Ex wil kind aan partner voorstellen

20-02-2020 22:38 287 berichten
Ik heb al eerder een topic geopend. Mijn ex en vader van onze zoon heeft tot een maand of vier, vijf geleden nog hier gewoond na het verbreken van onze relatie.
Nu woont hij op een kamer in de buurt en kwam tot voor kort hier 2 keer per week eten.
Omdat ik niet goed met hem door één deur kan -heeft meerdere redenen- is dit veranderd, zoon eet nu 2 keer per week bij zijn vader en dat is prima.

Sinds begin januari heeft ex een nieuwe relatie. Omdat hij zelf geen normale woonruimte heeft, wil hij onze zoon in de weekenden meenemen naar zijn nieuwe vriendin die 200 km verderop woont.

Ik weet dat hij gewoon een nieuwe relatie kan beginnen, hij is immers vrij te gaan en staan waar hij wil. Echter is er geen omgangsregeling vastgelegd omdat hij geen geschikte woonruimte heeft en betaald hij geen kinderalimentatie of bijdrage in bijvoorbeeld de opvang na school, 3 dagen in de week. Dit staat misschien wel los van wat mij werkelijk dwars zit.

Persoonlijk vind ik het heel erg snel gaan, ze daten sinds eind december, noemen het sinds januari dit jaar een relatie en nu willen ze een gezin gaan vormen met onze zoon en haar vier kinderen in de weekenden.
Ik kan mijn negatieve gevoel hierover niet bij mijn ex kwijt. Ik heb het maar te accepteren, hij zal ervoor zorgen dat onze zoon rustig een band opbouwt met zijn nieuwe vriendin en alles zal helemaal vanzelf gaan. Zijn letterlijk zijn woorden.

Daarnaast heb ik het gevoel dat hij onze communicatie met zijn nieuwe partner deelt en zij dus "meebeslist" in alles wat wij met elkaar afspreken. Ik merk dit omdat hij is begonnen met mij een borderliner en narcist te noemen, of zich af te vragen waarom ik zoveel issues heb met zijn nieuwe relatie en dat ik zo vreselijk moeilijk doe sinds zijn Grote Liefde in zijn leven is gekomen. Zij maakt nu deel uit van zijn leven en dus ook ons kind.
Eigenlijk boeit mij dat juist helemaal niet, maar ik maak mij druk over het welzijn van ons zoontje. Hij is pas vier jaar, zijn ouders zijn nog niet heel lang niet meer samenwonend, zijn vader heeft niet echt een thuis voor hem gecreëerd en beiden (ex en nieuwe partner) verwachten dat een jong kind zich wel naar hun nieuwe gezin schikt.

Er lijkt niemand te zijn die mijn gevoel deelt dat dit allemaal te snel gaat. Ook van de nieuwe partner van mijn ex vind ik het vreemd gedrag, temeer omdat ze zelf kinderen heeft. Waarom moet het zo snel? Waarom denken ze dat het allemaal wel vanzelf gaat? En wat als dat niet zo is? Wat als ons zoontje het niet leuk vindt, zich in hun ogen niet gedraagt of straks problemen krijgt? Wat dan?

Ik snap en realiseer mij dat mijn ex als vader rechten heeft en ik wil hem de omgang met zoon niet ontzeggen. Dat voorop gesteld gaat het welzijn van onze zoon wel boven de relatie en de roze wolk van mijn ex-partner.

Moet ik dit gewoon laten gaan omdat ik het toch niet tegen kan houden? Zo voelt het als het ware.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft nergens openheid gegeven wat betreft of het kind onveilig is.
citronella schreef:
22-02-2020 15:58
Ik.lees er is geen omgangsregeling want ex heeft geen woonruimte waar hij zijn kind op kant vangen,is dat TO's schuld? Daarnaast heeft ze ex nog maandenlang gefaciliteerd in de omgang door hem 2x per week bij hun te laten eten. Het lijkt me dat se ruim voldoende heeft gedaan om zoon en vader met elkaar om te laten gaan.

Zet je gekleurde bril af als je leest
Ook als hij geen woonruimte heeft is het normaal om vader omgang te laten houden met kind.

En verder: we lezen hier to haar kant van het verhaal. Voor hetzelfde geld zit to nog in de gezamelijke woning en is het daarom dat vader het probleem heeft.

Mijn ex wilde mij ook ineens buiten zetten omdat ze niet meer onder één dak met mij kon zijn (lees: ze wilde dat haar nieuwe vriend in kon trekken, wat hij ook direct deed nadat ik wel vertrokken was.

Ik kon van eigen geld vrij snel een andere woning kopen, maar dat is echt heel zeldzaam hoor. Dus ik kijk niet op van iemand die moeite heeft met het vinden van een alternatief.

Het gaat gewoon om het principe. Voor het kind is omgang met beide ouders in 99,9% van de gevallen het beste. Ook als je daar creatief in moet zijn.

De andere ouder buitensluiten is wat mij betreft dan ook een vorm van kindermishandeling (tenzij een hele dringende reden).
Ze heeft letterlijk gepost dat ze de huid volgescholden werd, bedreigd werd en daarna dat ze doodsbang is.

Kan je luchtig over doen maar het lijkt mij nogal relevant in deze situatie.
pejeka schreef:
22-02-2020 16:14
Ik vraag me wel eens af hoe het kan dat zó veel mensen een relatie aangaan met iemand die niet bij hem/haar past én er ook nog kinderen mee verwekken. Neemt men niet genoeg tijd elkaar écht te leren kennen? Moet het allemaal te vlug van "date" naar "relatie" naar "gezin"? Zonder dat je elkaar eigenlijk goed kent? Zijn we überhaupt nog met het WIJ bezig in een relatie, of vooral met het IK? En zolang de behoeftes van het IK gevoed blijven, is het OK, maar zodra we iets van het IK moeten opgeven ten gunste van het WIJ, wordt het een probleem? Zeg het maar.

Feit is echter dat meer dan 40% van de geregistreerde relaties eindigen in een breuk. Bijna de helft dus. Best iets om bij stil te staan.

Ben ik ook altijd zo verbaasd hoe iemand binnen drie jaar tijd in de opinie van vrouwen kan veranderen van de liefste man op de wereld en iemand waar je kinderen mee wil, in de grootste narcistische kl''tzak die ooit het wereldrond heeft belopen. Ik kan me oprecht niet voorstellen dat dat alleen aan de mannen ligt. Maar de vrouwen klagen steen en been en doen het voorkomen alsof ze vreselijk onheus behandeld zijn en worden. Dat kan toch niet allemaal waar zijn?
Mensen veranderen, behoeftes veranderen.

Helaas is mijn ex ook niet meer de persoon die ze was toen we kinderen kregen (dat vindt ze zelf ook). Maar dan nog: het komt geen moment in mij op om de kinderen daar de dupe van te laten worden. Vaak is dat toch het eigen ik wat de breuk niet heeft verwerkt.
Ah, ik zie dat de usual suspects weer gearriveerd zijn.
Ervaring leert dat het vanaf dit moment niet meer om de TO of de OP draait.

Sterkte TO, zoek een goede familierecht advocaat.
DS1971 schreef:
22-02-2020 16:59

De andere ouder buitensluiten is wat mij betreft dan ook een vorm van kindermishandeling (tenzij een hele dringende reden).
Er suggereert dan ook helemaal niemand dat TO moet zorgen dat er totaal geen contact meer is ofzo. Letterlijk iedereen in dit topic zegt dat contact met vader belangrijk is.
Alleen ook dat de zaken goed geregeld moeten worden, in ieders belang. En dat áls er een onveilige situatie is, haar eigen en haar kinds veiligheid voorop staan. Kortom, precies wat jij zegt dus.
Positivevibes schreef:
22-02-2020 16:38
Andersom zijn ex vrouwen ineens allemaal bipolaire heksen die het kind weghoudt. Tja....

En nee, ik ben zelf gelukkig getrouwd dus ik voel me niet aangesproken.
Als de kinderen daadwerkelijk weggehouden worden (en dat komt helaas vaak genoeg voor), dan is er ook daadwerkelijk iets mis in de bovenkamer van die ex partner. Tenzij er een hele specifieke reden voor is, maar dat is zelden zo.
DS1971 schreef:
22-02-2020 17:04
Als de kinderen daadwerkelijk weggehouden worden (en dat komt helaas vaak genoeg voor), dan is er ook daadwerkelijk iets mis in de bovenkamer van die ex partner. Tenzij er een hele specifieke reden voor is, maar dat is zelden zo.
Dat ben ik met je eens hoor.
Positivevibes schreef:
22-02-2020 17:03
Er suggereert dan ook helemaal niemand dat TO moet zorgen dat er totaal geen contact meer is ofzo. Letterlijk iedereen in dit topic zegt dat contact met vader belangrijk is.
Alleen ook dat de zaken goed geregeld moeten worden, in ieders belang. En dat áls er een onveilige situatie is, haar eigen en haar kinds veiligheid voorop staan. Kortom, precies wat jij zegt dus.
Nee, ik lees meerderen die zeggen: je hebt groot gelijk niet te willen dat hij zijn vriendin voor gaat stellen, dus pas nadat er een afspraak ligt dat hij dat niet gaat doen mag hij zijn kind weer zien.

Dat is in ieder geval mijn interpretatie van die berichten.
DS1971 schreef:
22-02-2020 17:07
Nee, ik lees meerderen die zeggen: je hebt groot gelijk niet te willen dat hij zijn vriendin voor gaat stellen, dus pas nadat er een afspraak ligt dat hij dat niet gaat doen mag hij zijn kind weer zien.

Dat is in ieder geval mijn interpretatie van die berichten.
Ik lees het anders.

Daarnaast is dit plan een heel slecht idee vinden natuurlijk iets totaal anders dan vader volledig weghouden. TO is al maanden vader juist enorm aan het faciliteren, dus dat is overduidelijk niet aan de orde.
DS1971 schreef:
22-02-2020 17:02
Mensen veranderen, behoeftes veranderen.

Helaas is mijn ex ook niet meer de persoon die ze was toen we kinderen kregen (dat vindt ze zelf ook). Maar dan nog: het komt geen moment in mij op om de kinderen daar de dupe van te laten worden. Vaak is dat toch het eigen ik wat de breuk niet heeft verwerkt.
Mensen veranderen meestal niet, hun persoonlijkheidskenmerken en karakters blijven vrijwel hun gehele leven min of meer gelijk. De manier waarop je over dingen denkt, kunnen verschuiven, maar als het goed is maak je als partners die "verandering" met elkaar door. Want niet alleen jouw vrouw "veranderde", jij ook natuurlijk. En als koppel groei je daarin samen door. In een goede relatie vinden de menselijke "veranderingen" plaats binnen het kader van het WIJ. Maar als je inderdaad samenleeft als twee losstaande individuen en het WIJ ondergeschikt is aan het IK, dan krijg je dat soort problemen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Positivevibes schreef:
22-02-2020 17:12
Ik lees het anders.

Daarnaast is dit plan een heel slecht idee vinden natuurlijk iets totaal anders dan vader volledig weghouden. TO is al maanden vader juist enorm aan het faciliteren, dus dat is overduidelijk niet aan de orde.
Laat ik het zo zeggen: ze wil vader van hun zoon weghouden als hij de tijd die ze samen doorbrengen wil gebruiken om met zijn zoon naar zijn nieuwe vriendin te gaan.

Ik kan dat niet anders zien dan misbruik van omstandigheden. Zou er namelijk wel een regeling zijn van om en om het weekend kon ze er niets van zeggen. Zou vader iets anders willen doen was het ok. Nu wordt het dus gebruikt om vader te dwingen naar haar pijpen te dansen en dat wordt dan nog toegejuicht ook.
DS1971 schreef:
22-02-2020 17:17
Laat ik het zo zeggen: ze wil vader van hun zoon weghouden als hij de tijd die ze samen doorbrengen wil gebruiken om met zijn zoon naar zijn nieuwe vriendin te gaan.

Ik kan dat niet anders zien dan misbruik van omstandigheden. Zou er namelijk wel een regeling zijn van om en om het weekend kon ze er niets van zeggen. Zou vader iets anders willen doen was het ok. Nu wordt het dus gebruikt om vader te dwingen naar haar pijpen te dansen en dat wordt dan nog toegejuicht ook.
Precies. Moeder wil de touwtjes in handen houden en de vader de wet voorschrijven of de zaken zo manipuleren dat hij zijn kind niet meer mag zien, of alleen onder háár voorwaarden. Dat is niet alleen laag en verwerpelijk, maar zo werkt het niet.
DS1971 schreef:
22-02-2020 17:17

Idd en zo werkt het niet.
Wanneer ze echt bedreigt is geweest dan snap ik het ergens. Echter heeft hij ooit hun kind iets aangedaan?
In een ruzie kunnen mensen naar elkaar soms erg lelijk doen en er zijn mensen die wel heel snel bang zijn.
Je weet best zelf of hij gevaarlijk is voor het kind of niet.
Verder heeft zij, hoe pijnlijk het ook is, niets te zeggen over waar hij naartoe gaat.
Andersom is dat ook niet zo.
Jezus DS dat je zelf issues hebt met je ex betekent niet dat deze situatie hetzelfde is of dat deze moeder haar kind weghoudt bij de vader, wat ik lees is dat ze zo veel heeft geprobeerd om ze contact te laten houden dat ze er zelf aan onderdoor ging, en dat er geen omgangsregeling is niet omdat zij het tegenhoudt omdat er geen woonruimte is voor de vader. Dat is wat jij ervan maakt. Haal die oogkleppen af
anoniem_63c805eef0fff wijzigde dit bericht op 22-02-2020 17:54
0.97% gewijzigd
Sensu schreef:
22-02-2020 16:13
Een kind is geen pressiemiddel om te krijgen wat je hebben wilt!
Je kunt niet zeggen: jij betaald geen alimentatie, dan zie je je kind niet!
Alimentatie is iets wat tussen hun speelt en geen reden om je kind zijn vader af te pakken.
Waar schrijf ik dat?
citronella schreef:
22-02-2020 17:50
Jezus DS dat je zelf issues hebt met je ex betekent niet dat deze situatie hetzelfde is of dat deze moeder haar kind weghoudt bij de vader, wat ik lees is dat ze zo veel heeft geprobeerd om ze contact te laten houden dat ze er zelf aan onderdoor ging, en dat er geen omgangsregeling is niet omdat zij het tegenhoudt omdat er geen woonruimte is voor de vader. Dat is wat jij ervan maakt. Haal die oogkleppen af

Zinloos. Je kunt net zo goed de discussie staken, het topic draait (as usual) nu om DS en PJK.

Totaal niet meer constructief voor TO. En sneu ook, als je al bang bent op een vrouwenforum door twee heren volledig afgebrand te worden.
citronella schreef:
22-02-2020 17:50
Ik heb helemaal geen issues. Ik deel mijn ervaring ten aanzien van echtscheidingsperikelen, waarbij die van mij ook niet vergelijkbaar zijn, hoogstens hier en daar een beetje parallel lopen.

Het probleem is hier ook niet de zaken die jij noemt, maar dat to niet wil dat haar ex hun zoontje voorstelt aan zijn nieuwe vriendin.
Merys schreef:
22-02-2020 17:58
Zinloos. Je kunt net zo goed de discussie staken, het topic draait (as usual) nu om DS en PJK.

Totaal niet meer constructief voor TO. En sneu ook, als je al bang bent op een vrouwenforum door twee heren volledig afgebrand te worden.
Waar brand ik toch in vredesnaam to af? Ik reageer op bepaalde adviezen die ik onverstandig vind. To heb ik geadviseerd om een advocaat in de arm te nemen.
Merys schreef:
22-02-2020 17:58

Als je iets tegen me in te brengen hebt, zou ik het wel zo fatsoenlijk vinden om dat van je te vernemen. En niet óver mij te spreken in postjes die niet direct aan mij gericht zijn. Hoogst onfatsoenlijk. Doe ik over jou ook niet.

Dat gezegd hebbende, wij branden niemand af. Waar het om gaat, is dat in een gebroken relatie de moeder niet aan de vader kan dicteren wat hij wel of niet met het kind mag ondernemen. Laat staan dat een moeder het kind weg mag houden van de vader als de nieuwe vriendin van de vader, of zijn leefomstandigheden (klein behuisd) haar niet bevallen. Blijkbaar heeft vader het veld moeten ruimen, is moeder zelf in de gezinswoning blijven zitten, en met de huidige woningnood is het nou eenmaal zo dat die vader niet direct een gezinswoning of appartement tot zijn beschikking kan hebben. Is voor die man al erg genoeg, want die is veroordeeld tot het hokken op een zolder of etage. Maar als je dat dan ook nog aangrijpt om je kind bij vader weg te houden, is dat wel erg laag.
pejeka schreef:
22-02-2020 18:08
Als je iets tegen me in te brengen hebt, zou ik het wel zo fatsoenlijk vinden om dat van je te vernemen. En niet óver mij te spreken in postjes die niet direct aan mij gericht zijn. Hoogst onfatsoenlijk. Doe ik over jou ook niet.

Dat gezegd hebbende, wij branden niemand af. Waar het om gaat, is dat in een gebroken relatie de moeder niet aan de vader kan dicteren wat hij wel of niet met het kind mag ondernemen. Laat staan dat een moeder het kind weg mag houden van de vader als de nieuwe vriendin van de vader, of zijn leefomstandigheden (klein behuisd) haar niet bevallen. Blijkbaar heeft vader het veld moeten ruimen, is moeder zelf in de gezinswoning blijven zitten, en met de huidige woningnood is het nou eenmaal zo dat die vader niet direct een gezinswoning of appartement tot zijn beschikking kan hebben. Is voor die man al erg genoeg, want die is veroordeeld tot het hokken op een zolder of etage. Maar als je dat dan ook nog aangrijpt om je kind bij vader weg te houden, is dat wel erg laag.

Ach, een topic overnemen vind ik nog veel onfatsoenlijker.
DS1971 schreef:
22-02-2020 18:04
Ik heb helemaal geen issues. Ik deel mijn ervaring ten aanzien van echtscheidingsperikelen, waarbij die van mij ook niet vergelijkbaar zijn, hoogstens hier en daar een beetje parallel lopen.

Het probleem is hier ook niet de zaken die jij noemt, maar dat to niet wil dat haar ex hun zoontje voorstelt aan zijn nieuwe vriendin.
Zelfs dat lees je verkeerd, ze wil niet dat hij zonder de hele vrouw überhaupt 1x te hebben ontmoet een heel weekend doorbrengt bij haar en haar 4 kids die op 200 km afstand wonen en waarmee hij zegt een gezin te gaan vormen zonder zich er om te bekommeren of het überhaupt klikt tussen zoon en nieuwe vriendin en gezin. De man spoort duidelijk niet helemaal maar gooi jij alles maar op het dwarse ex issue dat jou heel erg dwars zit hoor
Nuancering zit niet in jouw pakket denk ik
Merys schreef:
22-02-2020 18:13
Ach, een topic overnemen vind ik nog veel onfatsoenlijker.
Ik neem niks over. Ik reageer op wat ik lees.
pejeka schreef:
22-02-2020 18:18
Ik neem niks over. Ik reageer op wat ik lees.

Dat zelfreflectie niet je sterkste kant is is al jaren bekend.
Merys schreef:
22-02-2020 18:24
Dat zelfreflectie niet je sterkste kant is is al jaren bekend.
Uit jouw mond is dat een compliment.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven