Een date: wie betaald?

11-04-2012 15:50 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames,

Ik vraag me nog steeds af hoe jullie erover denken. Voelen jullie je verplicht mee te betalen bij een date/etentje? Of heeft het juist iets als de man dat doet?

Zelf betaal ik -als man- graag zelf, net zoals ik haar jas aanneem en haar stoel aanschuif.

Die 'oude' etiquette heeft wel wat, is het niet?
Ik ben een man, derhalve reageer ik kort. ;)
quote:rozehanddoek schreef op 11 april 2012 @ 16:12:

Ik heb op het andere topic niet gereageerd, maar hier doe ik het wel even.. Ik vind het zo apart hoe alle dames hier altijd hameren op hun onafhankelijkheid en vrij vooruitstrevend zijn wat dat betreft. Maar nu komt het op betalen aan, en werd in het andere topic regelmatig gesteld dat het belachelijk was dat de man niet had betaald, en dat hij zich dood moet schamen. .

Omdat het helemaal niets met feminisme en onafhankelijkheid te maken heeft! Het heeft te maken met dat je goed opgevoed bent en weet hoe je je in sociale situaties moet gedragen. Net zoals dat je een hand geeft bij het kennismaken bijvoorbeeld.

Dat is ook de reden dat ik wel moeite zou hebben met een man die niet wil betalen of persé wil delen. Die weet dus niet hoe het hoort.
Ik zou het waarderen als hij zou betalen, maar zou ook voorstellen om te splitten .

Nu ik niet meer date, betaalt dan hij, dan weer ik, dat boeit verder niet zo.

Met een stoel aanschuiven heb ik eigenlijk niks, dat doe ik liever zelf .

Maar als mijn vriend mijn jas aanneemt en de deur voor me openhoudt, word ik daar erg blij van . Dat waardeer ik heel erg.
Het is voor mij respect tonen aan de vrouw in kwestie. Misschien ouderwets, maar ik ben blij dat het gewardeerd wordt.

@carenza

Oh!
Ik vind het wel chic als een man betaalt voor de eerste date, maar het 'hoeft' echt niet. Eerste date met huidige vriend was de rekening gewoon 50/50 gedeeld op het einde van het etentje. Ook prima wat mij betreft.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
TO, je klinkt wel als een hele galante man. De jas aannemen en de stoel aanschuiven, dat is echt lief.
quote:bloemetje77 schreef op 11 april 2012 @ 16:15:

[...]

Omdat het helemaal niets met feminisme en onafhankelijkheid te maken heeft! Het heeft te maken met dat je goed opgevoed bent en weet hoe je je in sociale situaties moet gedragen. Net zoals dat je een hand geeft bij het kennismaken bijvoorbeeld.

Dat is ook de reden dat ik wel moeite zou hebben met een man die niet wil betalen of persé wil delen. Die weet dus niet hoe het hoort.Dit dus!
Ik heb af en toe het idee dat ik wat moet oppassen met die dingen, maar ik ben blij dat het het nog zo gewaardeerd wordt.

Ik heb op het andere topic niet gereageerd, maar hier doe ik het wel even.. Ik vind het zo apart hoe alle dames hier altijd hameren op hun onafhankelijkheid en vrij vooruitstrevend zijn wat dat betreft. Maar nu komt het op betalen aan, en werd in het andere topic regelmatig gesteld dat het belachelijk was dat de man niet had betaald, en dat hij zich dood moet schamen. Mijn vriend heeft wel betaald toen we voor het eerst uit eten gingen, en dat waardeerde ik natuurlijk enorm. Maar als hij dat niet had gedaan, was het voor mij ook prima geweest en dan waren we nog steeds wel op een tweede date gegaan.

Ik ben het ermee eens. Dat de man 'hoort' te betalen vind ik een seksistisch tintje hebben zelfs.

Dat een dame zich graag laat verwennen en de man graag wil verwennen/zijn best doet door middel van te betalen vind ik prima. Als het op elkaar aansluit ga ik niet zeuren. Maar dat 'het zo hoort' en dat een man het daarom moet doen, stuit me echt tegen de borst.
quote:rozehanddoek schreef op 11 april 2012 @ 16:17:

TO, je klinkt wel als een hele galante man. De jas aannemen en de stoel aanschuiven, dat is echt lief. Dat is niet alleen lief maar toont aan dat je weet wat goede manieren zijn. Heeft niets met afhankelijk/onafhankelijk te maken.
Het verschilt nogal per persoon. Ik ben zelf nogal romantisch ingesteld dus vind ik het leuk als een man galant is. Er niks romantisch aan als je ieder de helft betaalt. Dus jij de eerste keer en zij betaalt de tweede keer. Leuk compromis toch?
Bloemetje77, En wat als de man in kwestie nou eenmaal niet het geld heeft om alles te betalen? Ik vind het niet horen dat de vrouw van tevoren al bepaald dat de man alles maar moet betalen. We leven in een moderne samenleving en wat mij betreft betekent gelijkwaardigheid ook dat de vrouw er dus niet meer klakkeloos vanuit hoeft te gaan dat de man betaalt voor een afspraakje.

Tulpenbolletje, zo vind ik het dan wel weer kunnen!

Malu, ik ben echt voor goede manieren. Maar zoals ik in het vorige topic las dat de mensen echt de TO (als ik het me goed herinner) afbrandden omdat hij de rekening wilde delen, dat hoort voor mij niet bij goede manieren. Goede manieren zijn omgangsvormen. Betalen is voor mij persoonlijk weer iets anders.

Ik heb op het andere topic niet gereageerd, maar hier doe ik het wel even.. Ik vind het zo apart hoe alle dames hier altijd hameren op hun onafhankelijkheid en vrij vooruitstrevend zijn wat dat betreft. Maar nu komt het op betalen aan, en werd in het andere topic regelmatig gesteld dat het belachelijk was dat de man niet had betaald, en dat hij zich dood moet schamen. Mijn vriend heeft wel betaald toen we voor het eerst uit eten gingen, en dat waardeerde ik natuurlijk enorm. Maar als hij dat niet had gedaan, was het voor mij ook prima geweest en dan waren we nog steeds wel op een tweede date gegaan.

Inderdaad. Als het verder leuk is en het klikt laat je alles toch niet afhangen van of hij betaalt, je stoel aanschuift en je in je jas helpt?

Dit heeft niks met goede manieren te maken in mijn ogen, want dan kan de vrouw deze dingen ook doen. Of gelden de 'goede manieren' niet voor haar?
Ik de rekening delen? Alleen als het moet. ;)
quote:rozehanddoek schreef op 11 april 2012 @ 16:21:

Bloemetje77, En wat als de man in kwestie nou eenmaal niet het geld heeft om alles te betalen? Ik vind het niet horen dat de vrouw van tevoren al bepaald dat de man alles maar moet betalen. We leven in een moderne samenleving en wat mij betreft betekent gelijkwaardigheid ook dat de vrouw er dus niet meer klakkeloos vanuit hoeft te gaan dat de man betaalt voor een afspraakje.

Tulpenbolletje, zo vind ik het dan wel weer kunnen! De vrouw bepaalt dat niet, de regels van onze samenleving bepalen dat.... bedacht om orde en duidelijk in de omgang te scheppen en zo met zo min mogelijk conflicten met elkaar te leven. Met gelijkwaardigheid heeft dit niets te maken. Dat mensen dit niet snappen, snap ik dan weer niet

Het is in niets anders dan een hand geven bij het binnenkomen, u zeggen tegen een bejaarde (of vind je dat ook ouderwets en ongelijkwaardig?) etc. Als je dit allemaal maar links laat liggen met oneiglijke argumenten dan weet je dus idd niet hoe het hoort.

En als een man helemaal geen geld heeft moet ie niet iemand op een date vragen. Als je elkaar langer kent en zij wil heel graag toch op date dan is het wat anders, dan kan ze zelf voorstellen te betalen.
Als de man mij uitnodigt, dan betaalt hij.

Als ik de man uitnodig, dan betaal ik.

En ik waardeer het zeer dat de deur voor me wordt opengehouden, maar eigenlijk vind ik dat niet meer dan normaal.
quote:pimpelmeesje67 schreef op 11 april 2012 @ 16:27:

Als de man mij uitnodigt, dan betaalt hij.

Als ik de man uitnodig, dan betaal ik.

En ik waardeer het zeer dat de deur voor me wordt opengehouden, maar eigenlijk vind ik dat niet meer dan normaal.Eens, degene die uitnodigt, betaalt (of het nou een man of een vrouw is). Een man die niet een deur open houdt of een jas aanneemt, is een lompe boer.
quote:pwh21 schreef op 11 april 2012 @ 16:25:

Ik de rekening delen? Alleen als het moet. ;)Ik gun je een leuke date.. ik vind je lief hoor
quote:pwh21 schreef op 11 april 2012 @ 16:19:

Ik heb af en toe het idee dat ik wat moet oppassen met die dingen, maar ik ben blij dat het het nog zo gewaardeerd wordt.

Ik waardeer het ook zeer, die kleine attente gebaren...

Het toont dat de man een beetje moeite voor je doet en als vrouw voel je je extra vrouwelijk, ik vind het zeker niet van de oude stempel.
quote:x_ella_x schreef op 11 april 2012 @ 16:31:

[...]

Ik waardeer het ook zeer, die kleine attente gebaren...

Het toont dat de man een beetje moeite voor je doet en als vrouw voel je je extra vrouwelijk, ik vind het zeker niet van de oude stempel.Idd, ik snap dan ook niet dat vrouwen er aanstoot aan zouden kunnen nemen, voor sommigen is het blijkbaar ook nooit goed..
quote:bloemetje77 schreef op 11 april 2012 @ 16:15:

[...]

Dat is ook de reden dat ik wel moeite zou hebben met een man die niet wil betalen of persé wil delen. Die weet dus niet hoe het hoort.

Hoe het hoort?!

Waarom moeten mensen altijd zo met de massa mee lopen.
quote:pwh21 schreef op 11 april 2012 @ 16:02:

[...]

Dus het wordt nog gewaardeerd?Hier ook hoor!
Als een man mij uitnodigt om te gaan eten, verwacht ik dat hij betaalt. Ook jas aannemen en stoel aanschuiven (vooral: niet eerder gaan zitten dan ik) waardeer ik zeker! Als je eenmaal een relatie hebt ga je natuurlijk dingen samen betalen, maar daarvoor geldt voor mij dat degene die uitnodigt, betaalt. Mijn vriend is nog steeds galant gelukkig. We betalen tegenwoordig wel vaak van de gezamenlijke rekening maar hij laat me altijd voorgaan, houdt deuren open, haalt alvast kaartjes voor de film, heerlijk is dat!
quote:bloemetje77 schreef op 11 april 2012 @ 16:11:

[...]

Ik ben toch een hele onafhankelijke vrouw die in elk opzicht voor gelijke behandeling staat.... maar dit vind ik toch wel een staaltje horkerig, typisch Hollandse misplaatst gedrag....

Er is ook nog zoiets als etiquette, wellevendheid, respect etc. Je spuugt ook niet in je soep, je eet ook niet met je handen, je zegt ook u tegen ouderen en je laat gewoon je jas aannemen, je stoel aanschuiven en de man voorop het restaurant inlopen.

Het is een etentje, geen politieke manifestatie...

Wat?!

Ik laat mijn jas niet aannemen zomaar en ik laat de man niet per se voorop lopen.

Het zou zomaar kunnen dat dit wel zo gaat maar het is geen verplichting.

En waarom zou het zo moeten dan?
quote:bloemetje77 schreef op 11 april 2012 @ 16:26:

[...]

De vrouw bepaalt dat niet, de regels van onze samenleving bepalen dat.... bedacht om orde en duidelijk in de omgang te scheppen en zo met zo min mogelijk conflicten met elkaar te leven. Met gelijkwaardigheid heeft dit niets te maken. Dat mensen dit niet snappen, snap ik dan weer niet

Het is in niets anders dan een hand geven bij het binnenkomen, u zeggen tegen een bejaarde (of vind je dat ook ouderwets en ongelijkwaardig?) etc. Als je dit allemaal maar links laat liggen met oneiglijke argumenten dan weet je dus idd niet hoe het hoort.

En als een man helemaal geen geld heeft moet ie niet iemand op een date vragen. Als je elkaar langer kent en zij wil heel graag toch op date dan is het wat anders, dan kan ze zelf voorstellen te betalen.

Iedereen een hand geven is sowieso 'gelijkwaardig', want je geeft immers iedereen een hand. Over dat 'u' zeggen tegen ouders ben ik ook niet per se voor eigenlijk. Waarom verdient een oudere automatisch meer respect? Ik doe het wel, maar eigenlijk als ik er over nadenk vind ik niet dat iemand automatisch meer respect verdient 'omdat het zo hoort' en omdat iemand langer leeft. Ok, ik denk dat ik gewoon erg radicaal ben

Maar de samenleving bepaalt dat zeg je. Waarom heeft de samenleving dat ooit bepaald dan? Ik denk dat het uit de tijd komt dat vrouwen bijna niet werkten en dat de mannen standaard de kost verdienden (is maar speculatie van mij). Dan heeft die regel wat mij betreft wel nut ja.

Maar stel ik krijg een goed betaalde baan (wat op dit moment nog een droom is ) en ik ga op date met iemand die minder verdient en die bijvoorbeeld minder geld overhoudt per maand o.i.d. Als ik dat zou weten zou ik me er echt niet gemakkelijk bij voelen. Naar draagkracht gaan betalen is ook weer het andere uiterste natuurlijk Dan liever delen, of om en om betalen.

En hoe zit dit dan met mensen van hetzelfde geslacht die op date gaan vraag ik me af?
quote:kookwekkert schreef op 11 april 2012 @ 16:41:

En hoe zit dit dan met mensen van hetzelfde geslacht die op date gaan vraag ik me af?

Goeie!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven