Een andere kijk op vreemdgaan

16-11-2020 12:12 283 berichten
Vreemdgaan is iets wat heel veel leed en verdriet kan veroorzaken, maar toch in veel relaties voorkomt. Juist omdat het zoveel leed veroorzaakt, zou je geneigd zijn te vinden dat het er eigenlijk niet zou moeten zijn. Maar het is nou eenmaal. Toch overkomt het veel relaties. En misschien kan er veel leed verzacht worden, als je er iets meer van zou begrijpen. Als het er is, waarom is het er dan?

In deze topic wil ik los van de voor- en nadelen die er aan vastkleven, en los van goed en kwaad, kijken of een vrouw die vreemdgaat dit om andere redenen doet, dan wanneer een man dit doet.

Misschien krijgen we er dan wat meer zicht op, waarom het gebeurt. Het kan ons misschien helpen om de radeloosheid en de machteloosheid, die we er door voelen wat te verzachten.

Ik begin met een voorzetje en daarna een vraag:

Volgens onderzoek uit de gedragswetenschappen vertoont het vrouwelijke in de mens meer neiging tot verbindingen leggen. Het vrouwelijke is meer coöperatief, samenwerkend en zoekt meer naar overeenkomsten. Terwijl het mannelijke meer neiging heeft tot competitief gedrag dat zich uit in concurrentie, polarisatie, onderscheid maken en het zoeken naar verschillen.

Ik geef hier dus geen oordeel dat het een beter is dan het ander. Ze zijn er allebei en allebei noodzakelijk. De voortplanting is fundamenteel gebaseerd op de dynamiek van sekseverschillen, anders zouden we nog niet eens hebben bestaan.

Koppel vrouwelijk niet 100% aan vrouw en mannelijk niet 100% aan man. Want in de natuur komen alle varianten voor van een man die 100% vrouwelijk is tot een vrouw die 100% mannelijk is en alles daar tussenin.

Wel is het zo, dat coöperatief gedrag bij vrouwen overheerst en competitief gedrag bij mannen overheerst. Er bestaat dus zeker een verband tussen vrouw en vrouwelijkheid en man en mannelijkheid.
Wanneer de samenleving aan vrouwelijkheid en mannelijkheid deze fundamentele verschillen toekent, kan ik verwachten dat mannen en vrouwen hun gedrag van vreemdgaan verschillend beleven en het vermoedelijk ook om verschillende redenen zullen doen.

Ik heb het vermoeden dat als een man vreemdgaat, er een grotere kans op echtscheiding is, dan wanneer een vrouw dit doet.

Het mannelijke denkt vanuit OF – OF, of jij blijft mijn geliefde of die andere wordt het.
Het vrouwelijke denkt vanuit EN – EN. Een vrouw zal dus meer neiging hebben om te kijken of er voor haar een mogelijkheid is om met zijn drieën verder te gaan. Zij zal haar man waarschijnlijk meer willen betrekken bij haar minnaar. En het liever niet aansturen op een echtscheiding.

Omdat zij wil verbinden, zal zij misschien de volgende mogelijkheden willen onderzoeken:

Haar oorspronkelijke man bv. zien als haar steun en toeverlaat in haar toekomstplannen met kinderen, gezin, financiën en huishoudelijke omgeving, enz. te realiseren. Kortom haar zorg voor het nageslacht. En haar minnaar meer zien vanuit bv. het op zoek zijn naar goed genetisch materiaal, of omdat ze met hem betere seks heeft dan met haar oorspronkelijke man en misschien, maar dan speculeer ik. Om haar leiderschap te bevestigen. Het zou me niet verbazen als een vrouw, die vreemd gaat weleens van dit scenario gedroomd heeft. En daar later serieuze verlangens naar heeft. En heel misschien haar fantasie zelfs werkelijkheid heeft zien worden.

Om je hier op een zuivere manier en vrij van oordeel, mee bezig te houden, vraagt dat nogal wat van je. Dus ik wil daarom al degenen die dit maar raar vinden, grote afweer voelen en niet bereid zijn om de schaamte even naast je neer te leggen, verzoeken om hier voorlopig eerst alleen maar te lezen, voordat je op het orgel gaat met afwijzingen. Het is een nogal onwennige manier van kijken.

Ik denk dat dit een waagstukje is om het hier transparant met elkaar over te hebben.
Daarom heb ik deze topic ook aan "de peiling" gekoppeld. Want er bestaat ook een grote kans dat we dit met elkaar niet voor elkaar krijgen.

In een forum kun je op twee manieren reageren.
1. Op inhoud
2. Op vorm

Zonder dit verder toe te lichten, wil ik voornamelijk bezig zijn met lezers, die op inhoud reageren. Mensen die het leuker vinden om op vorm te reageren, verzoek ik naar twitter te verhuizen.

Nu mijn vraag:

Zijn er vrouwen die zich herkennen in bovengenoemd scenario?

Hoe groot schat je de slagingskans van dit topic in?

Totaal aantal stemmen: 132

1. 100% mogelijk (2%)
2. 75% mogelijk (3%)
3. 50% mogelijk (2%)
4. 25% mogelijk (9%)
5. Onmogelijk (85%)
Luci_Mster2 schreef:
16-11-2020 12:26
Ja!
Ik zat te denken aan deze:
https://youtu.be/CTVraVgzC9U
Alle reacties Link kopieren
Problemen binnen een relatie moet je niet buiten de relatie oplossen.

De basis is vaak slechte communicatie; niet weten wat er bij de ander speelt, weinig aandacht, "de relatie" niet de aandacht geven wat het nodig heeft (kinderen, werk, familie, zorgen, hobbies krijgen wel de aandacht)

We denken vanuit de boeken en films dat het spel, de jacht om elkaar te krijgen het grootste probleem is, en dat je daarna lang en gelukkig samen leeft. Houden van is een werkwoord, het overkomt je niet, je moet er ook energie in steken om het te laten groeien en bloeien.

Ik geloof er geen zak van da mannen of vrouwen meer of minder vreemd gaan. En wat is vreemd gaan? Seks hebben? Emotionele verbintenis? Zaken delen die je niet met je partner deelt?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Is er al een samenvatting?
guppekop schreef:
16-11-2020 15:05
Is er al een samenvatting?
Er zijn dingen die onsamenvatbaar zijn. Dit is er één van.
Alle reacties Link kopieren
wivina, ik ben er van overtuigd dat je het goed bedoelt. Maar je vertoont in je schrijfsels een mateloos irritante combinatie van onverzettelijke doordrammerigheid, pedante wijze-oudemannen-met-levenservaring-houding, zachte-sector-prietpraatterminologie en pseudo-diepzinnige filosofietjes die je ongevraagd opdringt aan anderen. Ik denk dat je jezelf ziet of wilt zien als een gever (van raad, inzicht, hulp, etc) en iemand die graag open van gedachten wil wisselen, maar door je houding kom je in het meest positieve geval over als een rare kwiebus en in het meest negatieve geval als een egocentrische, drammerige, energiezuigende zeikerd. En daardoor zul je denk ik weinig aansluiting vinden bij veel mensen.

Ik denk dat als je doorgaat op jouw manier van communiceren je zult stuiten op allerlei negatieve soorten feedback. Dat is zo te lezen eerder overkomen en dat verbaast me niet. Blijkbaar weet je dat ook wel en probeer je dat te voorkomen door mensen bij voorbaat naar Twitter te verwijzen (niet handig op een openbaar forum), maar voel jij niet aan dat jouw communicatieve gedrag zover afwijkt van wat de gemiddelde mens prettig vindt dat je jezelf in een sociale uitzonderingspositie positioneert. Dat ligt niet aan de anderen, maar aan jezelf. Mensen zoals jij zoeken elkaar niet voor niets op in veilige bubbels als communes, alternatieve therapiecircuits, etc. Daar ben je onder gelijken en vind je weerklank. Maar in het "normale" leven zul je met jouw insteek al snel op negativiteit en weerstand stuiten.
captain_hindsight schreef:
16-11-2020 13:55
Ik zat te denken aan deze:
https://youtu.be/CTVraVgzC9U
Mooi. Te mooi voor dit epistel.

Al kijkt die man wel een beetje engig. Dat is dan wel weer passend.
Henk-en-Roelie schreef:
16-11-2020 12:40
Alle mooie woorden ten spijt, vreemdgaan doet kapot veel pijn.
Yup. Dat doet het.
Alle reacties Link kopieren
Oh ye gods, is de forum profeet weer terug?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Opmerking over de vorm en inhoud:
Het begint met een KLEIN voorzetje?
Alle reacties Link kopieren
FransjeG schreef:
16-11-2020 17:28
Opmerking over de vorm en inhoud:
Het begint met een KLEIN voorzetje?
🤣 nou inderdaad, ben halverwege afgehaakt.
Dus
anoniem_3997 wijzigde dit bericht op 17-11-2020 10:24
99.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ken weinig vrouwen die hun minaar willen betrekken bij de relatie of überhaupt verder wil gaan met 3.

Ik ken wel vrouwen die uiteindelijk kiezen voor hun minnaar en mannen die toch kiezen voor hun vriendin/vrouw.
Beste lezers,

Er gebeurt hier wel iets heel raars met mij.
Op het moment dat iemand mij eigenwijs of hulpverlener noemt, kan ik daar alleen maar van zeggen, dat mijn eigen wijsheid de enige wijsheid die ik heb. Die wordt nou eenmaal groter naarmate je ouder wordt. Ik kan het ook niet helpen dat dit er niet was toen ik jonger was. Het is in ieder geval wel iets wat ouder worden enorm aantrekkelijk maakt.

En voor wat betreft die hulpverlener, waar iedereen het zo vaak over heeft. In mijn hele leven ben ik nog altijd zelf mijn eigen hulpverlener geweest. Een ander helpen, heb ik wel vaak geprobeerd, want dat voelt zo lekker. Maar dat is me nog nooit gelukt.

Maar er is me nog iets anders overkomen hier. In een ander topic ben ik flink op het orgel gegaan over het lolbroeken terrorisme. Ik schrok van mijn eigen woorden. Ik had er nog nooit zo duidelijk over gesproken. Nog nooit zo krachtig ook. Dat hele legioen van lolbroeken dat al vaker heeft gepest, heeft me in het verleden ook iets laten zien. Ik mag zelfs beweren dat er ook een deel van mijn wijsheid juist daar vandaan komt. Ik heb hier ook ergens gezegd: Ik heb een haat/liefde verhouding met lolbroeken.

Ikzelf kom uit een groot lolbroeken gezin. Dus als er iemand heeft geleerd hoe je een lolbroek kan zijn dan ben ik dat zelf wel, denk ik. Kennelijk heb ik zo de pest aan lolbroeken, omdat ik het zelf ook deed toen ik jong was. En echt tot grote ergernis van mijn vrouw. Het heeft ons huwelijk in de beginjaren compleet op zijn kop gezet.

Na die heftige woorden over lolbroeken terrorisme en een paar nachtjes goed slapen, borrelde bij mij zomaar uit het niets het idee omhoog om het te gaan hebben over vreemdgaan. Ik begon in word iets te schrijven. Ik hoefde daar niets voor te doen. De woorden stroomden eruit. Alsof ze gechanneld waren. Het leek wel of ik er zelf niets over te zeggen had. En voordat ik het wist, had ik het verhaal in een nieuwe topic geplakt.

Ik voelde me krachtig en dacht bij mezelf: Het is wel een waagstuk, maar dit kan ik wel, denk ik. Zo’n emotioneel geladen thema bespreken. Ik denk dat ik dat wel kan. Maar dan moeten die lolbroek terroristen eigenlijk hun kop houden, want het moet vooral inhoudelijk zijn. Dat is toch wat ik wil? Toch bespeur ik ook twijfel of ik dit wel kan.

Om me er beter op voor te bereiden ben ik gisterenavond eens gaan googlen wat deskundigen zeggen over vreemdgaan. Daar is veel te vinden en feitelijk hoefde ik het waarom van vreemdgaan niet aan dit forum te vragen. Maar waarom heb ik het dan toch wel gedaan? Vreemd! Gaan? Wat mij opviel, was dat bij in de hele rij van redenen die genoemd werden, uitgerekend die van mij, die ik hier zogenaamd speculatief genoemd heb, daar niet bij stonden. Dus toch een andere kijk? Ik val van de ene verbazing in de andere. War gebeurt hier?


Om te beginnen is er van alles wat hierboven staat geen woord gelogen. Toen ik het vaker overlas, was ik verbaasd van wat er stond. In vogelvlucht mijn leven. Dat kan toch niet waar zijn? Ik heb altijd gedacht dat ik door mijn kennis, ervaring en wijsheid mezelf redelijk onder controle had. En hier gebeurt iets. Ik heb zeker even niet op zitten letten. Het floepte er zomaar uit. En waarvoor?

En waarom gebeurt dat in zo’n onveilige omgeving als zo’n forum? In een onveilige omgeving kan de werkelijkheid toch nooit boven tafel komen? Een ontdekking voor mij, dat kennelijk mijn enorme haat naar lolbroeken te maken heeft met vreemdgaan. Tja wat moet ik hiermee? Is het hier wel veilig genoeg voor zoiets?

Magentaa schreef op maandag 16 november 2020 om 17:53
Ik ken weinig vrouwen die hun minnaar willen betrekken bij de relatie of überhaupt verder wil gaan met 3.

Ik ken wel vrouwen die uiteindelijk kiezen voor hun minnaar en mannen die toch kiezen voor hun vriendin/vrouw.

Er zijn hier wel meer spijkers met koppen geslagen, hoor. Want het zal me niks verbazen, dat jullie hetzelfde overkomt als ik. Het onderbewuste doet meer met ons dan we denken. Er wordt voor je gezorgd, vriend! Dat als je reageert op iets wat je in een forum leest, je grote kans loopt dat je in je ziel geraakt wordt en je volkomen zonder je verstand reageert. En dan zegt een lolbroek: "Ben jij wel goed bij je hoofd?" Nee, natuurlijk was ik niet goed bij mijn hoofd. Het doet wel even zeer, maar het klopt wel. Ik denk dat ik niet de enige ben die in dit forum buiten zichzelf treedt en soms wel eens iets zegt, wat achteraf verbazing wekt.

Maar Magentaa, jouw reactie viel mij toch wel het meeste op, Want hou je vast: Je gaat misschien wel voor het eerst in je leven iemand ontmoeten die wel daarin betrokken is.

Ik moet me er alleen nog op bezinnen, wat ik met deze onveilige omgeving aan moet.
wivina schreef:
17-11-2020 08:26

Ik moet me er alleen nog op bezinnen, wat ik met deze onveilige omgeving aan moet.
Misschien is stoppen met posten een goed idee. Niemand zit op dit onleesbare geraaskal te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Weer een 'nieuw' topic van Wim, ik koop vast een nieuwe muis.
Stukje feedback: Als je een gesprek wilt met mensen van dit forum, moet je ook de taal van het forum spreken.

Daarnaast, jouw manier van schrijven is voor mij wel te volgen, maar het gaat de verkeerde kant op. Iemand in mijn familie wordt met het ouder worden steeds cryptischer in wat/hoe hij schrijft, zodat vaak niemand weet waar hij het over heeft als hij iets in een appgroep gooit; voor hem waarschijnlijk goed te volgen, hij heeft er vaak ook diep over nagedacht, maar niet erg praktisch in de communicatie.

Ik stel voor dat je je manier van schrijven eens goed onder de loep neemt. Ik denk namelijk niet dat je het per sé 'pretentieus' bedoelt.

Op het forum hier worden meestal berichten geschreven met 'een boodschap naar de ander', niet het volledige innerlijke proces wat je doormaakt en hoe je tot die boodschap komt. Snap je?
Alle reacties Link kopieren
Hmm het zegt denk ik wel iets over mij dat ik geen idee heb waar het nu eigenlijk over gaat. Ik ben voorstander van duidelijk en beknopt schrijven. Die vorm heb je nodig om de inhoud tot zijn recht te laten komen.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je met dit topic, TO? Wil je praten over de beweegredenen om vreemd te gaan? Of wil je het hebben over je eigen spirituele reis? Ik snap de relevantie van je laatste post niet in relatie tot vreemdgaan en waarom je dat zou doen. Zoek je verantwoording om je vreemdgaan goed te praten? Wil je je horizon verbreden met vreemdgaan?
Waarom slaat de poll niet op het verhaal? Wat een rare gewaarwording. In een weiland staan drie koelkasten. De eerste is wit, de tweede is wit, de derde is ook wit. Wat drinkt een koe?
GreenLadyFern schreef:
17-11-2020 09:25
Stukje feedback: Als je een gesprek wilt met mensen van dit forum, moet je ook de taal van het forum spreken.
Dit. Niet te volgen. Maar misschien ben ik niet oud en wijs genoeg.
Ik zie de link tussen de onderzoeken en de conclusie eigenlijk niet echt TO. Er staat dat vrouwen meer geneigd zijn te kijken of en hoe je verder kunt met elkaar en daarna staat er als conclusie dat als de man vreemd gaat men vaker uit elkaar gaat dan als de vrouw vreemdgaat. Waarom?

Bedoel je dat de vrouw wil kijken hoe ze verder kan gaan met zowel haar man als de minnaar en haar man is competitief dus denkt "of hij of ik", en daarom gaat het uit?
Ik heb niet het idee dat ik moeilijke woorden gebruik. Wel moet ik berichten van anderen soms één of twee nachten laten bezinken voordat ik rijp genoeg ben om daar zinvol op te reageren. In deze tijd moet alles snel. Er wordt maar half gelezen en steeds meer mensen hebben vanwege plaatjes kijken het lezen verleerd. Ook dat kan ik niet helpen. Wanneer ik een ander niet begrijp, stop ik er gewoon wat meer tijd in. En als ik dat verloren tijd vind, moet ik iets anders gaan doen. Iedereen hier heeft het recht om de dingen met zijn eigen woorden te zeggen. Ik ben een geduldig mens en heb er vertrouwen in er een moment komt dat ook dit topic helder wordt.
Daar staat geen tijd voor. Corona is ook een geduldoefening voor ons.

Ik ga hier in dit forum steeds uit van de gedachte: "Achter elk menselijk handelen zit een logica." Wanneer ik mijn oordeel over iemand zolang mogelijk uitstel en ik probeer zijn/haar logica te ontdekken, dan ga ik het begrijpen en kan ik er respect voor opbrengen. Wat voor slechte dingen hij ook uitvreet, er zit een logica achter.

Wanneer ik die logica van een ander weet, wordt de pijn altijd zachter. Dat geldt dus ook bij vreemdgaan.

Het gaat hier immers om ervaringen delen en van elkaars ervaringen leren. Het komt er op neer dat ik in mijn leven leer mijn mens-zijn te leren kennen en als het effe kan met andere mensen te delen. Ieder mens is tot het meest rare in staat, als hij maar in de juiste omstandigheden daarvoor terechtkomt. De goedzak en de slechterik zit in ieder mens. Dus ook in mij en ook in jou.

Schat jezelf als je blieft niet hoger in.
Rachmaninoff schreef:
17-11-2020 10:13
Ik zie de link tussen de onderzoeken en de conclusie eigenlijk niet echt TO. Er staat dat vrouwen meer geneigd zijn te kijken of en hoe je verder kunt met elkaar en daarna staat er als conclusie dat als de man vreemd gaat men vaker uit elkaar gaat dan als de vrouw vreemdgaat. Waarom?

Bedoel je dat de vrouw wil kijken hoe ze verder kan gaan met zowel haar man als de minnaar en haar man is competitief dus denkt "of hij of ik", en daarom gaat het uit?
Misschien komt dat hier nog aan bod, maar voorlopig niet, vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Ik schat in dat je pijn hebt omdat jouw vrouw is vreemdgegaan en je hoopt dat als je de logica achter het vreemdgaan helemaal kan begrijpen, de pijn dan minder zou worden. Klopt dat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven