Eerst trouwen of eerst kinderen?

03-05-2012 11:33 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat jullie dames eerst hebben gedaan of eerst willen doen, trouwen of kinderen. En natuurlijk alle andere varianten van niet trouwen, wel kinderen en andersom. En dan vooral waarom?

Ik heb (hopelijk nog) geen kinderen en ben niet getrouwd. We willen begin van 2013 de anti-conceptie de deur uit doen. Als het allemaal wil lukken met zwanger worden zullen wij dus eerst kind(eren) krijgen en dan trouwen. De reden hiervan is met name financieel. We hebben geen geld voor en trouwen en een kind op relatief korte termijn. Kinderwens is groter, dus dat eerst.

Eigenlijk vind ik trouwen als je kinderen hebt wel een beetje mosterd na de maaltijd. Je gaat samen een verbintenis aan, maar je hebt al een veel grotere verbintenis..

Waarom hebben jullie gedaan wat je hebt gedaan of wil je doen wat je wil doen? Tegenwoordig lijkt bijna elk stel eerst kinderen te krijgen en dan te trouwen.. waarom is dat?

(voel me met dit topic wel even een grote muts hihi)
quote:Maaik schreef op 03 mei 2012 @ 13:51:

Eerlijk gezegd vind ik het uitstellen trouwen vanwege financieen een rare reden. Je trouwt toch omdat je van elkaar houdt, dat heeft toch niets te maken met wat het kost? Trouwen doe je voor elkaar en niet voor anderen, maar dat is mijn opvatting.....

Dat ben ik niet met je eens. Als ik wel ooit zou trouwen, dan wil ik ook een groot feest en een mooie jurk! Anders hoeft het voor mij helemaal niet! Ik zie het nut van trouwen al niet in, als ik dan ook nog eens geen feestje krijg, nou laat dan maar

En een mooie jurk en groot feest heb je idd geld voor nodig!
quote:Maaik schreef op 03 mei 2012 @ 13:51:

Wij zijn eerst getrouwd en toen kinderen. We wilden altijd al kinderen en toen we daadwerkelijk besloten dat we daarmee wilden beginnen besloten we eerst te gaan trouwen omdat we allebei het gevoel hadden dat we eerst vorr elkaar moesten kiezen en daarna samen aan kinderen wilden beginnen. Niet uit een bepaalde overtuiging maar het was voor ons allebei vanuit ons gevoel. Het startschot om zwanger te worden was overigens meteen nadat ik ten huwelijk ben gevraagd en ik trouwde dus zwanger.

Eerlijk gezegd vind ik het uitstellen trouwen vanwege financieen een rare reden. Je trouwt toch omdat je van elkaar houdt, dat heeft toch niets te maken met wat het kost? Trouwen doe je voor elkaar en niet voor anderen, maar dat is mijn opvatting.....Wij stellen het trouwen bewust 2-3 jaar uit, omdat we naast het trouwen zelf, ook een bruiloft willen geven. Beiden gaan we ervan uit dat dit de enige keer is dat we trouwen, beiden willen we dat mensen dit moment met ons kunnen vieren en wij sparen hier dan ook voor. Ik hou van hem, hij van mij en wij kunnen die 3 jaar niet getrouwd zijn goed volhouden en uiteindelijk toch de bruiloft hebben die we beiden graag hebben.
quote:Mundy schreef op 03 mei 2012 @ 13:59:

[...]

Dat ben ik niet met je eens. Als ik wel ooit zou trouwen, dan wil ik ook een groot feest en een mooie jurk! Anders hoeft het voor mij helemaal niet! Ik zie het nut van trouwen al niet in, als ik dan ook nog eens geen feestje krijg, nou laat dan maar

En een mooie jurk en groot feest heb je idd geld voor nodig!Voor een mooi groot feest met een mooie jurk hoef je natuurlijk niet te gaan trouwen. Kan je ook gewoon zo doen, als je het geld ervoor hebt uiteraard.
quote:ondernemer schreef op 03 mei 2012 @ 13:47:

[...]

Misschien ook vanwege traditie en decorum.Bij ons heeft het inderdaad niet met geloof te maken, maar het is gewoon ons gevoel dat het zo hoort
2004 samen gaan wonen , Feb 2010 eerste kindje gekregen en vorig jaar sept 2011 getrouwd, onze kleine meid was daar uiteraard bij aanwezig en een huwelijksreis met een 1,5 jarige is ook super leuk.
Grappig: als wij ooit trouwen dan willen we het bewust heel klein (als in: met ons twee + eventuele kinderen) doen.

Een groot feest en het geld die daarin op gaat lijkt me maar niets.

Maargoed: Ik zou ook alleen maar trouwen omdat het op die manier gemakkelijk geregeld is.
Na een hele heftige gebeurtenis vorig jaar bedachten vriend en ik wat we nou écht wilden in het leven...en dat was voor ons allebei een kindje. Van elkaar ook nog eens Afgelopen juni raakte ik zwanger en ik augustus hebben we samen een huis gekocht. Gelijk twee flinke verbintenissen dus. Trouwen gaan we ook nog doen, maar later. Zoals iemand anders al zei, als onze zoon (en evt broertjes/zusjes want deze bevalt zó goed ) het bewust mee kan maken en een rol kan vervullen. Lijkt me fantastisch, en helemaal op onze manier.
quote:_flower_ schreef op 03 mei 2012 @ 14:03:

[...]

Voor een mooi groot feest met een mooie jurk hoef je natuurlijk niet te gaan trouwen. Kan je ook gewoon zo doen, als je het geld ervoor hebt uiteraard. Dat is waar, maar helaas heb ik daar het geld niet voor En ik zie mezelf niet 'zomaar' duizenden euro's uitgeven aan een feest. Dan moet er wel een aanleiding zijn vind ik, dat zou dan het trouwen zijn. Maar zoals ik al eerder zei wil ik helemaal niet trouwen, dus ik hoef me daar niet druk over te maken
Ben ik blij dat ik geen vriendin meer heb en niet meer met issues als koophuis, kids en huwelijken hoef te dealen. Behalve kids, zijn de overige 2 factoren regelrechte dwangbuizen waar je voor 'kiest'.

Voelt nu al benauwend, vooral de dames die menen dat alles persé in een bepaalde volgorde moet omdat het namelijk 'zo hoort' brrrrr
Bij ons ging alles in de ontraditionele volgorde, eerst kinderen, toen ook maar een huis gekocht en nog eens 5 jaar later (heel klein) getrouwd.

Niet om een bepaalde reden, het liep gewoon zo, eigenlijk.
quote:twijfelman1 schreef op 03 mei 2012 @ 14:19:

Ben ik blij dat ik geen vriendin meer heb en niet meer met issues als koophuis, kids en huwelijken hoef te dealen. Behalve kids, zijn de overige 2 factoren regelrechte dwangbuizen waar je voor 'kiest'.

Voelt nu al benauwend, vooral de dames die menen dat alles persé in een bepaalde volgorde moet omdat het namelijk 'zo hoort' brrrrr

Dat soort keuzes maak je neem ik aan gewoon samen. Niets benauwends aan eigenlijk.

Ik en mijn man vonden allebei dat we eerst moesten trouwen.
quote:twijfelman1 schreef op 03 mei 2012 @ 14:19:

Voelt nu al benauwend, vooral de dames die menen dat alles persé in een bepaalde volgorde moet omdat het namelijk 'zo hoort' brrrrrGelukkig heb ik een vriend die dezelfde opvattingen en ideeen heeft als ik over zaken als huwelijk, kinderen en koophuis. Wij denken samen dat 'onze' volgorde de juiste is voor ons als stel. En wat de een vind 'horen' vind een ander weer niet. Iedereen heeft zijn eigen wensen. Ik heb geluk met mijn vriend die over dit soort belangrijke zaken hetzelfde denkt.
Waarom zou je uberhaupt trouwen?

En dit vind ik wel een heel slechte reden:

quote:gunstig schreef op 03 mei 2012 @ 12:21:

als ik jou was zou ik eerst willen trouwen

mocht het hem tegenvallen met n kind erbij, dan kan hij als getrouwde man niet zo gemakkelijk weg

al was het maar gevoelsmatig

als ik hem was zou ik eerst een kind willen krijgen

mocht het tegenvallen dan kan hij zo makkelijker wegAls je er zo over denkt moet je sowieso niet trouwen EN geen kinderen met iemand krijgen
Leuk om die verschillen zo te lezen, in mijn vriendenkring ook veel eerst kindjes, huizen kopen en dan trouwen of soms zelfs niet. Ik had ook het gevoel dat ons gevoel zeldzaam was, maar jullie bewijzen het tegendeel.
Trouwen staat nog niet in het vooruitzicht en kinderen krijgen ook niet, kan niet kijken hoe het in de toekomst gaat verlopen maar als ik kijk naar mijn "droomverloop":

Eerst samenwonen, trouwen en dan kinderen. Als ik trouw wil ik dat dit op de eerste plaats uit liefde is en niet vanuit het praktische aspect. Om mij heen zijn er al vriendinnen die samenwonen, kinderen hebben en niet perse hoeven te trouwen. Iedereen heeft zo zijn eigen wensen.
-
Joop,

Dat is precies de reden waarom veel vrouwen willen trouwen. Vooral om hun vent ´vast te leggen´. Een vrouw gaat zijn kind baren, opvoeden etc en kan dan niet het risico lopen dat haar kerel er dan zomaar ´tussenuit´ knijpt. Met een huwelijk kan dat risico aardig worden afgedekt. Uiteraard mag de kerel wel vertrekken maar dan met verstrekkende financiële consequenties zoals KA en PA. Wat een hoge drempel is om een vrouw te verlaten.

Dat wij in het westen een romantisch beeld hebben van een bruiloft en huwelijk met bijbehorende opsmuk, is vooral cultureel bepaald. Het woordje 'liefde' komt namelijk niet 1x in het trouwboekje/wet voor. Allerlei verplichtingen en financiële consequenties bij echtscheiding wel. Heeeel romantisch ja....
Ik vind samen een kind krijgen een veel grotere verbintenis dan trouwen. Of een koophuis kopen. Door een kind blijf je levenslang met elkaar verbonden, of je nou wilt of niet. Terwijl je van een huwelijk of een koophuis af kan komen en dan volledig los bent van elkaar.

Daarom voegt trouwen ook niks toe voor ons.
quote:twijfelman1 schreef op 03 mei 2012 @ 14:44:

Joop,

Dat is precies de reden waarom veel vrouwen willen trouwen. Vooral om hun vent ´vast te leggen´. Een vrouw gaat zijn kind baren, opvoeden etc en kan dan niet het risico lopen dat haar kerel er dan zomaar ´tussenuit´ knijpt. Met een huwelijk kan dat risico aardig worden afgedekt. Uiteraard mag de kerel wel vertrekken maar dan met verstrekkende financiële consequenties zoals KA en PA. Wat een hoge drempel is om een vrouw te verlaten.

Dat wij in het westen een romantisch beeld hebben van een bruiloft en huwelijk met bijbehorende opsmuk, is vooral cultureel bepaald. Het woordje 'liefde' komt namelijk niet 1x in het trouwboekje/wet voor. Allerlei verplichtingen en financiële consequenties bij echtscheiding wel. Heeeel romantisch ja....

Wat een rare gedachten gang.

Of ken jij zoveel rare vrouwen?

Beslissingen over kinderen, trouwen, huis kopen en allerlei andere dingen die maak je samen. Omdat je dat samen graag wilt.

Niet om de ander vast te leggen.

En trouwens een vrouw doet niet alleen aan opvoeden, dat doen vrouw en man samen. En door aan kinderen te beginnen ben je eigenlijk juist voor altijd aan elkaar gebonden.
quote:giuliettacapuletti schreef op 03 mei 2012 @ 14:52:

Ik vind samen een kind krijgen een veel grotere verbintenis dan trouwen. Of een koophuis kopen. Door een kind blijf je levenslang met elkaar verbonden, of je nou wilt of niet. Terwijl je van een huwelijk of een koophuis af kan komen en dan volledig los bent van elkaar.

Daarom voegt trouwen ook niks toe voor ons.

Klopt, heb je gelijk in! Voor mijn "droomplaatje" is het romantische idee dat je voor elkaar kiest, man en vrouw samen zonder dat er nog kinderen in het spel zijn de reden waarom ik wel zou willen trouwen en het liefst nog voordat er kinderen zijn.

Maar dit heb je niet altijd in de hand en het loopt zoals het loopt natuurlijk maar voor nu vind ik die gedachten wel iets moois hebben,
Wij hebben een kind samen (hij is nu anderhalf) en zijn niet getrouwd, de plannen zijn er ook niet.

Misschien het vermelden waard dat de zwangerschap een verrassing was.
quote:_flower_ schreef op 03 mei 2012 @ 14:57:

[...]

Wat een rare gedachten gang.

Of ken jij zoveel rare vrouwen?

Beslissingen over kinderen, trouwen, huis kopen en allerlei andere dingen die maak je samen. Omdat je dat samen graag wilt.

Niet om de ander vast te leggen.

En trouwens een vrouw doet niet alleen aan opvoeden, dat doen vrouw en man samen. En door aan kinderen te beginnen ben je eigenlijk juist voor altijd aan elkaar gebonden.

Nou, zo raar vind ik die gedachtengang helemaal niet. Hoeveel Nederlandse vrouwen zijn er niet die een klein baantje ambiëren of volledig thuis gaan zitten als er kinderen komen? Als hun relatie dan op de klippen loopt, hebben ze alleen recht op kinderalimentatie, tenzij ze getrouwd zijn...

Persoonlijk vind ik PA zwaar achterhaald en mag het van mij direct worden afgeschaft (geen enkele vrouw van 50 of jonger heeft nu nog een excuus om financieel afhankelijk te zijn van haar partner), maar helaas is de realiteit toch dat veel Nederlandse vrouwen nog vinden 'dat het zo hoort'.

Daarnaast zijn er velen die vooral een romantisch beeld hebben van een bruiloft en trouwen en die voor het gemak maar even vergeten welk contract ze met de Staat aangaan.
Wat is er raar aan als een vrouw besluit minder te werken of niet te werken als er kinderen komen.

Vind het niet zo raar, kinderen moeten ook opgevoed worden en om ze nou maar altijd naar de opvang te moeten doen.

Het moet wel een keuze van beide zijn.

Waar vrouw staat kan ook man gelezen worden.

Het op een bepaalde manier of in een bepaalde manier doen omdat het zo hoort. Dus zo hoort volgens andere mensen eigenlijk, dat vind ik raar. Je moet doen waar je beide samen voor kiest en wat voor beide goed voelt.
Ik heb het allemaal tegelijk gedaan, wij hadden onze bruiloft al geplad, en een paar maanden daarvoor kwam ik erachter dat ik zwanger was. Wij dachten eigenlijk dat het zwanger worden misschien wat langer zou duren aangezien ik schildklierproblemen heb en een hele onregelmatige cyclus. Echter niets was minder waar, na 4 maanden was ik zwanger.
quote:twijfelman1 schreef op 03 mei 2012 @ 14:44:

Joop,

Dat wij in het westen een romantisch beeld hebben van een bruiloft en huwelijk met bijbehorende opsmuk, is vooral cultureel bepaald. Het woordje 'liefde' komt namelijk niet 1x in het trouwboekje/wet voor. Allerlei verplichtingen en financiële consequenties bij echtscheiding wel. Heeeel romantisch ja....Wat een zure post. Is mijn man er toch mooi ingestonken zeg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven