Een vriend die ineens politiek veranderd is

12-06-2018 11:23 284 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vriend, die ik toch wel als goed vriend beschouw. Ik spreek hem niet zo vaak, maar als ik hem zie is het steevast erg gezellig. We lagen altijd erg op een lijn wat betreft politiek en ideeën over hoe de wereld volgens ons dan beter zou moeten. Nu ben ik vorige week weer eens wat met hem gaan drinken. Maar hij is 180 graden gedraaid. Waren we eerst beide nogal links georiënteerd, nu is hij ineens behoorlijk rechts en dweept nogal met Baudet (waar ik dan niks van moet hebben, vooral om zijn neerbuigendheid naar vrouwen toe).
Ik heb wel meer mensen in mijn omgeving die die kant op neigen (familieleden) en meestal doet het me niet zoveel. Maar omdat we juist altijd zo lekker over politieke dingen konden ouwehoeren is naar mijn idee ook onze vriendschapsband nogal veranderd.

Ook zei die vriend dingen als meiden zo nodig willen crowdsurfen tijdens concerten (iets wat ik in het verleden wel eens deed) ze ook moeten accepteren dat ze bij hun tieten of in hun kruis worden gegrepen. En daar doen ze het toch om? Ook met sexy kleding daag je als vrouw van alles uit en vraag je erom.
Vooral van dat laatste schrok ik nogal. En ik voelde me direct niet meer op mijn gemak.

Wat nu...
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben links, maar dat wil helemaal niet zeggen dat ik alles wat anders stemt afkeur.

Ik heb zat VVD vrienden/kennissen en ook een aantal PVV-ers. Het boeit me niet zoveel. Ieder zijn ding. Van veel mensen weet ik het ook niet eens omdat het er niet toe doet.

Maar dat linkse mensen tegenwoordig worden weggezet als slechteriken die de waarheid niet willen zien. dat vind ik dus niet. En die quote "if you're not with us you're against us."werd deze niet door president Bush gezegd na 9-11? Dat is een republikein, en behoorlijk rechts toch?

Ook het feit dat links stemmende mensen ineens voor van alles verantwoordelijk worden gehouden ik snap het (dat deed mijn vriend dus ook ineens, alsof ik persoonlijk de schuld had van al die asielzoekers).
Bovendien is de VVD al best lang de belangrijkste partij in het kabinet, dus ik snap dat nooit.

Dat ik links stem wil nog niet zeggen dat ik het met alle politieke standpunten van zo'n partij eens ben. Ik stem wat het dichtst bij mijn opvattingen komt. En dat is dan links volgens de politiek. Overigens stem ik al een aantal jaar pvdd, wat veel mensen in mijn omgeving idioot vinden.

Maar juist met deze jongen had ik een politieke ouwehoer klik. En ons gezamenlijke item was vaak politiek. En Baudet is behoorlijk neerbuigend over vrouwen, en die vriend is dat ook ineens. Wellicht praat hij zijn grote voorbeeld na?
En hoe ongemakkelijk dat is; iemand die je graag mag jou ineens als minder ziet. Zo kwam dat op mij over.

En inderdaad dat is ook niet iets waar ik mijn dochters mee in aanraking wil laten komen, hoewel ik dat ook aan de ene kant belachelijk vind.

En geen idee wat ik met het topic wil bereiken (wie vroeg dat?) Wat inzichten hoe hiermee te dealen zoiets?
Een discussie over crowdsurfen was niet mijn idee ;)

En een moshpit (ja graag) is geen crowdsurfen.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
12-06-2018 11:26
als het echt een goede vriend is, zou ik proberen om met hem te praten. Vrees alleen dat het weinig zin heeft en als dat idd zo is, zou ik de vriendschap afkappen
Precies, ik zou ook lekker in die gelijk gestemde meelul bubbel blijven.

Wat zijn goede vrienden immers nog waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie ook dat ik tijdens mijn schrijven wat zinnige reactie heb gemist.
Ik wil het eigenlijk niet direct laten verwateren.

Wel wil ik duidelijk stellen dat ik als vrouw wel voor vol wordt aangezien, maar goed dat is iets wat ik al tegen hem had gezegd (maar ik was anders.... jaja). Ik merk gewoon dat ik het lastig vind.
En niet meer over politiek praten is best lastig in ons geval denk ik. maar ja wie weet.

En dat links rechts bashen hangt mij inmiddels ook mijlenver mijn keel uit (dank voor het noemen) zo ontzettend kinderachtig. bah
Alle reacties Link kopieren
enthousiasteling schreef:
12-06-2018 11:52
Ik zou denk ik met hem bespreken hoe het komt dat hij zo anders is gaan denken. En hoe jij politiek denkt. Een uitwisseling van gedachten dus en hopelijk een goede politieke discussie. Misschien kun je hem nog op andere gedachten brengen? Eigenlijk vind ik dat je met vrienden zo'n gesprek gewoon moet kunnen voeren. Succes!
God wat ben ik blij dat ik gewone leuke vriendschappen heb ipv goede politieke discussies
Wij hebben het gewoon over ons leven, werk, vakanties, gevoelens, kinderen
Ik heb ook geen idee wat mijn vrienden en collega;s stemmen, maar blijkbaar moet ik het contact verbreken als ze iets anders stemmen dan dat ik doe?

Doe normaal en beoordeel iemand niet op zijn stemgedrag

En ja, sociaal verantwoord links stemmen of stemmen op een diertjespartij is leuk als je nog studeert en geen enkele verplichting hebt. Daarna is het vooral stom. Tenzij je natuurlijk van plan bent om een uitkering te trekken, dan is het weer slim
Alle reacties Link kopieren
Als je met 20 niet linkt bent, heb je geen hart. Als je 40 nog steeds links bent, heb je geen hersens. Bekend gezegde.
Maar die mensen die het idioot vinden dat jij voor pvdd stemt hebben je toch ook niet laten vallen vanwege politieke keuzes?
Alle reacties Link kopieren
Wat nu? Dat je twijfelt aan deze vriendschap is genoeg reden om dit af te kappen, want gun die vriend een leukere vriendin, eentje die hem niet beoordeeld (afkeurt) op zijn politieke voorkeur, echt absurd vind ik dit.

Ik ben zelf overigens rechts en heb jarenlange, innige vriendschappen met mensen die links zijn, heel links, zelfs mensen die politiek actief zijn bij verschillende grote linkse partijen, moeten ze lekker zelf weten, zo denken zij er trouwens ook over.

En wat is er leuk aan crowdsurfen? (oprechte vraag).
Alle reacties Link kopieren
Met betrekking tot kinderen: ik snap ergens dat je ze voor dergelijke uitspraken wil behoeden. Anderzijds kan het ook leerzaam zijn om er samen met hen over te praten. Lijkt mij sowieso zinnig, want deze uitlatingen zullen ze hoe dan ook tegen gaan komen ook als het niet uit de mond van de man in kwestie is.

Wat je schrijft over iemand die je graag mag, je ineens als minder ziet... Dat zou voor mij an sich wel sneller een deal-breaker zijn denk ik, ongeacht waar die ideeën ineens vandaan komen. Maar dan nog lijkt over 1 nacht ijs gaan mij een beetje overtrokken als je niet met knallende ruzie uit elkaar gegaan bent die avond.
Op school worden ze ook geconfronteerd met politiek en anders denkend.
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
12-06-2018 13:10
En ja, sociaal verantwoord links stemmen of stemmen op een diertjespartij is leuk als je nog studeert en geen enkele verplichting hebt. Daarna is het vooral stom. Tenzij je natuurlijk van plan bent om een uitkering te trekken, dan is het weer slim

Uiteraard. Want dat is echt het enige waar linkse partijen zich druk over maken. En niet alleen aan jezelf denken, maar ook aan andere mensen, aan dieren en aan het milieu is vreselijk stom.

Ik ben liever stom en sociaal verantwoord dan kil, inhalig en en egoïstisch.
Alle reacties Link kopieren
Zowel links als rechts hebben hun voordelen en onaangenaamheden.

Ik kan ze wel noemen maar dan krijg je zó ruzie. Ik denk dat de ene niet beter is dan de ander. De meesten geven in geval van nood hun buurvrouw een kopje suiker en steken hun voet niet uit als er iemand die ze haten langs loopt.

Maar rond verkiezingstijd krijg je verschillende belangen. Ik laat het maar aan de politici zelf over om zich te promoten.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
12-06-2018 13:10
God wat ben ik blij dat ik gewone leuke vriendschappen heb ipv goede politieke discussies
Wij hebben het gewoon over ons leven, werk, vakanties, gevoelens, kinderen
Ik heb ook geen idee wat mijn vrienden en collega;s stemmen, maar blijkbaar moet ik het contact verbreken als ze iets anders stemmen dan dat ik doe?

Doe normaal en beoordeel iemand niet op zijn stemgedrag

En ja, sociaal verantwoord links stemmen of stemmen op een diertjespartij is leuk als je nog studeert en geen enkele verplichting hebt. Daarna is het vooral stom. Tenzij je natuurlijk van plan bent om een uitkering te trekken, dan is het weer slim
Wat is dát nou weer? Hoezo is het stom(mer) dan een andere politieke partij? Over elke partij kan je wel iets op- of aanmerken, maar wat heeft dat voor nut? Voel je je dan een grote meid ofzo? Dat je lekker iemand anders afgekraakt hebt? Veer in je eigen reet dat jij het toch maar mooi beter weet? Ik snap echt geen zak van dat kinderachtige gedoe. En maar zeggen dat je meer dingen belangrijk vind dan politieke overtuiging en niemand erop beoordeeld... Zolang het geen PvdD is?

Het gaat hier niet om stemgedrag alleen of op zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
kirjailija schreef:
12-06-2018 12:55
Serieus? Gaan we ook hier Links/Rechts bashen? Lekker volwassen hoor, van beide kanten.
Dat kan zo gaan als de titel van het topic is: een vriend die ineens politiek veranderd is.

Ik ga bijvoorbeeld nooit naar een concert, omdat ik geen geld wil betalen om het risico te lopen dat iemand anders met zijn hele lijf "door de handen van mij als onschuldige bezoeker door het het publiek aan elkaar doorgegeven wenst te worden".

En wie zich uitdagend kleedt, weet dat het risico bestaat dat er naar je gekeken wordt.
Aanraken mag niet, maar voorkomen is beter/makkelijker dan genezen (lees: achteraf klagen)

Met vrienden/familie die politiek anders georiënteerd zijn dan ik, heb ik vaak hele leuke en waardevolle contacten.
Alleen, doorgaans vermijden wij daar gepreksonderwerpen die politiek gevoelig liggen.
Gewoon, uit wederzijds respect.
En als ik merk dat ik mij op bepaalde fronten (tijdens of na afloop van een gesprek) ga ergeren, dan verwatert zo'n vriendschap.
Kan gebeuren.

Die man is 35 jaar, dus het is normaal dat hij bepaalde zaken anders gaat zien; dat heeft op zich niet eens zoveel met links of rechts te maken.
gebruna wijzigde dit bericht op 12-06-2018 14:58
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er is een groot verschil tussen politieke overtuigingen en het willen achterstellen van bevolkingsgroepen op basis van uiterlijke kenmerken. Wat de vriend van TO vindt is dat de ene helft van de bevolking minder recht heeft op iets, namelijk op controle over hun lichaam, dan de andere helft van de bevolking, dankzij de grote chromosomenloterij bij de start van hun bestaan. Dat is geen politieke overtuiging, dat is een schadelijk denkbeeld, dat in de loop der jaren in allerlei uitingsvormen overwegend verdriet en ellende heeft gebracht. Daarom hebben we het verboden in Nederland, en in andere Westerse landen. Ik stel voor dat we dat zo houden en discriminatie niet opeens als een boeiend alternatief denkbeeld gaan beschouwen.
Gelukspopje schreef:
12-06-2018 11:31
jezus ja.... O my god dat zal toch niet....
Ook mijn eerste gedachte, absoluut.
Alle reacties Link kopieren
Politiek a la maar hij kijkt op vrouwen neer (wat hij voorheen volgens mij niet deed). Kan heel flauw zijn van mij, maar mannen die vinden dat vrouwen in een kort rokje erom vragen om gegrepen te worden (zo zei hij het) dalen toch in mijn achting.

En dat ik dom zou zijn als links-stemmer (zoals pearle zegt) dat vindt hij ook, en dat is een mening waar ik moeite mee heb.

Ik ben hoog opgeleid en denk na (en lees programma's) voor ik een stem uitbreng. Dus dom. tja.
Ik vind deze reactie eerlijk gezegd dommer (of in ieder geval kort door de bocht).

Ik vind dat nogal wat voor een vriend om dat te zeggen.

Kan het wel verschrikkelijk harteloos en slecht zijn dat ik twijfel over deze vriendschap.

Wat er leuk is aan crowdsurfen. tja wat s er leuk aan postzegels verzamelen?
Ik vind dat lastig te verwoorden Overigens nogmaals ik heb het alleen een paar keer in mijn jonge jaren gedaan. En ja ik vond het leuk.

En ja op school komen mijn kinderen ook in aanraking met andere meningen, maar ik mag hopen dat de schoolleiding ingrijpt als meisjes ineens als minder waard worden gezien of met korte rokjes ineens betast gaan worden....
Frox schreef:
12-06-2018 13:21
Er is een groot verschil tussen politieke overtuigingen en het willen achterstellen van bevolkingsgroepen op basis van uiterlijke kenmerken. Wat de vriend van TO vindt is dat de ene helft van de bevolking minder recht heeft op iets, namelijk op controle over hun lichaam, dan de andere helft van de bevolking, dankzij de grote chromosomenloterij bij de start van hun bestaan. Dat is geen politieke overtuiging, dat is een schadelijk denkbeeld, dat in de loop der jaren in allerlei uitingsvormen overwegend verdriet en ellende heeft gebracht. Daarom hebben we het verboden in Nederland, en in andere Westerse landen. Ik stel voor dat we dat zo houden en discriminatie niet opeens als een boeiend alternatief denkbeeld gaan beschouwen.
Precies. Dergelijke denkbeelden zitten voor mij op dezelfde lijn als mensen die homos van alles willen ontzeggen en dat duld ik niet.
8102 schreef:
12-06-2018 13:12
Op school worden ze ook geconfronteerd met politiek en anders denkend.
Is geen enkele reden om met iemand gezellig te gaan zitten doen tegen je zin.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
12-06-2018 13:21
Dat kan zo gaan als de titel van het topic is: een vriend die ineens politiek veranderd is.

Ik ga bijvoorbeeld nooit naar een concert, omdat ik geen geld wil betalen om het risico te lopen dat iemand anders met zijn hele lijf "door de handen van mij als onschuldige bezoeker door het het publiek aan elkaar doorgegeven wenst te worden".

En wie zich uitdagend kleedt, weet dat het risico bestaat dat er naar je gekeken wordt.
Aanraken mag niet, maar voorkomen is beter/makkelijker dan genezen (lees: achteraf klagen)

Met vrienden/familie die politiek anders georiënteerd zijn dan ik, heb ik vaak hele leuke en waardevolle contacten.
Alleen, doorgaans vermijden wij daar gepreksonderwerpen die politiek gevoelig liggen.
Gewoon, uit wederzijds respect.
En als ik merk dat ik mij op bepaalde fronten (tijdens of na afloop van een gesprek) ga ergeren, dan verwaterd zo'n vriendschap.
Kan gebeuren.

Die man is 35 jaar, dus het is normaal dat hij bepaalde zaken anders gaat zien; dat heeft op zich niet eens zoveel met links of rechts te maken.
Dit is echt te idioot voor woorden. Je hoeft niet te crowdsurfen he. Ik zelf heb het al zeker 15 jaar niet meer gedaan. Je kan de pit in og achterin bij de bar gaan staan. Je kan vaak zelfs nog zitten ook.

Ik heb echt spijt dat ik het voorbeeld heb aangehaald :(
Alle reacties Link kopieren
Overigens ben ik (en mijn man) de 35 al lang gepasseerd. Maar van een politieke omslag heb ik eigenlijk geen last gehad. Mijn man heeft dat ook noot gehad.
Net als toch veel andere mensen in mijn omgeving (voor zover ik ze politiek ken dan)

Maar blijkbaar is het normaal om dan om te slaan. Hmmm
Frox schreef:
12-06-2018 13:21
Er is een groot verschil tussen politieke overtuigingen en het willen achterstellen van bevolkingsgroepen op basis van uiterlijke kenmerken. Wat de vriend van TO vindt is dat de ene helft van de bevolking minder recht heeft op iets, namelijk op controle over hun lichaam, dan de andere helft van de bevolking, dankzij de grote chromosomenloterij bij de start van hun bestaan. Dat is geen politieke overtuiging, dat is een schadelijk denkbeeld, dat in de loop der jaren in allerlei uitingsvormen overwegend verdriet en ellende heeft gebracht. Daarom hebben we het verboden in Nederland, en in andere Westerse landen. Ik stel voor dat we dat zo houden en discriminatie niet opeens als een boeiend alternatief denkbeeld gaan beschouwen.
Dit dus. Links of rechts, je houdt je poten thuis en je gunt anderen dezelfde grondrechten als je voor jezelf opeist.

Iemand die die twee basisprincipes niet aanhangt is geen vriend van mij.
Alle reacties Link kopieren
Gelukspopje schreef:
12-06-2018 13:30
Overigens ben ik (en mijn man) de 35 al lang gepasseerd. Maar van een politieke omslag heb ik eigenlijk geen last gehad. Mijn man heeft dat ook noot gehad.
Net als toch veel andere mensen in mijn omgeving (voor zover ik ze politiek ken dan)

Maar blijkbaar is het normaal om dan om te slaan. Hmmm
Het klopt wel dat er dan een trend is, maar in plaats van een omslag zie je vaker dat mensen in de loop der tijd meer naar de centrum-partijen drijven. Het idealisme gaat er inderdaad in de regel wat vanaf als bijvoorbeeld de hypotheekrente aftrek in je eigen portemonnee voelbaar wordt. Grote omslagen van het ene naar het ander uiterste zijn zover ik weet meer uitzondering.
Alle reacties Link kopieren
Gelukspopje schreef:
12-06-2018 13:30
Maar blijkbaar is het normaal om dan om te slaan. Hmmm

Natuurlijk is dat niet normaal. Behalve voor opportunisten misschien, die hun wereldbeeld, principes en idealen alleen maar laten bepalen door hun eigen omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
Marmo schreef:
12-06-2018 13:08
Precies, ik zou ook lekker in die gelijk gestemde meelul bubbel blijven.

Wat zijn goede vrienden immers nog waard.
je kunt het prima met elkaar oneens zijn, ook op politiek gebied, maar ik wil geen mensen in mijn vriendenkring die er zulke denkbeelden over vrouwen op na houden.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Marmo schreef:
12-06-2018 13:08
Wat zijn goede vrienden immers nog waard.

Hoezo, goede vriend? Ik zou iemand die mij minderwaardig vindt niet meer als goede vriend zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven