Een vriend die ineens politiek veranderd is

12-06-2018 11:23 284 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vriend, die ik toch wel als goed vriend beschouw. Ik spreek hem niet zo vaak, maar als ik hem zie is het steevast erg gezellig. We lagen altijd erg op een lijn wat betreft politiek en ideeën over hoe de wereld volgens ons dan beter zou moeten. Nu ben ik vorige week weer eens wat met hem gaan drinken. Maar hij is 180 graden gedraaid. Waren we eerst beide nogal links georiënteerd, nu is hij ineens behoorlijk rechts en dweept nogal met Baudet (waar ik dan niks van moet hebben, vooral om zijn neerbuigendheid naar vrouwen toe).
Ik heb wel meer mensen in mijn omgeving die die kant op neigen (familieleden) en meestal doet het me niet zoveel. Maar omdat we juist altijd zo lekker over politieke dingen konden ouwehoeren is naar mijn idee ook onze vriendschapsband nogal veranderd.

Ook zei die vriend dingen als meiden zo nodig willen crowdsurfen tijdens concerten (iets wat ik in het verleden wel eens deed) ze ook moeten accepteren dat ze bij hun tieten of in hun kruis worden gegrepen. En daar doen ze het toch om? Ook met sexy kleding daag je als vrouw van alles uit en vraag je erom.
Vooral van dat laatste schrok ik nogal. En ik voelde me direct niet meer op mijn gemak.

Wat nu...
Gelukspopje schreef:
12-06-2018 13:24
Politiek a la maar hij kijkt op vrouwen neer (wat hij voorheen volgens mij niet deed). Kan heel flauw zijn van mij, maar mannen die vinden dat vrouwen in een kort rokje erom vragen om gegrepen te worden (zo zei hij het) dalen toch in mijn achting.

En dat ik dom zou zijn als links-stemmer (zoals pearle zegt) dat vindt hij ook, en dat is een mening waar ik moeite mee heb.

Ik ben hoog opgeleid en denk na (en lees programma's) voor ik een stem uitbreng. Dus dom. tja.
Ik vind deze reactie eerlijk gezegd dommer (of in ieder geval kort door de bocht).

Ik vind dat nogal wat voor een vriend om dat te zeggen.

Kan het wel verschrikkelijk harteloos en slecht zijn dat ik twijfel over deze vriendschap.

Wat er leuk is aan crowdsurfen. tja wat s er leuk aan postzegels verzamelen?
Ik vind dat lastig te verwoorden Overigens nogmaals ik heb het alleen een paar keer in mijn jonge jaren gedaan. En ja ik vond het leuk.

En ja op school komen mijn kinderen ook in aanraking met andere meningen, maar ik mag hopen dat de schoolleiding ingrijpt als meisjes ineens als minder waard worden gezien of met korte rokjes ineens betast gaan worden....
Zo iemand kwam bij mij niet meer over de vloer. Gelukkig ken ik zulke mensen ook niet.
YouWish schreef:
13-06-2018 11:04
Alleen al het feit dat ze denken dat er een universele methode is die op álle vrouwen werkt laat zien dat ze vrouwen niet als individuen zien met elk een eigen mening.

Inderdaad.
nounou
Pusswithoutboots schreef:
12-06-2018 17:23
Religie en politiek zijn twee onderwerpen waarover je beter niet kan praten omdat de meningen daarover zover kunnen verschillen dat vriendschappen erdoor worden beïnvloed.

Waarom moet iedereen een zelfde mening hebben over dezelfde onderwerpen? Gewoon een andere mening respecteren en over andere onderwerpen praten.

Als een vriend of vriendin de kleur korenblauw niet mooi vindt maar jij wel dan hoef je toch ook niet degene te overtuigen van jouw gelijk?
Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar homohaters en mensen die vinden vrouwen uitlokken tot seks, of op geert wilders stemmen , komen er hier echt niet in.
pipootje schreef:
13-06-2018 11:09
of op geert wilders stemmen , komen er hier echt niet in.
Triest, echt heel triest, ik beoordeel mijn vrienden niet op hun stemkeuze, jij zal wel niet veel vrienden hebben denk ik zo.
Gisselle schreef:
13-06-2018 11:18
Triest, echt heel triest, ik beoordeel mijn vrienden niet op hun stemkeuze, jij zal wel niet veel vrienden hebben denk ik zo.

Wat een nare persoonlijke aanval zeg :(
nounou
Gisselle schreef:

Wauw doe even normaal zeg.
YouWish schreef:
13-06-2018 11:04
Alleen al het feit dat ze denken dat er een universele methode is die op álle vrouwen werkt laat zien dat ze vrouwen niet als individuen zien met elk een eigen mening.
Het is ook niet nodig dat het bij iedere vrouw werkt. Veel van de gasten die zich opgeven voor zo'n dating-coach hebben het gevoel dat ze weinig te verliezen hebben.

Naast kritiek krijgt versiercoach Julien Blanc ook uitnodigingen voor trouwerijen. (van oud-klanten)
Gisselle schreef:
Ik beoordeel mijn vrienden niet op stemkeuze, maar wel op hun karakter. En als je vrouwonvriendelijk bent, dan ben je geen vriend van mij en kun je vertrekken. Als je racistisch bent, ook vertrekken.
Wat eten we vanavond?
zazamaenade schreef:
13-06-2018 11:23
Vind ik niet. Alleen vrienden zijn met mensen die hetzelfde stemmen? Op dezelfde partij stemmen?. Ik ben zelf rechts maar heb verschillende hele fijne vriendschappen met mensen die links zijn (en zelfs politiek actief zijn GL, PVDA en zelfs DENK), dat weten we van elkaar en staat onze jarenlange vriendschap niet in de weg. Ik vind het nogal wat om hier op Viva te stellen dat je mensen, vrienden, waar je al (jaren) bevriend mee was af te serveren omdat ze niet denken zoals jij. Ik heb het niet over homo haters of racisten, gewoon mensen die anders stemmen.
YouWish schreef:
13-06-2018 11:29
Wauw doe even normaal zeg.
Wauw jij ook dan he?.
Kijk even het hele stukje:
https://www.youtube.com/watch?v=0K2EVewj7CE

Ik vind dit nogal wat.

Hij zit in de tweede kamer potverdorie.

En ik loop al mijn hele leven tegen die kut vooroordelen aan dat ik als vrouw liever voor de kindjes zorg. Ik heb mijn baan opgezegd en voor mezelf begonnen omdat ik daar als vrouw niet serieus werd genomen door mijn werkgever.

Voor mij is Baudet een stap terug naar af.

Het kan best zijn dat veel vrouwen deeltijdprinsesjes zijn, maar de druk om bij de komst van een kind minder te gaan werken dan je partner (hij verdient vaak meer) is enorm. Mijn man kreeg niet eens een deeltijd contract.
Mijn baas vond mij een slechte moeder omdat ik niet meer thuis bleef en mijn kind dumpte in de opvang.

Om me heen zie ik zat vrouwen die wel willen maar het gewoon niet voor elkaar boksen en dan maar eieren voor hun geld kiezen. Soft hoor.
In de praktijk houden vrouwen vaak extreem veel ballen in de lucht, naast werk ook mantelzorg en de kinders. En mannen zijn klaar als ze thuis komen. Vrouwen nooit.
Dat is even generaliserend (sorry), maar dat ik wel wat ik vaak zie in mijn omgeving.

En ik vind het hier in NL maar slecht geregeld met de opvang en school en zo.
Dat vrouwen dan maar de verantwoordelijkheid op zich nemen en daardoor als minder ambitieus worden gezien is naar mijn mening totaal niet waar. Ik vind dat Baudet vrouwen echt heel erg tekort doet door dit soort dingen te zeggen; ik heb het me in ieder geval erg aangetrokken, destijds al.

Ik herkende trouwens veel in de docu die zazamaenade linkte: :https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... ierry.html
Die vriend zou zo in dat publiek kunnen zitten.

Hij voelt zich ook de zielige witte man die door feministen onderdrukt wordt en niet eens trots meer mag zijn op zijn afkomst. Hij vindt dat hij onderdrukt wordt.

Overigens vind ik identity politics heel fout, naar mijn idee doet dat hetzelfde als racisme; mensen in hokjes stoppen.
Ook ben ik niet zo van de politieke correctheid. Maar dat zou onmogelijk zijn als je links stemt (zegt hij). Dan ben ik hypocriet.

Maar als ik sommige reactie op mijn linksheid zie krijg ik sowieso een soort kippenvel. In het echte leven ben ik ook steeds meer geneigd mijn politieke voorkeur geheim te houden. Het levert alleen maar gedoe op.

Jammer dat wij juist samen vaak over politiek praatten. Ik denk dat dit wel een breekpunt gaat worden. Ik vrees ook dat ik me nooit meer op mijn gemak kan voelen bij zo iemand.
Even aanvullend; voor mij gaat het om meer dan anders stemmen. Ik kan slecht dealen met minachting voor bepaalde groepen. In dit geval hebben vooral vrouwen het gedaan voor hem.
En ik ben een vrouw. Dus is het ook deels mijn schuld. Zo voel ik dat.

Kan wel zijn dat hij mij anders vindt maar ik vind dat nergens op slaan.

Ergens vind ik het ook echt rottig voor hem. Hij heeft nooit een vriendin gehad en hij zou best kinderen willen.
Ik snap zijn onvrede wel, maar voor mij is dit niet de manier om er mee om te gaan.
Gisselle schreef:
13-06-2018 11:58
Vind ik niet. Alleen vrienden zijn met mensen die hetzelfde stemmen? Op dezelfde partij stemmen?. Ik ben zelf rechts maar heb verschillende hele fijne vriendschappen met mensen die links zijn (en zelfs politiek actief zijn GL, PVDA en zelfs DENK), dat weten we van elkaar en staat onze jarenlange vriendschap niet in de weg. Ik vind het nogal wat om hier op Viva te stellen dat je mensen, vrienden, waar je al (jaren) bevriend mee was af te serveren omdat ze niet denken zoals jij. Ik heb het niet over homo haters of racisten, gewoon mensen die anders stemmen.

Je maakt er nu iets heel smals van. Geen idee waarom je dat doet. Je citeert precies het stukje over Geert Wilders, daar zal het pijnpunt wel zitten.
En schrijven "jij zal wel niet veel vrienden hebben denk ik zo" omdat iemand blijkbaar andere keuzes maakt dan jij vind ik kinderachtig persoonlijk aanvallend, alsof je iemand wilt kwetsen omdat je geen andere argumenten hebt.
Van het kaliber "Jij hebt een stomme broek aan, jij bent stom".
nounou
Ik ben links en feminist en ik hou dat niet geheim. Ik ben hoogopgeleid, ik heb een goede baan, met een goed salaris, en een lieve man met wie ik de zorg voor onze kinderen zo goed en eerlijk mogelijk probeer te delen.

Ik word misselijk van generaliserende, objectiverende en vooral ontmenselijkende uitspraken over bevolkingsgroepen. Waarbij ik dat soort uitspraken over vrouwen misschien nog wel het ergst vind (geen ambitie, geen zeggenschap over het eigen lichaam, een vrouwelijke mening telt niet mee). Niet omdat ze over vrouwen gaan, het geslacht is niet eens zo relevant, maar omdat met zulke uitspraken de helft van de wereldbevolking, dus ongeveer 3,5 miljard mensen, minder menselijke rechten krijgt toegedicht. 3,5 miljard mensen wordt minder waard en minder waardevol geacht. In termen van discriminatie, en dat is dit, is genderdiscriminatie de meest omvangrijke vorm die er kan zijn. Een grotere groep ontmenselijken op basis van aangeboren kenmerken kan niet. Schokkend, vind ik het.
Ik krijg ook sterk de neiging dat soort denkbeelden te gaan ridiculiseren. Als een kort rokje betekent dat een vrouw erom vraagt gegrepen te worden, betekent een bouwvakkersdecollete dan dat een man erom vraagt een vinger in zijn aars te krijgen? Is de logica bloot & toegankelijkheid = penetratie in dichtstbijzijnde gaten door willekeurige voorbijgangers?
Frox schreef:
13-06-2018 12:38
Ik krijg ook sterk de neiging dat soort denkbeelden te gaan ridiculiseren. Als een kort rokje betekent dat een vrouw erom vraagt gegrepen te worden, betekent een bouwvakkersdecollete dan dat een man erom vraagt een vinger in zijn aars te krijgen? Is de logica bloot & toegankelijkheid = penetratie in dichtstbijzijnde gaten door willekeurige voorbijgangers?

;-D (als ik het maar niet hoef te doen @( )
nounou
Gelukspopje schreef:
13-06-2018 12:15
Even aanvullend; voor mij gaat het om meer dan anders stemmen. Ik kan slecht dealen met minachting voor bepaalde groepen. In dit geval hebben vooral vrouwen het gedaan voor hem.
En ik ben een vrouw. Dus is het ook deels mijn schuld. Zo voel ik dat.

Kan wel zijn dat hij mij anders vindt maar ik vind dat nergens op slaan.

Ergens vind ik het ook echt rottig voor hem. Hij heeft nooit een vriendin gehad en hij zou best kinderen willen.
Ik snap zijn onvrede wel, maar voor mij is dit niet de manier om er mee om te gaan.

Ik kan je goed begrijpen, hoor. Een vriend van mij heeft soms ook de vreemdste theorieën over vrouwen, waarom het hem niet lukt om een relatie te behouden met een vrouw. Het ligt dan natuurlijk altijd aan de vrouw, nooit aan hem.
Daar raak ik zo langzamerhand ook weleens zat van.
nounou
Frox schreef:
13-06-2018 12:38
Nee, een kort rokje kan ons eraan doen herinneren dat we seksuele wezens zijn. Met verlangens. De meeste mannen acteren hier niet op, maar een deel wel.

Een bouwvakkersdecollete is niet aantrekkelijk, dus daar gebeurt niets.
Hoe absurd ook, er zijn veel mannen die een aantrekkelijk geklede vrouw te uitdagend en te verleidelijk vinden en het daarom beter vinden dat zij hun schoonheid verbergen achter tenminste een hoofddoek.
zazamaenade schreef:
13-06-2018 11:23
En iemand je huis niet meer in laten omdat die PVV stemt is niet zwaar overtrokken...
Maar ik begrijp het hoor, alle PVV stemmers zijn natuurlijk racisten, homofoben en uiteraard ook incel.
Zenzeo schreef:
13-06-2018 13:12
Hoe absurd ook, er zijn veel mannen die een aantrekkelijk geklede vrouw te uitdagend en te verleidelijk vinden en het daarom beter vinden dat zij hun schoonheid verbergen achter tenminste een hoofddoek.
Prima dat ze dat vinden maar niet in een westers land!
Miriam1981 schreef:
13-06-2018 13:16
En iemand je huis niet meer in laten omdat die PVV stemt is niet zwaar overtrokken...
Maar ik begrijp het hoor, alle PVV stemmers zijn natuurlijk racisten, homofoben en uiteraard ook incel.

Huh ? Op welke tenen is nu weer getrapt ?
Je zit nu zelf een verhaaltje te verzinnen om je beledigd te kunnen voelen.
nounou
Gisselle schreef:
Goh, wat bijzonder... dus als ik zeg dat ik alle vrouwen hoeren vindt en zeg dat iedereen die werkt gek is want je kan beter een uitkering hebben... dan denk jij “ach, verder is het een leuke meid, zal me een zorg zijn wat ze verder denkt”.

Heeeeel apart... ik kies vrienden wel degelijk op hun stemkeuze. Zou je ook moeten doen. Of sloeg je alleen aan op dat pvv stukje? Heb jij als pvver veel vegetarische groen links vrienden dan? En hoe gaat dat dan als er weer eens iets over vluchtelingen in het nieuws is? Daar hebben jullie het dan gewoob nooit over?
zazamaenade schreef:
13-06-2018 13:22
Huh ? Op welke tenen is nu weer getrapt ?
Je zit nu zelf een verhaaltje te verzinnen om je beledigd te kunnen voelen.
Ik reageer op Pipootje waarin ze zegt dat mensen die PVV stemmen haar huis niet in komen.
Prima dat ze dat vind maar als Giselle daar op reageert gaat iedereen los.
Gisselle schreef:
13-06-2018 11:58
.... Ik heb het niet over homo haters of racisten, gewoon mensen die anders stemmen.
Maar lieve schat, het gaat in dit topic wél over seksisme. Dat iedereen dat hier op een hoop gooit met ‘rechts stemmen’ is natuurlijk kort door de bocht. Je kan prima vvd stemmen en voor de hypotheekrenteaftrek zijn zonder dat je een racist of vrouwenhater bent.

Maar dat is niet wat die vriend van TO doet. Die heeft het over dat vrouwen uitlokken om aangerand te worden. Enzovoorts. En Baudet is toch echt wat anders dan GL of VVD. Baudet stemmen staat praktisch gelijk aan mensen willen uitsluiten en verholen racisme.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven