Engelstalige relatie
zondag 13 maart 2022 om 15:25
Ik heb een aantal maanden geleden tijdens het uitgaan een buitenlands studente ontmoet in Groningen. We hadden elkaar nummers uitgewisseld en contact gehouden, nu zijn we al een aantal maanden leuk en actief aan het daten. We hebben het echt super leuk samen en qua humor en manier van denken passen we ook goed bij elkaar.
Maar omdat ze geen Nederlands spreekt, communiceren we in het engels.. Nu is mijn engels niet heel extreem goed, maar goed genoeg. We ervaren geen problemen in communicatie. Het enige is dat ik misschien bepaalde woorden wat "verkeerd" uitspreek.
Maar nu komt het volgende, ik heb nu al een aantal keren meegemaakt dat ik met haar, in bijzijn van bijv vrienden werd "bekritiseerd" op mijn engels. Ik word hier erg onzeker van.. Als ik met haar weg ben, ben ik ergens ook bang om bekenden tegen te komen en dat ze me dan engels horen spreken..
Ze heeft er zelf geen last van en heeft schijt aan dat soort mensen, maar ik ben daar wat onzekerder in.
Ze is zuid-Amerikaans en heeft ook wat andere cultuurgewoontes. Ik vind dat erg leuk en je kan van iedereen wat leren. Maar ik kom uit een boerendorpje, net buiten de stad Groningen. Daar zijn de mensen wat "bekrompener" en hebben ze sneller de neiging om te roddelen of te bekritiseren. Laat mijn hele familie en kenniskring nou uit die bubbel komen.. ik kijk er daarom ook best wel tegen op om haar mee te nemen naar familie en kennissen, puur door de taal..
Hoe zouden jullie hier mee omgaan?
Iemand hier die ook een engelstalige relatie heeft en me begrijpt of tips heeft?
Maar omdat ze geen Nederlands spreekt, communiceren we in het engels.. Nu is mijn engels niet heel extreem goed, maar goed genoeg. We ervaren geen problemen in communicatie. Het enige is dat ik misschien bepaalde woorden wat "verkeerd" uitspreek.
Maar nu komt het volgende, ik heb nu al een aantal keren meegemaakt dat ik met haar, in bijzijn van bijv vrienden werd "bekritiseerd" op mijn engels. Ik word hier erg onzeker van.. Als ik met haar weg ben, ben ik ergens ook bang om bekenden tegen te komen en dat ze me dan engels horen spreken..
Ze heeft er zelf geen last van en heeft schijt aan dat soort mensen, maar ik ben daar wat onzekerder in.
Ze is zuid-Amerikaans en heeft ook wat andere cultuurgewoontes. Ik vind dat erg leuk en je kan van iedereen wat leren. Maar ik kom uit een boerendorpje, net buiten de stad Groningen. Daar zijn de mensen wat "bekrompener" en hebben ze sneller de neiging om te roddelen of te bekritiseren. Laat mijn hele familie en kenniskring nou uit die bubbel komen.. ik kijk er daarom ook best wel tegen op om haar mee te nemen naar familie en kennissen, puur door de taal..
Hoe zouden jullie hier mee omgaan?
Iemand hier die ook een engelstalige relatie heeft en me begrijpt of tips heeft?
zondag 13 maart 2022 om 22:30
Ik heb een Franse vriendin die jarenlang in Engeland heeft gestudeerd. Haar Engels is echt goed. Als we samen kletsen dan merk ik wel dat haar woordenschat heel rijk is en ik heel beperkt woorden weet. Maar ze snapt wel wat ik bedoel. Sommige werkwoords vervoegingen doe ik vast niet goed en mijn uitspraak van lastige woorden is ook ff struikelen. Maar ik merk dat met de tijd het steeds beter wordt en ik het leuk vind om Engels met haar te praten. Appen is makkelijker met de autocorrect. Dus als ik echt iets lastig wil vertellen, dan doe ik dat met Google translate en die vertaalt het zoals ik het bedoel.
maandag 14 maart 2022 om 00:02
En dan zij gelijkertijd Nederlands. Ik zou het heel fijn vinden als een naast familielid een anderstalige vriend/in kwam voorstellen dat die zou laten zien dat er moeite gedaan wordt om de taal te leren. Hoeft niet perfect, hoeft niet om diepzinnige gesprekken te gaan, Mag met fouten, maar probeer gewoon
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
maandag 14 maart 2022 om 00:30
maandag 14 maart 2022 om 00:37
De Engelse studente is Zuid-Amerikaans, dus haar uitspraak is ook anders dan dat van de U.K. En dat neemt hij over dus de vrienden zullen blijven lachen.Joanjett schreef: ↑14-03-2022 00:30Joh, hoe langer jij je Engelse studente datet, hoe beter jouw Engels wordt En dan valt er voor jouw vrienden/familie niks meer te lachen.
Mijn beste vriend was Engels en we kenden elkaar 20 jaar. Hij is vorig jaar helaas overleden maar de Engelse taal nemen ze mij niet meer af.
maandag 14 maart 2022 om 04:56
Wat leuk dat jullie het gezellig hebben. Een mooi begin.
Je vroeg ook om wat tips. Ik denk dat je ervan uit moet gaan dat er altijd wel kritiek/ grapjes worden uitgesproken door mensen/ vrienden/ familie.
De meeste mensen doen het om een geintje te maken, even te scoren maar het kan ook dat mensen het doen omdat ze zelf onzeker zijn of misschien wel een beetje jaloers zijn op jou.
Wat het ook is, voor jou is het het belangrijkste dat je blij en trots bent op je situatie zoals die is en dat het geen reet uitmaakt hoe je je engels uitspreekt.
Je hebt een vriendin die uit zuid Amerika komt. Geweldig en hartstikke leuk om van haar en haar cultuur te leren en dat doe je lekker op je eigen manier. Ook als je familie erbij zit. Die zullen trouwens zelf ook wel eens een vraag willen stellen als ze haar zien. Kunnen ze dat ook mooi in hun beste engels doen hahaha
Je vroeg ook om wat tips. Ik denk dat je ervan uit moet gaan dat er altijd wel kritiek/ grapjes worden uitgesproken door mensen/ vrienden/ familie.
De meeste mensen doen het om een geintje te maken, even te scoren maar het kan ook dat mensen het doen omdat ze zelf onzeker zijn of misschien wel een beetje jaloers zijn op jou.
Wat het ook is, voor jou is het het belangrijkste dat je blij en trots bent op je situatie zoals die is en dat het geen reet uitmaakt hoe je je engels uitspreekt.
Je hebt een vriendin die uit zuid Amerika komt. Geweldig en hartstikke leuk om van haar en haar cultuur te leren en dat doe je lekker op je eigen manier. Ook als je familie erbij zit. Die zullen trouwens zelf ook wel eens een vraag willen stellen als ze haar zien. Kunnen ze dat ook mooi in hun beste engels doen hahaha
maandag 14 maart 2022 om 08:44
Ja zeker wel en het staat of valt volledig bij respect hebben voor elkaar en je best doen om elkaar te begrijpen. Zeker in het begin zorgde het wel voor frustratie maar inmiddels kan ik daar beter mee omgaan, Engels is mijn tweede taal nu en ik heb geleerd om anders te communiceren. Voor mij een win-win. Heb geduld met elkaar maar vooral veel plezier en laat die “vrienden” een beetje links liggen, zo leuk klinken ze niet.Sebastiaan21 schreef: ↑13-03-2022 19:37Wat leuk om te lezen! Want zo is het ook. Heb je wel eens een gebrek in communicatie ervaren? Als je bijvoorbeeld iets heel specifieks moest omschrijven of uitleggen?
maandag 14 maart 2022 om 08:49
maandag 14 maart 2022 om 08:54
Mijn partner komt uit Roemenië en praat geen Nederlands.
Als ik langzaam praat begrijpt hij het wel.
Samen praten we Engels.
Soms kan ik niet op woorden komen, als ik moe ben, of heb ik geen zin in een hele uitleg en dan verzin ik een woord
.
Soms gebruiken we Duits tussendoor, maar over het algemeen gaat het wel prima in het Engels. Mijn zoon praat ook Engels met hem, vind ik heel goed.
Als andere mensen er problemen mee hebben, prima hoor. Is niet mijn probleem.
Als ik langzaam praat begrijpt hij het wel.
Samen praten we Engels.
Soms kan ik niet op woorden komen, als ik moe ben, of heb ik geen zin in een hele uitleg en dan verzin ik een woord
Soms gebruiken we Duits tussendoor, maar over het algemeen gaat het wel prima in het Engels. Mijn zoon praat ook Engels met hem, vind ik heel goed.
Als andere mensen er problemen mee hebben, prima hoor. Is niet mijn probleem.
maandag 14 maart 2022 om 12:17
Beeltenis schreef: ↑13-03-2022 16:06Je trekt je wel erg veel aan van wat anderen vinden. Doe je dat op andere levensterreinen ook? Zonde! Geniet van je liefde. Commentaar van anderen komt vaak voort uit hun eigen onzekerheid. Het is projectie. En omdat jij onzeker bent brengt het je uit je element.
Ik heb geen ervaring met een engelstalige relatie, wel met een interculturele. Er zitten mooie en lastige aspecten aan. Maar laat die lastige geen reden zijn om het af te blazen als de mooie aspecten de overhand hebben. Geniet van wat je hebt!
Klopt, ik ben altijd erg onzeker voor andermans meningen etc.. iets waar ik aan probeer te werken, wat erg moeizaam gaat.
maandag 14 maart 2022 om 12:19
Klopt.. ik laat sta beste vaak mijn eigen geluk in de weg, omdat ik me aantrek wat anderen vinden.. héél vervelend..
maandag 14 maart 2022 om 12:20
Ze is ook begonnen met het leren van Nederlands!nlies schreef: ↑14-03-2022 00:02En dan zij gelijkertijd Nederlands. Ik zou het heel fijn vinden als een naast familielid een anderstalige vriend/in kwam voorstellen dat die zou laten zien dat er moeite gedaan wordt om de taal te leren. Hoeft niet perfect, hoeft niet om diepzinnige gesprekken te gaan, Mag met fouten, maar probeer gewoon
maandag 14 maart 2022 om 12:21
maandag 14 maart 2022 om 12:59
Mooi, En dan afwisselend per samenzijn Nederlands of Engels spreken (en dan zien wie de bij welke taal de date het langst wil laten duren
maandag 14 maart 2022 om 19:32
Ik vind het een afknapper als iemand in Nederland woont en na jaren nog steeds slecht of geen Nederlands praat.
appelientjex wijzigde dit bericht op 14-03-2022 19:34
3.82% gewijzigd
maandag 14 maart 2022 om 19:34
Wat raar dat je wordt uitgelachen om je Engels zeg. Wie lacht jou dan uit?? Heel kinderachtig. Als zij Nederlands zou praten, zou ze toch ook niet worden uitgelachen? Ik zou daar niet onzeker maar boos over worden. Tegenwoordig moet iedereen maar vloeiend Engels kunnen in Nederland. Ga eens naar Frankrijk zou ik zeggen, daar spreken ze amper Engels. Of met dik Frans accent.
maandag 14 maart 2022 om 19:35
En jij denkt dat het "Nederlandse" Engels niet doorspekt is met een behoorlijk accent?appelientjex schreef: ↑14-03-2022 19:34Wat raar dat je wordt uitgelachen om je Engels zeg. Wie lacht jou dan uit?? Heel kinderachtig. Als zij Nederlands zou praten, zou ze toch ook niet worden uitgelachen? Ik zou daar niet onzeker maar boos over worden. Tegenwoordig moet iedereen maar vloeiend Engels kunnen in Nederland. Ga eens naar Frankrijk zou ik zeggen, daar spreken ze amper Engels. Of met dik Frans accent.
dinsdag 15 maart 2022 om 09:11
Wellicht, maar dat is toch prima? Nederlanders spreken beter Engels dan Fransen en vele andere Europeanen, is maar wat ik ermee willen zeggen. En nog hebben Nederlanders een minderwaardigheidscomplex over hun Engels. Nergens voor nodig.
dinsdag 15 maart 2022 om 09:17
Ik heb een buurman die met een zuid Amerikaanse vrouw is getrouwd. Zijn Engels is ook echt steenkolen Engels. Ze zijn al jaren samen en hij spreekt inmiddels best goed Spaans en zij spreekt gewoon Nederlands want ze wonen hier. Maar als ik hun hoor praten moet ik altijd even een beetje glimlachen. Ze hebben samen een eigen taal ontwikkeld wat een mix is tussen Engels Nederlands en Spaans. T is echt een grappig gehoor maar zij begrijpen elkaar perfect. Als ze ons zien dan schakelen ze over naar Nederlands (want zij is echt zo een super lieve vrouw die met iedereen rekening houdt en ze vindt het onbeleefd om in hun taaltje te communiceren waar wij bij zijn) maar als ze in de tuin zitten en ik hoor ze dan smelt mijn hart altijd een beetje. 2 mensen die elkaars taal niet spraken en ook niet goed Engels hebben er gewoon een mouw aangepast
dinsdag 15 maart 2022 om 09:25
Girl, same
Zeker wanneer dit van allebei niet de moedertaal is wordt het uiteindelijk toch echt lastig om diepgaandere gesprekken te voeren met elkaar. Sommige uitdrukkingen zijn ook onvertaalbaar waardoor je steeds vaker tegen de taalbarrière aanloopt.
dinsdag 15 maart 2022 om 09:29
Draai het eens om, en dat kun je ook aan degene met kritiek vragen:
Zij spreekt geen Nederlands, dus ik doe wat ik kan om te communiceren. Dan kun je kritiek hebben op hoever ik kom maar heb je een alternatief?
Je kunt ook vragen of mensen een specifiek verbeterpunt hebben. Want sommige Engelse uitspraken van Nederlanders zijn vreselijk en daar kun je snel verbeteren.
Maar je mag er ook bij zeggen dat je openstaat voor verbeterpunten maar niet voor negatieve kritiek waar je niets van leert. Pats. In je hok.
Nog een tip. Zij kan héél snel Nederlands leren, als jullie het gewoon doen.
Als je dit 1 week volhoudt spreken jullie samen Nederlands:
1. Zeg ALLES in het Nederlands, spreek langzaam en duidelijk en gebruik makkelijke woorden en geen uitdrukkingen.
2. Alles wat ze niet begrijpt (op dag 1 alles, op dag 7 al veel minder!), leer je haar uitspreken (herhalen) en dan leg je in het Engels uit wat het betekent.
3. Antwoorden van haar: Check wat ze wil antwoorden (Engels); vertaal het en laat het haar uitspreken.
4. Volhouden. Niet even terug naar Engels omdat het makkelijker is. Want in het begin is dat altijd de makkelijkste oplossing.
5. Vermijdt in het begin uitdrukkingen. Mensen vinden het héél amusant om uitdrukkingen uit te leggen, maar haar taalcursus is niet jouw amusementsbureau.
De truuk is dus: Je gebruikt nog steeds Engels maar alles gaat via het Nederlands - en zodra ze een woord of zin kent, wordt dat de eerste optie.
Serieus, als je op je tanden bijt en een week lang niet de makkelijkste route kiest, spreken jullie na een week Nederlands.
Zij spreekt geen Nederlands, dus ik doe wat ik kan om te communiceren. Dan kun je kritiek hebben op hoever ik kom maar heb je een alternatief?
Je kunt ook vragen of mensen een specifiek verbeterpunt hebben. Want sommige Engelse uitspraken van Nederlanders zijn vreselijk en daar kun je snel verbeteren.
Maar je mag er ook bij zeggen dat je openstaat voor verbeterpunten maar niet voor negatieve kritiek waar je niets van leert. Pats. In je hok.
Nog een tip. Zij kan héél snel Nederlands leren, als jullie het gewoon doen.
Als je dit 1 week volhoudt spreken jullie samen Nederlands:
1. Zeg ALLES in het Nederlands, spreek langzaam en duidelijk en gebruik makkelijke woorden en geen uitdrukkingen.
2. Alles wat ze niet begrijpt (op dag 1 alles, op dag 7 al veel minder!), leer je haar uitspreken (herhalen) en dan leg je in het Engels uit wat het betekent.
3. Antwoorden van haar: Check wat ze wil antwoorden (Engels); vertaal het en laat het haar uitspreken.
4. Volhouden. Niet even terug naar Engels omdat het makkelijker is. Want in het begin is dat altijd de makkelijkste oplossing.
5. Vermijdt in het begin uitdrukkingen. Mensen vinden het héél amusant om uitdrukkingen uit te leggen, maar haar taalcursus is niet jouw amusementsbureau.
De truuk is dus: Je gebruikt nog steeds Engels maar alles gaat via het Nederlands - en zodra ze een woord of zin kent, wordt dat de eerste optie.
Serieus, als je op je tanden bijt en een week lang niet de makkelijkste route kiest, spreken jullie na een week Nederlands.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
dinsdag 15 maart 2022 om 11:31
Dat is het vooral. Confronteer direct iemand als die kritiek op je heeft en haal vervolgens je schouders op.appelientjex schreef: ↑14-03-2022 19:34Wat raar dat je wordt uitgelachen om je Engels zeg. Wie lacht jou dan uit?? Heel kinderachtig.