Dubbele gevoelens schoonmoeder

28-09-2019 18:34 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay allemaal,
Ik heb even een nieuwe nick aangemaakt ivm eventuele herkenbaarheid.

Ik zou graag jullie mening willen horen over het volgende..
Mijn schoonmoeder is een lieve, zorgzame vrouw. Mijn zwager (broer van partner) woont alleen en daar komt ze regelmatig het huis even schoonmaken of wat nieuwe plantjes neerzetten. Die vind dat allemaal prima, werkt veel en vind het wel makkelijk dat moeders dit doet.

Wij hebben haar bewust geen sleutel gegeven want ik zou niet willen dat ze ongevraagd bij ons thuis zou komen om schoon te maken. Het is ons huis dus dat regelen we zelf wel, hoe lief bedoeld ook. Ze komt ook niet zo vaak bij ons thuis (max 4 keer per jaar) wij gaan meestal naar m'n schoonouders.

Wij zijn net terug van een paar weken reizen terwijl m'n schoonzus (zus van partner, woont nog bij schoonouders) in ons huis verbleef. Toen wij thuiskwamen had m'n schoonmoeder allemaal nieuwe plantjes in huis gezet en een pannetje soep. Op het eerste gezicht vond ik dit hardstikke lief maar later bleek dat ze ook decoratie anders had gezet, de oven had schoongemaakt, m'n partner zijn kledingkast had opgeruimd, nieuwe shampoo voor partner in de douche had gezet, nieuwe afwasborstel had gekocht (oude weggegooid) en zelfs m'n boeken in de boekenkast op kleur gezet. In eerste instantie dacht ik dat m'n schoonzus dit had gedaan maar dit bleek m'n schoonmoeder te hebben gedaan.

M'n vriend ziet er geen kwaad in en vindt het allemaal hardstikke lief dat ze moeder dit voor ons (voornamelijk voor hem) heeft gedaan. Ik heb er een beetje een nare bijsmaak bij, het voelt voor mij een beetje als inbreuk op m'n privicy. Ze komt anders nooit zo vaak en nu we er niet zijn, gaat ze opeens allemaal dingen in ons huis doen.

Wat moet ik hier nou mee? Ik weet dat ze het allemaal lief heeft bedoeld maar toch voelt het niet fijn...
Do-re-mi schreef:
28-09-2019 19:44
Waarschijnlijk weet ze diep van binnen wel dat ik dat niet fijn vind. Anders had ze mijn kledingkast ook wel gedaan, haha. Dat zou ik ECHT niet leuk hebben gevonden. Dan zou ik er wel wat van zeggen maar inderdaad, het is toch van haar kind en zij heeft dit waarschijnlijk alleen maar uit liefde gedaan
Maar waarom? Ze was niet eens uitgenodigd. Zou ze al die tijd hebben zitten wachten op deze gelegenheid?
Ik zou zeggen: ontzettend lief maar daar kan ik niet aan wennen - en dan dezelfde dag alles terugzetten. Dan doet ze het niet meer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
JonathanStrange schreef:
28-09-2019 19:27
Nee, zou me veel te ver gaan, lief hoor als je eens wat wilt schoonmaken (hoeft ook echt niet, maar knock yourself out als je het niet kunt laten), maar dingen anders indelen, gaat me wel vijf stappen te ver.

De boodschap daarachter is ook net of je het zelf niet goed doet.
Andersom schreef:
28-09-2019 19:51
Nou ja ik doe ook best vaak dingen niet goed. Vond na de laatste keer al m’n recycling en schoonmaakspullen op plekken die veel logischer waren. Was ik best blij mee.
Andersom schreef:
Ja dat gevoel heb ik ook!
Andersom schreef:
natuurlijk niet. schoonmoeder is gewend om zo haar liefde te tonen. gebeurt vaker bij oude vrouwen die hun hele leven hebben gezorgd en geen eigen leven hebben opgebouwd
Do-re-mi schreef:
28-09-2019 19:54
rare levensinstelling, iemand doet iets voor je en jij voelt je aangevallen. het is je schoonmoeder, je kent haar, je zegt in je OP dat je lief en zorgzaam is. niet dat ze kritisch en gemeen is
Do-re-mi schreef:
28-09-2019 19:54
Denk dat het vooral hierin zit. Dat je eigenlijk het gevoel hebt dat zij vindt dat jouw manier beter kan, haar manier dus.

Ik heb dit ook gehad met sm. Die wilde ook nog schouderklopjes ervoor, zo’n goede huisvrouw was ze. En ik duidelijk niet. Volgens haar standaard. Gelukkig verleden tijd!

Maar ik zou er niks van zeggen en het laten gaan.
Met goede bedoelingen kun je ook de plank misslaan. Jaren geleden zaten schoonouders in ons huis tijdens onze vakantie. In de achtertuin hadden we een verhoogde border met een stapelmuurtje van oude steentjes, waar inmiddels plantjes en mosjes tussen groeiden zodat het 'oud' leek. Ik was er best trots op. Na de vakantie waren de plantjes en mosjes weg en de voegen flink uitgekrabt. Schoonouders dachten dat het achterstallig onderhoud was. Ook was ons houten bankje dat al mooi vergrijsd was, was helemaal kaal geschuurd en in de blanke lak gezet. Hij was weer als nieuw :'(

Moraal van het verhaal: Blijf met je goede bedoelingen van andermans interieur af.
sabeltandcavia wijzigde dit bericht op 28-09-2019 20:04
0.38% gewijzigd
Ik vind hier dingen van.
S-Meds schreef:
28-09-2019 20:00
natuurlijk niet. schoonmoeder is gewend om zo haar liefde te tonen. gebeurt vaker bij oude vrouwen die hun hele leven hebben gezorgd en geen eigen leven hebben opgebouwd
Dit.

Gewoon naar om te lezen dat er van alles achter gezocht zou moeten worden. Kans afgewacht, dat je het niet goed zou doen. Daar wordt je toch plaatsvervangend verdrietig van.
S-Meds schreef:
28-09-2019 20:01
rare levensinstelling, iemand doet iets voor je en jij voelt je aangevallen. het is je schoonmoeder, je kent haar, je zegt in je OP dat je lief en zorgzaam is. niet dat ze kritisch en gemeen is
Dat is ze ook zeker! Maar mijn decoraties in huis een andere plek geven vind ik gewoon vreemd en komt het net op mij over alsof het op de manier waarop het stond niet goed stond (volgens haar).
patchouli_ schreef:
28-09-2019 20:03
Dit.

Gewoon naar om te lezen dat er van alles achter gezocht zou moeten worden. Kans afgewacht, dat je het niet goed zou doen. Daar wordt je toch plaatsvervangend verdrietig van.
dat is eerste dat ik van hoor, je zou idd wel eens een punt kunnen hebben, mijn grootmoeder is ook zo.
Sabeltandcavia schreef:
Met goede bedoelingen kun je ook de plank misslaan. Jaren geleden zaten schoonouders in ons huis tijdens onze vakantie. In de achtertuin hadden we een verhoogde border met een stapelmuurtje van oude steentjes, waar inmiddels plantjes en mosjes tussen groeiden zodat het 'oud' leek. Ik was er best trots op. Na de vakantie waren de plantjes en mosjes weg en de voegen flink uitgekrabt. Schoonouders dachten dat het achterstallig onderhoud was. Ook was ons houten bankje dat al mooi vergrijsd was, was helemaal kaal geschuurd en in de blanke lak gezet. Hij was weer als nieuw :'(

Moraal van het verhaal: Blijf met je goede bedoelingen van andermans interieur af.
Whoehahaha, dat is wel zuur ja. Voor beide partijen...
Alleen diegene die het met haar eens zijn krijgen een lieve reactie terug van to :proud:
Do-re-mi schreef:
28-09-2019 19:24
Die begrijpt mijn mening niet en is van mening dat het alleen maar lief is.. En het is zeker lief bedoeld maar toch.. Ik vind de kledingkast van partner bijv toch net even te ver gaan
Ik vind dat je het lekker moet laten gaan. Jij blijft er nu over malen. Het is gebeurd. Niet meer te veranderen. En goed bedoeld. Het enige wat je kan doen is voorkomen dat het nog eens gebeurd door niet meer schoonzus op te laten passen op huis
To voortaan ook geen sleutel aan je schoonzus meer geven. Geef hem maar aan je moeder.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 28-09-2019 20:07
19.73% gewijzigd
S-Meds schreef:
28-09-2019 20:00

En daarom moet TO het maar accepteren?

Iemand helpen die geen hulp nodig heeft draagt altijd de boodschap: Ik doe het wel want jij doet het zelf niet goed. Hulp aanbieden is iets anders dan de taak opgevraagd overnemen.
Do-re-mi schreef:
28-09-2019 20:04
Dat is ze ook zeker! Maar mijn decoraties in huis een andere plek geven vind ik gewoon vreemd en komt het net op mij over alsof het op de manier waarop het stond niet goed stond (volgens haar).
het is een drama. Natuurlijk, stel je voor, decoraties op een andere plek, dat is een enorme aantasting van je leefomgeving en veiligheid.

die achterdocht zou ik wel wat mee doen. lijkt me naar om zo wantrouwig in het leven te staan en niet te kunnen waarderen wat er is. lijkt me ook een wig te slaan in je relatie, goed dat je man wel ziet dat het lief bedoeld is
Andersom schreef:
28-09-2019 20:07
En daarom moet TO het maar accepteren?

Iemand helpen die geen hulp nodig heeft draagt altijd de boodschap: Ik doe het wel want jij doet het zelf niet goed. Hulp aanbieden is iets anders dan de taak opgevraagd overnemen.
ja soms moet je dingen accepteren omdat je nu eenmaal niet over al je gedoetjes mensen terecht kan wijzen
ClumsyNinja schreef:
28-09-2019 19:16
Ze is bij mij van harte welkom. De sleutel ligt onder de bloempot rechts.
Hahahaahahahaha
patchouli_ schreef:
Dit.

Gewoon vreselijk om te lezen dat iemand je huis binnendringt en met goede bedoelingen je huis gaat reorganiseren.

Mijn moeder en mijn schoonmoeder zouden het niet moeten proberen.
S-Meds schreef:
28-09-2019 20:09
het is een drama. Natuurlijk, stel je voor, decoraties op een andere plek, dat is een enorme aantasting van je leefomgeving en veiligheid.

die achterdocht zou ik wel wat mee doen. lijkt me naar om zo wantrouwig in het leven te staan en niet te kunnen waarderen wat er is. lijkt me ook een wig te slaan in je relatie, goed dat je man wel ziet dat het lief bedoeld is
Ik zal binnenkort een afspraak maken bij de psycholoog en relatietherapeut! Bedankt voor het advies!
Do-re-mi schreef:
28-09-2019 20:12
Ik zal binnenkort een afspraak maken bij de psycholoog en relatietherapeut! Bedankt voor het advies!
Heb je al nieuwe sloten?
Andersom schreef:
28-09-2019 20:11
Gewoon vreselijk om te lezen dat iemand je huis binnendringt en met goede bedoelingen je huis gaat reorganiseren.

Mijn moeder en mijn schoonmoeder zouden het niet moeten proberen.
want anders?
S-Meds schreef:
28-09-2019 20:09
ja soms moet je dingen accepteren omdat je nu eenmaal niet over al je gedoetjes mensen terecht kan wijzen

Tja, mijn (schoon)moeder zal op zo'n moment ook moeten accepteren dat zij nu eenmaal niet in mijn huis woont en ik de dingen doe zoals ik ze doe.

Omgekeerd zouden ze er ook niet blij van worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven