Excuus aan ex?

30-12-2021 09:32 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas heb ik in een (knipperlicht)relatie gelogen over het contact met een ex gedurende samenzijn en het daarmee afspreken toen het weer eens uit was, toen ik hierover de vraag kreeg van 'partner' of dit het geval was.

De relatie is over sinds degene zelf op onderzoek is gegaan en nu weet dat ik gelogen heb. Hoewel de gevonden antwoorden niet in alle details kloppen, heb ik dat maar zo gelaten. Ik heb het zelf verpest.

Spijtig in ieder geval dat er iets was om over te liegen en dat ik er toe in staat ben geweest.

Na meerdere therapieen weet ik nu waar het gedrag vandaan komt, het was geen gebrek aan liefde maar juist angst voor echte verbinding dat ik het ben gaan dwarsbomen. Het zijn echter redenen geen excuses voor.

Sinds de breuk is er geen contact meer, met o.a. bedoeling ex met rust te laten.

Wel zit ik in dubio om nog mijn excuus aan te bieden, het spijt me oprecht dat ik degene gekwetst heb.

Aan de andere kant is het misschien beter om ex zoals nu verder met rust te laten.

Wat is raadzaam?
Panic schreef:
30-12-2021 13:26
Dat klopt. Maar dat maakt het feit niet anders dat het me spijt.
De reden voor het gedrag zijn verklaringen maar geen excuses opzichzelf.

Intentie is / was dan ook te verontschuldigen
Hij wil geen contact. Door hem met rust te laten, laat je zien dat je zijn wil respecteert. Dat is denk ik belangrijker dan excuses.

Hoe serieus waren jullie trouwens? Je zegt dat het een knipperlichtrelatie was. Hoe lang heeft het geduurd? En hoe lang zijn jullie uit elkaar?
yette schreef:
30-12-2021 14:09
Hij wil geen contact. Door hem met rust te laten, laat je zien dat je zijn wil respecteert. Dat is denk ik belangrijker dan excuses.

Hoe serieus waren jullie trouwens? Je zegt dat het een knipperlichtrelatie was. Hoe lang heeft het geduurd? En hoe lang zijn jullie uit elkaar?
Het geen contact was na boos telefoontje dat het over was en waarin geen contact gewenst medegedeeld werd, ook al was de woede een primaire reactie maar uiteraard terecht. Dus heb ik de radiostilte gerespecteerd en elkaar sindsdien niet meer gesproken..

1.5 jaar samen , 4 keer uit gegaan. Drama tussen en tijdens , maar dat maakte het ook verslavend

Voornemens te gaan samenwonen, dus toen kwam het wel heel dichtbij . Nu zo n 3 maanden uit elkaar..

Terugkijkend was het dus ook niet zoals het hoort te zijn, doel is dan ook geen verzoeningsactie.
Volgens mij heb je twee opties:

1) niks doen, accepteer dat het over is, vergeef jezelf en blijf aan jezelf werken. Door zelf weer stabiel en gelukkig te worden kun je misschien t.z.t. ook weer een leuke partner worden voor een ander (maar daar doe je het natuurlijk niet primair voor).

2) excuses aanbieden, in dat geval kort, oprecht gemeend en zonder uitleg of verdedigen. Puur als erkenning dat je hem door je gedrag gekwetst hebt en dat je dat beseft en dat dat je spijt. Geen reactie vragen of verwachten, geen toenadering zoeken.

Dit topic laat wel zien dat het heel moeilijk is om voor een ander in te vullen wat gewenst is. Jij kent hem en jezelf het beste, dus uiteindelijk moet je zelf ook de keuze maken. Hoe het aankomt weet je dan niet, maar wederom is het hier van belang dat je het niet puur uit eigenbelang doet.
Ik zou eens beginnen met respect opbrengen voor het feit dat hij geen contact wil.
Er worden al weer excuses voor hem verzonnen, waarom dat niet zo zou zijn en daar zou ik als eerste eens mee stoppen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
30-12-2021 14:47
Ik zou eens beginnen met respect opbrengen voor het feit dat hij geen contact wil.
Er worden al weer excuses voor hem verzonnen, waarom dat niet zo zou zijn en daar zou ik als eerste eens mee stoppen.
Tja..
Het is eerder uitgeweest waarbij dit werd gezegd, waarna ik later hoorde dat door niks te laten horen ik het beeld gaf niks om hem te geven.

Ik zou zelf ook meteen zo reageren, val dood en laat me met rust.. Maar mogelijk hoop je later toch op een excuus voor hetgeen er gebeurd is...

@Foechoer , ja helemaal waar.. Lastig dus
3 maandjes dat is wel erg kort hoor, in dat geval zou ik niet eens mezelf vertrouwen of mijn intenties wel zo oprecht zijn.

Dat kan echt lastig zijn om te achterhalen, het kan zomaar diezelfde onveilige hechting zijn die maakt dat je nu met schuldgevoelens zit. En die zijn niet per se goed om naar te handelen.

Deze relatie was ook niet goed voor jou, het was een knipperlicht gebeuren. Dus misschien ben je nog steeds wel "verslaafd"! Houd er rekening mee dat gevoelens echt een loopje met je kunnen nemen.

Ik zou dit zeker nog ff veel meer tijd geven voordat je contact zoekt, áls je dat al wil doen over een tijdje.

Als het oprecht is, kan je de behoefte uitstellen.
Panic schreef:
30-12-2021 14:54
Tja..
Het is eerder uitgeweest waarbij dit werd gezegd, waarna ik later hoorde dat door niks te laten horen ik het beeld gaf niks om hem te geven.
Dit versterkt mijn beeld dat het nog niet helemaal de juiste overwegingen zijn waarom je nu excuses wil aanbieden.

Het kan echt _veel_ tijd kosten om dit soort dingen goed te verwerken en helder te krijgen. Je moet elkaar eerst echt loslaten.

Als een ex bij mij aankomt na 3 maandjes en dan vooral omdat hij bang is dat hij het 'fout' doet als hij niets meer laat horen, dan hadden we net zo goed nooit de relatie kunnen verbreken want dan zijn we gewoon nog steeds hetzelfde spelletje aan het spelen.
Panic schreef:
Tja..

Ik zou zelf ook meteen zo reageren, val dood en laat me met rust.. Maar mogelijk hoop je later toch op een excuus voor hetgeen er gebeurd is...

En dit mag hij nu niet weer van je denken en moet je dat beeld corrigeren?
Panic schreef:
Tja..
Het is eerder uitgeweest waarbij dit werd gezegd, waarna 1. ik later hoorde dat door niks te laten horen ik het beeld gaf niks om hem te geven.

Ik zou zelf ook meteen zo reageren, val dood en laat me met rust.. 1. Maar mogelijk hoop je later toch op een excuus voor hetgeen er gebeurd is...
Dat is eerste is een roddel en het tweede is een aanname.

Je weet helemaal niets uit 1e hand over hoe zij zich voelt en nergens uit blijkt dat zijn gevoelens er toe doen voor jou.
Je bent alleen maar met jezelf bezig, je verleden en je slechts jeugd, daarnaast ben je bezig met roddels over hem, met roddels over vreemdgaan tijdens je relatie en met roddels over dat hij misschien toch contact verwacht.
Als je stopt met roddelen met zijn kenissen dan heb je al 50% minder problemen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Avage schreef:
30-12-2021 14:57
Dit versterkt mijn beeld dat het nog niet helemaal de juiste overwegingen zijn waarom je nu excuses wil aanbieden.

Het kan echt _veel_ tijd kosten om dit soort dingen goed te verwerken en helder te krijgen. Je moet elkaar eerst echt loslaten.

Als een ex bij mij aankomt na 3 maandjes en dan vooral omdat hij bang is dat hij het 'fout' doet als hij niets meer laat horen, dan hadden we net zo goed nooit de relatie kunnen verbreken want dan zijn we gewoon nog steeds hetzelfde spelletje aan het spelen.
Ik kan je volgen , het was vooral als reactie om iets te respecteren wat kennelijk in een eerdere situatie anders geïnterpreteerd had moeten worden.

De timing maakt mij ook niet uit, gaat er ook om of ik überhaupt iets moet laten horen qua excuus . Niet omdat de ander mogelijk iets verwacht van me, betwijfel dat ook ten zeerste. Heb wel oprecht spijt.
Panic schreef:
Tja..

Maar het maakt nu toch niet meer uit, wat hij over je denkt of voelt? Het is namelijk over tussen jullie. Mede door deze opmerking van je, voel ik gewoon, dat je hem wederom probeert aan te trekken, terug bijelkaar probeert te komen.
Als je iets geleerd hebt, in therapie, laat je hem nu gaan, en doorbreek je je eeuwige patroon.
viva-amber schreef:
30-12-2021 15:05
Dat is eerste is een roddel en het tweede is een aanname.

Je weet helemaal niets uit 1e hand over hoe zij zich voelt en nergens uit blijkt dat zijn gevoelens er toe doen voor jou.
Je bent alleen maar met jezelf bezig, je verleden en je slechts jeugd, daarnaast ben je bezig met roddels over hem, met roddels over vreemdgaan tijdens je relatie en met roddels over dat hij misschien toch contact verwacht.
Als je stopt met roddelen met zijn kenissen dan heb je al 50% minder problemen.
Waar komt het roddelen vandaan? Lees ik nergens terug..

Ik ben inderdaad met mezelf bezig om te onderzoeken en te helen.. maar de excuses staat hier los van.
Als je geen contact wilt, dan zou ik laten rusten. Waarom oude zaken weer oprakelen?
Throw it back with no chaser, with no trouble
Poppin' that Moët, baby, let's make some bubbles
Panic schreef:
30-12-2021 15:15
Waar komt het roddelen vandaan? Lees ik nergens terug..

Ik ben inderdaad met mezelf bezig om te onderzoeken en te helen.. maar de excuses staat hier los van.

Dat is dan een hele goede reden om het NIET te doen. Laat die man (is het een man?) met rust, zeker na al het aantrekken en afstoten. Het is uit, het is over, het is voorbij. Richt je op jezelf om jezelf te helen.
En zeg me eens eerlijk. Zijn er geen excuses gemaakt, op het moment dat de bom barstte? Ik kan me zo moeilijk voorstellen, dat je niet, wellicht al meerdere malen, sorry hebt gezegd.
Of heb je hem gewoon laten spreken en foeteren, terwijl je geen woord terug zei, en toen was het ineens over?
Saivash schreef:
30-12-2021 15:20
En zeg me eens eerlijk. Zijn er geen excuses gemaakt, op het moment dat de bom barstte? Ik kan me zo moeilijk voorstellen, dat je niet, wellicht al meerdere malen, sorry hebt gezegd.
Of heb je hem gewoon laten spreken en foeteren, terwijl je geen woord terug zei, en toen was het ineens over?

Het was niet bepaald een dialoog... dus het ging inderdaad zo, boze mededeling en toen gesprek ten einde.
Daarnaast had ik niet echt het besef wat er gebeurd was, dus nee niks laten horen vanaf toen..
Panic schreef:
30-12-2021 14:25
Het geen contact was na boos telefoontje dat het over was en waarin geen contact gewenst medegedeeld werd, ook al was de woede een primaire reactie maar uiteraard terecht. Dus heb ik de radiostilte gerespecteerd en elkaar sindsdien niet meer gesproken..

1.5 jaar samen , 4 keer uit gegaan. Drama tussen en tijdens , maar dat maakte het ook verslavend

Voornemens te gaan samenwonen, dus toen kwam het wel heel dichtbij . Nu zo n 3 maanden uit elkaar..

Terugkijkend was het dus ook niet zoals het hoort te zijn, doel is dan ook geen verzoeningsactie.
Als je vier keer uit elkaar bent geweest, heb je dus ook vier keer meegemaakt dat een van jullie contact zocht om spijt te tonen en/of de ander te vergeven.

Misschien is het handig om dat nu eens niet te doen?
4x uit in 18 maanden. Dus ongeveer elke 4,5 maand was het uit.

Laat gaan en leer ook dat 1x uit definitief uit moet zijn. Zelden gaat het goed als het eens uit is geweest.

En samenwonen was al helemaal een onzalig plan, dan had je je spullen in dozen en koffers mogen laten zitten, anders ben je elke 5 maanden bezig met in en uitpakken.

Leer ook wanneer iemand het waard is om werkelijk mee samen te zijn en een toekomst mee op te bouwen.
Als je al iets stuurt, hou het dan bij jezelf. Vertel dat je dmv therapie een hoop hebt opgestoken. Dat je beseft waar je gedrag vandaan komt en dat je beseft dat dit gedrag jouw ex enorm heeft gekwetst. Dat je hem (haar?) bij deze graag je excuses wilt aanbieden en hem/haar verder een heel mooi 2022 wil wensen.

Meer zou ik niet sturen. En al helemaal geen pagina vol met uitleg. Daar koopt je ex nl. niks voor. Het vertrouwen is beschadigd en uitleg (en nog meer uitleg) gaat alleen maar meer het gevoel geven dat je ex ook nog eens rekening moet houden met jouw gevoel.
Ik zou het zo laten. Bied je excuses aan in je hoofd maar laat je ex hierbuiten. Wat heeft zij eraan, niks toch?
Als je in de relatie al loog, waarom zou ze je nu dan moeten geloven?
Panic schreef:
30-12-2021 15:37
Het was niet bepaald een dialoog... dus het ging inderdaad zo, boze mededeling en toen gesprek ten einde.
Daarnaast had ik niet echt het besef wat er gebeurd was, dus nee niks laten horen vanaf toen..
Zou jij dan eigenlijk van hem/haar ook een excuus willen?
Liz23liz5 schreef:
30-12-2021 20:06
Zou jij dan eigenlijk van hem/haar ook een excuus willen?
Niet de kans gegeven uit te leggen hoe t zit. Het is voor de ander ook beter slechter over me te denken, denkende dat ik een ander wilde.

Ik was niet eerlijk dus eigen schuld, hoef geen excuus laat staan dat ik er recht op heb..
Waarom wil jij hem zo graag uitleggen hoe jij het ziet?
lilalinda schreef:
30-12-2021 21:04
Waarom wil jij hem zo graag uitleggen hoe jij het ziet?
Hij/zij mist hem of haar en wilt diegene terug in zijn leven?
Als ik het zo lees, is het beter om dit alles met rust te laten. Je kunt beter geen slapende honden wakker maken…

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven