Excuus aan ex?
donderdag 30 december 2021 om 09:32
Helaas heb ik in een (knipperlicht)relatie gelogen over het contact met een ex gedurende samenzijn en het daarmee afspreken toen het weer eens uit was, toen ik hierover de vraag kreeg van 'partner' of dit het geval was.
De relatie is over sinds degene zelf op onderzoek is gegaan en nu weet dat ik gelogen heb. Hoewel de gevonden antwoorden niet in alle details kloppen, heb ik dat maar zo gelaten. Ik heb het zelf verpest.
Spijtig in ieder geval dat er iets was om over te liegen en dat ik er toe in staat ben geweest.
Na meerdere therapieen weet ik nu waar het gedrag vandaan komt, het was geen gebrek aan liefde maar juist angst voor echte verbinding dat ik het ben gaan dwarsbomen. Het zijn echter redenen geen excuses voor.
Sinds de breuk is er geen contact meer, met o.a. bedoeling ex met rust te laten.
Wel zit ik in dubio om nog mijn excuus aan te bieden, het spijt me oprecht dat ik degene gekwetst heb.
Aan de andere kant is het misschien beter om ex zoals nu verder met rust te laten.
Wat is raadzaam?
De relatie is over sinds degene zelf op onderzoek is gegaan en nu weet dat ik gelogen heb. Hoewel de gevonden antwoorden niet in alle details kloppen, heb ik dat maar zo gelaten. Ik heb het zelf verpest.
Spijtig in ieder geval dat er iets was om over te liegen en dat ik er toe in staat ben geweest.
Na meerdere therapieen weet ik nu waar het gedrag vandaan komt, het was geen gebrek aan liefde maar juist angst voor echte verbinding dat ik het ben gaan dwarsbomen. Het zijn echter redenen geen excuses voor.
Sinds de breuk is er geen contact meer, met o.a. bedoeling ex met rust te laten.
Wel zit ik in dubio om nog mijn excuus aan te bieden, het spijt me oprecht dat ik degene gekwetst heb.
Aan de andere kant is het misschien beter om ex zoals nu verder met rust te laten.
Wat is raadzaam?
donderdag 30 december 2021 om 10:24
Nou, meer dan dat nog, denk ik. Ze wil het doen, om hem terug te krijgen.KooktMetKnoflook schreef: ↑30-12-2021 10:15Die ex zit helemaal niet op excuses te wachten, je doet het gewoon voor jezelf, omdat jij moeilijk kunt omgaan met het idee dat je een keer iets fout hebt gedaan.
Ik geloof niet, dat ze niet al heel veel sorry heeft gezegd, op het moment, dat het uitkwam. Zou toch gek zijn? Vriend komt erachter, ze hebben het erover, besluiten uit elkaar te gaan. En TO heeft in die tijd geen sorry gezegd?
Laat je ex met rust, TO. Het draait niet om jouw behoeftes, of om wat jij wil. Als je respect voor hem hebt, laat je het gewoon.
En ik vind het ook een beetje slap, ofzo, om je te verschuilen achter bindingsangst. Zo kun je alles goedpraten, natuurlijk. Verantwoordelijkheid nemen gewoon.
donderdag 30 december 2021 om 10:25
Tuurlijk is het ook eigenbelang, maar ik vind het wel fijn als iemand me laat weten dat hij/zij weet dat hij/zij fout zat.yette schreef: ↑30-12-2021 10:20Worden dit soort excuses niet vooral aangeboden uit eigenbelang? Jij voelt je rot en wil daarom laten weten dat je nu een beter mens bent en iemand niet meer zo zal kwetsen. Hij kan daar niks mee, behalve dat hij je misschien kan zeggen dat het fijn voor jou is dat je nu begrijpt dat je zijn vertrouwen hebt beschaamd. Maar je zal toch echt zelf met je spijt moeten dealen. Dus bedenk eerst even of hij er wel op zit te wachten om herinnerd te worden aan hoe je destijds met hem omging.
donderdag 30 december 2021 om 10:38
Vooral niet doen, en ook niet jezelf aanpraten dat je het voor je ex zou doen. Het is vooral voor jezelf. Je ex wordt er niet beter of gelukkiger van, misschien juist het tegenovergestelde wanneer jij weer vervelende dingen moet oprakelen om jezelf beter te voelen. Want uiteindelijk is het een vals excuus, ik kon er niets aan doen want bang, gewoon een smoes in plaats van echt de verantwoordelijkheid te nemen. Laat je ex met rust en doe voortaan geen dingen waar je spijt van krijgt.
donderdag 30 december 2021 om 10:42
donderdag 30 december 2021 om 10:49
donderdag 30 december 2021 om 10:58
Ik zou het denk ik wel waarderen als een ex me liet weten van inzicht veranderd te zijn over gedrag dat kwetsend voor mij was. Mits het geheel vrijblijvend is een er geen verwachting is van een reactie, vergeving of hernieuwd contact van mijn kant. Gewoon een korte reflectie op een kaartje, zonder verwijten, drama of intense spijtbetuigingen. Iets van 'goh, ik realiseer me inmiddels dat ik je behoorlijk gekwetst heb tijdens onze relatie. Dat spijt mij en ik wil me daarvoor verontschuldigen.' En dan ieder voor zich door met je leven.
donderdag 30 december 2021 om 11:00
donderdag 30 december 2021 om 11:00
Dat is misschien leuk als je het meteen hoort, maar wat heb je eraan als er zoveel tijd overheen is gegaan? TO heeft het over meerdere therapieën, daar ben je wel even mee bezig.SunShine35 schreef: ↑30-12-2021 10:25Tuurlijk is het ook eigenbelang, maar ik vind het wel fijn als iemand me laat weten dat hij/zij weet dat hij/zij fout zat.
Het zit er dik in dat hij het allang heeft afgesloten. Wil er waarschijnlijk niet meer aan denken. Een simpel 'sorry' is misschien tot daaraan toe, maar dat is niet waar dit om gaat. TO wil dat hij haar helpt met afsluiten. Dat hij begrijpt dat er verzachtende omstandigheden waren waardoor zij destijds deed wat ze niet had moeten doen. En om haar te helpen met afsluiten, moet hij wel weer even aandacht geven en herinnerd worden aan een periode die hij liever vergeet.
Ik zou er geen behoefte aan hebben.
donderdag 30 december 2021 om 11:02
Maar TO weet niet of haar ex dit kan waarderen, die doet het voor zichzelfFoechoer schreef: ↑30-12-2021 10:58Ik zou het denk ik wel waarderen als een ex me liet weten van inzicht veranderd te zijn over gedrag dat kwetsend voor mij was. Mits het geheel vrijblijvend is een er geen verwachting is van een reactie, vergeving of hernieuwd contact van mijn kant. Gewoon een korte reflectie op een kaartje, zonder verwijten, drama of intense spijtbetuigingen. Iets van 'goh, ik realiseer me inmiddels dat ik je behoorlijk gekwetst heb tijdens onze relatie. Dat spijt mij en ik wil me daarvoor verontschuldigen.' En dan ieder voor zich door met je leven.
donderdag 30 december 2021 om 11:10
VGM1980 schreef: ↑30-12-2021 10:49Mijn ex heeft nooit zijn excuses aangeboden en dat stak heel lang. Ik kon niet vergeven zolang hij het kennelijk okay vond. Ik zou het dus wel doen, zonder poging verder een discussie of een ja maar aan te gaan. Een kaartje met oprechte excuses zou voor mij voldoende zijn.
Ik zou een excuus ook kunnen waarderen. Juist dat mijn ex blijkbaar vond dat het normaal is om zo een relatie te beëindigen is wat ik het moeilijkst te verkroppen vond. Even een berichtje van 'sorry, ik heb dat niet handig aangepakt' had mij veel geholpen.
donderdag 30 december 2021 om 11:24
Was het maar een smoes... onveilige hechting, ik gun het niemand .Orbifolia schreef: ↑30-12-2021 10:38Vooral niet doen, en ook niet jezelf aanpraten dat je het voor je ex zou doen. Het is vooral voor jezelf. Je ex wordt er niet beter of gelukkiger van, misschien juist het tegenovergestelde wanneer jij weer vervelende dingen moet oprakelen om jezelf beter te voelen. Want uiteindelijk is het een vals excuus, ik kon er niets aan doen want bang, gewoon een smoes in plaats van echt de verantwoordelijkheid te nemen. Laat je ex met rust en doe voortaan geen dingen waar je spijt van krijgt.
Het is inderdaad een harde les, en nu herpakken met acties tot helen van mezelf en kindsdeel. Heb niet de illussie dat ik het vertrouwen of relatie kan herstellen.
Mijn therapeut geeft aan dat ik voor mezelf moet nagaan wat ik zelf wil. Excuus kan altijd, met een bericht als eenrichtingsverkeer.
Maar ik neem graag in mijn afweging de ander mee , vandaar deze topic.
donderdag 30 december 2021 om 11:29
TO's bedoeling is een brief. Dan heb je het dus niet over 'Sorry, ik heb dat niet handig aangepakt', maar over 'Sorry, ik heb dat niet handig aangepakt, want ...'
Bij excuses hoort volgens mij geen verhaal over jezelf. Als je oprecht wil laten weten dat je spijt hebt, richt je je alleen op de ander: 'Sorry, ik heb dat niet handig aangepakt. Het spijt me dat ik je heb gekwetst. Hoop dat het goed met je gaat!'
Pas als de ander vervolgens een gesprek met je wil aan gaan, zou ik over mezelf beginnen.
Maar het feit dat TO geen contact meer met hem heeft op zijn verzoek, zegt natuurlijk ook al hoe hij erover denkt.
donderdag 30 december 2021 om 12:04
Als ik me inbeeld dat ik zo'n bericht zou ontvangen van mijn ex, zou ik dit enerzijds zeker waarderen. En mooi om te zien dat iemand stappen aan het zetten is.
Tegelijkertijd zou het bij mij waarschijnlijk vragen oproepen en daarom onbevredigend zijn, omdat het alleen maar een kaartje/brief is die verder niet uitnodigt tot reactie. En dan zit ik weer met onuitgesproken shit, want misschien wil ik ook wel sorry zeggen voor dingen die ik zelf gedaan heb. Moet ik dan een kaartje terugsturen, hem bellen, gaan we daar dan over in gesprek, of wil hij dat niet, ... ?
Misschien zou ik het wel zuur vinden, tja komt ie nu mee, mooi dat iemand in therapie gaat en ineens het licht ziet maar wat heb ik eraan? Waarschijnlijk zijn het dingen die ik toentertijd al gezegd heb maar die ontkend werden.
Onderaan de streep zou ik daarom denk ik liever helemaal niets horen. Ik ben niet iemand die excuses nodig heeft om te vergeven, ik weet hoe mensen werken met angsten etc., ik ben zelf ook fucked up niet perfect en ga er standaard al vanuit dat iemand mij nooit moedwillig heeft willen beschadigen.
Dus ja wel fijn dat iemand recht doet aan mijn ervaring en verantwoordelijkheid wil nemen, maar of het mij ook echt iets geeft en mij echt recht doet, dat weet ik niet.
Tegelijkertijd zou het bij mij waarschijnlijk vragen oproepen en daarom onbevredigend zijn, omdat het alleen maar een kaartje/brief is die verder niet uitnodigt tot reactie. En dan zit ik weer met onuitgesproken shit, want misschien wil ik ook wel sorry zeggen voor dingen die ik zelf gedaan heb. Moet ik dan een kaartje terugsturen, hem bellen, gaan we daar dan over in gesprek, of wil hij dat niet, ... ?
Misschien zou ik het wel zuur vinden, tja komt ie nu mee, mooi dat iemand in therapie gaat en ineens het licht ziet maar wat heb ik eraan? Waarschijnlijk zijn het dingen die ik toentertijd al gezegd heb maar die ontkend werden.
Onderaan de streep zou ik daarom denk ik liever helemaal niets horen. Ik ben niet iemand die excuses nodig heeft om te vergeven, ik weet hoe mensen werken met angsten etc., ik ben zelf ook fucked up niet perfect en ga er standaard al vanuit dat iemand mij nooit moedwillig heeft willen beschadigen.
Dus ja wel fijn dat iemand recht doet aan mijn ervaring en verantwoordelijkheid wil nemen, maar of het mij ook echt iets geeft en mij echt recht doet, dat weet ik niet.
donderdag 30 december 2021 om 12:23
Jullie hadden een knipperlicht relatie en nu geen contact; wat doet dit met jou? Het nadenken over wel/niet iets van je laten horen (excuus aanbieden maar er kan later vast een andere reden zijn) lijkt me vooral passend bij de dynamiek van die relatie en jouw hechtingsproblemen.
Sta nog eens goed stil bij hoe het voor je is als je stopt met redenen bedenken om contact te zoeken en deze relatie echt voorbij is..
Sta nog eens goed stil bij hoe het voor je is als je stopt met redenen bedenken om contact te zoeken en deze relatie echt voorbij is..
donderdag 30 december 2021 om 12:30
Erg mee eens: een excuus uit eigenbelang is nog een extra vernedering voor degene die je al iets misdaan hebt.
Als je oprecht iets wil doen voor degene die je iets misdaan hebt dan zul je je eerst voldoende moeten verplaatsen in die ander. En dan kan, afhankelijk van de situatie, de conclusie zijn dat excuses juist misplaatst zijn.
donderdag 30 december 2021 om 12:41
Voor je ex maakt het niet uit welk reden jij hebt gehad om tegen hem te liegen. De uitkomst blijft hetzelfde.
Hij kan er helemaal niks mee dat jij onveilig ben gehecht.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
donderdag 30 december 2021 om 13:26
Dat klopt. Maar dat maakt het feit niet anders dat het me spijt.
De reden voor het gedrag zijn verklaringen maar geen excuses opzichzelf.
Intentie is / was dan ook te verontschuldigen