Engelstalige relatie
zondag 13 maart 2022 om 15:25
Ik heb een aantal maanden geleden tijdens het uitgaan een buitenlands studente ontmoet in Groningen. We hadden elkaar nummers uitgewisseld en contact gehouden, nu zijn we al een aantal maanden leuk en actief aan het daten. We hebben het echt super leuk samen en qua humor en manier van denken passen we ook goed bij elkaar.
Maar omdat ze geen Nederlands spreekt, communiceren we in het engels.. Nu is mijn engels niet heel extreem goed, maar goed genoeg. We ervaren geen problemen in communicatie. Het enige is dat ik misschien bepaalde woorden wat "verkeerd" uitspreek.
Maar nu komt het volgende, ik heb nu al een aantal keren meegemaakt dat ik met haar, in bijzijn van bijv vrienden werd "bekritiseerd" op mijn engels. Ik word hier erg onzeker van.. Als ik met haar weg ben, ben ik ergens ook bang om bekenden tegen te komen en dat ze me dan engels horen spreken..
Ze heeft er zelf geen last van en heeft schijt aan dat soort mensen, maar ik ben daar wat onzekerder in.
Ze is zuid-Amerikaans en heeft ook wat andere cultuurgewoontes. Ik vind dat erg leuk en je kan van iedereen wat leren. Maar ik kom uit een boerendorpje, net buiten de stad Groningen. Daar zijn de mensen wat "bekrompener" en hebben ze sneller de neiging om te roddelen of te bekritiseren. Laat mijn hele familie en kenniskring nou uit die bubbel komen.. ik kijk er daarom ook best wel tegen op om haar mee te nemen naar familie en kennissen, puur door de taal..
Hoe zouden jullie hier mee omgaan?
Iemand hier die ook een engelstalige relatie heeft en me begrijpt of tips heeft?
Maar omdat ze geen Nederlands spreekt, communiceren we in het engels.. Nu is mijn engels niet heel extreem goed, maar goed genoeg. We ervaren geen problemen in communicatie. Het enige is dat ik misschien bepaalde woorden wat "verkeerd" uitspreek.
Maar nu komt het volgende, ik heb nu al een aantal keren meegemaakt dat ik met haar, in bijzijn van bijv vrienden werd "bekritiseerd" op mijn engels. Ik word hier erg onzeker van.. Als ik met haar weg ben, ben ik ergens ook bang om bekenden tegen te komen en dat ze me dan engels horen spreken..
Ze heeft er zelf geen last van en heeft schijt aan dat soort mensen, maar ik ben daar wat onzekerder in.
Ze is zuid-Amerikaans en heeft ook wat andere cultuurgewoontes. Ik vind dat erg leuk en je kan van iedereen wat leren. Maar ik kom uit een boerendorpje, net buiten de stad Groningen. Daar zijn de mensen wat "bekrompener" en hebben ze sneller de neiging om te roddelen of te bekritiseren. Laat mijn hele familie en kenniskring nou uit die bubbel komen.. ik kijk er daarom ook best wel tegen op om haar mee te nemen naar familie en kennissen, puur door de taal..
Hoe zouden jullie hier mee omgaan?
Iemand hier die ook een engelstalige relatie heeft en me begrijpt of tips heeft?
woensdag 16 maart 2022 om 11:40
Vooral nooit druk maken om wat anderen ervan vinden.
Zelf heb ik een Amerikaanse vriendin. Nou heb ik zelf jarenlang in California gewoond en op het werk spreek ik ook Engels, dus voor mij is het vrij normaal om Engels te spreken, toch merk je wel dat het lastiger is met echte diepgang. Dus het is niet ideaal.
Echter, een groot gedeelte van communicatie gaat helemaal niet met woorden en als je elkaar maar begrijpt dan komt het best goed.
En die grappenmakers zijn waarschijnlijk zelf onzeker. Nederlanders kloppen zichzelf graag op de borst met dat iedereen perfect Engels spreekt, maar in de praktijk merk je gewoon dat men zich daar oncomfortabel bij voelt en dat men ook in het bijzijn van mijn vriendin Nederlands tegen mij gaat praten, zelfs als ik stug in het Engels antwoord blijf geven.
Zelf heb ik een Amerikaanse vriendin. Nou heb ik zelf jarenlang in California gewoond en op het werk spreek ik ook Engels, dus voor mij is het vrij normaal om Engels te spreken, toch merk je wel dat het lastiger is met echte diepgang. Dus het is niet ideaal.
Echter, een groot gedeelte van communicatie gaat helemaal niet met woorden en als je elkaar maar begrijpt dan komt het best goed.
En die grappenmakers zijn waarschijnlijk zelf onzeker. Nederlanders kloppen zichzelf graag op de borst met dat iedereen perfect Engels spreekt, maar in de praktijk merk je gewoon dat men zich daar oncomfortabel bij voelt en dat men ook in het bijzijn van mijn vriendin Nederlands tegen mij gaat praten, zelfs als ik stug in het Engels antwoord blijf geven.
woensdag 16 maart 2022 om 23:43
Het is vrij logisch toch dat men Nederlands tegen jou praat, aangezien we in Nederland wonen? Ik vind juist dat we ons teveel aanpassen aan de Engelstaligen, je wordt in winkels en restaurants in het Engels aangesproken, menukaarten in het Engels etc.DS1971 schreef: ↑16-03-2022 11:40Vooral nooit druk maken om wat anderen ervan vinden.
donderdag 17 maart 2022 om 00:15
Ik vind het het best ongastvrij om stug Nederlands te blijven praten als iemand in de groep dat niet spreekt of verstaat. Ook al ben je in Nederland.
Ik heb zelf ooit eens afgesproken met een paar meiden in het buitenland voor een evenement. We kenden allemaal Engels maar zij kwamen uit Frankrijk en ik uit Nederland. Ze wisten dat ik geen Frans kan. Dus er werd Engels gepraat en als ze even tussendoor Frans met elkaar aan het praten waren werd het in grote lijnen vertaald of gezegd waar het over ging. Allemaal prima. Zou me echt buitengesloten gevoeld hebben als ze stug Frans waren blijven praten terwijl ik dat niet kan.
Ik heb zelf ooit eens afgesproken met een paar meiden in het buitenland voor een evenement. We kenden allemaal Engels maar zij kwamen uit Frankrijk en ik uit Nederland. Ze wisten dat ik geen Frans kan. Dus er werd Engels gepraat en als ze even tussendoor Frans met elkaar aan het praten waren werd het in grote lijnen vertaald of gezegd waar het over ging. Allemaal prima. Zou me echt buitengesloten gevoeld hebben als ze stug Frans waren blijven praten terwijl ik dat niet kan.
donderdag 17 maart 2022 om 10:27
Nee, het is gewoon fatsoen om in gezelschap niet over te gaan op een taal of dialect die een deel van het gezelschap niet beheerst.appelientjex schreef: ↑16-03-2022 23:43Het is vrij logisch toch dat men Nederlands tegen jou praat, aangezien we in Nederland wonen? Ik vind juist dat we ons teveel aanpassen aan de Engelstaligen, je wordt in winkels en restaurants in het Engels aangesproken, menukaarten in het Engels etc.
donderdag 17 maart 2022 om 10:27
Precies.TsumTsum schreef: ↑17-03-2022 00:15Ik vind het het best ongastvrij om stug Nederlands te blijven praten als iemand in de groep dat niet spreekt of verstaat. Ook al ben je in Nederland.
donderdag 17 maart 2022 om 22:44
Hangt er vanaf of iemand voor een vakantie in Nederland is, of al jaren in NL woont en nog steeds geen NL kan omdat iedereen maar Engels blijft praten tegen die persoon en diegene dat wel lekker makkelijk vind en de taal niet wil leren.
zaterdag 19 maart 2022 om 16:59
Niet mee eens, Nederlands is een moeilijke taal, en soms is switchen naar het Engels dan prettiger. Bij aangetrouwde familie ook nog jaren vertaald/ geswitcht naar Engels. Overigens is dit wel een mooi voorbeeld van iemand die een negatief oordeel over de ander verzint, alleen maar om te rechtvaardigen dat ze zelf geen zin heeft om de degene die de taal niet goed beheerst op z’n gemak te stellen.appelientjex schreef: ↑17-03-2022 22:44Hangt er vanaf of iemand voor een vakantie in Nederland is, of al jaren in NL woont en nog steeds geen NL kan omdat iedereen maar Engels blijft praten tegen die persoon en diegene dat wel lekker makkelijk vind en de taal niet wil leren.
zaterdag 19 maart 2022 om 17:47
Je verzint er nu een hoop dingen bij... En zelfs dan heb je geen gelijk wat mij betreft, want dan is het een beetje als straf vanwege niet tijdig Nederlands leren.appelientjex schreef: ↑17-03-2022 22:44Hangt er vanaf of iemand voor een vakantie in Nederland is, of al jaren in NL woont en nog steeds geen NL kan omdat iedereen maar Engels blijft praten tegen die persoon en diegene dat wel lekker makkelijk vind en de taal niet wil leren.
zondag 20 maart 2022 om 13:46
Bedankt voor al jullie reacties! Fijn om te lezen.
Ik ben inderdaad altijd al vatbaar geweest voor andermans meningen, in ben vrij onzeker.. Ik ga ook al jaren daarvoor naar therapie, maar zie nog niet echt vooruitgang.
Maar goed, ik ben gewoon verliefd op haar geworden. Ze is lief, zelfde humor en ze geeft me erg veel positieve energie. Ook voel ik me meer comfortabel en zelfverzekerder bij haar. Enige nadeel is de mensen om me heen.
Ik had alles ook liever idealer gezien, dat ze vloeiend Nederlands zou spreken, dat ze zonder problemen met mijn ouders zou kunnen spreken.
Ze wil hier blijven wonen en zal binnenkort beginnen met nederlandse les, dat roept ze al een tijdje. Het kan om mij niet snel genoeg beginnen..
Het zou fijn zijn als ze het in ieder geval al zou kunnen verstaan.
Binnenkort gaat ze voor het eerst mee naar mijn ouders, erg spannend voor mij
Ik ben inderdaad altijd al vatbaar geweest voor andermans meningen, in ben vrij onzeker.. Ik ga ook al jaren daarvoor naar therapie, maar zie nog niet echt vooruitgang.
Maar goed, ik ben gewoon verliefd op haar geworden. Ze is lief, zelfde humor en ze geeft me erg veel positieve energie. Ook voel ik me meer comfortabel en zelfverzekerder bij haar. Enige nadeel is de mensen om me heen.
Ik had alles ook liever idealer gezien, dat ze vloeiend Nederlands zou spreken, dat ze zonder problemen met mijn ouders zou kunnen spreken.
Ze wil hier blijven wonen en zal binnenkort beginnen met nederlandse les, dat roept ze al een tijdje. Het kan om mij niet snel genoeg beginnen..
zondag 20 maart 2022 om 13:49
Nederlands is inderdaad verre van makkelijk om als vreemde taal te leren. Mijn vriend is Amerikaans, sprak al Duits voor hij hier kwam, en worstelt er evengoed ontzettend mee. Daarnaast onderschatten mensen nogal eens hoeveel tijd er gaat zitten in een taal vanaf het begin leren totdat je het vloeiend spreekt. Veel Nederlanders hebben Engels gaandeweg opgepikt als kind, en hebben dus als het ware spelenderwijs de taal geleerd. Dan merk je niet hoeveel tijd en moeite er in gaat zitten als je echt bij nul moet beginnen.Dinedi schreef: ↑19-03-2022 16:59Niet mee eens, Nederlands is een moeilijke taal, en soms is switchen naar het Engels dan prettiger. Bij aangetrouwde familie ook nog jaren vertaald/ geswitcht naar Engels. Overigens is dit wel een mooi voorbeeld van iemand die een negatief oordeel over de ander verzint, alleen maar om te rechtvaardigen dat ze zelf geen zin heeft om de degene die de taal niet goed beheerst op z’n gemak te stellen.
TO, trek je niet teveel aan van wat andere mensen vinden. Heel goed dat jij al bezig bent met Spaans en zij met Nederlands. Probeer elke dag een paar minuten elkaars taal te spreken, je zal zien dat je dan snel vooruitgaat. Uiteindelijk heb je Engels helemaal niet meer nodig, of alleen maar incidenteel.
zondag 20 maart 2022 om 23:31
Dit klinkt allemaal alsof het best kans van slagen heeft, maar je moet wel gaan accepteren dat het nou eenmaal moeilijk is en veel tijd vergt. Ze heeft er meer aan als je haar actief ondersteunt dan dat je ongeduldig zit te trappelen tot ze eindelijk eens in het Nederlands terugpraatSebastiaan21 schreef: ↑20-03-2022 13:46[...]
Ik heb gek genoeg alleen nog maar anderstalige relaties gehad, nou ja, met een totaal van 2 of 3. De eerste ging te snel fout om echt mee te tellen, haha, maar niet zozeer vanwege de taal in ieder geval.
Mijn huidige vriend was de grootste uitdaging, want zijn Engels was niet bijster goed en ik kende zijn taal ook nog niet. Wat anderen vonden, daar stond ik niet bij stil. Het stoorde me veruit het meest dat we soms langs elkaar heen praatten, of dat we dan na lang discussiëren via allerlei omwegen dan éíndelijk ons punt konden maken... werd toch wel vermoeiend. Mijn Engels is dan wel weer ziek goed
Iedereen daar is onder de indruk van hoe snel ik het heb gedaan, maar dat heb ik eigenlijk allemaal te danken aan dat vriend ook altijd erg graag mijn taalvragen wilde uitleggen en dagelijks met me wilde oefenen aan de telefoon. Buiten zijn hulp leerde ik zelfstandig met Duolingo en had ik wekelijks Italiaanse les voor beginners op mijn werk.
(Niet quoten AUB, ga dit stukje later weghalen/herkenbaarheid voor meelezers). Nu kan ik grappig genoeg nog steeds niet met zijn ouders praten, want hij is van origine Albaans en als tiener zonder ouders naar Italië gekomen. Ik heb nog geen tijd gehad om serieus Albaans te leren, dus echt leuk praten kunnen we niet als mijn vriend of zijn broer er niet bij zijn. Hij kan met mijn ouders wel Engels praten, al hebben zij het dan iets moeilijker want dat zijn ze natuurlijk niet gewend.
Het is wat het is... ik vind taal zeker belangrijk in een relatie en ben het er ook niet mee eens dat de meeste communicatie toch non-verbaal is dus dat het allemaal wel losloopt, maar het is ook niet alsof alles meteen ophoudt zodra je elkaars taal niet spreekt. Zolang de wil er maar is
konwalia wijzigde dit bericht op 20-03-2022 23:53
1.68% gewijzigd
zondag 20 maart 2022 om 23:48
Tja, dan verwacht je m.i. toch te veel aanpassing van dat gezelschap. Op de universiteit of op werk, waar de studie of het werk in het Engels is en je dus als Nederlander bewust gekozen hebt voor een Engelstalige omgeving met internationals: eens. Maar als jij je buitenlandse vriendin meeneemt naar jouw familiebijeenkomsten of je vriendengroep hier in Nederland, dan kun je toch moeilijk verwachten dat men de hele avond in het Engels tegen elkaar gaat ratelen alleen zodat zij het ook kan volgen.
Als ze haar soms in het Engels bij het gesprek betrekken, zou ik dat al voldoende vriendelijk vinden, tenminste, dat vond ik zelf altijd een heel lief gebaar, als iemand uit dat anderstalige gezelschap eens op mijn buitengesloten zelf af kwam om te babbelen
maandag 21 maart 2022 om 03:05
Ik heb 6 jaar een relatie gehad met een Oostenrijker en ben daar ook gaan wonen. In het begin communiceerden we in het Engels en heb eigenlijk nooit zelfs gedacht aan reacties van anderen. Het was gelijkwaardiger toen we beide andere taal spraken. Totdat ik echt goed dialect Duits begon te spreken. Wij waren echt vuur en ijs en konden enórme ruzies maken en dan stond ik al 1-0 achter omdat zijn Duits sterker was. Ben nu al 11 jaar met een Australiër. Dankzij mijn vorige relatie en veel in buitenland gewoond te hebben voelt het nu gewoon als eigen taal, ik droom ook in het Engels. Maar Nederlands blijft toch echt mijn moedertaal. Spreek het ook met mijn kinderen en man verstaat het. Maar het zou gek voor me zijn als hij Nederlands tegen me zou spreken. Nu maken wij nooit ruzie dus dat ongelijkwaardige ken ik nu niet.
maandag 21 maart 2022 om 03:09
Dit ervaarde mijn man ook toen we in Nederland woonden. Mensen konden het wel maar vielen steeds terug in Nederlands. Logisch, maar hij voelde zich daardoor behoorlijk buitengesloten en ging liever niet meer mee (anders zit je er uren zo stom bij). Hij woonde er te kort om het te leren (Duits duurde bij mij zeker 3 jaar voordat ik daar fatsoenlijk mee kon doen in gesprek - voordat ik een zin in mijn hoofd gefabriceerd had was het onderwerp alweer voorbij. Mensen vonden me daar ook heel verlegen, ha! Daar kwamen de wel van terug na paar jaar). Hij spreekt het nu behoorlijk en verstaat alles overigens, dus als we nu in Nederland zouden wonen, zou het anders gaan.TsumTsum schreef: ↑17-03-2022 00:15Ik vind het het best ongastvrij om stug Nederlands te blijven praten als iemand in de groep dat niet spreekt of verstaat. Ook al ben je in Nederland.
maandag 21 maart 2022 om 12:14
Ik heb het niet over een groot gezelschap. Dat zou idioot zijn om te eisen dat iedereen Engels blijft praten, al was het maar omdat er dan altijd weer anderen buiten de boot vallen.konwalia schreef: ↑20-03-2022 23:48Tja, dan verwacht je m.i. toch te veel aanpassing van dat gezelschap. Op de universiteit of op werk, waar de studie of het werk in het Engels is en je dus als Nederlander bewust gekozen hebt voor een Engelstalige omgeving met internationals: eens. Maar als jij je buitenlandse vriendin meeneemt naar jouw familiebijeenkomsten of je vriendengroep hier in Nederland, dan kun je toch moeilijk verwachten dat men de hele avond in het Engels tegen elkaar gaat ratelen alleen zodat zij het ook kan volgen.
Als ze haar soms in het Engels bij het gesprek betrekken, zou ik dat al voldoende vriendelijk vinden, tenminste, dat vond ik zelf altijd een heel lief gebaar, als iemand uit dat anderstalige gezelschap eens op mijn buitengesloten zelf af kwam om te babbelen![]()
Maar gewoon als je met 3-4 man staat te praten (dus wij tweeën met 1 of 2 personen).