Excuus aan ex?

30-12-2021 09:32 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas heb ik in een (knipperlicht)relatie gelogen over het contact met een ex gedurende samenzijn en het daarmee afspreken toen het weer eens uit was, toen ik hierover de vraag kreeg van 'partner' of dit het geval was.

De relatie is over sinds degene zelf op onderzoek is gegaan en nu weet dat ik gelogen heb. Hoewel de gevonden antwoorden niet in alle details kloppen, heb ik dat maar zo gelaten. Ik heb het zelf verpest.

Spijtig in ieder geval dat er iets was om over te liegen en dat ik er toe in staat ben geweest.

Na meerdere therapieen weet ik nu waar het gedrag vandaan komt, het was geen gebrek aan liefde maar juist angst voor echte verbinding dat ik het ben gaan dwarsbomen. Het zijn echter redenen geen excuses voor.

Sinds de breuk is er geen contact meer, met o.a. bedoeling ex met rust te laten.

Wel zit ik in dubio om nog mijn excuus aan te bieden, het spijt me oprecht dat ik degene gekwetst heb.

Aan de andere kant is het misschien beter om ex zoals nu verder met rust te laten.

Wat is raadzaam?
lilalinda schreef:
30-12-2021 21:04
Waarom wil jij hem zo graag uitleggen hoe jij het ziet?
Nee dat wil ik niet, mijn reactie hierboven was als antwoord op..

Mijn doel is excuses aanbieden voor mijn gedrag en het liegen. Niet om iets recht te praten of een verzoeningspoging.

Vind het gewoon erg wat ik gedaan heb en wil me daarvoor verontschuldigen..
Ik zou geen kaartje willen, gaat het weer over jou en jouw gevoelens, laat hem met rust en pak de consequenties van je gedrag. Leef met je spijt.
Panic schreef:
30-12-2021 21:39
Nee dat wil ik niet, mijn reactie hierboven was als antwoord op..

Mijn doel is excuses aanbieden voor mijn gedrag en het liegen. Niet om iets recht te praten of een verzoeningspoging.

Vind het gewoon erg wat ik gedaan heb en wil me daarvoor verontschuldigen..
Maar hij is niks meer van je. Jullie contact is gestopt, en om een goede reden.
Woez schreef:
30-12-2021 10:09
Dat is het mooie van post.
Gooi het bij het oud papier.
De zender heeft excuses aangeboden en kan verder.
De ontvanger kan kiezen om er iets of niets van te vinden en kan de kaart eventueel meteen weggooien.

Geen blauwe vinkjes, geen verwachting van reactie.
Goeie post!
Als je had gelogen tijdens Julie relatie en je was er na een hoop therapie achtergekomen waarom je dat deed zou er misschien iets voor te zeggen zijn.

Maar je omschrijft jullie relatie hier als niet functioneel en daar hadden jullie beiden een aandeel in. Het contract met je ex vond plaats toen jullie niet samen waren. Wanneer je niet samen bent heb je het recht te doen en laten wat je zelf wil. In het feit dat er geen ruimte was om hier eerlijk over te communiceren hebben jullie beiden een aandeel. Dat hij (misschien) denkt dat de vork anders in de steel zit is iets dat bij hem ligt. Hij heeft die conclusie getrokken, hij stond niet open voor de nuancering van die conclusie.

Ik vind het heel erg fijn voor je dat je in therapie bent gegaan en dat je zoveel inzicht verworven hebt in jezelf en je patronen. Dat geeft je een hele mooie uitgangspositie voor je toekomst. Een toekomst waarin dit soort situaties tot het verleden behoren. Niemand kan terug in de tijd. Vergeef jezelf dat je eerder niet bij machte was het beter te doen. En wees (erg!) trots op jezelf dat je het werk verzet hebt om dat in de toekomst wel te kunnen.
sprankelend schreef:
30-12-2021 23:26
Als je had gelogen tijdens Julie relatie en je was er na een hoop therapie achtergekomen waarom je dat deed zou er misschien iets voor te zeggen zijn.

Maar je omschrijft jullie relatie hier als niet functioneel en daar hadden jullie beiden een aandeel in. Het contract met je ex vond plaats toen jullie niet samen waren. Wanneer je niet samen bent heb je het recht te doen en laten wat je zelf wil. In het feit dat er geen ruimte was om hier eerlijk over te communiceren hebben jullie beiden een aandeel. Dat hij (misschien) denkt dat de vork anders in de steel zit is iets dat bij hem ligt. Hij heeft die conclusie getrokken, hij stond niet open voor de nuancering van die conclusie.

Ik vind het heel erg fijn voor je dat je in therapie bent gegaan en dat je zoveel inzicht verworven hebt in jezelf en je patronen. Dat geeft je een hele mooie uitgangspositie voor je toekomst. Een toekomst waarin dit soort situaties tot het verleden behoren. Niemand kan terug in de tijd. Vergeef jezelf dat je eerder niet bij machte was het beter te doen. En wees (erg!) trots op jezelf dat je het werk verzet hebt om dat in de toekomst wel te kunnen.
Jawel.
Mijn advies zou zijn om de consequenties te accepteren, verder te gaan met je leven en je ex met rust te laten....

Jullie zijn niks meer van elkaar en de ex zit hier hoogstwaarschijnlijk niet op te wachten.
Live long and prosper
DingDong schreef:
30-12-2021 21:41
Ik zou geen kaartje willen, gaat het weer over jou en jouw gevoelens, laat hem met rust en pak de consequenties van je gedrag. Leef met je spijt.
+1!
sprankelend schreef:
30-12-2021 23:26

Bedankt! Mooie post
Ik lees dat sommige mensen het als ontvanger wel zouden waarderen.
Dus je zou het kunnen doen.
Alleen moet je het dan doen zonder de 'verklaring' van de onveilige hechting; want dat is gewoon "sorry maar ik kon er niks aan doen".
"Sorry maar".
'maar' betekent gewoon: Geen sorry. 'Maar' betekent 'alles wat hiervoor kwam is niet waar'.

'sorry voor de gekwetste gevoelens' is gewoon een erkenning dat je fout zat zonder het excuus in dezelfde zin meteen terug te klauwen.

Als je nu denkt 'dat is pijnlijk maar dat dat kan ik', doe het dan. Dan zijn het echte excuses.
Als je nu denkt 'maar ik kón er ook niks aan doen' of 'maar er is een verklaring!' - dan zijn het geen excuses, dan doe je het alleen voor jezelf.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Ik heb ook een keer nog berichten van een ex ontvangen, in een situatie waar sprake was van een leugen/ iets verbergen.

Email, kaartje, bloemetje erbij.

Waardering: ja. Behoefte: Eh, Nee..!

Jij kent hem beter dan dat wij van het scherm af kunnen lezen. Zou hij dat waarderen en weet je dat 99% zeker? Dan kun je dat eventueel doen, als je jezelf recht aan kunt kijken in de spiegel dat je er geen bijbedoelingen mee hebt.

Je kan het natuurlijk ook gewoon zo laten, als je op een punt bent waarop je wilt dat jullie beiden door kunnen gaan.

Zo'n kaartje kan dan eventueel in de toekomst nog een keertje!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven