
lisa_ schreef:
29-09-2019 11:58
Waar heeft je schoonzus geslapen dan, in jullie bed? Misschien wilde schoonmoeder alleen helpen het wat netter te maken.

Misschien heeft je zus boeken uit de kast getrokken en hielp schoonmoeder opruimen. Schoonzus woont nog thuis toch?

Ik snap je maar zou in dit geval gewoon ervoor kiezen om je huis niet meer uit te lenen en het verder laten gaan.
Schoonzus heeft inderdaad in ons bed geslapen en juist heel netjes. Ik heb schoonzus hier niet echt over gesproken omdat zij een hele goede band heeft met m'n schoonmoeder. Zou gelijk zeggen dat dit me hoog zou zitten als ik hier tegenover haar zou beginnen. Ik ben er nog niet uit of ik er wel iets over wil zeggen tegen m'n schoonmoeder.
Mij zou dit ook veel te ver gaan. Ik ben dan ook zeer gesteld op mijn privacy.
anoniem_642433f9e7e2c wijzigde dit bericht op 02-10-2019 16:31
91.35% gewijzigd
Ik zou het ook niet fijn vinden en er zeker wat van zeggen en ervoor zorgen dat ze nooit meer direct of indirect toegang tot jullie huis heeft als jullie er niet zijn.
Een bloemetje en een pan soep is prima, de rest gaat me te ver.
Wij gingen ooit op vakantie en schoonmoeder zou de post en plantjes doen. Het huis hadden we schoon achter gelaten, maar de wasmand zat vol. Was er niet van gekomen en boeide ons niet.

Toen we thuis kwamen, bleek ze nogmaals het hele huis gepoetst te hebben. Terwijl het schoon was.
En ze had dus alle was gedaan. Op de fiets mee naar haar eigen huis genomen zelfs. Helaas alles te heet gewassen ook, dus een paar kledingstukken verpest.
Plantjes waar ik aan gehecht was, waren helaas uitgedroogd...

Ik heb toen wel aan vriend gezegd het niet leuk te vinden. Ik vond het helemaal geen fijn idee dat ze aan mijn ondergoed en kleding had gezeten. En het nogmaals schoonmaken voelde alsof ik het niet goed genoeg zou doen. Ik vond het zo'n overdreven actie. We zijn toch volwassen? Maar ik wist ook wel dat t waarschijnlijk goed bedoeld was. Heb vriend gezegd dat hij er niets van moest zeggen. Daarna is t nooit meer gebeurd dus ik weet niet of hij zich daar aan gehouden heeft.

Geen advies maar ik snap hoe je je voelt, TO
Do-re-mi schreef:
29-09-2019 00:34
Tuurlijk, het is ook allemaal geen probleem. Ik was gewoon benieuwd wat jullie meningen erover waren omdat mijn partner en ik zo lijnrecht tegenover elkaar staan wat dit betreft. Beide kanten valt wat voor te zeggen en het is lief bedoeld.. Beetje bemoeierig komt het wel op mij over. Zoals iemand hiervoor al zei over die kledingkast; alles was inderdaad ook gestreken dus zo zal het wel gegaan zijn. Maar ik begrijp gewoon niet wat je in iemand z'n slaapkamer moet als je op visite bent, dat zou ik nooit in m'n hoofd halen bij iemand
Ik zou er ook niet direct op zitten wachten hoor. Het gaat me te ver om te zeggen dat ik er blij mee zou zijn.
Maar ik zou er geen punt van maken. Dat is het me gewoon niet waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven