echte vriendschap, een illusie??

18-06-2010 15:17 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
we kennen dat nummertje vast wel, van het goede doel.

Vrienden, kennissen hebben we allemaal wel maar'"echte vriendschap".Wanneer noem je iemand zo?en hebben jullie echte vrienden die door dik en dun voor je gaan.Ik dacht ze ook te hebben maar dan blijk je toch weer uit mekaar te groeien en is het veel sneller over dan gewone vrienden omdat je verwachtingen hoger zijn, toch? Je raakt sneller teleurgesteld..

Of zijn we er gewoon niet voor weggelegd, voor vriendschappen voor het leven.Ik ben altijd hondstrouw en ga er helemaal voor, maar toch word ik steeds weer teleurgesteld.Heb ik te hoge verwachtingen?

Ik hoor graag hoe jullie hierover denken.
Ik geloof in lange vriendschappen, maar dat het ook kan veranderen met de tijd.

Waar in wordt je steeds teleurgesteld? Wat zijn jouw verwachtingen dan?

Het valt bij mij namelijk wel mee met de teleurstellingen.
quote:noa40 schreef op 18 juni 2010 @ 15:17:

we kennen dat nummertje vast wel, van het goede doel..Nummertje??? Of bedoel je liedje?
quote:noa40 schreef op 18 juni 2010 @ 15:17:

Heb ik te hoge verwachtingen?

Hoi TO, kun je misschien wat voorbeelden noemen? Dan krijgen we een beter beeld van wat je bedoelt.
Ik herken dat wel hoor, echt vrienden zijn maar op 1 hand te tellen. En dan bedoel ik de vriendinnen die je bij wijze van spreke 's nachts kan bellen als er iets is.. Je merkt vaak pas wie je echte vrienden zijn als je zelf een iets mindere periode meemaakt. Toen mijn relatie uitging merkte ik dat zeker! Dit heeft me wel geleerd me wat minder druk te maken over vriendschappen (hoge verwachtingen laten varen, ook idee voor jou?), met de een ga je gewoon gezellige dingen doen en daar verwacht je dan ook niets meer van. En een enkeling deel je wel meer mee en daar richt jij dan ook je energie op. En het is ook zo vriendschappen komen en gaan omdat je zelf ook veranderd hoor!
Misschien kun je "ik" schrijven waar je "ik" bedoelt. Ik herken me niet in jouw post en zal vast niet de enige zijn. Dat "je" en " wij" maakt het niet duidelijker.
Als echte vriendschap op 1 hand te tellen is moet je al gelukkig zijn....
Je weet toch!
Mensen veranderen en daardoor groeien hele goede vrienden soms uit elkaar. Vriendschap is geen illusie, maar zeker ook niet in alle gevallen eeuwigdurend.
Of ben je echt genaaid waar je bij stond door iemand die je als een goede vriend beschouwde? Dat zou best lullig zijn.
Waarom komen en gaan bepaalde mensen in je leven?

Jouw reactie zal interessant zijn. Let goed op wat je leest.

Nadat je het gelezen hebt zul je de reden weten Waarom het naar je toe gestuurd was. Hier gaat het:

Mensen komen in je leven om een bepaalde reden,

Een seizoen of een heel leven.

Als je weet om welke reden het is, weet je wat je voor de persoon kunt doen.

Als iemand in je leven is om een reden, is het gewoonlijk omdat je een behoefte hebt geuit.

Ze zijn gekomen om je te helpen door een moeilijkheid heen, je te begeleiden met ondersteuning en je fysiek, emotioneel of spiritueel te helpen.

Ze lijken door God gestuurd en dat zijn ze ook.

Ze zijn er om een reden waarvan het nodig is dat ze er zijn.

Dan, zonder dat jij iets verkeerd doet, of op zomaar een moment, zegt of doet deze persoon iets om de relatie te beëindigen.

Soms gaan ze dood, soms lopen ze weg.

Soms keren ze zich tegen jou en dwingen je tot een standpunt.

Wat we ons dan moeten realiseren, is dat aan onze behoefte is voldaan, onze wens is vervuld, hun werk is gedaan. Het gebed dat je opzond is beantwoord en nu is het tijd om verder te gaan.

Sommige mensen komen in je leven voor een seizoen, omdat het jouw beurt is om te delen, te groeien of te leren.

Zij brengen je een ervaring van vrede of ze brengen je aan het lachen. Ze kunnen je iets leren dat je nog nooit gedaan hebt.

Ze geven je gewoonlijk een ongelooflijke hoeveelheid vreugde.

Geloof het , het is echt , maar slechts voor een seizoen.

Relaties voor de duur van je leven, leren je levenslessen, dingen waar je op kunt bouwen om zo een solide emotionele fundering te hebben.

Het is jouw taak de lessen te accepteren.

Hou van die persoon en stop wat je hebt geleerd in alle relaties en situaties van je leven. Men zegt: "Liefde is blind maar vriendschap is helderziend".

Dank je dat je een deel van mijn leven bent, of het nu is om een reden, voor een seizoen of voor het hele leven.
wow houvanjezelf dat klinkt mooi. En voor noa40, ik denk dat het bij het leven hoort. We verliezen allemaal wel vriendschappen en daar kan je best wel onzeker van worden maar je kunt het ook zien als het afsluiten van een periode en dan koester je verder de herinneringen
Echte vriendchap bestaat. Maar vriendscahppen bestaan niet 'vanzelf'. Ze nemen tijd, energie, af en toe eens incasseren, maar vooral respecteren, geven, met raad en daad terzijde staan, elkaar vrij laten.

Ik zelf heb helemaal geen 'verwachtingen'. Ik heb wel een tweetal hele goede echte vrienden (en een hele sleep 'vriendachtigen' met wie ik het gezellig heb, maar aan wie ik niet mijn diepste zieleroerselen toevertrouw).

het bewuste tweetal weet echt ALLES wat er over mij te weten valt. Een vriendin ken ik al sinds de kleuterschool, hoewel de echte vriendschap pas na de lagere school op gang gekomen is. Wij zijn totaal anders, hebben elkaar soms ook jarenlang niet gezien, (oa buitenland reizen of andere escapades), maar komen altijd wer bj elkaar terecht en pakken dan de draad op waar die si blijven liggen. Zoals ik ernaar kijk, vullen wij elkaar aan, vertrouwen wij elkaar en staan wij voor elkaar klaar.

De andere vriend ken ik pas 3 jaar, en daar heb ik een vrij heftieg emotionele band mee opgebouwd. Hij heeft grote invloed gehad op mijn denken en doen, ik ben een soort 'rots in de branding' geweest op het moment dat zijn leven ontspoorde. Deze vriendschap is op geen enkele manier te vergelijken met de eerstgenoemde, maar is voor mij wel heel waardevol. Als je door de shit heen loyaal bent aan elkaar, dan ben je mijsn inziens echte vrienden.

En ik ben me best bewust dat op een ander moment in onze levens de dinegn misschien anders liggen, maar ik gun biede het beste en hoop ze nog heel lang in mijn leven te hebben.
even over dat berichtje van "hou van jezelf'

helemaal treffend en op mij slaand, echt heel mooi, ze zijn ook in mijn leven gekomen op een moment dat zij mij nodig hadden en ik hun,zo voelt het ook, dat het voor een reden was, ik heb er ook ontzettend veel van geleerd en neem dat mee voor de rest van mijn leven, nu is het blijkbaar de tijd gekomen om verder te gaan en koester ik de jaren die we samen gehad hebben, al blijft het moeilijk om te beseffen op dit moment.
Ik heb geen 'echte' vriendinnen waarover je leest in tijdschriften of die je ziet op tv.

Ik heb wel hele lieve vriendinnen, maar die komen en gaan. Er zijn er 2 die ik blijf zien en waarbij het contact nog steeds leuk is ook al zien we elkaar een paar maanden/ jaar niet.

Familie vind ik belangrijker.
Poelepoelepoelepoes!
quote:noa40 schreef op 18 juni 2010 @ 16:03:

even over dat berichtje van "hou van jezelf'

helemaal treffend en op mij slaand, echt heel mooi, ze zijn ook in mijn leven gekomen op een moment dat zij mij nodig hadden en ik hun,zo voelt het ook, dat het voor een reden was, ik heb er ook ontzettend veel van geleerd en neem dat mee voor de rest van mijn leven, nu is het blijkbaar de tijd gekomen om verder te gaan en koester ik de jaren die we samen gehad hebben, al blijft het moeilijk om te beseffen op dit moment.Dan kan je dat koesteren en hoef je niet teleurgesteld te zijn
Ik herken je verhaal wel maar de meeste vrienden die ik kwijt raak, dat is meestal omdat je allebei veranderd en met andere dingen bezig bent. Niet dat je dan ruzie hebt.

Dat stukje van 'houvanjezelf' verwoord het heel goed!
Ik geloof er eigenlijk in dat bepaalde mensen voor kortere of langere tijd op je pad komen, en dat die daar blijven voor zolang je ze 'nodig' hebt of zij jou 'nodig' hebben.

Ik denk dat een echte vriendschap ook kort kan duren. Als je heel kort een intensief en prettig contact met iemand hebt, maar het verwaterd op de duur, dan vind ik dat wel een echte vriendschap (voor zolang als dat het duurt).

Mensen komen en gaan.
Ik heb 1 hartsvriendin. Wij vertellen elkaar alles, we bellen elkaar gerust midden in de nacht, om half 7 's ochtends of onder werktijd. Gewoon omdat we elkaar altijd wel wat te vertellen hebben. We zien elkaar ook nog 'ns bijna alle dagen van de week. Vergeleken met deze vriendschap vallen al mijn andere vriendschappen in heden en verleden in 't niet. Hoop dat zij voor het leven is.
Ik vind dat sommige vriendschappen een illusie blijken, en dat vind ik pijnlijk. Langdurige ziekte en of verhuizing kan een hoop veranderen in "vriendschap"

Mensen veranderen, levens veranderen, dus vriendschappen ook. Ik ben er nogsteeds niet uit of je vrienden voor het leven kunt hebben.

Ik neig naar 'ja het kan' maar net als in een relatie, gaat het bij vriendinnen vriendschappen ook met ups en downs denk ik.
Schep geen hoge verwachtingen van vriendschappen.

Wij zijn allemaal mensen met onze nukken en happy kanten.

Het belangrijkste is om te genieten van de momenten die je hebt met je vrienden.

In moeilijke periodes heb je meer aan een forum/geloof/therapeut/familie.

Mocht het zo zijn dat je vriendinnen je bijstaan, is dat alleen maar een bonus.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alles kan kapot, dus ook echte vriendschappen.

Ik vind het wel een prettig idee dat je vriendaschappen/relaties kunt zien als een gezelschap voor de duur van de reis. Sommige personen reizen tot het einde met je mee, anderen, of jij zelf, besluiten een andere kant op te gaan en vervolgen hun reis zonder jou. Een beetje zweverig maar ik geloof er wel in.
Echte vriendschap bestaat zeker wel. Ik heb een paar (4) hele goede vriendinnen. En ik weet ook dat ze er voor me zijn, op alle momenten en ik ben er voor hen.

Zoals nu: De moeder van een vriendin is gisteren overleden en ze is daar heel verdrietig over. Ik ken haar moeder ook, heb maandagavond afscheid van haar genomen. Maar ik zeg dan ook tegen mijn vriendin: Ik bén er voor je, wanneer dan ook en dat meen ik.

Net kwam ze heel even: Ze heeft veel familie (zusters/broers) en ze had even genoeg van die mensen...een beetje geruzie over de uitvaart..Dan komt ze even bij mij uithuilen. Dát is ook vriendschap. Lief en leed.

Maar ook een vriendschap van28 jaar kan stuk gaan, dat heb ik afgelopen jaar mee gemaakt. Een vriendin met wie ik lief en leed heb gedeeld. Al was het de laatste jaren van haar kant véél leed....en ik denk dat ze daarom die vriendschap laat doodbloeden. Ze kwam altijd maar weer klagen over haar partner, maar uiteindelijk nam ze hem keer op keer weer terug.
Ik heb nog geen vriendschappen meegemaakt die zo sterk en zo duurzaam waren als de band die ik met m'n zussen heb. Een vriend van me zegt hetzelfde over zijn broers. Bij "echte vriendschap" denk ik aan zoiets, en dan heb ik het dus nog niet gevonden. Wat niet betekent dat het dan dus ook niet bestaat.

Als je "echte vriendschap" beschouwt als "oprecht, maar gebonden aan tijd en plaats", ja, dan bestaat het zeker wel.
Nou, ik ben gezegend met een heel aantal echte vrienden.

Inderdaad, als het je slecht gaat kom je er wel achter wie je vrienden zijn, en ik heb er heel wat.

Een aantal zie ik niet zo heel vaak (druk druk druk met werk, gezin, ik ook) maar als we elkaar zien is het meteen als vanouds. Ook de diepte in, niet alleen koetjes en kalfjes, raar maar waar.

En een paar zie ik geregeld, met hen deel ik ook alles en vice versa. Vriendschap moet van twee kanten komen.

En soms huil ik uit, maar het gebeurt ook andersom.

(is gebeurd nou met d of t, ik weet het echt niet)

En ik denk dat die vriendschappen voor altijd zijn, vriendjes, echtgenoten komen en gaan..... tja, maar die vriendschap is voor altijd, dat is mijn overtuiging. Dat geldt voor mij.
quote:houvanjezelf schreef op 18 juni 2010 @ 15:43:

Ze zijn er om een reden waarvan het nodig is dat ze er zijn.

Dan, zonder dat jij iets verkeerd doet, of op zomaar een moment, zegt of doet deze persoon iets om de relatie te beëindigen.

Soms gaan ze dood, [...]

Wat we ons dan moeten realiseren, is dat aan onze behoefte is voldaan, onze wens is vervuld, hun werk is gedaan. Het gebed dat je opzond is beantwoord en nu is het tijd om verder te gaan.Nou, Houvanjezelf, daar heb ik toch wat moeite mee, zoals het hier staat. Alsof mijn oude vrienden zijn doodgegaan omdat ze niet meer nodig waren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven