Eerst trouwen of eerst kinderen?

03-05-2012 11:33 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat jullie dames eerst hebben gedaan of eerst willen doen, trouwen of kinderen. En natuurlijk alle andere varianten van niet trouwen, wel kinderen en andersom. En dan vooral waarom?

Ik heb (hopelijk nog) geen kinderen en ben niet getrouwd. We willen begin van 2013 de anti-conceptie de deur uit doen. Als het allemaal wil lukken met zwanger worden zullen wij dus eerst kind(eren) krijgen en dan trouwen. De reden hiervan is met name financieel. We hebben geen geld voor en trouwen en een kind op relatief korte termijn. Kinderwens is groter, dus dat eerst.

Eigenlijk vind ik trouwen als je kinderen hebt wel een beetje mosterd na de maaltijd. Je gaat samen een verbintenis aan, maar je hebt al een veel grotere verbintenis..

Waarom hebben jullie gedaan wat je hebt gedaan of wil je doen wat je wil doen? Tegenwoordig lijkt bijna elk stel eerst kinderen te krijgen en dan te trouwen.. waarom is dat?

(voel me met dit topic wel even een grote muts hihi)
quote:wereldmeid schreef op 03 mei 2012 @ 21:37:

[...]

Dus je economische zelfstandigheid en eigen pensioenopbouw zijn van ondergeschikt belang. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt denk ik.
quote:lotje44 schreef op 03 mei 2012 @ 21:46:

Niet getrouwd. Wel kinderen. Wat is die bull over goed geregeld? Wij hadden al een koopwoning. Vandaar alles op papier. Testamenten, pensioenen was allemaal al geregeld. Het enigste wat je dan nog moet doen is: ongeboren vrucht erkennen en na de geboorte papiertje invullen, kopietjes maken en opsturen naar de rechtbank. Geregeld is het gezamelijk ouderlijk gezag. Volgens mij een stuk eenvoudiger als het organiseren van de gemiddelde bruiloft.

Ik zal ook bij trouwen niet de maam van mijn partner nemen (ik ben namelijk mijzelf). Maar dat is persoonlijk. Toch heb ik er in de afgelopen 5 jaar niet een keer lastee gehad. En ik doe alle regelzaken.

Dan heb je de dingen toch ook goed geregeld.

Door te trouwen kan je dat ook doen. (En daar hoef je bijna niets voor te doen, afspraak maken met gemeente en klaar)
quote:_flower_ schreef op 03 mei 2012 @ 22:03:

[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt denk ik.

Lilaemme heeft het wat uitgebreider beschreven om 20:51 uur.

M.a.w. ik ben het roerend met haar eens.
quote:wereldmeid schreef op 03 mei 2012 @ 22:16:

[...]

Lilaemme heeft het wat uitgebreider beschreven om 20:51 uur.

M.a.w. ik ben het roerend met haar eens.

Ik denk dat ik het dan nog niet begrijp wat je bedoeld.

Een goede baan met mogelijkheden opgeven vind ik inderdaad niet slim. Maar als je dit niet hebt, vind ik het een ander verhaal.
Het gaat er toch niet om of je een goede baan hebt of niet. Wanneer je er voor kiest om fulltime thuis te gaan zitten, dan geef je je inkomen (hoe hoog of laag dan ook) en daarmee je zelfstandigheid en onafhankelijkheid bewust op, om nog maar te zwijgen over je pensioenopbouw.

Dit lijkt mij een zeer onverstandige keus, in een tijd waarin 1 op de 3 huwelijken strandt. Wat ga je dan doen, zonder recente opleiding of werkervaring? Het wordt wrs een enkeltje bijstand, zoals Lilaemme al schreef.

Ik kan het niet duidelijker voor je omschrijven.
Tja jammer dan.

Nu heb ik ook geen pensioen want werk niet, heb een uitkering.

En verder ga ik er sowieso niet vanuit dat de relatie tijdelijk is.

Het is een afspraak om altijd alles samen te doen en daar houden wij ons aan. Mochten er bepaalde dingen gebeuren die de situatie veranderen tja..

Wij zijn de financiën van elkaar niet apart maar zien enkel het geheel, dat is dus één.
Wereldmeid, als je alles goed laat vastlegt bij een notaris, dus onder huwelijkse voorwaarden, is minder gaan werken of zelfs stoppen niet direct een probleem voor pensioen. Mijn ouders hebben het allemaal vast laten leggen, door laten berekenen door een financieel adviseur en mijn moeder zit er warmpjes bij, mochten ze uit elkaar gaan. Het is een redelijke uitzondering denk ik, zoals mijn ouders dit hebben gedaan, maar voor beiden werkt het nog steeds goed.
Naar mijn mening trouw je uit liefde voor elkaar en ik vind persoonlijk kinderen niet een reden om te gaan trouwen. Je kan ook op een andere manier je zaakjes goed geregeld hebben.

Zelf eerst een kind gekregen die nu oud genoeg is om onze bruiloft in september bewust mee te maken, speelt ook een zeer grote rol op deze dag en er is niets mooier dan de trouwdag van je ouders mee te maken. Kind vraagt steeds wanneer gaan WE trouwen. Er is geen grotere verbintenis dan een kind.

Ieder zijn eigen mening, maar zo zien wij het.

Overigens verbaas ik me dat er zoveel stellen zijn die eerst gaan trouwen en dan pas aan kinderen gaan beginnen komt in mijn omgeving niet voor.
quote:_puck_ schreef op 03 mei 2012 @ 11:33:

Ik ben benieuwd wat jullie dames eerst hebben gedaan of eerst willen doen, trouwen of kinderen. En natuurlijk alle andere varianten van niet trouwen, wel kinderen en andersom. En dan vooral waarom?

Ik heb (hopelijk nog) geen kinderen en ben niet getrouwd. We willen begin van 2013 de anti-conceptie de deur uit doen. Als het allemaal wil lukken met zwanger worden zullen wij dus eerst kind(eren) krijgen en dan trouwen. De reden hiervan is met name financieel. We hebben geen geld voor en trouwen en een kind op relatief korte termijn. Kinderwens is groter, dus dat eerst.

Eigenlijk vind ik trouwen als je kinderen hebt wel een beetje mosterd na de maaltijd. Je gaat samen een verbintenis aan, maar je hebt al een veel grotere verbintenis..

Waarom hebben jullie gedaan wat je hebt gedaan of wil je doen wat je wil doen? Tegenwoordig lijkt bijna elk stel eerst kinderen te krijgen en dan te trouwen.. waarom is dat?

(voel me met dit topic wel even een grote muts hihi)

Met trouwen had en heb ik niks, ik kan niet iemand iets beloven voor de rest van mijn leven, is niet te overzien en in dat opzicht zie ik een huwelijk. Dus niet

verder heb ik zulke beslissingen nooit zover vooruit bedacht.

Ik ontwikkelde een kinderwens (kan het niet anders omschrijven) en in 2 mnd werden er wat zaken tegen elkaar af gewogen en dus zijn we ervoor gegaan. Het idee dat ik zou bedenken om een jaar later met ac te stoppen........... nee zeg

Maar goed, ik ben dan ook niet iemand die alles op orde had volgens wat ik her en der meemaak. Ach, we hadden ieder een huis, werk, leuke relatie en wilden graag samen kinderen, samenwonen is pas later gebeurd.
Je bent zelf een theepot
quote:Chantilly21 schreef op 03 mei 2012 @ 22:38:

Wereldmeid, als je alles goed laat vastlegt bij een notaris, dus onder huwelijkse voorwaarden, is minder gaan werken of zelfs stoppen niet direct een probleem voor pensioen. Mijn ouders hebben het allemaal vast laten leggen, door laten berekenen door een financieel adviseur en mijn moeder zit er warmpjes bij, mochten ze uit elkaar gaan. Het is een redelijke uitzondering denk ik, zoals mijn ouders dit hebben gedaan, maar voor beiden werkt het nog steeds goed.Dat is zeker een uitzondering en buitengewoon verstandig. Zou ik iedereen aanraden die om wat voor reden dan ook thuis wil gaan zitten. Wat ik me wel afvraag- en dat is even off topic, maar ik ben gewoon benieuwd - is of je ouders niet ontzettend uit elkaar gegroeid zijn doordat je vader zich is blijven ontwikkelen, carriere is gaan maken en je moeders wereldje flink kleiner is geworden - daar ontkom je niet aan als je uit het arbeidsproces stapt en fulltime huisvrouw/man wordt...
quote:_flower_ schreef op 03 mei 2012 @ 22:33:

Tja jammer dan.

Nu heb ik ook geen pensioen want werk niet, heb een uitkering.

En verder ga ik er sowieso niet vanuit dat de relatie tijdelijk is.

Het is een afspraak om altijd alles samen te doen en daar houden wij ons aan. Mochten er bepaalde dingen gebeuren die de situatie veranderen tja..

Wij zijn de financiën van elkaar niet apart maar zien enkel het geheel, dat is dus één.Niemand gaat er toch vanuit dat zijn huwelijk strandt? Waarom zou je anders trouwen..? Toch is het een feit dat 1:2 relaties strandt en 1:2,5 huwelijken... En dat je tijdens je huwelijk alles deelt, vind ik logisch. Maar scheidingen verlopen zelden prettig en dan wordt de partner maar zelden de wereld gegund...
Leuk topic. Ik had eigenlijk niet verwacht dat nog zoveel mensen eerst willen trouwen en dan kinderen krijgen "omdat het zo hoort". Mijn oma zei toen haar eerste kleinkind ging samenwonen dat er toch wel getrouwd moest worden, want zonder huwelijk was het ook maar zo "los-los". Vind ik nogal ouderwets..

Ik heb zelf (nog) geen kinderen. Ik ben nu 23. Een aantal jaren geleden vond ik kinderen maar irritant. Daar is wel verandering in gekomen en ik kan me zelf wel voorstellen dat we ooit een kind krijgen. We hebben het er ook steeds vaker over, welke achternaam geven we het, wat zijn leuke voornamen enz.

Trouwen hoeft voor mij niet zo. Mocht het er ooit van komen dan denk ik niet aan de "standaard" manier.
quote:lilaemme schreef op 03 mei 2012 @ 23:19:

[...]

Niemand gaat er toch vanuit dat zijn huwelijk strandt? Waarom zou je anders trouwen..? Toch is het een feit dat 1:2 relaties strandt en 1:2,5 huwelijken... En dat je tijdens je huwelijk alles deelt, vind ik logisch. Maar scheidingen verlopen zelden prettig en dan wordt de partner maar zelden de wereld gegund...

Als je de keuze maakt om je leven met elkaar te delen dan moet je dit ook echt doen. Tot de dood je scheid zeg maar.

Je moet er goed over nadenken en bewust voor kiezen.
quote:_flower_ schreef op 03 mei 2012 @ 23:36:

[...]

Als je de keuze maakt om je leven met elkaar te delen dan moet je dit ook echt doen. Tot de dood je scheid zeg maar.

Je moet er goed over nadenken en bewust voor kiezen.Dus jij vindt dat jij er wel goed over hebt nagedacht en al die mensen van wie het huwelijk strandt niet? Mag ik vragen hoe oud je bent?
quote:Chantilly21 schreef op 03 mei 2012 @ 22:38:

Wereldmeid, als je alles goed laat vastlegt bij een notaris, dus onder huwelijkse voorwaarden, is minder gaan werken of zelfs stoppen niet direct een probleem voor pensioen. Mijn ouders hebben het allemaal vast laten leggen, door laten berekenen door een financieel adviseur en mijn moeder zit er warmpjes bij, mochten ze uit elkaar gaan. Het is een redelijke uitzondering denk ik, zoals mijn ouders dit hebben gedaan, maar voor beiden werkt het nog steeds goed.Wanneer je gaat scheiden, kun je sowieso de helft van wat je (ex)partner tijdens het huwelijk heeft opgebouwd overnemen/opeisen.
Mwah, bij een bedrijf loop je minder makkelijk weg dan uit een huwelijk hoor!
Wcpapiertje, dat hoeft niet altijd zo te zijn hoor. Hangt helemaal af van wat er in de huwelijkse voorwaarden is opgenomen.
@ lilaemme: Dat zeg ik niet. Dan begrijp je me verkeerd. Je bent het vast met mij eens dat je goed er over moet nadenken wanneer je besluit je leven te delen.
@ wcpapiertje

Bij gemeenschap van goederen is dat inderdaad zo.
Eerst een kind gekregen, toen getrouwd. Maakte de verbintenis niet minder bijzonder. Vond het echt geweldig dat mijn zoontje (en mijn 2e zoontje stiekem ook al) er bij was.

Ik ben niet zo van de 'zo hoort het'. Wij doen gewoon wat goed voelt.
quote:wcpapiertje schreef op 04 mei 2012 @ 01:26:

[...]

Wanneer je gaat scheiden, kun je sowieso de helft van wat je (ex)partner tijdens het huwelijk heeft opgebouwd overnemen/opeisen.En dat hebben mijn ouders dus niet gewild en vandaar de huwelijkse voorwaarden met daarin de afspraken die zijn gemaakt, ook over vroegtijdig overlijden. Alles netjes via een notaris, alles volgens de wettelijke regels. Mijn moeder krijgt een royaal maandelijks bedrag van mijn vader, mochten ze uit elkaar gaan, maar dus niet de helft van zijn inkomen en niet de helft van het huis. Dat alles staat keurig beschreven, ze hebben er goed over nagedacht en zich door verschillende mensen laten inlichten. Gelukkig weten we niet hoe dit in de praktijk eruit gaat zien, omdat ze na 28 jaar huwelijk nog steeds gelukkig met elkaar zijn.
Wij zijn eerst getrouwd en hebben daarna kinderen gekregen. Voor mijn gevoel was/is dat de juiste volgorde. Toch vind ik het wel eens jammer dat de kinderen deze geweldige dag niet meegemaakt hebben!
quote:lilaemme schreef op 03 mei 2012 @ 23:15:

[...]

Dat is zeker een uitzondering en buitengewoon verstandig. Zou ik iedereen aanraden die om wat voor reden dan ook thuis wil gaan zitten. Wat ik me wel afvraag- en dat is even off topic, maar ik ben gewoon benieuwd - is of je ouders niet ontzettend uit elkaar gegroeid zijn doordat je vader zich is blijven ontwikkelen, carriere is gaan maken en je moeders wereldje flink kleiner is geworden - daar ontkom je niet aan als je uit het arbeidsproces stapt en fulltime huisvrouw/man wordt...

Nee, ze zijn absoluut niet uit elkaar gegroeid, maar nog dichterbij elkaar gekomen. Dat merken wij als kinderen aan de meest kleine dingetjes. Het was van beiden een bewuste keuze. Daarnaast heeft mijn moeder zich zeker op het sociale vlak ontwikkeld, door vrijwilligerswerk, waar mijn vader het juist af en toe aan schort. Ze vullen elkaar daar perfect op aan. Niemand had van tevoren verwacht dat hij dit kon bereiken, zelfs zijn moeder snapt er nog altijd geen hol van dat hij dit heeft kunnen bereiken, wat zorgt voor hilarische situaties-;). Na 9 jaar thuis zitten was mijn moeder het zat en is daarna weer aan het werk gegaan als kleuterjuf. DIt ging allemaal vrij gemakkelijk, door haar vrijwilligerswerk en de verschillende cursussen die ze heeft gevolgd tijdens haar thuis blijven voor de kinderen.

Volgens mijn vader is ons huis een warme haven waar hij terug kan komen na een drukke week ergens in een ander land aan de andere kant van de wereld. Dat zegt denk ik voldoende over hun band en het wederzijds respect. Ze kunnen erg goed zonder elkaar ( wat ook moet als je om de week ergens anders bent), maar het is altijd een feestje als hij weer terugkomt, voor beiden. En dat zorgt ervoor dat het spannend blijft voor beiden denk ik.

Ik zou graag willen dat ik net zo'n huwelijk krijg als dat zij hebben. Ik heb geluk met ouders die nog altijd verliefd op elkaar zijn. Ik heb gezien dat het hard knokken is en dat niet alles vanzelf gaat. Hopelijk gaat het lukken, ik ( en ik ga ervan uit ) mijn vriend zullen er alles aan doen om het net zo'n succes te maken als dat zij hebben gedaan.
quote:_flower_ schreef op 03 mei 2012 @ 23:36:

[...]

Je moet er goed over nadenken en bewust voor kiezen.De dood/ziekte kan ook helaas morgen gebeuren, en dan heb je als heel lang thuisgebleven partner toch een financieel probleem in de meeste gevallen.
quote:lilaemme schreef op 03 mei 2012 @ 23:15:

[...]

Wat ik me wel afvraag- en dat is even off topic, maar ik ben gewoon benieuwd - is of je ouders niet ontzettend uit elkaar gegroeid zijn doordat je vader zich is blijven ontwikkelen, carriere is gaan maken en je moeders wereldje flink kleiner is geworden - daar ontkom je niet aan als je uit het arbeidsproces stapt en fulltime huisvrouw/man wordt...Dat hoeft helemaal niet, ik ben een paar jaar thuis geweest met kind en mijn vriend ook. Wij hadden buiten de zorg voor ons kind genoeg andere dingen te doen. Ik sprak bv regelmatig af met een vroegere klasgenoot en zijn kinderen op zijn vrije dag. Ik had juist de tijd voor allerlei contacten, toen mijn dochter nog niet naar school moest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven