Financële ongelijkheid
maandag 9 september 2019 om 19:05
Hoi allemaal,
ik wil graag vragen of jullie objectief advies kunnen geven. Ik weet niet zeker meer of mijn standpunt gerechtvaardigd is en wat ik nou precies wil zelfs.
Ik zit in een situatie waarin ik eigenlijk supergelukkig ben. Ik heb een lieve vriend, drie gezonde kinderen en we wonen samen. Maar waar ik al maanden, bijna een jaar al, tegenaan loop en vriend en ik niet in uit komen, is hoe het bij ons geregeld is qua financiën.
Eigenlijk is er niets geregeld.
Feiten: ik werk 8 uur. Waarvan ik zwemles, kleding, schoenen, kapper, kinderfeestcadeautjes en boodschappen, rekeningen bv tandarts en overblijven, clubje oudste en mijn zorgpremie en benzine betaal. Dat is het gros. Met 8 uur per week red ik dit niet en sta ik geregeld honderden euro's rood.
Mijn oudste zoon is van een eerdere relatie, ik kreeg jaren geen kinderalimentatie, inmiddels 116 euro per maand. De kosten voor mijn oudste zijn volledig voor mij.
Ik betaal niet mee aan het koophuis van mijn vriend. Hij woonde eerder bij mij in mijn huurhuis waar hij af en toe boodschappen deed. En hij vond dit voldoende. Ik kon het toen financieel ook niet goed redden maar vooruit.
Waar ik tegenaan loop, is dat ik voor ons gezin boodschappen doe en zo een week werk voor de boodschappen (die 8 uur) en mijn geld op is. We hebben geen en/of rekening want dat vindt vriend niet nodig. Als het op is, is het op en leen ik wat van mijn moeder.
Mijn moeder is onze lieve gratis oppas, ze doet het graag maar past zo'n vier keer per week dagdelen op. Ik kan haar niets geven financieel.
Ook mijn vriend doet dat niet.
Dan is mijn vriend loonwerker en is vaak lang van huis, ook 's avonds en in het weekend en heb ik dus mijn moeder die op onze andere twee jongsten past, zij zijn één jaar. Ze verrijdt benzine hiervoor en ook dat kan ik niet vergoeden.
Ik heb geen inzicht in zijn financiën want hij zit in een maatschap met zijn ouders en de boekhouding is bij zijn ouders thuis.
Hij weet wel precies wat ik verdien en wat mijn kosten zijn.
Hij heeft het testamentair zo geregeld dat onze twee jongste kinderen zijn koophuis erven en dat als hem iets overkomt ik tot hun 21e het vruchtgebruik heb, hier betaal ik maandelijks premie voor. Mijn oudste doet niet mee en daar zal ik voor sparen (bijv. voor studie, hij is nu 7).
Maar vriend heeft straks de overwaarde en ik niets. Ik kan proberen meer werken en dán pas wil hij de kinderopvangkosten delen. En dat overweeg ik nu. Maar hij wil financieel alles gescheiden houden en zijn argument is dat ik gratis onderdak heb. Letterlijk die woorden. Maar dat ik mijn hele salaris aan boodschappen en de kinderen geef, lijkt hem niet te storen. Ik bouw niets op voor later. Eerst dacht ik, we doen het samen en doordat ik zo veel zorg voor de kinderen en al het geregel, school, clubjes, et cetera, ontlast ik hem want hij werkt erg veel uur en kan op stel en sprong vertrekken omdat ik thuis ben. Hier krijg ik echter niets voor terug.
Hij wil niets regelen verder financieel en spaardoelen die ik voorstel doet hij ook niet aan mee. Het geld wat hij verdient investeert hij in zijn bedrijf zegt hij. Dan least hij dure tractoren et cetera. Terwijl ik momenteel de overblijfrekening en de kapper voor de kinderen niet kan betalen.. En dan heb ik pech. Zijn argument is ook dat hij vaak voor 200 euro ong boodschappen doet. Maar ik voor meer, een gezin van vijf heeft meer nodig. Verder ben ik zelf 10 jaar niet op vakantie geweest, niet erg, maar ik dacht, als ik werk, nu we samenwonen, kan ik voor de extra's werken en kunnen we hiervan leuke dingen doen.
Hij zegt dat de meerwaarde van het huis voor hem is en dat begrijp ik, maar ik kan soms geen boodschappen genoeg halen, omdat ik bijvoorbeeld zwemles moet betalen. En dan heb ik gewoon echt een dichte deur bij hem.
Hij noemt me ondankbaar maar je moet toch voor elkaar zorgen? Hij kan gaan en staan waar hij wil met werk en ik vang alles maar op thuis.
Er is voor mij een enorme kloof bij ons ontstaan in het voor elkaar zorgdragen. Trouwen wil hij eventueel op huwelijkse voorwaarden wat ik best begrijp maar een en/of rekening is toch een begin? Zonder onze jongsten zou ik de hele week kunnen werken en ik zorg toch voor ook zijn kinderen?
Ik zou graag objectief advies wil, misschien is het verhaal warrig. Ik ben er ook zo moe van. Ik was net bij de supermarkt en ik nam de helft mee van wat nodig is omdat ik het gewoon niet heb en hij is laat thuis en eet elders. Begrijpen jullie mijn frustratie?
Wat moet ik hiermee of ben ik echt ondankbaar? Ik zou graag willen sparen...
ik wil graag vragen of jullie objectief advies kunnen geven. Ik weet niet zeker meer of mijn standpunt gerechtvaardigd is en wat ik nou precies wil zelfs.
Ik zit in een situatie waarin ik eigenlijk supergelukkig ben. Ik heb een lieve vriend, drie gezonde kinderen en we wonen samen. Maar waar ik al maanden, bijna een jaar al, tegenaan loop en vriend en ik niet in uit komen, is hoe het bij ons geregeld is qua financiën.
Eigenlijk is er niets geregeld.
Feiten: ik werk 8 uur. Waarvan ik zwemles, kleding, schoenen, kapper, kinderfeestcadeautjes en boodschappen, rekeningen bv tandarts en overblijven, clubje oudste en mijn zorgpremie en benzine betaal. Dat is het gros. Met 8 uur per week red ik dit niet en sta ik geregeld honderden euro's rood.
Mijn oudste zoon is van een eerdere relatie, ik kreeg jaren geen kinderalimentatie, inmiddels 116 euro per maand. De kosten voor mijn oudste zijn volledig voor mij.
Ik betaal niet mee aan het koophuis van mijn vriend. Hij woonde eerder bij mij in mijn huurhuis waar hij af en toe boodschappen deed. En hij vond dit voldoende. Ik kon het toen financieel ook niet goed redden maar vooruit.
Waar ik tegenaan loop, is dat ik voor ons gezin boodschappen doe en zo een week werk voor de boodschappen (die 8 uur) en mijn geld op is. We hebben geen en/of rekening want dat vindt vriend niet nodig. Als het op is, is het op en leen ik wat van mijn moeder.
Mijn moeder is onze lieve gratis oppas, ze doet het graag maar past zo'n vier keer per week dagdelen op. Ik kan haar niets geven financieel.
Ook mijn vriend doet dat niet.
Dan is mijn vriend loonwerker en is vaak lang van huis, ook 's avonds en in het weekend en heb ik dus mijn moeder die op onze andere twee jongsten past, zij zijn één jaar. Ze verrijdt benzine hiervoor en ook dat kan ik niet vergoeden.
Ik heb geen inzicht in zijn financiën want hij zit in een maatschap met zijn ouders en de boekhouding is bij zijn ouders thuis.
Hij weet wel precies wat ik verdien en wat mijn kosten zijn.
Hij heeft het testamentair zo geregeld dat onze twee jongste kinderen zijn koophuis erven en dat als hem iets overkomt ik tot hun 21e het vruchtgebruik heb, hier betaal ik maandelijks premie voor. Mijn oudste doet niet mee en daar zal ik voor sparen (bijv. voor studie, hij is nu 7).
Maar vriend heeft straks de overwaarde en ik niets. Ik kan proberen meer werken en dán pas wil hij de kinderopvangkosten delen. En dat overweeg ik nu. Maar hij wil financieel alles gescheiden houden en zijn argument is dat ik gratis onderdak heb. Letterlijk die woorden. Maar dat ik mijn hele salaris aan boodschappen en de kinderen geef, lijkt hem niet te storen. Ik bouw niets op voor later. Eerst dacht ik, we doen het samen en doordat ik zo veel zorg voor de kinderen en al het geregel, school, clubjes, et cetera, ontlast ik hem want hij werkt erg veel uur en kan op stel en sprong vertrekken omdat ik thuis ben. Hier krijg ik echter niets voor terug.
Hij wil niets regelen verder financieel en spaardoelen die ik voorstel doet hij ook niet aan mee. Het geld wat hij verdient investeert hij in zijn bedrijf zegt hij. Dan least hij dure tractoren et cetera. Terwijl ik momenteel de overblijfrekening en de kapper voor de kinderen niet kan betalen.. En dan heb ik pech. Zijn argument is ook dat hij vaak voor 200 euro ong boodschappen doet. Maar ik voor meer, een gezin van vijf heeft meer nodig. Verder ben ik zelf 10 jaar niet op vakantie geweest, niet erg, maar ik dacht, als ik werk, nu we samenwonen, kan ik voor de extra's werken en kunnen we hiervan leuke dingen doen.
Hij zegt dat de meerwaarde van het huis voor hem is en dat begrijp ik, maar ik kan soms geen boodschappen genoeg halen, omdat ik bijvoorbeeld zwemles moet betalen. En dan heb ik gewoon echt een dichte deur bij hem.
Hij noemt me ondankbaar maar je moet toch voor elkaar zorgen? Hij kan gaan en staan waar hij wil met werk en ik vang alles maar op thuis.
Er is voor mij een enorme kloof bij ons ontstaan in het voor elkaar zorgdragen. Trouwen wil hij eventueel op huwelijkse voorwaarden wat ik best begrijp maar een en/of rekening is toch een begin? Zonder onze jongsten zou ik de hele week kunnen werken en ik zorg toch voor ook zijn kinderen?
Ik zou graag objectief advies wil, misschien is het verhaal warrig. Ik ben er ook zo moe van. Ik was net bij de supermarkt en ik nam de helft mee van wat nodig is omdat ik het gewoon niet heb en hij is laat thuis en eet elders. Begrijpen jullie mijn frustratie?
Wat moet ik hiermee of ben ik echt ondankbaar? Ik zou graag willen sparen...
maandag 9 september 2019 om 23:21
Dit en vergeet niet het huishouden te verdelen TO. Dat is niet alleen jouw pakkie an, zeker als je ook gewoon werkt. Je vriend heeft nu gewoon een gratis schoonmaakster en oppas die inwoont een niks opbouwt. Hij mag wel even goed geconfronteerd worden met de werkzaamheden die jij al jarenlang uitvoert en de moeite die dat hen gescheeld heeft in al die tijd._Monti_ schreef: ↑09-09-2019 23:00En zoals iemand al schreef investeer in de relatie met je moeder. Zij is een grotere steun dan je vriend en schoonouders. Je gaat haar nog hard nodig hebben, want met deze droeftoeter ga je niet oud worden.
Solliciteren dus voor nu, hem dat mededelen. Het tevens ook bij hem neerleggen hoe jullie dat geen regelen mbt opvang.
Aangeven dat je dan de kosten betaald aan vaste lasten. Je zeker niet gaat meebetalen aan zijn hypotheek aflossing .
De kosten voor de 2 kinderen naar ratip worden verdeeld, jij dus inzage wilt in zijn financiën .
Dat hetgeen wat jij over houdt gescheiden houdt zodat je daarvoor kunt sparen voor je oudste.
En let maar op dat hij dan ook gaat mokken.
Ik zou niet eens per se hoeven weten wat hij verdient. Gewoon alle vaste lasten op een rij, 50/50 betalen en alleen betalen wat redelijk is (dus niet de hypo etc. waar jij niks van 'krijgt') en dan ook 50/50 het huishouden of hij huurt voor zijn deel maar iemand in.
Maar, om heel eerlijk te zijn... Ik zou spontaan opdrogen van zo'n liefdeloze man. Die opmerkingen over gratis wonen en het over zijn hart kunnen verkrijgen dat jij financieel inteert en niks opbouwt, dat er geen bedankje richting je moeder kan, niets overhebben voor jouw kind uit eerdere relatie... Ik zou het er niet op kunnen.
maandag 9 september 2019 om 23:30
FtfyVivianne800 schreef: ↑09-09-2019 22:37Inderdaad, het is geen keuze om 8 uur te werken. Drie of vier dagen was de wens. Die wens, die nu wel erg actueel wordt weer.
Daarbij komt dat stukje werk wel goed, ik vind het alleen zo ongelooflijk naar dat ik steeds meer inzichten lees die raak zijn waardoor ik denk dat er haast in zie dat er een egoïstische man in mijn bed ligt vannacht. Dat meen ik. Terwijl ik alleen wilde kijken of mijn gevoel dat het oneerlijk is, klopt. Ik twijfel er niet meer aan. Het is ook de toon die wordt gemaakt hier thuis door al dat gediscussieer over financiën. Ik start de vraag, hij wordt beledigend, en ga zo maar door. Ik schrik en bind in, of ik ga door en word boos. Hij gooit het over een andere boeg en een nieuwe morgen begint.
Waarom reageer je eigenlijk niet op de vragen over zijn aandeel in de zorg voor de kinderen?
maandag 9 september 2019 om 23:38
Het huishouden verdelen, ook een goede! Hem vooral laten meedenken in deze dingen. Gewoon rustig en zakelijk aanpakken.
Je schrijft dat je nog verliefd op hem bent. Waarop ben je verliefd? Heeft ie een lekkere kont, mooie ogen, leuke praatjes?
Met zo een win je de oorlog niet. En er zijn zat mannen met een lekkere kont en mooie ogen die wél het gezin op nummer 1 hebben staan.
Jij wilde dat gezin, er samen voor staan ed maar zó ga je echt niet om met je gezinsleden. Daar vecht je voor, dat is je prioriteit. En ieder gezin vult dat samen in zoals dat voor hen goed voelt, of dat nu samen werken is of man meer thuis of vrouw meer thuis. Dat is niet relevant.
Jouw vriend gaat voor zichzelf en waarschijnlijk op termijn voor zijn twee kinderen. Die nemen zijn voorbeeld over als ze ouder zijn.
En jij en je oudste blijven later samen over. Je zet zoveel op het spel door in deze situatie te blijven.
Jouw gezin ben jij en jouw drie kinderen.
Je schrijft dat je nog verliefd op hem bent. Waarop ben je verliefd? Heeft ie een lekkere kont, mooie ogen, leuke praatjes?
Met zo een win je de oorlog niet. En er zijn zat mannen met een lekkere kont en mooie ogen die wél het gezin op nummer 1 hebben staan.
Jij wilde dat gezin, er samen voor staan ed maar zó ga je echt niet om met je gezinsleden. Daar vecht je voor, dat is je prioriteit. En ieder gezin vult dat samen in zoals dat voor hen goed voelt, of dat nu samen werken is of man meer thuis of vrouw meer thuis. Dat is niet relevant.
Jouw vriend gaat voor zichzelf en waarschijnlijk op termijn voor zijn twee kinderen. Die nemen zijn voorbeeld over als ze ouder zijn.
En jij en je oudste blijven later samen over. Je zet zoveel op het spel door in deze situatie te blijven.
Jouw gezin ben jij en jouw drie kinderen.
maandag 9 september 2019 om 23:39
maandag 9 september 2019 om 23:42
Ja en hij ook zo te lezen.
Ten eerste: ga je huishouden en zorg voor de kinderen eerlijk verdelen. Gewoon 50-50. Hey nu heb jij ineens een bak vrije tijd en daar kan je dus in gaan werken. Voila nu heb je ook weer inkomsten.
Nu gaan jullie de vaste lasten verdelen: hypotheekaflossing is voor hem want huis staat op zijn naam. Verder naar rato verdelen. En daar moet je dus wel zijn inkomen voor weten ja. Belachelijk dat hij dat geheim houdt; ik weet van goede vrienden grofweg wat ze verdienen en jij weet het niet eens van je partner. Wat is dat voor raar wantrouwen?
maandag 9 september 2019 om 23:57
Misschien een idee om alle argumenten die je nu leest qua financiën eens op te schrijven, tien keer op te lezen, en het gesprek in je hoofd meerdere keren af te spelen op meerdere manieren. Ik heb namelijk het idee dat je je flink laat ondersneeuwen tijdens zo’n discussie. Vastberaden tegengas geven. En eventuele consequenties aanvaarden.
Doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor je kinderen. Dit zou voor mij geen acceptabele relatie zijn, ook al is het voor de rest nog zo’n leuke vent. Dit geeft gewoon aan in hoeverre hij eigenlijk om jou en je kids geeft.
Doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor je kinderen. Dit zou voor mij geen acceptabele relatie zijn, ook al is het voor de rest nog zo’n leuke vent. Dit geeft gewoon aan in hoeverre hij eigenlijk om jou en je kids geeft.
dinsdag 10 september 2019 om 01:48
Wauw sprakeloos... dat iemand zo kan zijn.. ik bedoel jij bent geen vreemde of een collega. Nee jij bent zijn partner en jullie hebben kinderen samen. Jullie zijn een gezin. Vol ongeloof dat hij je niet meer gunt, nee dat hij jou niet alles gunt. En dat geldt ook voor jou oudste. Hij koos voor jou dus ook voor jou oudste.
Ik wil alleen maar zeggen dat het ook anders kan. Ik heb het echt ontzettend getroffen, dus ik knijp nu extra in mijn handjes. Maar echt laat je niet gek maken. Jullie doen het samen want jullie zijn een gezin. De vraag is of hij dat wilt? Want nu lijkt het erop dat hij alleen maar aan zichzelf denkt, alles in eigen belang doet. En waar sta jij?
Ik wil alleen maar zeggen dat het ook anders kan. Ik heb het echt ontzettend getroffen, dus ik knijp nu extra in mijn handjes. Maar echt laat je niet gek maken. Jullie doen het samen want jullie zijn een gezin. De vraag is of hij dat wilt? Want nu lijkt het erop dat hij alleen maar aan zichzelf denkt, alles in eigen belang doet. En waar sta jij?
dinsdag 10 september 2019 om 04:43
Ik zou me kapot schamen om bij mijn moeder geld voor eten te moeten lenen terwijl ik een vent zou hebben met een (goed) inkomen. Daar zou je moeder mee moeten stoppen. Hij moet zich helemaal doodschamen dat jij geld moet lenen voor vreten waar hij verantwoordelijk voor is. Dat is toch geen vent joh....die niet eens eergevoel en enig trots in zijn donder heeft en zelf voor brood op de plank zorgt voor zijn eigen vrouw en kinderen.
Als je niet bij je moeder kon lenen wat dan? Naar de voedselbank? Of brood met pindakaas voor de kinderen 3 x per dag?
En maar door blijven fokken. Hij droeg voor de nieuwe leg kwam al bijna niks bij dus je had op je vingers kunnen natellen dat het niet veel beter zou worden.
Maar ja...je krijgt in ieder geval onderdak van hem...
Echt, mijn respect en liefde voor zo'n vent zou als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Maar ja....verder hebben jullie het zo leuk...
Als je niet bij je moeder kon lenen wat dan? Naar de voedselbank? Of brood met pindakaas voor de kinderen 3 x per dag?
En maar door blijven fokken. Hij droeg voor de nieuwe leg kwam al bijna niks bij dus je had op je vingers kunnen natellen dat het niet veel beter zou worden.
Maar ja...je krijgt in ieder geval onderdak van hem...
Echt, mijn respect en liefde voor zo'n vent zou als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Maar ja....verder hebben jullie het zo leuk...
dinsdag 10 september 2019 om 05:30
Lekker makkelijk als zij met de kinderen zit en hij zich daar niet om bekommert.Babette2017 schreef: ↑10-09-2019 05:03Ik zou het ook nogal wat vinden als mijn vriend maar 8 uur werkt, daar komt die ongelijkheid vandaan. En dat doe je zelf.
Hup hup aan het werk!
dinsdag 10 september 2019 om 06:01
dinsdag 10 september 2019 om 06:04
En zo hoor het! Maar dat doe je al lang niet meer. Al sinds je jaren geleden je hormonen achterna gegaan en dat is heel treurig.
Het is fijn dat je een beetje het licht begint te zien maar jouw beschuldiging van egoïsme hoort niet alleen aan het adres van je vriend hè.
Nogmaals, je hebt ontzettend veel steken laten vallen door ondoordacht je oudste mee te nemen deze relatie in. Door niet na te denken over een stabiele basis voor hem, door maar bij een ander in te trekken zonder stabiele basis. Zonder nadenken, zonder dat je over alles goed kunt communiceren met die ander, zonder dat je de belangrijkste dingen goed doorgesproken hebt. En het ergste: in dat drijfzand heb je niet alleen je oudste meegenomen maar ook nog twee nieuwe kinderen ingebracht (bewust
dinsdag 10 september 2019 om 06:07
Ik vind het echt bijzonder dat iedereen die man de zwarte piet toeschuift. Zij werkt amper he. Hij wil dat blijkbaar niet. Dat zou ik ook niet willen! Ze teert wel op zijn zak. Als 1 van de 2 minder of niet werkt overleg je dat toch eerst. Als je partner dat niet wil kan het toch gewoon niet? Dan zoek je een baan of een partner die het wel ok vind dat je thuis blijft. Ik ben bij mijn kinderen het eerste jaar thuis gebleven. In overleg. Man vond het fijn en ik ook. Maar je kan toch niet in je eentje bepalen dat je dat wil?
Waarom werk je zo weinig to?
dinsdag 10 september 2019 om 07:07
Lieve meid,
Heb net even via de berekeningstool van de belastingdienst berekend voor je ongeveer wat je potentieel kan verwachten met 3 kinderen.
Het systeem werkt zo in Nederland. Wanneer jij geen gerigstreerde partner hebt, niet getrouwd bent en niet samenwoont of inwonend bent bij een ander (zoals je huidige vriend). Dan heb je enorm veel rechten! Laat ik maar niet eens beginnen over hoe goed je het wel niet hebt dat er zo ontzettend veel mogelijkheid toch wel zijn voor jou als vrouw hier in Nederland hierdoor, dat zet je op een plek waar ontzettend veel vrouwen over de hele wereld maar van kunnen dromen die thuis mentaal (en vaak fysiek) mishandeld worden.
Jij zou wanneer je minder dan ongeveer 20.000 verdient per jaar en ik heb als voorbeeld genomen dat je rond de 12. 000 zou verdienen dus 1000 euro per maand, maar kan best minder zijn dat dit en dan zou je wellicht zelfs nog een stukje meer ontvangen. Maar met dit scenario zou jij ontvangen van de gemeente, wanneer je gewoon een huurwoning gaat nemen via de sociale huurwoningen:
1289 euro per maand! Dat is dus exclusief jouw loon waarbij we dan uitgaan van dat je rond de 20 uur gaat werken per week en rond de 1000 euro binnenhaalt maandelijks met je werk.
Alleen al het kindgebonden budget zou rond de 465 euro zijn. Los van de overige toeslagen.
Wauw?
Nou genoeg om nog wat te sparen voor jezelf en al je kinderen, niet waar?
Maar dit krijg je niet als je gaat trouwen met hem en je krijgt dit niet zolang je ervoor kiest samen te wonen met hem.
Laat dit even bezinken.
Ik weet dat een traditioneel gezin hebben en een man en liefde en dat hele concept iets is wat jij en veel vrouwen graag wensen.
Maar de realiteit is dat het gewoon niet een haalbaar scenario is met deze man.
Je hebt opties. Ik zou er echt gebruik van maken en zeker niet gaan trouwen met iemand die is zoals deze man. Zeker niet zijn partner worden en ook echt goed gaan onderzoeken bij de gemeente en belastingdienst wat jouw opties zijn, want je hebt echt opties hier.
Dan zou ik gewoon lekker zelfstandig gaan leven financieel (moet je nu toch ook al met de weinige geld die je hebt).
Ik zou echt niet langer iets voor deze man gaan schoonmaken of voor hem zorgen of wat dan ook, wat niet de kinderen betreft. Grenzen trekken en met hem alleen nog de co-ouderschap bespreken.
Ook zou ik niet eens meer echt hierover met hem in gesprek gaan, want dat biedt hem enkel meer en meer macht om jou te gaan manipuleren in de keuzes die je dient te gaan maken.
Succes gewenst ermee.
Heb net even via de berekeningstool van de belastingdienst berekend voor je ongeveer wat je potentieel kan verwachten met 3 kinderen.
Het systeem werkt zo in Nederland. Wanneer jij geen gerigstreerde partner hebt, niet getrouwd bent en niet samenwoont of inwonend bent bij een ander (zoals je huidige vriend). Dan heb je enorm veel rechten! Laat ik maar niet eens beginnen over hoe goed je het wel niet hebt dat er zo ontzettend veel mogelijkheid toch wel zijn voor jou als vrouw hier in Nederland hierdoor, dat zet je op een plek waar ontzettend veel vrouwen over de hele wereld maar van kunnen dromen die thuis mentaal (en vaak fysiek) mishandeld worden.
Jij zou wanneer je minder dan ongeveer 20.000 verdient per jaar en ik heb als voorbeeld genomen dat je rond de 12. 000 zou verdienen dus 1000 euro per maand, maar kan best minder zijn dat dit en dan zou je wellicht zelfs nog een stukje meer ontvangen. Maar met dit scenario zou jij ontvangen van de gemeente, wanneer je gewoon een huurwoning gaat nemen via de sociale huurwoningen:
1289 euro per maand! Dat is dus exclusief jouw loon waarbij we dan uitgaan van dat je rond de 20 uur gaat werken per week en rond de 1000 euro binnenhaalt maandelijks met je werk.
Alleen al het kindgebonden budget zou rond de 465 euro zijn. Los van de overige toeslagen.
Wauw?
Nou genoeg om nog wat te sparen voor jezelf en al je kinderen, niet waar?
Maar dit krijg je niet als je gaat trouwen met hem en je krijgt dit niet zolang je ervoor kiest samen te wonen met hem.
Laat dit even bezinken.
Ik weet dat een traditioneel gezin hebben en een man en liefde en dat hele concept iets is wat jij en veel vrouwen graag wensen.
Maar de realiteit is dat het gewoon niet een haalbaar scenario is met deze man.
Je hebt opties. Ik zou er echt gebruik van maken en zeker niet gaan trouwen met iemand die is zoals deze man. Zeker niet zijn partner worden en ook echt goed gaan onderzoeken bij de gemeente en belastingdienst wat jouw opties zijn, want je hebt echt opties hier.
Dan zou ik gewoon lekker zelfstandig gaan leven financieel (moet je nu toch ook al met de weinige geld die je hebt).
Ik zou echt niet langer iets voor deze man gaan schoonmaken of voor hem zorgen of wat dan ook, wat niet de kinderen betreft. Grenzen trekken en met hem alleen nog de co-ouderschap bespreken.
Ook zou ik niet eens meer echt hierover met hem in gesprek gaan, want dat biedt hem enkel meer en meer macht om jou te gaan manipuleren in de keuzes die je dient te gaan maken.
Succes gewenst ermee.
dinsdag 10 september 2019 om 07:16
Ehm nee ze teert dus niet op zijn zak. Ze teert op haar eigen zak en die van haar moeder. En ze kan geen eten kopen voor haar kinderen.SjakS schreef: ↑10-09-2019 06:07Ik vind het echt bijzonder dat iedereen die man de zwarte piet toeschuift. Zij werkt amper he. Hij wil dat blijkbaar niet. Dat zou ik ook niet willen! Ze teert wel op zijn zak. Als 1 van de 2 minder of niet werkt overleg je dat toch eerst. Als je partner dat niet wil kan het toch gewoon niet? Dan zoek je een baan of een partner die het wel ok vind dat je thuis blijft. Ik ben bij mijn kinderen het eerste jaar thuis gebleven. In overleg. Man vond het fijn en ik ook. Maar je kan toch niet in je eentje bepalen dat je dat wil?
dinsdag 10 september 2019 om 07:17
Haal jezelf uit deze nare afhankelijke situatie. Wees een goed en verstandig voorbeeld voor al je kinderen.
Ga bij je moeder wonen als je via de sociale woningen geen plek nog kon krijgen, ga op die wachtlijst snel, vaak zijn er ook lotingen nog ook bij deze woning corporaties, doe daaraan mee zodat je snel een goede huurwoning vindt.
Ga verstandig om met het geld, ga na wat de regels zijn zoals dat je niet getrouwd moet zijn, niet bij een ander inwonend moet zijn.
Maak een goed financieel overzicht. Neem de hulp aan waar kan om te zorgen dat je niet verder schulden maakt. Leer dan het geld van al die toeslagen en het loon wat je ontvangt goed besteden en te sparen.
Je hoeft niet eens te werken per se en alsnog met de toeslagen zou je een eind kunnen komen. Opties zat.
Vervolgens zorgen dat je jezelf en je kinderen nooit meer in zulke situaties zet. Ga daten en doe wat je wil, blijf een relatie behouden met deze huidige klootzak of vind een nieuwe. Allemaal goed. Maar dat doe je dan met een vaste eigen plek voor jou en je co-ouderschap kinderen. Zorg dat je niet weer dit gaat herhalen met een nieuwe man en nieuwe valse beloftes van zo een man. Leer goed nadenken over de keuzes die je maakt.
Dan komt alles goed joh.
Niet in deze nare situatie blijven zitten. Is nergens voor nodig. Echt niet.
Verandering is altijd lastig en eng. Maar wees sterk voor je kinderen.
Ik zeg niet dat deze man nou de slechtste man allertijden is, totaal niet.
Maar je hebt gewoon zo ontzettend veel andere opties. Er zijn zo veel betere en gezondere manieren hoe je deze kinderen stabiel kan opbrengen en het hoeft echt niet per se op deze wijze met je vriend. Echt niet.
Ga bij je moeder wonen als je via de sociale woningen geen plek nog kon krijgen, ga op die wachtlijst snel, vaak zijn er ook lotingen nog ook bij deze woning corporaties, doe daaraan mee zodat je snel een goede huurwoning vindt.
Ga verstandig om met het geld, ga na wat de regels zijn zoals dat je niet getrouwd moet zijn, niet bij een ander inwonend moet zijn.
Maak een goed financieel overzicht. Neem de hulp aan waar kan om te zorgen dat je niet verder schulden maakt. Leer dan het geld van al die toeslagen en het loon wat je ontvangt goed besteden en te sparen.
Je hoeft niet eens te werken per se en alsnog met de toeslagen zou je een eind kunnen komen. Opties zat.
Vervolgens zorgen dat je jezelf en je kinderen nooit meer in zulke situaties zet. Ga daten en doe wat je wil, blijf een relatie behouden met deze huidige klootzak of vind een nieuwe. Allemaal goed. Maar dat doe je dan met een vaste eigen plek voor jou en je co-ouderschap kinderen. Zorg dat je niet weer dit gaat herhalen met een nieuwe man en nieuwe valse beloftes van zo een man. Leer goed nadenken over de keuzes die je maakt.
Dan komt alles goed joh.
Niet in deze nare situatie blijven zitten. Is nergens voor nodig. Echt niet.
Verandering is altijd lastig en eng. Maar wees sterk voor je kinderen.
Ik zeg niet dat deze man nou de slechtste man allertijden is, totaal niet.
Maar je hebt gewoon zo ontzettend veel andere opties. Er zijn zo veel betere en gezondere manieren hoe je deze kinderen stabiel kan opbrengen en het hoeft echt niet per se op deze wijze met je vriend. Echt niet.
dinsdag 10 september 2019 om 07:34
Wat naar dat je je zo voelt. Nee, dit klopt niet, daar ben je inmiddels wel achter door de reacties.
Kan er wat anders aan de hand zijn waardoor je geen inzicht mag hebben in zijn financiën? En waardoor hij zijn geld bij zich houdt?
Een vriendin van mij MOEST fulltime werken van haar vriend, terwijl ze graag wat minder wilde werken. Ze heeft gepraat, gehuild, gevloekt, maar er was geen gesprek met hem over te voeren. Dat ging jaren zo door. De bom barstte toen bleek dat hij gokverslaafd was. Dus daarom had hij ook haar geld nodig... Uiteraard zijn ze uit elkaar gegaan, maar met kinderen geeft dat nog steeds een hoop ellende.
Er wordt hier geroepen dat je weg moet gaan, maar daar zou ik wel heel goed over nadenken wat in het belang van de kinderen en jezelf is. We horen hier 1 deel van het verhaal, jij kent het overzicht.
En dan nog ter vergelijking: ik werk ook zo weinig uren, ik zorg voor de kinderen en het huishouden, vriend werkt veel, we wonen in zijn koophuis. Niet ideaal voor mijn pensioen en ik kan m’n broek niet zelf ophouden, als we uit elkaar gaan sta ik op straat, maar voor ons gezin (met name de kinderen) werkt dit nu het beste.
En financieel? Ik heb de pinpas van mezelf en mijn vriend, ik beheer alle rekeningen, ik koop alles wat we nodig hebben, en we zijn allemaal tevreden.
Het voelt wel als ‘zijn geld’ en ik doe weleens uitstapjes voor mezelf niet omdat ik het dan van ‘zijn geld’ zou moeten betalen. Terwijl hij er geen probleem mee zou hebben.
Dat je nog geen eten kunt kopen voor je kinderen, dat kan er bij mij echt niet in. Echt niet. Dan zou je naar de voedselbank moeten!!!
Ik heb een alleenstaande vriendin die door omstandigheden ook vaak te weinig geld heeft om boodschappen te kopen, en zijn meldt zich dan met de kinderen bij een voedseluitdeelpunt in de stad, waar gezinnen gratis mogen eten. Wat vindt je vriend ervan als je dat voorstelt?
Heb je zelf een overzicht met je eigen inkomsten en alle uitgaven, wat je aan hem kunt laten zien? Met in hele grote rode cijfers het tekort elke maand?
Pas op, ook als je meer gaat werken, blijft zijn visie hetzelfde: jij moet het meeste betalen, en als je niet rondkomt heb je pech.
Kan er wat anders aan de hand zijn waardoor je geen inzicht mag hebben in zijn financiën? En waardoor hij zijn geld bij zich houdt?
Een vriendin van mij MOEST fulltime werken van haar vriend, terwijl ze graag wat minder wilde werken. Ze heeft gepraat, gehuild, gevloekt, maar er was geen gesprek met hem over te voeren. Dat ging jaren zo door. De bom barstte toen bleek dat hij gokverslaafd was. Dus daarom had hij ook haar geld nodig... Uiteraard zijn ze uit elkaar gegaan, maar met kinderen geeft dat nog steeds een hoop ellende.
Er wordt hier geroepen dat je weg moet gaan, maar daar zou ik wel heel goed over nadenken wat in het belang van de kinderen en jezelf is. We horen hier 1 deel van het verhaal, jij kent het overzicht.
En dan nog ter vergelijking: ik werk ook zo weinig uren, ik zorg voor de kinderen en het huishouden, vriend werkt veel, we wonen in zijn koophuis. Niet ideaal voor mijn pensioen en ik kan m’n broek niet zelf ophouden, als we uit elkaar gaan sta ik op straat, maar voor ons gezin (met name de kinderen) werkt dit nu het beste.
En financieel? Ik heb de pinpas van mezelf en mijn vriend, ik beheer alle rekeningen, ik koop alles wat we nodig hebben, en we zijn allemaal tevreden.
Het voelt wel als ‘zijn geld’ en ik doe weleens uitstapjes voor mezelf niet omdat ik het dan van ‘zijn geld’ zou moeten betalen. Terwijl hij er geen probleem mee zou hebben.
Dat je nog geen eten kunt kopen voor je kinderen, dat kan er bij mij echt niet in. Echt niet. Dan zou je naar de voedselbank moeten!!!
Ik heb een alleenstaande vriendin die door omstandigheden ook vaak te weinig geld heeft om boodschappen te kopen, en zijn meldt zich dan met de kinderen bij een voedseluitdeelpunt in de stad, waar gezinnen gratis mogen eten. Wat vindt je vriend ervan als je dat voorstelt?
Heb je zelf een overzicht met je eigen inkomsten en alle uitgaven, wat je aan hem kunt laten zien? Met in hele grote rode cijfers het tekort elke maand?
Pas op, ook als je meer gaat werken, blijft zijn visie hetzelfde: jij moet het meeste betalen, en als je niet rondkomt heb je pech.
dinsdag 10 september 2019 om 07:38
Ze hebben een tweeling samen van een jaar oud. Vaak zijn tweelingen prematuur geboren of je hebt een zware zwangerschap of slechte start. Ik vind het heel logisch dat je dan even tijdelijk wat langer thuis bent bij de kinderen. Zo te lezen werkt hij altijd, dus daar hoeft ze geen steun of hulp van te verwachten. Als je in overleg besluit om het zo te doen, dan is daar niets mis mee, maar dan wel gezamenlijke financiën.SjakS schreef: ↑10-09-2019 06:07Ik vind het echt bijzonder dat iedereen die man de zwarte piet toeschuift. Zij werkt amper he. Hij wil dat blijkbaar niet. Dat zou ik ook niet willen! Ze teert wel op zijn zak. Als 1 van de 2 minder of niet werkt overleg je dat toch eerst. Als je partner dat niet wil kan het toch gewoon niet? Dan zoek je een baan of een partner die het wel ok vind dat je thuis blijft. Ik ben bij mijn kinderen het eerste jaar thuis gebleven. In overleg. Man vond het fijn en ik ook. Maar je kan toch niet in je eentje bepalen dat je dat wil?
dinsdag 10 september 2019 om 07:39
Ik zou er heel snel voor gaan zorgen om minder afhankelijk te worden. Zowel van je vriend als van je moeder. Of je verder wilt met deze relatie kun je altijd later nog bepalen.
8 Uur werken over 2/3 dagen is echt een waardeloze deal. Ga op zoek naar iets anders met meer uren, zodat er een fatsoenlijk salaris binnenkomt. Banen genoeg op dit moment!
En waarom moet je moeder oppassen als je naar zwemles of clubjes moet? Andere mensen moeten toch ook gewoon hun jongere kinderen op sleeptouw nemen?
Op deze manier krijg je nooit grip op je leven en blijf je altijd afhankelijk van de welwillendheid van anderen.
8 Uur werken over 2/3 dagen is echt een waardeloze deal. Ga op zoek naar iets anders met meer uren, zodat er een fatsoenlijk salaris binnenkomt. Banen genoeg op dit moment!
En waarom moet je moeder oppassen als je naar zwemles of clubjes moet? Andere mensen moeten toch ook gewoon hun jongere kinderen op sleeptouw nemen?
Op deze manier krijg je nooit grip op je leven en blijf je altijd afhankelijk van de welwillendheid van anderen.
The time is now
dinsdag 10 september 2019 om 08:14
Ik lees nergens dat ze om medische redenen thuis is (voor de kinderen of haarzelf). Ik lees ook nergens dat man het eens was met 8 uur werken. Uit zijn gedrag blijkt heel duidelijk dat hij het er helemaal niet mee eens is.lolly-pop schreef: ↑10-09-2019 07:38Ze hebben een tweeling samen van een jaar oud. Vaak zijn tweelingen prematuur geboren of je hebt een zware zwangerschap of slechte start. Ik vind het heel logisch dat je dan even tijdelijk wat langer thuis bent bij de kinderen. Zo te lezen werkt hij altijd, dus daar hoeft ze geen steun of hulp van te verwachten. Als je in overleg besluit om het zo te doen, dan is daar niets mis mee, maar dan wel gezamenlijke financiën.
Ik ga het steeds minder begrijpen eigenlijk. To werkt amper en leunt maximaal op haar moeder. Ik vind het echt een bijzondere situatie hoor. Ze zorgt voor de kinderen. Net als miljoenen mensen. Ze werkt amper en haar moeder moet oppassen en geld geven. Misschien mis ik iets. Maar ik vind het echt bizar om je man en je moeder op te zadelen met de kosten. To is toch degene die een relatie aangaat met een man die niet voor haar oudste kind wil betalen, niet zorgt dat de financiën goed geregeld zijn evenals de erfenis. De man heeft er geen trek in. Daar kun je wat van vinden. Maar zij is daarmee akkoord gegaan. Ik snap niet dat je je eigen kind zo benadeeld en vervolgens nog 2 kinderen krijgt en niets regelt en amper werkt.
dinsdag 10 september 2019 om 08:23
Ik heb een familie van loonwerkers in de kennissenkring, het is echt keihard werken. In de tijd van oogst om vijf uur beginnen en doorgaan tot twaalf uur is geen uitzondering. En dat zes dagen in de week. En inderdaad eten op de trekker, oftewel tijdens het werk. Daar moet je als gezin maar in mee bewegen. Die acht uur werken vind ik dan ook niet eens zo gek naast het draaiende houden van jullie gezin.
TO, heb je er al eens met zijn ouders over gesproken? Weten zij hoe het zit? Ik ben wel benieuwd wat hun aandeel is in deze situatie.
TO, heb je er al eens met zijn ouders over gesproken? Weten zij hoe het zit? Ik ben wel benieuwd wat hun aandeel is in deze situatie.
dinsdag 10 september 2019 om 08:40
Hoe moet ze meer werken als ze thuis ook nog alles moet doen? Hij regelt niks, zorgt nergens voor. Lekker makkelijk praten.SjakS schreef: ↑10-09-2019 06:07Ik vind het echt bijzonder dat iedereen die man de zwarte piet toeschuift. Zij werkt amper he. Hij wil dat blijkbaar niet. Dat zou ik ook niet willen! Ze teert wel op zijn zak. Als 1 van de 2 minder of niet werkt overleg je dat toch eerst. Als je partner dat niet wil kan het toch gewoon niet? Dan zoek je een baan of een partner die het wel ok vind dat je thuis blijft. Ik ben bij mijn kinderen het eerste jaar thuis gebleven. In overleg. Man vond het fijn en ik ook. Maar je kan toch niet in je eentje bepalen dat je dat wil?