Een vriend die ineens politiek veranderd is

12-06-2018 11:23 284 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vriend, die ik toch wel als goed vriend beschouw. Ik spreek hem niet zo vaak, maar als ik hem zie is het steevast erg gezellig. We lagen altijd erg op een lijn wat betreft politiek en ideeën over hoe de wereld volgens ons dan beter zou moeten. Nu ben ik vorige week weer eens wat met hem gaan drinken. Maar hij is 180 graden gedraaid. Waren we eerst beide nogal links georiënteerd, nu is hij ineens behoorlijk rechts en dweept nogal met Baudet (waar ik dan niks van moet hebben, vooral om zijn neerbuigendheid naar vrouwen toe).
Ik heb wel meer mensen in mijn omgeving die die kant op neigen (familieleden) en meestal doet het me niet zoveel. Maar omdat we juist altijd zo lekker over politieke dingen konden ouwehoeren is naar mijn idee ook onze vriendschapsband nogal veranderd.

Ook zei die vriend dingen als meiden zo nodig willen crowdsurfen tijdens concerten (iets wat ik in het verleden wel eens deed) ze ook moeten accepteren dat ze bij hun tieten of in hun kruis worden gegrepen. En daar doen ze het toch om? Ook met sexy kleding daag je als vrouw van alles uit en vraag je erom.
Vooral van dat laatste schrok ik nogal. En ik voelde me direct niet meer op mijn gemak.

Wat nu...
Alle reacties Link kopieren
Er zijn denkbeelden die ik absoluut niet bij mijn kinderen wil. Als een vriend dit soort ideeën had over vrouwen, zou ik het contact laten verwateren en mijn kinderen al helemaal niet blootstellen aan dat soort onzin.
Lucifer2018 schreef:
12-06-2018 11:42
Ik vind dat vriendschap prima kan eindigen als iemand rechts gaat lullen en het normaal vind dat vrouwen betast worden als ze gaan crowdsurfen of bepaalde kleding aan heeft.

Niks met met het stoppen van contact met iemand dus fundamentaal anders denkt over best belangrijke zaken.

Juist.
8102 schreef:
12-06-2018 12:17
Dat opper je wel. Maar je zegt het niet hard op.
TO zou dat best ook hard op kunnen zeggen.

Gelukkig mag iedereen nog steeds zelf weten wie ze leuk gezelschap vinden. En waarom ze dat wel of niet vinden. En of ze die dan wel of niet bij je gezin willen hebben.
Snowkitty schreef:
12-06-2018 11:53
Wat?

Hoestsurfen, je weet toch ;-)
Dan heeft deze avond uren lang praten grote gevolgen voor to en die vriend.
Maar als zij dat er voor over heeft ligt aan haar zelf.
Maar to wil blijkbaar omgang hebben met mensen die het zelfde denken en eenzelfde politiek standpunt hebben.
Die kinderen kunnen ook nog een ander politiek standpunt krijgen in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Gelukspopje schreef:
12-06-2018 12:11
Dit omschrijft heel goed hoe ik me nu voel hierover...

En over of ik nog vrienden wil zijn. Tja dat vind ik heel lastig. Wel zouden we binnenkort afspreken met ons gezin erbij (het klikte ook prima met hen erbij altijd). Maar of dat een goed idee is. Ik heb het er wel met mijn man over gehad trouwens die was erg verbaasd.
Weet je, ik heb vrienden en familieleden die uiterst links en uiterst rechts stemmen. Die hoog of niet opgeleid zijn, die veel of weinig verdienen, die in een stad of een dorp wonen en die wel of geen kinderen hebben. Uiteindelijk heb ik met al die mensen een andere klik en doe ik er andere dingen mee. Ik geloof niet dat ik de vriendschap op zou zeggen om iemands' politieke denkbeelden. Ik vriendin van mij woont in een volkswijk, organiseert in haar wijk koningsdag, stelt er eer in om in haar rayon (of hoe noem je dat, groepshoofd ofzo) de hoogste opbrengsten voor het kwf op te halen, haar kinderen worden op hun 18e een paar maanden weggestuurd om voor habitat for humanity vrijwilligerswerk te doen. Ze is vriendelijk, staat voor je klaar in tijden van nood. Maar ze stemt wel pvv. Vriendschap daarom maar opzeggen?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
redbulletje schreef:
12-06-2018 11:47
Puntje bij paaltje is dat natuurlijk ook gewoon zo. Vrouwen die niet op een seksdate uit zijn zullen geen decoleté tot op hun kruis aantrekken als ze naar 'n concert gaan. En als je niet op je tieten aangeraakt wil worden moet je niet crowdsurfen. Je mag blij zijn dat mensen je uberhaupt opvangen als je zo debiel doet, je kunt moeilijk van ze verwachten dat ze uitkienen dat ze je edele delen vermijden als opeens iemand op hun nek dreigt te duiken.

Kut, dus ik zit hier op mijn werk eigenlijk gewoon een beetje uit te zijn op seks met mijn decolleté?
Star² schreef:
12-06-2018 12:25
Kut, dus ik zit hier op mijn werk eigenlijk gewoon een beetje uit te zijn op seks met mijn decolleté?
Ik had 't niet over 'n kleine bescheiden inkijk, maar over echter over the top hoerig en sloerig. Neem niet aan dat jij zo op kantoor zit? ;-D
Gelukspopje schreef:
12-06-2018 11:30
Geen idee wat het is. Hij woont al jaren in een koophuis, heeft een eigen bedrijf en geen relatie. Dat laatste frustreert hem nogal helaas...
Hij is 35

Tja met zulke achterlijke ideeën over vrouwen die ‘erom vragen’ snap ik wel dat ze met een boog om hem heen lopen. Brrrrr wat een engerd.
Alle reacties Link kopieren
YouWish schreef:
12-06-2018 12:26
Tja met zulke achterlijke ideeën over vrouwen die ‘erom vragen’ snap ik wel dat ze met een boog om hem heen lopen. Brrrrr wat een engerd.
Maar toen hij fanatiek GroenLinks stemde, liepen ze ook al met een boog om hem heen :proud:
Veel mensen raken met het klimmen der jaren gefrustreerd en verongelijkt. Het is met de carrière, de vrouwtjes/mannetjes en het geld niet zo goed gelopen als ze hadden gehoopt, ze krijgen niet het resssspect waar ze (zonder aanleiding) recht op menen te hebben en mooier wordt je er ook niet op.

Dat uit zich bij sommige mensen in verrechtsing, desillusie, trappen naar alle kanten, opsluiting in bekrompen Twitter-bubbeltjes en dwepen met seksistische idioten als Baudet.

Het gebeurt gelukkig maar bij een klein deel van de mensen, maar het is wel vervelend als je vrienden het slachtoffer van verzuring worden. Geen land meer mee te bezeilen en geen lol meer aan.

En crowdsurfen is gezellig. Iedere kleine vrouw die teleurgesteld is in mannen zou zich af en toe eens in een moshpit moeten begeven. Hartverwarmend, hoe teder, voorzichtig en niet-seksistisch al die grote kerels je in het rond smijten.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou er niet zo van als mensen vinden dat ik op basis van mijn piemelloos geslachtsdeel geen recht heb op lichamelijke integriteit. Dat ze vinden dat anderen op basis van wat ik doe of draag het recht hebben om me seksueel te betasten. En dat alleen omdat ik geen piemel heb, want als ik die wel had, was het niet im frage. Ik vind dat nogal... discriminerend. En persoonlijk onderga ik liever iets gezelligers in mijn vrije tijd. Als anderen dat geen punt vinden: leef je uit met die mensen.
Frox schreef:
12-06-2018 12:19
Er zijn denkbeelden die ik absoluut niet bij mijn kinderen wil. Als een vriend dit soort ideeën had over vrouwen, zou ik het contact laten verwateren en mijn kinderen al helemaal niet blootstellen aan dat soort onzin.

Dit. Ik heb twee opgroeiende dochters, daar hoef ik bepaalde mensen niet bij in de buurt. Ook niet als het familie is.
Frox schreef:
12-06-2018 11:47
Het lijkt me dat je vriend juist bijzonder content moet zijn met de aanwas van Moslim-gedachtengoed in Nederland. Zijn ideeen over gender sluiten naadloos aan.

:cheer:
Snarky schreef:
12-06-2018 12:30
Veel mensen raken met het klimmen der jaren gefrustreerd en verongelijkt. Het is met de carrière, de vrouwtjes/mannetjes en het geld niet zo goed gelopen als ze hadden gehoopt, ze krijgen niet het resssspect waar ze (zonder aanleiding) recht op menen te hebben en mooier wordt je er ook niet op.

Dat uit zich bij sommige mensen in verrechtsing, desillusie, trappen naar alle kanten, opsluiting in bekrompen Twitter-bubbeltjes en dwepen met seksistische idioten als Baudet.

Het gebeurt gelukkig maar bij een klein deel van de mensen, maar het is wel vervelend als je vrienden het slachtoffer van verzuring worden. Geen land meer mee te bezeilen en geen lol meer aan.

En crowdsurfen is gezellig. Iedere kleine vrouw die teleurgesteld is in mannen zou zich af en toe eens in een moshpit moeten begeven. Hartverwarmend, hoe teder, voorzichtig en niet-seksistisch al die grote kerels je in het rond smijten.
:heart:
to was het de bedoeling om zo'n discussie te worden?
redbulletje schreef:
12-06-2018 12:26
Ik had 't niet over 'n kleine bescheiden inkijk, maar over echter over the top hoerig en sloerig. Neem niet aan dat jij zo op kantoor zit? ;-D

Ik ben gek op hoerig en sloerig. Geeft niemand het recht met zijn poten aan me te zitten.
ninanoname schreef:
12-06-2018 12:24
Weet je, ik heb vrienden en familieleden die uiterst links en uiterst rechts stemmen. Die hoog of niet opgeleid zijn, die veel of weinig verdienen, die in een stad of een dorp wonen en die wel of geen kinderen hebben. Uiteindelijk heb ik met al die mensen een andere klik en doe ik er andere dingen mee. Ik geloof niet dat ik de vriendschap op zou zeggen om iemands' politieke denkbeelden. Ik vriendin van mij woont in een volkswijk, organiseert in haar wijk koningsdag, stelt er eer in om in haar rayon (of hoe noem je dat, groepshoofd ofzo) de hoogste opbrengsten voor het kwf op te halen, haar kinderen worden op hun 18e een paar maanden weggestuurd om voor habitat for humanity vrijwilligerswerk te doen. Ze is vriendelijk, staat voor je klaar in tijden van nood. Maar ze stemt wel pvv. Vriendschap daarom maar opzeggen?

Ja dat is allemaal prima als je leuk contact met die mensen hebt. Als je er geen lol meer aan beleeft dan stop je er toch mee?
haha typisch linkse reactie

if you're not with us you're against us.

De man geeft aan dat hij zich tegenwoordig beter in de denkbeelden van Baudet kan vinden dan die van Groenlinks en wordt binnen een paar posts weggezet in de hoek Incel, vrouwen hater, bekrompen (facist al voorbij gekomen, anyone?)

Als politiek jullie enige binding was dan wordt dit een uitdagende vriendschap. Zeker als je linkse bent die haar eigen gedachtengoed als Enige Waarheid kan inzien, dan is het nog een kort leven beschoren
Gelukspopje schreef:
12-06-2018 11:30
Geen idee wat het is. Hij woont al jaren in een koophuis, heeft een eigen bedrijf en geen relatie. Dat laatste frustreert hem nogal helaas...
Hij is 35
Als hij een MKB-bedrijf heeft, dan begrijp ik zijn keuze voor Baudet helemaal. Alle gevestigde partijen, links maar ook de VVD, doen helemaal niets voor het MKB. Daarom stappen veel MKB'ers over naar het FvD. Lees maar eens na wat hun standpunten wat dat betreft zijn. Het al dan niet hebben van een relatie lijkt mij van weinig invloed op een politieke voorkeur.
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
12-06-2018 12:19
Er zijn denkbeelden die ik absoluut niet bij mijn kinderen wil. Als een vriend dit soort ideeën had over vrouwen, zou ik het contact laten verwateren en mijn kinderen al helemaal niet blootstellen aan dat soort onzin.

Ja dit dus.

Wij hebben vier zoons, man en ik doen onze best om hen op te voeden met bepaalde normen en waarden.

Ik weet dat ze in aanraking komen met vrouwonvriendelijke/racistische/... ideeën maar dat hoef ik daarom niet te faciliteren.

Iemand die ronduit zegt dat vrouwen door hun kledingkeuze bepaald gedrag bij mannen uitlokken zou ik ook niet bij mijn kinderen toelaten nee.

Vind dat idee trouwens ook erg denigrerend naar mannen toe. Je zou maar gaan denken dat mannen in staat zijn zelf hun denken en doen te bepalen, ipv zich zomaar willoos te laten sturen door elke vrouw die op hun pad komt :nut:
Waarom zeg je niet tegen die gast dat jullie er beide hele andere denkbeelden op na houden en laten jullie het daarbij. Agree to disagree.

Jullie hoeven het er niet over te hebben hè, over politiek en genderissues.

Net zoals je met sommige vrienden minder goed over diepe gevoelens kunt praten maar wel supergezellig uit kunt gaan en waarvan je weet dat ze altijd voor je klaar zullen staan.

Houd je ook nog een mooie vriendschap in stand.
Kinase3000 schreef:
12-06-2018 12:49
Waarom zeg je niet tegen die gast dat jullie er beide hele andere denkbeelden op na houden en laten jullie het daarbij. Agree to disagree.

Jullie hoeven het er niet over te hebben hè, over politiek en genderissues.

Net zoals je met sommige vrienden minder goed over diepe gevoelens kunt praten maar wel supergezellig uit kunt gaan en waarvan je weet dat ze altijd voor je klaar zullen staan.

Houd je ook nog een mooie vriendschap in stand.
Dit dus, en politiek hoeft ook niet besproken te worden.
Alle reacties Link kopieren
Als hij gewoon "een vriend" is (van de fotoclub of de chinese langhaarverening of iemand die een oude stoel komt ophalen) dan kan het mij niet schelen welke overtuiging hij heeft als hij maar van mij afblijft. Ik wil ook best discussièren (of eerder: uitleggen hoe ik het zie).

Als hij graag mensenvlees blijkt te lusten of geen probleem heeft iemand af en toe een mep te verkopen dan laat ik het contact verwateren.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
MrBurns schreef:
12-06-2018 12:38
haha typisch linkse reactie

if you're not with us you're against us.

De man geeft aan dat hij zich tegenwoordig beter in de denkbeelden van Baudet kan vinden dan die van Groenlinks en wordt binnen een paar posts weggezet in de hoek Incel, vrouwen hater, bekrompen (facist al voorbij gekomen, anyone?)

Als politiek jullie enige binding was dan wordt dit een uitdagende vriendschap. Zeker als je linkse bent die haar eigen gedachtengoed als Enige Waarheid kan inzien, dan is het nog een kort leven beschoren
Serieus? Gaan we ook hier Links/Rechts bashen? Lekker volwassen hoor, van beide kanten.

Anyway, als politieke overtuiging een belangrijk onderdeel van de vriendschap is en de een zwenkt ineens naar rechts (of juist van rechts naar links) wordt het lastig. Betekend niet dat je er direct een punt achter hoeft te zetten, maar als mensen buiten dat verder weinig gemeen hebben en hierdoor nog minder is de kans groot dat het al snel af gaat glijden van niveau-vriend naar niveau-kennis.

TO, ik zou het dan ook een beetje op zijn beloop laten. Meteen alles afkappen lijkt mij niet direct nodig als het verder nog gezellig was. Misschien op een lager pitje. Tenzij het je echt dusdanig tegen de borst stuit dat het van jou niet meer hoeft. Ook prima toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven